jong paard trekt zich los

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Re: jong paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:33

Dingen als mijn paard eindeloos in de stal laten vast staan doe ik niet evenals hem aan een paal hangen voor enkele dagen.
Ik ga een stuk van de weide afzetten, en beginnen met een longe, zo kan ik hem beter houden.
Zou dit toch niet werken, dan ga ik over naar de hengstenketting, die ik niet over zijn neus ga doen, want ik heb geen enkele intensie hem te pijnigen.
En verder ga ik aan het werk met wijken voor druk en kleinere hulpen :j

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:46

Probeer eens een touwhalster (je mag je paard hier trouwens niet aan vastzetten!), dat komt veel scherper in als je paard gaat hangen. Je moet voorkomen dat dit een grapje voor hem wordt. En gebruik zoals hiervoor ook al is gezegd een lange lijn zodat je hem niet gelijk los hoeft te laten.
In mijn ogen mag een paard zich gewoon niet lostrekken, ook al zou ie bang zijn (zou lekker zijn; mijn paard loopt los langs de weg want hij is geschrokken van een vrachtauto...)

Succes!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:59

Wuppi schreef:
Probeer eens een touwhalster (je mag je paard hier trouwens niet aan vastzetten!), dat komt veel scherper in als je paard gaat hangen. Je moet voorkomen dat dit een grapje voor hem wordt. En gebruik zoals hiervoor ook al is gezegd een lange lijn zodat je hem niet gelijk los hoeft te laten.
In mijn ogen mag een paard zich gewoon niet lostrekken, ook al zou ie bang zijn (zou lekker zijn; mijn paard loopt los langs de weg want hij is geschrokken van een vrachtauto...)

Succes!

Vast hangen met een touwhalster ga ik niet doen ;)
Vast hangen is overigens ook echt geen probleem voor hem, dat doet ie braaf.
Ja daarom dat ik ook probeer om het te voorkomen, het zou wat zijn op de baan..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:23

Een touwhalster zou je inderdaad goed kunnen gebruiken, dit in combi met een wat langere lijn. Het voordeel is ook, dat op moment dat hij weer stopt en ontspant, de druk direct van het halster af is en het voor hem dus een beloning word om gewoon direct weer te stoppen met rennen.
Een stalhalster daarintegen veroorzaakt veel meer ruis en is wellicht voor nu wat te onduidelijk voor hem.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:13

Ik zat nog even je openingspost te lezen. Volgens mij is het een kwestie van timing: je schrijft hij schiet te hard door naar achteren, als je hem achteruit zet, dan draait hij zich om en vliegt er vandoor. Lijkt me een slinks paard, hij ontloopt hiermee het onderdanige naar achteren lopen en vermijdt daarmee dat hij door jou op zijn plek wordt gezet. (Doet hij het alleen dan als je hem achteruit zet of ook op een ander moment?)

Wat je m.i. moet voorkomen is dat hij zich omdraait, dan krijgt hij de kans je mee te sleuren en ben je nergens meer. Ik denk dat wat ik zou proberen: hem achteruit zetten, hij schiet te hard achteruit, jij schiet snel naar voren en blijft hem achteruit drijven, zodat hij geen kans krijgt om te draaien. Met een touwhalster heb je nog iets meer te zeggen, probeer voor zijn hoofd te blijven zodat je hem weer frontaal achteruit kan drijven. Als ie hard achteruit wil gaan, moet ie dat dan maar eens een hele tijd doen.
Ik weet niet hoe vlug hij is met dat omdraaien, daar staat en valt natuurlijk veel mee, of je wel snel genoeg frontaal kan komen en niet achter zijn kont aanrent, want dan heb je het tegenovergestelde effect natuurlijk. Ik zou misschien een stick oid gebruiken om hem bij te sturen met achteruit lopen zodat hij niet links en rechts weg kan draaien van je en vervolgens weer van je af kan rennen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 21:26

Hij is echt vliegensvlug, ik kan er op dat moment echt niets aandoen.
Vandaag had hij koliek, dus ik moest hem stappen tot de DA er was.
Na tien minuten was hij het beu, ik probeerde wat te draaien en stoppen om hem bezig te houden.
Hij liep achter mij, met losse touw. Op zeker moment ga ik stil staan en loopt hij zo op mij, waarna hij gewoon steigert en in mijn nek springt! Ik heb hem nog een lap kunnen geven, maar nadien was ie er weer vandoor.
Hij heeft met zijn hoef mijn arm geraakt, die nu 2x zo dik is en verschrikkelijk veel pijn doet.
Nadien heb ik hem doen lopen, dan bij mij gevraagd.
Vanaf dat moment heeft hij als een engeltje achter mij gelopen en ging hij opzij voor druk, respecteerde braaf mijn ruimte.
Ik heb hem dan los gelaten en toen bleef hij me volgen, als een brave pup.
Vriendlief ziet het ook niet zitten om een stuk van de weide af te maken, dus ik laat het werk aan hem en neem er mijn handen af. Op deze manier gaat het gewoon niet :n
Dat hij kan weg geraken ondermijnt mijn gezag enorm en als ik daar niets aan kan doen gaat het alleen erger worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:56

Een hengst die steigerend zijn begeleider aanvalt ??
Koliek of geen koliek.
(een koliek paard bij mij laat ik het uitzoeken, als jij pijn in je buik hebt wil je ook niet lastig gevallen worden)
Eerste opmerking van mij was, gooi hem in de wei.
De achtergrond van die opmerking was, hij zoekt het maar uit.
Maar als hengst zijnde met dit gedrag was het voor mij, hakkie takkie.
Of verkopen aan iemand die hem wel de baas kan zijn.

Nu een pijnlijke arm, je hebt geluk gehad.
Morgen een klap op je hoofd en je wordt afgevoerd tussen 6 planken

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 21:59

Ariebren schreef:
Een hengst die steigerend zijn begeleider aanvalt ??
Koliek of geen koliek.
(een koliek paard bij mij laat ik het uitzoeken, als jij pijn in je buik hebt wil je ook niet lastig gevallen worden)
Eerste opmerking van mij was, gooi hem in de wei.
De achtergrond van die opmerking was, hij zoekt het maar uit.
Maar als hengst zijnde met dit gedrag was het voor mij, hakkie takkie.
Of verkopen aan iemand die hem wel de baas kan zijn.

Nu een pijnlijke arm, je hebt geluk gehad.
Morgen een klap op je hoofd en je wordt afgevoerd tussen 6 planken

Ariebren, ja dank je om het er nogmaals goed in te wrijven.
Ik weet wat dat betekent, ik ben niet achterlijk...
En als je goed leest zie je ook dat ik het voor gezien laat.
Over dat castreren heb ik niets te zeggen, is niet mijn paard.

Ik ben zeker dat als ik het kan doen op de manier ik het wil, het allemaal goed komt.
Maar vriendlief ziet er geen erg in en heeft geen behoefte mee te werken, dus dan laat ik het maar.
Ik heb al stoutere paarden braaf gekregen op mijn manier, dus deze zou ook moeten lukken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:03

Oké, sorry dat ik wat cru over kom.
Maar groot gelijk.
Het is niet jouw paard, dus jammer voor de eigenaar.
Heel goed dat je ermee stopt.