[AR] Wel of geen cap met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen cap op, met mennen?

Ik men altijd met cap
57 (34%)
Ik men soms met een cap
33 (20%)
Ik men nooit met een cap
74 (45%)

Totaal aantal stemmen: 164

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:49

arans schreef:
Nooit met cap, maar het is eigenlijk wel een goede. Ik denk dat ik er voortaan voor ga zorgen dat ik mijn cap meeneem. :j

+1

erica87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:11

Wij mennen altijd met cap. Het is echt veiliger, hoe braaf je paard of pony ook is, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Trouwens: met jonge paarden dragen we ook een bodyprotector.

liberty

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:28

Altijd met cap (soms met dressuur wel eens een hoedje, maar doe dat nu niet meer), zo'n jaar of 7 zeker, begin mennen reden we zonder, maar daarna met, wij vonden te paard een cap verplicht, dan met mennen ook. Ook met kinderfeestjes krijgen alle kinderen een cap op als ze meerijden op de wagen.

Wij waren ooit wel de eerste die dressuur reden met een cap. Kreeg iemand van de club een laag punt voor groeten omdat ie zijn cap niet af zette, maar dat gaat ook zo moeilijk met een veiligheidsap :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:37

:D wij werden in het begin ook wel uitgelachen in de dresuurring met een cap. hahaha zeiden ze; is die Haflinger van jullie zo gevaarlijk dat je een cap op moet. Maar dat is in een paar jaar tijd wel veranderd. Ik hoor er eigenlijk nooit meer iets over.

Hetzelfde nu in de Grandprix dat Isabella Werth start met cap; daar wordt ook lacherig en afwijzend op gereageerd. Over een paar jaar zal dat wel anders zijn en zullen de hoedjes achterhaald zijn. Het is prachtig om te zien, ook op de koets, maar tijden veranderen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:06

Ik men thuis en op wedstrijd altijd met een cap.
Behalve met authentiek ringsteken, dan is een cap niet toegestaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:07

_Margarita_ schreef:

Niet toegestaan?? Vreemde regeling := Tis toch een stuk bescherming, raar dat dat dan niet zou mogen... hier is toen nog ongeluk gebeurd met ringsteken, gebeurt toch op de weg is toch eng als je met je hoofd even het asfalt gaat kussen natuurlijk..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:11

Van mij mag de cap verplicht worden, in ieder geval op openbaar terrein, voor zowel ruiter als menner.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:00

MelanieB schreef:
_Margarita_ schreef:

Niet toegestaan?? Vreemde regeling := Tis toch een stuk bescherming, raar dat dat dan niet zou mogen... hier is toen nog ongeluk gebeurd met ringsteken, gebeurt toch op de weg is toch eng als je met je hoofd even het asfalt gaat kussen natuurlijk..

Met het concours rijden bij het NSPS ook niet. Mijn laatste ritje zonder cap was ook meteen een van de ritjes waarbij ik het meeste temperament voor de wagen had staan (een dekhengst tussen andere hengsten die dat allemaal niet gewend zijn terwijl publiek op de banken ging).

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:55

Met authentiek ringsteken is het de bedoeling dat je ook in authentieke kledij op het rijtuig zit, dus meestal is dat kleding uit 1900. Toen hadden ze nog geen cap. Dus vandaar...

En niet toegestaan is misschien ook niet helemaal waar, maar dan kom je zeker niet meer in aanmerking voor het schoonste geheel.

Toen ik nog met mijn gewone wagen mee deed met ringsteken had ik trouwens wel een cap op.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:58

ik rijd aleen met cap op de les omdat het verplicht is en op wedstrijden en anders niet

shaunimiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:35

gewoon als ik normaal men zo als over de weg eigelijk nooit met drezzuur ook niet alleen al rij ik marathon dan is hij verplicht onder het zadel eigelijk ook nooit ook alleen met wedstrijden en voor de rest ook niet dus ja met andere woorden alleen als het ergens verplicht is zet ik hem op voor de rest nooit

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:09

Ik men ook altijd met cap, thuis, op de vereniging en op de wedstrijden, en ook met alle aanspanningen. mijn grooms moeten ook een cap op als ze mee willen. mijn kinderen al helemaal, al is het 'maar' een rondje uitstappen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:50

Heel krom eigenlijk, maar ik heb op de kar eigenlijk nooit een cap op.
En dat terwijl als ik erop zat altijd een cap droeg.

