Waarom vooral jeugd bij VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Waarom vooral jeugd bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:46

Als ik zo een paar reacties lees, zie ik dat er veel 'oudere' mensen het maar saai vinden en er niets aan hebben en dus het blijkbaar veel leuker vinden om te oefenen op dressuur.
Ik ben 15 en doe altijd een beetje VD. Puur omdat ik het leuk vind en voor de afwisseling voor mijn paardje,
ik vind het echt stom dat mensen zich maar willen concentreren op de dressuur van hun paard.. ach, ik ben benieuwd waar de paardenwereld gaat eindigen :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 15:47

Waarom vind je het stom dat mensen zich willen concentreren op de dressuur? Wat is er anders aan? Beide zijn in basis precies hetzelfde, nl, een paard dresseren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:50

Wat ik apart vind is dat mensen vooral foto's laten zien van steigerende, woeste paarden. :+
terwijl je toch bij de basis hoort te beginnen? En die zit er dan niet/slecht in en dan leren ze hun pony al steigeren.

Daar kan ik me ook aan irriteren. :=
verdiep je tenminste er in voordat je iets begint, lees sites, reacties op topics, evt boeken!
Vraag ervaren mensen op hulp.

Maar er zijn zoveel van die jonge mensen (ookal ben ik zelf 16) die denken ik leer mijn paard gewoon direct steigeren aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:58

Ik denk dat jongeren inderdaad meer tijd hebben en zich meer bezig houden met dingen die ze bijv. met hun verzorgshetlander (ik noem maar wat) kunnen doen behalve het rijden. Daarbij zijn ze vaak ook minder gefocust op ver de dressuur of het springen of wat dan ook in komen omdat daar vaak niet zoveel kans op is.

Als ik voor mezelf spreek: ik ben 27, werk véél, en dan nog heb (lees: maak) ik tijd voor grondwerk en ben ik nu bezig een basis te leggen voor o.a. VD. Mijn paard is pas 2, en ik wil graag dat zij én mij accepteert als haar leider (ze is erg dominant, ik werk bewust nu al af en toe met haar) én dat ze haar lijf goed kan gebruiken tegen de tijd dat ze onder het zadel gaat. Dat laatste duurt nog wel even, en ik weet heel goed dat je een jong paard met VD niet te zwaar moet belasten (no worries, we zijn nog nieteens bij targetten aangekomen), maar ik vind het een leuk alternatief om mezelf én mijn paard bezig te houden met iets dat ook nog eens nuttig is.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:17

Ik weet het niet, er zijn toch wel erge dingen aan het gebeuren. Veel mensen zitten dan wel op de juiste weg, maar velen ook weer niet. Ik rij gewoon, neusje eruit (ik ben nu bezig met hem aan het been te zetten). Nu nog stelling etc.. dat zijn mijn volgende stappen. Als mijn paardje die basis heeft ga ik lekker zonder bit rijden, zonder zadel (wat ik wel vaker doe) Ik wil op een natuurlijke manier omgaan met mijn paard. Daarom vind ik die dresuur van nu met al die bijzetteugels, zware bitten écht niets! Op dressuurwedstrijden mag je geen bijzetteugels gebruiken he? dan steken ze hun paard een scherp bit in. Die mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, ze maken hun paard kapot.

Mijn gewone mening, een paard is een vrij dier en eigenlijk is het absoluut fout om daarmee in de disciplines te gaan (dit is nu héél grof gezegd he) maar zo denk ik misschien wel. Ik hou me niet aan mijn gedachten maar ik wil er wel naartoe werken om mijn paard gewoon 'vrij' te kunnen berijden.

dit is nu kinda offtopic maar ach.. ik moet niet ergens wel kwijt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:19

Oh natuurlijk, want elke dressuurruiter rijdt hun paard kapot en weet niet waar ze mee bezig zijn...
Zulke types hebben niks met de dicipline te maken, die heb je in élke dicipline. Heb ze in de VD ook zat gezien die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn en het paard met een touw de kop onder de buik trekken etc.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:22

Ik werd 4 jaar terug te groot voor mijn Shetlander waar ik 3 jaar trouw op gereden heb en een enorme band mee heb,
en die wou ik echt niet weg gaan doen.
Toen ben ik gaan rondkijken wat er nog meer toe doen is en toen ben ik maar vrijheidsdressuur gaan doen :)
Ik doe het nu 3,5 jaar en we hebben er samen plezier in :D

xTitanic ik ben niet helemaal met je eens, er gebeuren nare dingen maar heel veel dressuur ruiters weten echt wel waarmee ze bezig zijn :) En nu spreek je over alle dressuur ruiters en dat vind ik niet echt kloppen.
Er worden snel nare beelden van het bit op youtube geplaatst en gezegt dat dressuur slecht is maar er zitten heus wel vriendelijke dressuur ruiters bij hoor..

