Waarom grondwerk iets specifieks?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:07

Maritje1991 schreef:
Het zit m denk ik in de omschrijving.

Mijn paard moet niet aandacht aan mij schenken omdat IK het wil, maar omdat zij het wil.
Maar stapt niet over het een zeiltje omdat ik vind dat het MOET, maar omdat zij ziet dat het leuk is.

etc etc etc.

Dus als je paard iets doet omdat het moet van de baas dan is het opvoeding, en als die het doet omdat die het wil doen is het grondwerk?
(ik probeer het even zwart/wit te bekijken, als is het natuurlijk niet zwart/wit :+ ).

Ergens kan ik me daar wel in vinden hoor ... Ikzelf heb grenzen, dingen die ik gewoon verwacht dat mijn pony's doen (of juist niet doen), dat is dan het stukje opvoeding. Maar binnen die grenzen spelen we en ontdekken we nieuwe dingen, gaat pony ineens spontaan voetballen of staat ineens te denken "wat wil die nu dat ik met dat of dat aanvang?" , dus dat is dan het grondwerkgedeelte ..

Of zoiets :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:08

themuisje schreef:
Cassidy schreef:
@Jessix, laat gaan. Als iemand een bepaald idee in zijn hoofd heeft zitten en daar pertinent niet van af te brengen is, geen energie aan verspillen.

Parelli heeft een begin, maar heeft geen eind. Je kunt je hele leven bezig zijn zonder klaar te zijn. Veel mensen komen niet verder dan de games en dan ook alleen maar op hun eigen paard.

Ik zou zeggen: laat gaan....

jammer, ik ben best te overtuigen! maar niet met slecht onderbouwde weerkaatsingen die geen antwoord geven op mijn vraag :)

Ik heb antwoorden zat gegeven, maar die houden in dat je de tijd moet nemen om de filmpjes even ALLEMAAL door te nemen die ik hier in dit topic heb geplaatst. Daar dien je even de tijd voor te nemen, en gezien de snelheid waarmee je op reacties van mij reageert, heb je dat nog niet gedaan.
De kennis en argumenten die ik aandraag, staan niet zo zeer in de tekst als wel in de filmpjes.

Doe jezelf (en ons) een plezier en kijk ze even door.
Anders val je voor mij onder de categorie mensen die dom zijn geboren en nooit wat hebben bijgeleerd :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:09

[***] schreef:
Heb je toevallig ergens een filmpje waarbij Parelli (of student) werkt met dubbele lijnen? Heb ik wel interesse in (omdat ik daar zelf momenteel veel mee bezig ben) :) Zelf rijd ik niet meer, dus rijden is voor mij van ondergeschikt belang, betekent niet dat ik niet net zo goed mijn pony wil trainen, ook met passage ;) (zijn we nog niet hoor, maar is wel een langetermijndoel, of we daar ooit geraken maakt niet uit, maar doelen moeten er zijn :Y) ).

Misschien dat je wat op youtube kan vinden.. Ik heb zelf natuurlijk toegang tot de Parelli websites waar veel beeldmateriaal op staat, maar dat is niet door te linken. (betaald lidmaatschap)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:09

Overigens speel ik ook met mijn paard :) we rennen samen door de bak, ik daag hem uit met objecten en probeer bepaalde reacties uit te lokken.
Afbeelding doe ik dan stiekem toch aan grondwerk? 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:10

Jessix schreef:
[***] schreef:
Heb je toevallig ergens een filmpje waarbij Parelli (of student) werkt met dubbele lijnen? Heb ik wel interesse in (omdat ik daar zelf momenteel veel mee bezig ben) :) Zelf rijd ik niet meer, dus rijden is voor mij van ondergeschikt belang, betekent niet dat ik niet net zo goed mijn pony wil trainen, ook met passage ;) (zijn we nog niet hoor, maar is wel een langetermijndoel, of we daar ooit geraken maakt niet uit, maar doelen moeten er zijn :Y) ).

Misschien dat je wat op youtube kan vinden.. Ik heb zelf natuurlijk toegang tot de Parelli websites waar veel beeldmateriaal op staat, maar dat is niet door te linken. (betaald lidmaatschap)

Dacht dat je misschien toevallig wat wist op youtube, vandaar, maar dan kijk ik zelf wel even of ik wat vind :) Moest je ondertussen toch wat tegenkomen mag je dat altijd even doorgeven ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:11

[***] schreef:
Maritje1991 schreef:
Het zit m denk ik in de omschrijving.

