Spagaat, vrijheids dresuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Re: Spagaat, vrijheids dresuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:28

Goed hoor! hoelang heb je er over gedaan tot ze het snapte?

Ik ben vandaag met de spagaat begonnen.
Ze snapt hem wel al een beetje. Alleen loop ik nu tegen een probleempje aan.
Ze staat wel al redelijk gestrekt maar wat ze nu doet ik haar rechtervoorvoet
kruisen over haar linkervoorvoet en ze gaat bijna alleen met die vooruit
en niet met de linker...

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:02

Voor dat ik er op zit heb ik een beetje vals gespeeld :=
Iemand anders heeft haar hand er voor gehouden maar ondertussen heb ik met mijn zweep aangegeven ;)

Maar ik snap het niet zo goed? :P

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:04

Hmm ik zal er wel eens een foto van maken.

Maar in ieder geval ik vraag haar voetjes naar voren maar dan zet ze haar rechtenvoetje naar voren
gekruist over haar linkervoetje zeg maar zo: http://steps.jouwweb.nl/upload/6/f/c/st ... .large.jpg maar staat haar rechter voetje voor in plaats van achter. En als ik dan haar rechten vraag dan gaat ze steeds overdrevener kruisen en die andere verzet ze bijna niet.

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 19:51

Hallo! De spagaat lukt al met balk maar ook zonder dankzij jullie tips! Echt bedankt.
maar nu wil ik naar het compliment gaan...
alleen als ik dan haar voetje bijna op de grond heb en haar hoofd tussen haar benen (met brokjes) hinkt ze haar andere voor been weer terug... terwijl haar voetje nog niet eens de grond raakt... iemand tips?
(ik vind het een beetje nutteloos om hier weer een nieuw topic voor te maken...:o )

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:24

ik denk dat ze dat doet omdat ze het nog eng en vreemd vind, denk dat je haar
gewoon een beetje moet laten wennen aan de nieuwe houding

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:41

ik had het verhaal over de spagaat gisteren gelezen en ik heb het 's avonds in de praktijk gebracht :)

in het begin ging het niet zo goed (met het balkje) want hij durfde niet met het balkje tussen zijn benen te staan (hij is een beetje een angsthaas af en toe) hij rende er zegmaar hard overheen of hij bleef ervoor stilstaan. Na 10 min oefenen stond hij toch ontspannen met een balkje tussen zijn beentjes! ik heb hem toen beloond met een lekkere krentebol!
Vervolgens ging het eigenlijk heel snel. Ik vroeg hem heel voorzichtig naar voren en gaf hem een klein tikje tegen zijn borst, en toen zette hij alleen zijn voorvoetjes, stapje voor stapje, naar voren. ik denk dat hij dat deed omdat hij bang was om met zijn achtervoetjes op de balk te stappen, komt zijn angsthaas gedrag nog een keer van pas ;) na een half uurtje heb ik het ook zonder balkje geprobeerd en dat deed hij eigenlijk ook in 1 keer goed! en ik vond het wel goed gaan en toen heb ik een krentebolletje bij zijn voorhoefjes gehouden en toen ging hij heel braaf buigen, en toen was ik wel trots op mijn paardje :)

nu even een vraagje: Als je uit de spagaat weer naar voren wil, moet je hem dan eerst naar achteren drukken zodat hij weer vierkant staat en dan pas naar voren vragen of moet je gewoon voorwaarts lopen (dat hij zelf zijn achterbenen naar voren moet zetten zegmaar) ik drukte eerst mijn paard weer terug, want hij stond heel wijd en ik weet niet of het goed is (voor de rug bijvoorbeeld) om dan gelijk naar voren te stappen

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:57

ik denk gewoon belonen en met een beetje druk op het halster haar weer mee vragen. Denk dat je pony zelf (als ze doorheeft dan ze weer normaal kan gaan staan) weet wat voor haar de beste manier is.

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:12

xTesske schreef:
ik denk dat ze dat doet omdat ze het nog eng en vreemd vind, denk dat je haar
gewoon een beetje moet laten wennen aan de nieuwe houding

Dus gewoon rustig verder gaan met oefenen, laat ze zich dan vanzelf op haar knietje vallen?
\

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:14

@iet_patroon ik doe eigenlijk altijd gewoon de balk er weer tussen uit halen en dan weer gewoon verder stappen... Ik haal de balk weg omdat anders moet ze én haar evenwicht goed houden als ze in zo'n vreemde positie staat én haar achterbeentjes optillen om over de balk te komen... Succes! :D

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:49

amourFleur schreef:
@iet_patroon ik doe eigenlijk altijd gewoon de balk er weer tussen uit halen en dan weer gewoon verder stappen... Ik haal de balk weg omdat anders moet ze én haar evenwicht goed houden als ze in zo'n vreemde positie staat én haar achterbeentjes optillen om over de balk te komen... Succes! :D

Oh dat is wel een goed idee! hij blijft ook heel braaf stilstaan als hij eenmaal in de spagaat staat dus dan moet dat wel lukken. thanks!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:07

amourFleur schreef:
Dus gewoon rustig verder gaan met oefenen, laat ze zich dan vanzelf op haar knietje vallen?
\

hoe bedoel je op de knietjes vallen?