Zelf doe ik geen dressuur, de basis maar niet op wedstrijd :)
Laatst bijgewerkt door fotac op 15-05-12 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:23

xTitanic schreef:
Ik weet het niet, er zijn toch wel erge dingen aan het gebeuren. Veel mensen zitten dan wel op de juiste weg, maar velen ook weer niet. Ik rij gewoon, neusje eruit (ik ben nu bezig met hem aan het been te zetten). Nu nog stelling etc.. dat zijn mijn volgende stappen. Als mijn paardje die basis heeft ga ik lekker zonder bit rijden, zonder zadel (wat ik wel vaker doe) Ik wil op een natuurlijke manier omgaan met mijn paard. Daarom vind ik die dresuur van nu met al die bijzetteugels, zware bitten écht niets! Op dressuurwedstrijden mag je geen bijzetteugels gebruiken he? dan steken ze hun paard een scherp bit in. Die mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, ze maken hun paard kapot.

Mijn gewone mening, een paard is een vrij dier en eigenlijk is het absoluut fout om daarmee in de disciplines te gaan (dit is nu héél grof gezegd he) maar zo denk ik misschien wel. Ik hou me niet aan mijn gedachten maar ik wil er wel naartoe werken om mijn paard gewoon 'vrij' te kunnen berijden.

*zucht luidruchtig*
Ik heb zo'n hekel aan dit soort reacties he.. Natural zijn is tegenwoordig helemaal in, alleen jammer dat 9 van de 10 niet eens echt weten wat natural inhoud.
Dressuur is slecht en zonder zadel op een pony stuiteren die zijn rug wegdrukt, en als een stuk hout door de bochten gaat is wel goed?
Als ze echt zo graag natural wilt zijn, gooi je paard dan in een natuurgebied en kijk er niet meer naar om. Zonder zadel rijden heeft echt NIKS met natural te maken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:25

stef schreef:
Oh natuurlijk, want elke dressuurruiter rijdt hun paard kapot en weet niet waar ze mee bezig zijn...
Zulke types hebben niks met de dicipline te maken, die heb je in élke dicipline. Heb ze in de VD ook zat gezien die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn en het paard met een touw de kop onder de buik trekken etc.

Ja ik herlas mijn bericht, natuurlijk zijn heel veel mensen op de goede weg!
Toch niet iedereen?
Maar kijk nu even, dit is verschrikelijk:
Afbeelding
Heel Nederland is boos op de fokkerij in Afrika die hun paarden op deze gruwelijke wijze mishandelen maar stappen morgen weer vrolijk op hun paard om hun paard is DIEZELFDE houding 1 uur lang rond te rijden, maar dan niet met een strotouwtje maar met een tegenwerkende hand van beton en een (scherp) bit waarvan ze de werking niet kennen.
Kom op paardrijdend Nederland en zie eens in dat deze manier van rijden niet de juiste is omdat Anky van grunsven en die ooh zo goede Edward Gal hun paarden op deze manier (naar de klòte) rijden.

En VD, als je het op een goede manier doet? en geleidelijk aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:26

Voor mij heeft vrijheidsdressuur ook geen reet te maken met ´natural´ bezig zijn of wat dan ook (ik omarm mijn scherpe westernbit, mijn dikke sporen en niet boomloze westernzadels hoor :P als je ze maar goed gebruikt).