Mijn paard moet niet aandacht aan mij schenken omdat IK het wil, maar omdat zij het wil.
Maar stapt niet over het een zeiltje omdat ik vind dat het MOET, maar omdat zij ziet dat het leuk is.

etc etc etc.

Dus als je paard iets doet omdat het moet van de baas dan is het opvoeding, en als die het doet omdat die het wil doen is het grondwerk?
(ik probeer het even zwart/wit te bekijken, als is het natuurlijk niet zwart/wit :+ ).

Ergens kan ik me daar wel in vinden hoor ... Ikzelf heb grenzen, dingen die ik gewoon verwacht dat mijn pony's doen (of juist niet doen), dat is dan het stukje opvoeding. Maar binnen die grenzen spelen we en ontdekken we nieuwe dingen, gaat pony ineens spontaan voetballen of staat ineens te denken "wat wil die nu dat ik met dat of dat aanvang?" , dus dat is dan het grondwerkgedeelte ..

Of zoiets :Y)

Nah, ik voed mijn paard niet op.

Ik leer haar nieuwe dingen ;) Ik maak haar leven iets makkelijker. Door grondwerk, is niet meer bang voor alles, is ze veel minder gestrest, voelt haar lijf fijner etc.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:12

Cassidy schreef:
Ik heb antwoorden zat gegeven, maar die houden in dat je de tijd moet nemen om de filmpjes even ALLEMAAL door te nemen die ik hier in dit topic heb geplaatst. Daar dien je even de tijd voor te nemen, en gezien de snelheid waarmee je op reacties van mij reageert, heb je dat nog niet gedaan.
De kennis en argumenten die ik aandraag, staan niet zo zeer in de tekst als wel in de filmpjes.

Doe jezelf (en ons) een plezier en kijk ze even door.
Anders val je voor mij onder de categorie mensen die dom zijn geboren en nooit wat hebben bijgeleerd :D

Ho, maar, niet stijgeren :)

door gebrek aan een goede videokaart kan ik op mijn oude laptopje geen filmpjes kijken. Dit moet ik beneden doen. Maar gezien het tijdstip voel ik daar op dit moment niet zoveel voor. Maar ik ben echt heel benieuwd! :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:15

TS wat is je punt?

Ben je tegen grondwerk?
Vind je grondwerk onzin?
Denk je er niet veel mee te bereiken behalve een basis opvoeding?

Heb je mijn eerdere reactie gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:16

Maritje1991 schreef:
Nah, ik voed mijn paard niet op.

Ik leer haar nieuwe dingen ;) Ik maak haar leven iets makkelijker. Door grondwerk, is niet meer bang voor alles, is ze veel minder gestrest, voelt haar lijf fijner etc.

Je voedt je paard niet op ... Dus je hebt geen grenzen? Paard mag gewoon doen waar ze op dat moment zin in heeft?
Lijkt me dat je toch altijd ergens grenzen moet hebben, puur voor je eigen veiligheid (en die van anderen). De 7 games kan je heel speels opvatten, maar leren wel je paard te controleren en ik neem aan dat je die dingen ook nog wel eens gebruikt ... En je paard mag toch ook niet zomaar jouw ruimte in wanneer die daar in in heeft lijkt mij? Of doet jouw paard dat automatisch niet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:18

Maritje1991 schreef:
Waarom jou overtuigen?

Je MOET ;) er zelf toch achterkomen?

Waarom moet een ander jouw huiswerk maken, terwijl wij het ook zelf hebben gedaan?

Inderdaad. Ik geef steeds dezelfde antwoorden omdat dát mijn mening is. Misschien wil je wat anders van me horen, maar het is voor mij niet meer of minder dat een manier om plezier te beleven met mijn paarden. En dat is niet tot stand gekomen door een opvoedkundig probleem of wat dan ook. Gewoon mijn manier om mijn hobby te beleven.

Daar wil ik het graag bij laten. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:22

Ik vind dat geen opvoeden, maar leren.

Ik vind opvoeden geen juist woord. Uiteraard heb ik grenzen, en mijn paard is een LBE dus die zoekt ze ook graag op.