Ook tijdens de lessen heeft geen 1 van de 15 menners een cap op.
Tijdens wedstrijden heb ik uiteraard wel een cap op.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:22

mmm ik heb de vorige keer dat ik met mijn verzorgpony's heb gement , een flink ongeluk gehad :

( hier het hele verhaal )
romyloverrr schreef:
:= := ik weet het nog heel erg goed,
ik was samen met de eigenaar van mijn verzorgpony's met 2 pony's aan met mennen.
de hele tijd zelf gemend, op de plek was wij de pony's voluit wilden laten gaan facht ik mmm
ze zijn vandaag wel erg fris , ik zal de leidsels even over geven.
( ik heb het pinkriempje nog om de hand )

toen gebeurde het heel snel een pony springt met 1 achterbeen over de ''middenstang'' ( ben even de naam kwijt )
en ja zie zat op de goede hoogte,

een heleboel gebonk een pony die op 3 benen meegalopeerde, het was best glad , en we gingen slippen ,
we gingen recht op een steile helling af , gelukkig kregen we de pony's weer op het weggetje.
dan voel je pas hoe mizerabel die marathonwagen eigenlijk is als er iets gebeurd. -O-

het ging heel erg snel , TOEPASSEN WAT IK HAD GELEERD,
maar oliebol wat moest ik nu met mn pinkriempje , moet ik heb geven aan de eigenaar of gewoon op de grond gooien
ik weet tot op heden nog niet wat ik ermee heb gedaan :?
dus ik als groom eraf gesprongen toen ze weer een beetje onder controle waren, ervoor gesprongen en de 4 leidsels gegrepen
toen voelde ik een pijnlijke scheut in mijn arm , oliebol ! niet weer een sheurtje in een spier,
eigenaar eraf , ik kijken waar mn broertje van 9 was , gelukkig , hij was ongedeerd en de mais in gevlugt.
de pony's waren nog steeds over hun toeren , ik ervoor en de eigenaar probeerd het been erover te tillen ,
BAM ! daar wilde ze weer gaan , wat deden mijn armen pijn , er toen besefte ik
pas hoeveel vertrouwen de eigenaar in me moest hebben , het is natuurlijk niet niets
een ( toen ) 13 jarige , zorgen dat zijn veiligheid, de pony's veiligheid, de koets en het tuig er ongedeerd vanaf kwamen
en natuurlijk , stel je voor er zou wat gebeuren met andermans kind :oo

het been erover tillen lukte niet , dus de ''middenstang'' helemaal losmaken , met 2en was het echt niet gelukt mn broertje was hard nodig
toen kreeg ik de ''eer'' om de leidstels op te steken en , achter de pony's te kruipen om de veiligheidssluitingen los te maken
was nog niet makkelijk ( koets stong haakt op de paarden doordat we zo slipte )
toen ik er weer voor, wat deden mijn armen pijn, ik moest volhouden ! 1 moment verslappen en het kon vreselijk mislopen.
mijn armsprieren begonnen te trillen , het werd steeds erger , wanner waren ze eindelijk klaar met die middenstang ?
eindelijk waren ze klaar, fiewwwww
toen kreeg ik de eer om op de bok te gaan zitten en de 1e 5 meter te maken om de koets weer in normale positie te krijgen. :Y)

toen ging de eignaar weer op de koets en reden we heel rustig naar huis.

pony's hadden alleen een paar schaafwondjes van de strengen.
mn broertje vvond het veel minder enge als de 1e keer galoperen -O-
en ik had alleen zo'n spierpijn dat ik niets meer op kon pakken een paar dagen :=

ben ik eigenlijk niet meer met de koets geweest zonder (rij)cap.
het waren zo'n lieve pony's , en zo zie je maar , een ongeluk zit in een klein hoekje !

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:37

Onder het mennen nooit, waarom zou je ene cap op doen?
Als je karretje gewoon goed vast zit en je je pony vertrouwt vind ik het niet nodig.
Bovendien vind ik het heerlijk om kei hard te galopperen en dan de wint door je haren te voelen!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:51

XxLinde, lees het verhaal hierboven maar eens, waarom zou je geen cap op doen?
Alsof er met de kar geen ongelukken kunnen gebeuren, ik vind t met de kar vaak nog enger als ohz, want als het misgaat met de paarden in het tuig, met zo'n kar erachter en jij op die kar...brrr

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:00

inderdaad ! ik doe het niet meer zonder cap !
toen we bijna de steile helling afvlogen ( scheelde echt maar een haar ,
de eigenaar heeft écht een hele harde ruk aan de leidsels moeten geven om dat te voorkomen )
wil ik echt niet weten wat er was gebeurt , al helemaal niet zonder cap !
dan was het echt vreselijk misgegaan !
het waren echt super brave , vrijwel nooit schrikkende pony's.
maar zo zie je maar weer , een ongeluk is zo gebeurt !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:17