Titanic: juist, en zo rijdt natuurlijk íedereen?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:27

mang schreef:
xTitanic schreef:

*zucht luidruchtig*
Ik heb zo'n hekel aan dit soort reacties he.. Natural zijn is tegenwoordig helemaal in, alleen jammer dat 9 van de 10 niet eens echt weten wat natural inhoud.
Dressuur is slecht en zonder zadel op een pony stuiteren die zijn rug wegdrukt, en als een stuk hout door de bochten gaat is wel goed?
Als ze echt zo graag natural wilt zijn, gooi je paard dan in een natuurgebied en kijk er niet meer naar om. Zonder zadel rijden heeft echt NIKS met natural te maken.

--' Ik bedoel ook niet specifiek zonder zadel rijden, hell no.
Waarom kan ik toch zo slecht uitleggen. Ik was nogtans met jouw mening eens dacht ik?
En ik zit niet te stuiteren op mijn paard? ö

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:27

Ffortuna schreef:
Voor mij heeft vrijheidsdressuur ook geen reet te maken met ´natural´ bezig zijn of wat dan ook (ik omarm mijn scherpe westernbit, mijn dikke sporen en niet boomloze westernzadels hoor :P als je ze maar goed gebruikt).

Titanic: juist, en zo rijdt natuurlijk íedereen?

Zeg ik toch niet? |o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:28

titanic: En een paard wat met 4 touwen om zn benen onderuit getrokken wordt om m te leren liggen? Ja, ik heb het langs zien komen.
Een paard wat te pas en te onpas steigert omdat het hem niet goed aangeleerd is?
Moet ik VD ook maar slecht vinden dan?

Als we op deze manier gaan discussieren zijn we gauw klaar, want ik doe daar niet aan mee :n

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:29

stef schreef:
titanic: En een paard wat met 4 touwen om zn benen onderuit getrokken wordt om m te leren liggen? Ja, ik heb het langs zien komen.
Een paard wat te pas en te onpas steigert omdat het hem niet goed aangeleerd is?
Moet ik VD ook maar slecht vinden dan?

Als we op deze manier gaan discussieren zijn we gauw klaar, want ik doe daar niet aan mee :n

Dat wou ik net gaan zeggen, ook met vrijheidsdressuur kunnen dingen slecht aangeleerd worden..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:31

Is het niet dat we op latere leeftijd meer bewust zijn van de gevolgen van trucjes aanleren?

Ik weet namelijk van mijzelf dat ik het heel irritant vond dat mijn eerste pony steigeren op commando zo leuk vond dat hij het ook ging doen zonder commando en dat het afleren daarvan me meer tijd heeft gekost dan het aanleren.
Ook ooit een paard geleerd om zijn been naar voren te doen voor een koekje, wijzen naar een been en dan gaf hij het been totdat hij bedacht dat eten altijd te maken had met een been geven en dat als ik iets eetbaar vast had gelijk een been om mijn oren kregen.
En dan mijn poging tot het leren buigen, voetje op tillen was een hel want dan dacht die dat hij moest buigen.

Bovenstaande voorbeelden zijn mij allemaal overkomen met verschillende paarden.
Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat ik geen idee had waar ik mee bezig was.

Nee VD is niets voor mij en mijn paarden, het aanleren is niet moeilijk maar het afleren kost zoveel tijd als het al lukt.

mang

xTitanic schreef:
stef schreef:

Ja ik herlas mijn bericht, natuurlijk zijn heel veel mensen op de goede weg!
Toch niet iedereen?
Maar kijk nu even, dit is verschrikelijk:
[im g]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/407527_180816908695917_100003028266564_272626_109820379_n.jpg[/img]
Heel Nederland is boos op de fokkerij in Afrika die hun paarden op deze gruwelijke wijze mishandelen maar stappen morgen weer vrolijk op hun paard om hun paard is DIEZELFDE houding 1 uur lang rond te rijden, maar dan niet met een strotouwtje maar met een tegenwerkende hand van beton en een (scherp) bit waarvan ze de werking niet kennen.
Kom op paardrijdend Nederland en zie eens in dat deze manier van rijden niet de juiste is omdat Anky van grunsven en die ooh zo goede Edward Gal hun paarden op deze manier (naar de klòte) rijden.

En VD, als je het op een goede manier doet? en geleidelijk aan?

weer een reactie waar ik alleen maar diep van kan zuchten. Deze foto's zijn niet voor niets bijeen gebonden als collage, om te laten zien hoe verschrikkelijk het allemaal wel niet is... :z Hoevaak heb jij in het echt iemand zijn paard zo zien rijden? Er zijn echt maar barweinig paarden die zo gereden worden hoor. Erg naïef om van het beeld in zo'n kinderachtige anti-dressuur collage uit te gaan.

