Welke hulpteugel bij het longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: Welke hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:35

Elinaa11 misschien is het handiger dat je weggaat uit dit topic, ik en ook andere mensen hebben namelijk niks aan deze reacties.

Ik las iets over dat mensen hun paard longeren met elastiek, maar krijg je dan niet het probleem dat je paard gaat hangen in het elastiek omdat die toch wel meegeeft? Hoor dat namelijk wel eens van mensen en daardoor ook een paard krijgen die onder het zadel in de hand gaat hangen.

Heb mijn paard nu een aantal keer met touwtjes gelongeerd waar hij heel goed op reageert, maar hij wil alsnog te snel hoog en achter de loodlijn gaan lopen zodra het hem iets te lastig wordt. Ik zoek dus echt niet wat hem beter naar beneden begeleid en zorgt dat hij niet meer zo hoog kan lopen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:37

Het is per paard heel verschillend waar ze het beste op reageren. Sommige paarden nemen een hele fijne lichte aanleuning op een elastiek en kruipen er achter bij een bijzet en andere die gaan er in hangen en spannen de onderhalsspieren aan.

josienn17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:48

Ellabellaah, jaa klopt, elastiek gaan veel paarden in hangen, miss jouw paard niet. Het is altijd even uitproberen bij welke hulpteugel hij het beste en fijnst loopt. Ik zelf werk met een chambon en het bevalt me erg goed, hij kan niet te ver omhoog en zorgt ervoor dat het paard met zijn hoofd in de juiste stand gaat lopen. Daarnaast kan je hem ook verstellen, maar je moet altijd met zn makkelijkst beginnen en dan op gaan bouwen. Longeren met een dubbele longe is het fijnst maar daar moet je in het begin wel met iemand doen die er ervaring mee heeft en niet zelf mee beginnen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:20

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:03

Moderatoropmerking:
Graag terug ontopic

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:19

Iris82 schreef:
Het is per paard heel verschillend waar ze het beste op reageren. Sommige paarden nemen een hele fijne lichte aanleuning op een elastiek en kruipen er achter bij een bijzet en andere die gaan er in hangen en spannen de onderhalsspieren aan.

Precies wat ik wilde posten inderdaad. Mijn ene verzorg peerd loopt heel fijn op touwtjes terwijl de ander deze juist als heel stressvol ervaart en veel lekkerder loopt op elastiek.
Blijft denk toch kwestie van een keer proberen

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:14

MaritAriel schreef:
Elinaa11 schreef:

en die grandprix ruiter zegt; oooh jou paard wil niet aan de teugel, dus gooi er maar een slof om :') :')

nee
alleen als ze dwars is en niet wil opletten.
het gaat me er alleen om dat ze niet dwars wordt en het bit tussen de kiezen neemt en er van door gaat.

Citaat:
je kan ook eerst goed leren paardrijden inplaats meteen naar dat soort hulpmiddelen te grijpen :j

inderdaad een slof is niet meteen de eerste oplossing. je moet daar gewoon veel geduld in hebben. ik heb nog nooit een paard gereden met slof, ooh wacht.. ik heb dat wel gedaan maar de slof had ik niet eens erbij, ik moest toen een paard rijden dat zig niet makkelijk liet ontspannen. maargoed een slof en bijzet dingen is het laatste dat je moet doen! zoek eerst andere dingen zo maak je het dier alleen maar kapot...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:22

Elinaa11 schreef:
MaritAriel schreef:

en die grandprix ruiter zegt; oooh jou paard wil niet aan de teugel, dus gooi er maar een slof om :') :')

nee
alleen als ze dwars is en niet wil opletten.
het gaat me er alleen om dat ze niet dwars wordt en het bit tussen de kiezen neemt en er van door gaat.

Citaat:
je kan ook eerst goed leren paardrijden inplaats meteen naar dat soort hulpmiddelen te grijpen :j

inderdaad een slof is niet meteen de eerste oplossing. je moet daar gewoon veel geduld in hebben. ik heb nog nooit een paard gereden met slof, ooh wacht.. ik heb dat wel gedaan maar de slof had ik niet eens erbij, ik moest toen een paard rijden dat zig niet makkelijk liet ontspannen. maargoed een slof en bijzet dingen is het laatste dat je moet doen! zoek eerst andere dingen zo maak je het dier alleen maar kapot...
____

Je qoute was fout.