Ik leer haar dingen vind ik veel leuker klinken en dat is ook meer hoe het is. Ik leer haar wijken voor constante en of ritmische druk, ik leer haar een mens dragen, ik leer haar niet bang te zijn, ik leer haar sideways lopen, ik leer haar de trailer kennen, ik leer haar met een bal spelen, ik leer haar een PARTNER TE ZIJN.

Voorbeeld: ik stap op een krukje en ze gaat ZELF naast mij staan zodat ik kan opstappen. Dat is niet iets geleerd, dat is het leren van PARTNERSCHAP. Daarom doet ze dat. Natuurlijk heb ik haar daarin wel moeten begeleiden, maar ze denkt ook zelf mee, omdat ze weet hoe is het om een partner te zijn.

Dat is voor mij gewoon een verschil in opvoeden. Als je het zou opvoeden, dat doet ze het omdat het moet, nu doet ze het omdat het fijn is om samen je leider dingen te doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:23

doei schreef:
TS wat is je punt?

Ben je tegen grondwerk?
Vind je grondwerk onzin?
Denk je er niet veel mee te bereiken behalve een basis opvoeding?

Heb je mijn eerdere reactie gelezen?

Ik ben nergens tegen. Zolang het paard niet de dupe wordt van onkunde van de ruiter/verzorger moet je er absoluut mee doen en laten wat je wil.

Ik snap alleen niet waarom iets in een apart hokje geplaatst moet worden. Vroeger, toen het geld nog van hout was :Y noemde men dit gewoon opvoeden. Mijn pa heeft het zo op de boerderij geleerd, en ik op mijn beurt weer van hem. Niets bijzonders aan. Duidelijkheid en consequentie is het enige wat ze nodig hebben. Als je dat samen beheerst, kun je alles leren.

Ik heb je eerder post gelezen hoor :j Ik vind het fijn dat er hier mensen zijn die het fijne handvaten vinden. En als het voor jouw werkt, zeker doen! Maar ik lees hier zo vaak op bokt dat iedereen maar moet gaan grondwerken. Er wordt niet meer naar concrete oplossing gezocht, deze lijkt altijd in het grondwerken te liggen. En dáár ben ik wel op tegen. Voor een probleem (als die al ontstaat. Dat betekend dat je ergens een steekje hebt laten vallen) moet ten alle tijden een passende oplossing worden gevonden. Je gaat een paard met een peesblessure toch ook niet dezelfe behandeling geven als een paard met koliek?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:25

Maritje1991 schreef:

Ik vind opvoeden geen juist woord. Uiteraard heb ik grenzen, en mijn paard is een LBE dus die zoekt ze ook graag op.

Ik leer haar dingen vind ik veel leuker klinken en dat is ook meer hoe het is. Ik leer haar wijken voor constante en of ritmische druk, ik leer haar een mens dragen, ik leer haar niet bang te zijn, ik leer haar sideways lopen, ik leer haar de trailer kennen, ik leer haar met een bal spelen, ik leer haar een PARTNER TE ZIJN.

Voorbeeld: ik stap op een krukje en ze gaat ZELF naast mij staan zodat ik kan opstappen. Dat is niet iets geleerd, dat is het leren van PARTNERSCHAP. Daarom doet ze dat. Natuurlijk heb ik haar daarin wel moeten begeleiden, maar ze denkt ook zelf mee, omdat ze weet hoe is het om een partner te zijn.

Dat is voor mij gewoon een verschil in opvoeden. Als je het zou opvoeden, dat doet ze het omdat het moet, nu doet ze het omdat het fijn is om samen je leider dingen te doen.

Jeeej we krijgen eindelijk uitleg _/-\o_
Mag ik vragen hoe jij aan je paard ziet dat deze niet een trucje uitvoerd, maar een partner is? is daarin verschil in lichaamstaal? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:26

@ Maritje1991 : Aha :)
Dus iedereen omschrijft het anders, maar uiteindelijk bedoelen we toch allemaal (grotendeels) hetzelfde :+ Ik leer mijn nieuwe ook fijn mee te lopen :j Maar eigenlijk zie ik dat ook als opvoeden, want hij mag niet zomaar voor mij uit of door mij heen denderen :Y) Maar opvoeden doe je door je paard dingen te leren :) en als je goed opvoedt dan zorg je er ook voor dat je paard het plezierig vindt om te leren :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:30

themuisje schreef:
Mag ik vragen hoe jij aan je paard ziet dat deze niet een trucje uitvoerd, maar een partner is? is daarin verschil in lichaamstaal? :)

Een filmpje zegt daarin meer dan 1000 woorden.
Ik denk dat je genoeg partnership in de filmpjes ziet die ik heb aangedragen.
Bekijk ze even en het kwartje gaat vallen.
Ook ik wil het hier even bij laten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-03-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:31

Omdat ik geen trucjes leer ;)

Kijk er zijn ook weinig dingen die ik NIET goed vind. Make your idea his idea, begint bij, understand HIS idea FIRST.

