Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
FriesWytske schreef:Inderdaad, Ariebren. Ik vind 7 maanden aan de longe vrij lang.
Wij hebben hier de laatste twee paarden die we beleerd hebben onder het zadel, helemaal niet gelongeerd. Ben ik zo op gaan zitten en mijn vader heeft ze in het begin meegenomen door de bak. En vrij snel daarna ben ik los gaan rijden. En dan rijd ik ze in het begin elke dag een kwartiertje. En daarna niet meer dan 3 keer in de week een half uurtje. En dan wil ik alleen maar dat ze voorwaarts zijn. Ben helemaal niet met hun hoofd bezig. Alleen maar met ze te leren sturen.
deruijter schreef:superwoman. Het paard was anders in een gezonde en prima staat.
Ik heb het paard inderdaad gebroken in zijn macht.
Ik heb liever dat je paard het een keer goed weet, dan 2 jaar lang maar een beetje half half,
want daar bereik je een niks mee, en zorgt alleen maar voor meer ellende voor zowel jou als het paard.
En het paard was na mijn trainingen wel te rijden, en het ziet er naar uit dat dit
paard een goede toekomst krijgt als sportpaard.
Ariebren schreef:Soms wordt er te lang gemeut met een jong paardje wat ingereden moet worden.
Inrijden is, een dag longeren om even aan te kijken hoe het paard reageert.
De volgernde dag zadel erop en rijden met het paard.
Juist door steeds voorzichtig iets te proberen geef je het paardje de kans dat hij leert om er onder uit te komen.
Dit meuten heeft mij twee goede Quarter merries gekost.
En die andere twee quarter merries, die vrij direct opgepakt zijn, doen het nu goed.
stormy8 schreef:De osteopaat is geweest, die heeft niets gevonden. Het zadel ligt ook goed. Het zijn echt schrikreacties met een domino-effect. Soms, als er niets gebeurt waar hij van onder de indruk is, is de training ook gewoon goed.
Mindfields schreef:Ariebren schreef:Soms wordt er te lang gemeut met een jong paardje wat ingereden moet worden.
Inrijden is, een dag longeren om even aan te kijken hoe het paard reageert.
De volgernde dag zadel erop en rijden met het paard.
Juist door steeds voorzichtig iets te proberen geef je het paardje de kans dat hij leert om er onder uit te komen.
Dit meuten heeft mij twee goede Quarter merries gekost.
En die andere twee quarter merries, die vrij direct opgepakt zijn, doen het nu goed.
Ik meut altijd een paar (2-3) maanden vanaf longeren tot erop en heb nog nooit problemen gehad.
deruijter schreef:Superwoman, in zeldzame gevallen zal het paard eventueel lichamelijk iets kunnen mankeren,
maar mensen kunnen ook overdrijven, bij elke keer als een paard niet luistert of iets niet
snapt zou het paard meteen iets lichamelijk mankeren. Dit vind ik altijd zo soft.
Gewoon een keer goed doorzetten en niet gaan mauwen als het even niet goed gaat.
Je hebt moeilijke paarden en je hebt makkelijke paarden, en in hele sommige gevallen paarden die het gewoon niet kunnen ivm met lichamelijke beperkingen.
Ariebren schreef:Vandaar dat die osteopaten momenteel goud geld verdienen.
Eigenlijk moeten die eigenaren van al die osteopaat paardjes zelfs eens gaan nadenken.
Ben ik als ruiter zelf lenig en soepel genoeg om een paard in te rijden ??
Ariebren schreef:En dan nog een kleine aanvulling op dit topic.
Een opmerking van onze eerste en voor mij de beste western trainer was.
"Je rijd 10 paarden in, en het lukt niet".
"bij de elfde of twaalfde lukt het misschien wel "
En dan leer je van alle fouten die je gemaakt hebt.
En dan heel misschien, kom je in de top terrecht.
deruijter schreef:Ariebren schreef:En dan nog een kleine aanvulling op dit topic.
Een opmerking van onze eerste en voor mij de beste western trainer was.
"Je rijd 10 paarden in, en het lukt niet".
"bij de elfde of twaalfde lukt het misschien wel "
En dan leer je van alle fouten die je gemaakt hebt.
En dan heel misschien, kom je in de top terrecht.
Nou zo'n instelling is ook een beetje raar.
Die 1e 10 paarden mogen verkloot worden zolang het ooit maar een keer goed komt.
Als het bij de 1e niet lukt, oké dat kan nog, maar als het bij de 2e nog niet lukt,
dan is het een dikke doei. Je hebt het of je hebt het niet.