Hackemore-touwhalster, voor de hoge dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Re: Hackemore-touwhalster, voor de hoge dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:00

Omdat Jossy Reynvoet wel betere dingen te doen heeft denk ik ;) Ik werk ook niet met dit halster. Ik ben bezig met het recht richten en zet mijn merrie daar binnenkort omdat ik bang ben dat ik anders (omdat ik nog niet zo super ver sta) meer schade gaan aanrichten als ik iets nieuws probeer. En ik ben al 7 jaar tevreden van deze manege dus waarom zou ik dan veranderen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:06

Wie had het hier over dat een bit/hack of wat dan ook beslist nodig is voor hogere dressuur???

:list: :D

ponyparadijs schreef:
Bron: Horses.nl

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:44

Ah alsjeblieft, hij doet wat grappige oefeningen, maar hij heeft absoluut geen gedragen en ondertredend achterbeen en al helemaal geen verzameling.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:38

Ik ben het eens met Caira

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:20

Caatje ik rijd zelf ook met dit systeem en ben er zeeeeer tevreden over aangezien er idd steeds met doorhangende teugel gereden wordt. Ook betwijfel ik jossy zijn kunnen geen moment. Een heel bekwame man voor paard en ruiter in mijn ogen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:04

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:46

Zipsy schreef:
Caatje ik rijd zelf ook met dit systeem en ben er zeeeeer tevreden over aangezien er idd steeds met doorhangende teugel gereden wordt. Ook betwijfel ik jossy zijn kunnen geen moment. Een heel bekwame man voor paard en ruiter in mijn ogen.

Nu vraag ik me wel af waarom verkies jij dit systeem dan boven andere optomingen? Wat vind jij fijn aan dit systeem, waarom heb je er in eerste instantie voor gekozen het te gebruiken?

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:00

Omdat dit het enige systeem is dat hetzelfde nabootst dan dat je op de grond werkt met het paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:28

Arabesk schreef:
Verfijnen met een hefboom is slechts voor de ruiter!

Ook voor het paard want anders had ik 2 weken terug mooi op die BMW gezeten die mij zo aso inhaalde en was ik vanmiddag geheid aan de race gegaan met een combi. Niet fijn voor mij en het paard maar ook niet fijn voor mijn medeweggebruikers.
Dan maar even een moment niet zo vriendelijk en daarna weer wel. Ook met bit heb je 3 keuzes : niet, zachtjes en hard.

Maar misschien is mijn situatie (paard+wagen) anders dan iemand die kunstjes in de bak doet.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:23

mij lijkt het wel handig om te hebben(maar dan wel met mijn eigen dubbelgebroken trensje:))

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:26

lijkt me geweldig dit uit te proberen! ga zeker contact opnemen met de ontwerper

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:49

haleyjames schreef:
lijkt me geweldig dit uit te proberen! ga zeker contact opnemen met de ontwerper

As er correct mee gewerkt wordt, is dit een heel fijne optoming.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:52

Ik heb aandachtig dit topic gelezen. Ik kwam hier terecht omdat ik sinds 4 maanden mijn tinker aan het recht richten ben. Tot nu toe heb ik alles met een kaptoom gedaan. Het zou nu tijd worden voor de kandare. Ik heb dit 1 keer geprobeerd en hij is inderdaad lichter in de hand. Maar nu is het geval dat ik mijn tink bitloos rij en dat eigenlijk ook wil houden.
Ook ik kwam bij Jossy uit. Maar mijn voorkeur gaat uit naar een vergelijkbare optoming van Jossy alleen dan van leer.
Nu is mijn vraag zijn jullie hier al tegen aangelopen, sinds de opening van dit topic? Ook omdat er veel reactie was op het gebruik van het touwhalster.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:16

Ik heb de hackamore van Jossy, in mn profiel staat een foto. Mijn mening is dat je zonder bit even veel schade aanbrengt ans je het niet juist gebruikt als met bit. Daarom gebruik ik deze alleen zorgvuldig en tijdens mijn lessen bij jossy. Het is het zelfde als een scherper bitje, zolang je het met een lichte hand gebruikt is er niet zo veel aan de hand..

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:21

Ik rij zelf met kaptoom en met gewoon hoofdstel. Hoe hard/zacht een hoofdstel ook is ongeacht of het met of zonder bit is ik vind dat het eraan licht hoe je ermee omgaat. Wat ik wel weet is dat je met een hackemore met flinke hefbomen een paard zijn neus kan breken mocht je er per ongeluk een harde ruk in geven als je paard en bijv. Vandoor gaat.

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:21

Goed gezegd marlou!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:19

Ik ben naar een clinic van Jossy geweest.
Hij heeft zeker interessante dingen te vertellen, maar van de lessen was ik niet erg gecharmeerd. Een rijpaard werd met dit scharen-touwhalster gereden terwijl zij daar imho nog helemaal niet aan toe waren: Amazone remde af op teugels ipv zit en was niet consequent. Spanning bij het paard werd alleen maar erger en ze konden nog geen fatsoenlijk rondje stappen zonder te dribbelen of over de schouder weg te lopen.