Natuurlijk geef ik wel eens een fase 4, maar niet voor straf hoor, ik straf mijn paard niet. Daar leren ze ook niets van.

Een fase 4 geef ik ter verduidelijking. En ja ik speel de games met mijn paard, maar het gaat verder dan de games hoor. Ik krijg nu zoveel complimenten als: Wonder is een voorbeeld voor alle paarden op stal.

Dat is geen opvoeding, dat is samenwerken. Samen fietsen, Samen bang zijn, Samen overwinnen, Samen rijden, Samen springen.

Als ik in de wei loop, komt zij zelf naar mij toe, nee niet altijd. Denk je dat ik haar straf? Nee, ik ga wel wat anders doen, dan komt ze alsnog.

Wonder stelt vragen in de zin van: Ik VRAAG haar naar een pion te lopen, zij gaat daar staan en doet van alles en kijk mij aan. Als ze het goede doet, sta ik op rust, dan doet zij dat ook. DAT is haar beloning. Ze komt graag knuffels halen, want bij mij is het veilig. Dat heb ik haar geleert, niet opgevoed.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:32

Cassidy schreef:
themuisje schreef:

Een filmpje zegt daarin meer dan 1000 woorden.
Ik denk dat je genoeg partnership in de filmpjes ziet die ik heb aangedragen.
Bekijk ze even en het kwartje gaat vallen.
Ook ik wil het hier even bij laten.

uuuuh ik moet eigenlijk nu slapen zegmaar... haha ga ze morgen kijken :)
oant moarn :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:32

themuisje schreef:
Maritje1991 schreef:

Beetje hierop inhakend .. even een specifiek voorbeeld: het achteruitgaan..
Ik ben nu het filmpje van Cassidy Gaining Respect and Control On The Ground - Series I aan het bekijken en daarin wordt veel achteruit gegaan, met het hoofd in de lucht, rug weggedrukt, geen fijne gezichts/ooruitdrukking voor mij ..

Hoe moet je dit bekijken. Is dit nu het achteruit gaan om het achteruit gaan, dus dat je paard moet reageren op je aanwijzing?
Want ikzelf werk op verschillende manieren aan het achteruit gaan.. Als hij ongevraagd in mijn ruimte komt of iets dergelijks dan stuur ik hem ook zo achteruit, en dan is dat dus ook hoofd omhoog en gaan (maakt mij op dat moment niet uit, hij moet gaan, daar draait het om). Maar als ik gewoon aan het achteruit gaan werk, tijdens het grondwerken, dan probeer ik dat hoofd laag te houden ("aan de teugel" zeg maar) en hem zo achteruit te vragen, zodat tegelijk ook z'n lichaam moet werken en het meer is dan zomaar achteruit gaan.

Dus het eerste (wat ik persoonlijk in het filmpje zie) valt bij mij onder opvoeding, je paard moet reageren op wat jij vraagt/zegt.
En wat ik zelf doe (met momenten dan) vind ik grondwerken, je paard stimuleren om mee te werken en zelf aan z'n lichaam(shouding) te werken.

Als iemand nog kan volgen :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:32

[***] schreef:
@ Maritje1991 : Aha :)
Dus iedereen omschrijft het anders, maar uiteindelijk bedoelen we toch allemaal (grotendeels) hetzelfde :+ Ik leer mijn nieuwe ook fijn mee te lopen :j Maar eigenlijk zie ik dat ook als opvoeden, want hij mag niet zomaar voor mij uit of door mij heen denderen :Y) Maar opvoeden doe je door je paard dingen te leren :) en als je goed opvoedt dan zorg je er ook voor dat je paard het plezierig vindt om te leren :Y)

Maar wat je paard zijn motivatie om het NIET te doen?
Om niet door je heen te lopen? om niet voor je uit te lopen?

