[AR] Wat houdt menners tegen om Mendurance te gaan rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

waarom geen mendurance wedstrijden rijden?

Geen vervoer.
42 (34%)
Saai.
9 (7%)
Mis uitdaging.
9 (7%)
Ken het niet.
6 (4%)
anders,leg onder uit.
9 (7%)
Weet er eigenlijk niks van.
6 (4%)
Duur?
8 (6%)
Geen wedstrijden in de buurt.
32 (26%)

Totaal aantal stemmen: 121

baudyh

Re: Wat houdt menners tegen om Mendurance te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:23

ja we zullen je missen nanda,maar begrijp het wel hoor...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:15

Ik denk dat het voor de meeste een opsomming is van een aantal punten, waarbij misschien wel alle punten meespelen die in de poll staan.
Geen vervoer hebben, hoge kosten en wedstrijden die ver weg zijn, hangt namelijk al allemaal samen.
Als je niet goed weet wat het is, is het sowieso te duur, weet je niet of het dichtbij is en verwacht je al snel dat het saai is.
En dan speelt ook nog alles mee bij de afweging; okee het is ver weg, het is duur, is dat het waard? Of ga ik liever verder met waar ik mee bezig ben.

Ik denk dat een klasse 1 mendurance (net als een klasse 1 endurance) voor elk sportpaard prima te doen is. Het argument dat het een andere training vereist gaat wat mij betreft niet op. Een gemiddeld marathonpaard kan prima een rit van 30 km lopen.

Voor mij persoonlijk mis ik wel de uitdaging. Ik snap dat die ligt in het 'controleren' van de hartslag van je paard. Maar ik heb de hartslag van mijn pony in de marathon ook nog nooit hoger gekregen dan 64, ook niet als we in een vlotte draf naar de veterinair zijn gereden om wat extra tijd te hebben om stiften te draaien. Dus wat dat betreft mis ik daar de uitdaging.
Nu gaat dat ook misschien weer anders worden als je lange ritten gaat rijden, maar ik ben van mezelf nogal snel verveelt dus langer dan 3 uur op de koets zitten zie ik niet zitten. Voor lange ritten ga ik dan sowieso liever erop zitten, omdat ik dan het gevoel heb dat ik zelf ook nog actief bezig ben.

Op zich is het wel erg leuk dat je zo mooie plekjes te zien krijgt en een mooie uitgezette route kunt volgen. Maar als ik dan toch alle spullen oplaad om ergens te gaan rijden, dan liever zonder alle verplichtingen van een wedstrijd.
En als laatste vindt ik (m)endurance een groomonvriendelijke sport. Je maakt als groom weinig mee van de wedstrijd, je bent alleen van vet naar vet aan het rijden en met spullen aan het slepen. De groom die mee mag op de wagen heeft het gezellig, maar ik vind het als menner/ruiter niet prettig om mijn andere grooms zo heen en weer te laten rennen omdat ik zo nodig die rit wil rijden.

Zoals gezegd, al met al, alle dingen bij elkaar opgeteld, plus dat het voor mij (vanuit Zuid Holland) ook allemaal ver weg is. En ik het sowieso al druk heb met dressuur ohz, samengesteld, dres/vaard en springen (zoals ook al gezegd, ik verveel me snel ;) ), doe ik geen (m)endurance.

tine10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:15

Sjonniej schreef:
En als laatste vindt ik (m)endurance een groomonvriendelijke sport. Je maakt als groom weinig mee van de wedstrijd, je bent alleen van vet naar vet aan het rijden en met spullen aan het slepen. De groom die mee mag op de wagen heeft het gezellig, maar ik vind het als menner/ruiter niet prettig om mijn andere grooms zo heen en weer te laten rennen omdat ik zo nodig die rit wil rijden.
.

Helemaal mee eens. Je moet ten eerste al (meerdere) mensen vinden die dat voor je willen doen, maar ik zou het ook erg vervelend vinden te weten dat die mensen de hele dag in touw zijn om mij maar te laten hobbyen. Bij een dressuur/vh wedstrijd red ik me bijna helemaal alleen. Manlief gaat wel mee, om proef te lezen, maar kan daarna boekje gaan lezen of weet ik veel wat. En bij de marathon zal hij straks echt mee werken. Toch anders dan bij mendurance.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:17

Je kunt prima met een groom (die je altijd zult moeten hebben wat voor wedstrijd je ook doet) een mendurance rijden hoor. Water kun je voor een gedeelte ook nog meenemen op de wagen en bij de p/a / vetgate staat ook altijd water (voor drinken/koelen).
Dus compleet team meenemen is gezellig maar geen noodzaak :7

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:14

Ik heb alleen een extra groom gebruikt in de klasse 3. Op 60 km is het toch wel prettig dat je meer koelmomenten heb. Verder het altijd gewoon samen gedaan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:26

Ik heb ook het vervoer gekozen. Hier wordt het ook een extra auto regelen, trailer huren kar voor de wagen huren. In het begin doen we maar wedstrijden vlak in de buurt (Ik hoop volgend jaar 1 mee te kunnen doen)
Dan kunnen we de kar vooraf brengen, saai zal ik het zeker niet vinden trainingen moeten over de weg dus elk stukje bos in de wedstrijd die we gaan zien is super.

Jammer dat je op locatie geen kar kan huren als meerdere dat zouden kunnen zullen veel meer mensen mee doen. Maar ja wie leent/verhuurt nu zijn kar aan een vreemde. Verzekering technisch moet dat wel rond te draaien zijn.