Daar heb ik van geleerd: Less is more, en voor je geleerd hebt het paard niet in de weg te zitten niet aan dit soort hulpmiddelen beginnen. Met de basis ben je zo een paar jaar bezig, en dat wil je eerst allemaal goed in orde hebben.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:14

Hey wat leuk dit topic...ik was net bezig aan een hoofdstel om preciezer te rijden op basis van een touwhalster, omdat mijn paarden beste reageren op het touwhalster.
Nu kwam ik onlangs de touwhalster kaptoom tegen van Jossy en zag heel wat elementen terugkomen zoals in mijn hoofdstel.
Ik heb zelf een hoofdstel ontworpen en geheel eigen idee in gestoken (ivm als je druk loslaat, het paard echt wel het veschil voelt en alle druk wegvalt, want een brede lederen band die vast zit rond z'n neus (zoals van de kaptomen in m'n onderschrift die ik gemaakt had, dat vinden mijn paarden niet leuk, integendeel. Wou het nochtans zo zacht mogelijk maken zodat ze het wél leuk zouden vinden!).
De sturing van m'n nieuwe kaptoom/sidepull is gunstiger voor dressuur (met sidepull heb je minder gunstige inwerking op de bovenste halswervels), maar gebruik geen mechanische hack.
Jossy wil hem testen en feedback op geven. Ik vind persoonlijk een hack nogal scherp, vooral met touwhalster. Zie dan geen verschil met een bitje rijden...daar hangen teugels ook los bij academische dressuur, dus dat is geen argument: https://www.youtube.com/watch?v=1pZZ0YKGw84
Ik ben nu al een heel eind bezig aan het hoofdstel om bitloos dressuur te rijden en ben razend benieuwd hoe die zal bevallen!
Deze is een combinatie en leder van materiaal....

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:37

Ik ben ook zeer benieuwd hoe het je bevalt, laat zeker je bevindingen weten!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:39

s6801881 schreef:
Ik zie toch wel een verschil tussen een leren hack en een touwhack als ze allebei exact op dezelfde plaats liggen: het oppervlak van het touw is veel kleiner dan het leer. Dat komt er op neer dat de inwerking een stuk scherper is. Als er correct mee wordt gereden zal het in de praktijk niet zoveel uitmaken, je geeft namelijk hele duidelijke hulpen. Maar op het moment dat er te veel wordt ingewerkt zal het paard het verschil denk ik wel voelen.

Dit dus. In de basis vind ik de lederen versie een stuk minder scherp.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:29

Ik heb mijn hoofdstel getoond aan Jossy en die zou volgens het principe werken van de hack, maar eerder een natural hack waar je ook stelling mee kunt vragen (er zitten geen scharen op, is puur touw en leder). Ik had hem gemaakt omdat ik mijn merrie alles vanaf de grond moet leren ivm problemen in bekken. Ik wil echter liever niet met een ijzeren hack rijden, maar toch op de goede plaats inwerken op de bovenste halswervels (ivm ontspannen).

Jossy heeft de theorie uitgelegd waarom hij een hackamore gebruikt in combi met touw, dat is ivm loswerken van de bovenste halswervels en de inwerking op de juiste plaats op de neus ivm buiging halswervels. Ik heb hem ook zien werken en hij moet maar zeer weinig druk vragen om het paard iets te vragen, omdat hij dit paard al van veulen af aan traint op die manier. Dus in die zin was ik echt opgetogen over z'n aanpak!!! Mijn twijfel over zijn manier van rijden is bij deze helemaal weg en ik zou heel graag op zijn manier mijn paardje alles aanleren aan de lange lijnen. Ook vind ik z'n touwhalster een prachtige tool, licht en duidelijk zonder veel franjes, een mooie aansluiting op de veulentraining met het touwhalster.
Toch, ik durfde niet vragen of Jossy mijn hoofdstel wou testen ivm het loswerken van die bovenste halswervels, of mijn hoofdstel hetzelfde effect heeft, want ik besefte dat hij z'n eigen tools heeft en dat niet echt passende is. Wie traint nog bitloos academische dressuur en zou me daarover willen adviseren?

Ik heb hem zelf getest en persoonlijk vind ik hem super omdat ik met heel weinig druk kan werken, mijn merrie reageert er heel goed op, hoofdstel is erg duidelijk, maar het heeft denk ik geen hefboomwerking zoals een ijzeren hackamore.
Wie heeft hier veel ervaring mee en kan me op vertrouwelijke basis helpen aub?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:49

Vind het eerlijk gezegd een redelijk goede oplossing, nadeel is dat ik liever met een academische kaptoom rijd en deze niet in hackamore-kaptoom vorm zijn (zoals het idee van jou instructie dus, maar dan leer + ijzer).
Rij op dit moment vaak met academische kaptoom en hackamore (dan wel langere scharen) omdat mijn paard het bit niet accepteerd, met de kaptoom lastigere oefeningen te moeilijk (en onduidelijk) gevraagd moeten worden en met de hackamore niet 'gestuurd' kan worden (en geen zachtere hulpen).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:53

Loswerken van de bovenste halswervels :? En waarvoor zou dat nodig zijn?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:40

Bedoel los ontspannen in de bovenste halswervels.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:47

Als je correct rijdt ontspant de hele bovenlijn, daar heb je geen hefboom voor nodig :n Vreemde reden.