MaritB

Re: Waarom grondwerk iets specifieks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:36

Je paard moet toch ook eerst leren op wat voor aanwijzingen?
En ja ik laat mijn paard ook achteruit gaan en dit vind zij niet fijn en gaat opdezelfde manier. Dit wordt beter doordat ik op het juiste moment stop, niet te veel vraag en zacht blijf in mijn lijf.

Alles wat ik doe, gaat met een gevoel van: "youre my best friend ever"
Zo doe ik de circling, sideways, driving, porcupine, yoyo en FRIENDLY.

Niet omdat ik vind dat het moet, maar omdat het haar helpt en zodat ik het allemaal een beetje leuker voor kan maken. Vaak vinden paarden eerst iets eng, rijden, een bal, springen etc. Maar na goede leiding vinden ze het vaak wel leuk.

Nu wil ik graag dingen doen met haar, maar ik probeer het dan wel zo te doen, dat zij ook dingen met MIJ wil doen. En niet omdat ze snoep of anders straf krijgt. maar omdat ze het gewoon echt fijn vind.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:37

als afsluiter even de defenitie van opvoeden opgezocht :)
komt volgens mij in de meeste gevallen overeen met wat iedereen hier bedoelt.

opvoeding
het proces waarin iemand wordt gevormd naar de normen van diens opvoeders, en daarmee meestal de samenleving waarin hij leeft.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/opvoeding

opvoeding
educatie, onderwijs, opleiding, vorming
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/opvoeding
opvoeden
Te gebruiken voor de specifieke activiteiten die zijn betrokken bij het doelbewust overbrengen van kennis, vaardigheden of sociale waarden aan anderen. Gebruik `onderwijs` voor het systeem dat betrekking heeft op het gehele proces van het overbrengen van dergelijke kennis of waarden.
Categorie: F...
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10491

opvoeden
1) Beschaven 2) Braken 3) Dresseren 4) Grootbrengen 5) Kinderen grootbrengen 6) Kweken 7) Meevoeren 8) Naar boven 9) Opleiden 10) Optrekken 11) Opwiegen 12) Vormen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek

weltrusten :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:44

Maritje1991 schreef:
Maar wat je paard zijn motivatie om het NIET te doen?
Om niet door je heen te lopen? om niet voor je uit te lopen?

Heh? :+

Mbt je andere reactie ...

Tuurlijk moet het paard het eerst leren :j Maar dat is dus net mijn vraag .. of dit dan het leren is, en dus zeg maar de basis, het opvoeden :Y) En dat je van daaruit verder kan werken om je paard soepeler/sterker/... te maken.

Ik doe ook alles met veel plezier, ik heb geweldig veel lol met mijn pony (is in het begin wel anders geweest) en hij doet nu ook veel meer voor mij. Op stal krijg ik altijd te horen dat mijn pony veel te veel nadenkt :') Maar hij doet het allemaal maar, en hij doet het super de laatste tijd. Maar als ik hem op een bepaald moment vraag om rechtsom om mij heen te gaan lopen, en hij wil dat niet, dan verhoog ik toch mijn energie .. Want als ik dan zeg "oh jeetje, geen zin vandaag, dan doen we het maar niet" dan is het einde zoek .. en staan we uiteindelijk in de weide naar elkaar te kijken ... Pas op, straffen & dwingen komt er dan ook weer niet bij kijken, hij krijgt geen slaag, hoogstens een wat sterkere aanwijzing. En als hij het dan doet dan is het ook meteen prima en zijn we weer blij & gelukkig. Als hij echt een baaldag heeft doen we andere dingen dan in eerste instantie het plan was, of houden we het korter, of ... Maar enkel doen wat hij wil is toch geen optie hier...

Hoe reageer jij daarop? Als je iets vraagt en je paard heeft daar geen zin in?
(bij mij ligt het eraan wat ik vraag .. vraag ik iets wat in mijn ogen bij de basis, het opvoeden, hoort dan zet ik even door .. Iets het iets nieuws of niet levensnoodzakelijk om het zo te zeggen dan gaan we wat anders doen)

@ Cassidy : dat is uiteindelijk het gevolg van de dingen die in dat eerste filmpje getoond worden? Dus het doel als het ware (al vind ik dat geen juiste omschrijving, maar bon)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-12 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:44