MarlindeRooz

xTitanic, Ik ben het op sommige vlakken met je eens, maar om nou alle dressuurruiters over een kam te scheren… ? En als je echt je best doet kun je ook bitloos je paard nagevelijk en aan je been rijden? Daar is geen bitje voor nodig maar wel juiste begeleiding van mensen met ervaring en mensen die weten waar ze het over hebben.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:35

Kijk weeral wat al aan bod is gekomen. Men ziet 1 ding slecht. Gaan ze er vanuit dat iedereen dit doet.

Voorlopig zit ik nu gewoon mijn paard te leren, mee te stappen, achteruit stappen, respect voor voer en het engiste wat hij min of meer kan is de spagaat, maar daar ben ik ook nog maar pas mee bezig en kan hij ook nog niet zo goed, nog iets meer op de voorhand leunen. Voor de rest, het compliment (nog veel werk aan de winkel) Meer ben ik niet van plan? Steigeren en al die toestanden mogen nog een paar jaar wachten!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:37

mang: ik wou het alleen even laten zien, ik had het maar gezien op fb hoor.

En voor de zoveelste keer, ik durft te wedden dat 9 op de 10 mensen hier op bokt hun paard met respect berijden en weten waar ze mee bezig zijn

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:38

xTitanic schreef:
Kijk weeral wat al aan bod is gekomen. Men ziet 1 ding slecht. Gaan ze er vanuit dat iedereen dit doet.

Voorlopig zit ik nu gewoon mijn paard te leren, mee te stappen, achteruit stappen, respect voor voer en het engiste wat hij min of meer kan is de spagaat, maar daar ben ik ook nog maar pas mee bezig en kan hij ook nog niet zo goed, nog iets meer op de voorhand leunen. Voor de rest, het compliment (nog veel werk aan de winkel) Meer ben ik niet van plan? Steigeren en al die toestanden mogen nog een paar jaar wachten!

Dat is juist wat jij doet? ;)
Ik ben zeker geen dressuurruiter, maar ik heb wél respect voor het groepje mensen die op een paardvriendelijke manier, met een zachte hand hun paard hoog in de dressuur krijgen.

Ook ik ben geen anky / rollkür fan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:39

xTitanic schreef:

En voor de zoveelste keer, ik durft te wedden dat 9 op de 10 mensen hier op bokt hun paard met respect berijden en weten waar ze mee bezig zijn

Maar helaas weten maar 6 op de 10 VD mensen wat ze doen, en beginnen ook maar weinig mensen bij de basis.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:42

MarlindeRooz schreef:
xTitanic schreef:

Maar helaas weten maar 6 op de 10 VD mensen wat ze doen, en beginnen ook maar weinig mensen bij de basis.

Ik ben er van overtuigd dat dit onzin is. Het probleem is alleen dat je de 'slechte' onthoud, en de goede scrol je een keer door en ben je een minuut later alweer vergeten.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:44

MarlindeRooz schreef:
xTitanic schreef:

Dat is juist wat jij doet? ;)
Ik ben zeker geen dressuurruiter, maar ik heb wél respect voor het groepje mensen die op een paardvriendelijke manier, met een zachte hand hun paard hoog in de dressuur krijgen.

Ook ik ben geen anky / rollkür fan.

Hoe veel keer heb ik het al gezegd.. véél mensen doen het goed! 1 op de 10, slecht :')

Ik denk dat ik hier maar best eens uit stap, zijn jullie blij zeker?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:46

Neejoh! Maar ik onthou ook mensen die echt goed bezig zijn.
en die voeg ik dan toe als vriend en hun topics volg ik ook dus neehoor ik vergeet die niet! :D

lovetrysor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:32

Ik ben zelf 11 en vind normaal dressuur op je paard saai maar met vrijheidsdressuur helemaal niet.
Ik ben nu al meer dan drie jaar bezig met mij pony en die kan super veel dingen.
In het begin had ik er geen geduld voor maar nu wel toen ik had gemerkt dat we het allebei leuk vonden, zo hebben we een goede band met elkaar gekregen.
:D