Ongeluk is inderdaad zo gebeurd. Gisteravond in de les nog bijna. Er loopt daar een Haflinger, rijdt echt al jarenlang bij mij in de les. Super betrouwbaar, hoe gek andere paarden soms ook doen, hij blijft de rust zelve. En ineens gisteravond zomaar flink aan de kletter. De menner kreeg hem gelukkig vlak voor de bocht terug, want anders waren ze om gegaan. Hij heeft nl erg instabiele wagen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 05:06

Op wedstrijden waar het verplicht is wel.
Dus ik heb de optie soms gekozen.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:33

Ben een keer met een tocht met de menclub door de bossen hard op mijn hoofd gevallen. Ik moest over een wildrooster, pony deed dat braaf, maar midden op het rooster schrok hij ineens, sprong naar rechts, lamoen zat vast onder houten omheining, schoot ineens los en toen werd ik van de kar gekatapulteerd, met mijn hoofd (zonder cap) op het wildrooster. In ziekenhuis hechten. Ik was toen ook 4 maanden zwanger dus was echt geschrokken. Doe voortaan dus een cap op.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:25

men zelf zelden met cap, enkel op wedstrijden/ demo's waar de organisatie het verplicht stelt.
Ben wel hypocriet genoeg om iedereen onder de 18 op mijn wagen en iedereen in mijn lessen te verplichten een cap te dragen. Maar ondertussen rij ik zelf mn spannetje zo zonder cap naar huis :?

leuk feitje, de demo's die ik voor onze ponyclub organiseer stel ik de cap dus wel verplicht, en draag ik zelf dus ook een cap. 8)7

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:29

Ik men altijd met cap. Op dressuurwedstrijden soms wel met hoedje.
Op de manege werd ik eerst vreemd aangekeken, maar ik heb me er niks van aangetrokken. Nu zie ik steeds meer met cap mennen, dat was mijn bedoeling ook :D Haha. Ze stellen het bij ons op de manege niet verplicht, omdat het voor het mennen nog niet verplicht is om in de manege met cap te mennen. Het wordt wel aangeraden, maar verzekeringstechnisch is het dus niet verplicht.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:35

Lacuna schreef:
men zelf zelden met cap, enkel op wedstrijden/ demo's waar de organisatie het verplicht stelt.
Ben wel hypocriet genoeg om iedereen onder de 18 op mijn wagen en iedereen in mijn lessen te verplichten een cap te dragen. Maar ondertussen rij ik zelf mn spannetje zo zonder cap naar huis :?

leuk feitje, de demo's die ik voor onze ponyclub organiseer stel ik de cap dus wel verplicht, en draag ik zelf dus ook een cap. 8)7

Nog even en dan gaat iemand jou nadoen, dus zet jij ook gewoon braaf altijd je cap op! O:) ;) (BR Viper is het he, heerlijk licht!)

Ik heb als ik alleen op pad ga met mijn wagen (jaja, nu 3x gedaan) sowieso een cap op.
Ik wil vriendlief eigenlijk nog een cap aanpraten, als we dan met 2 op pad gaan allebei een cap op. Nu ''vergeet'' ik dat dan nog wel eens. Staat zo stom, ik wel, hij niet. Alsof mijn hoofd beter beschermd moet als die van hem? :=

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:31

Fenny schreef:
Op de manege werd ik eerst vreemd aangekeken, maar ik heb me er niks van aangetrokken. Nu zie ik steeds meer met cap mennen, dat was mijn bedoeling ook :D Haha. Ze stellen het bij ons op de manege niet verplicht, omdat het voor het mennen nog niet verplicht is om in de manege met cap te mennen. Het wordt wel aangeraden, maar verzekeringstechnisch is het dus niet verplicht.

Dat klopt dus niet. Als de manege een veiligheidscertificaat heeft, dan is een cap verplicht. Ook voor menners. En een manege zonder veiligheidscertificaat mag volgens mij geen lessen en in ieder geval geen wedstrijden organiseren.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:01

tine10 schreef:
Fenny schreef:

Dat klopt dus niet. Als de manege een veiligheidscertificaat heeft, dan is een cap verplicht. Ook voor menners. En een manege zonder veiligheidscertificaat mag volgens mij geen lessen en in ieder geval geen wedstrijden organiseren.

Ik zal dit punt morgen nog een keer aansnijden op de bestuursvergadering. Onze voorzitter (ook menner) heeft dit laatst namelijk allemaal uitgezocht. Wij hebben een veiligheidscertificaat én geven les én organiseren wedstrijden (mennen, onder het zadel dressuur + springen, bixie, voltige en western). Voor wat de voorzitter kon vinden wordt het dragen van een cap alleen aangeraden maar niet verplicht gesteld.

Mocht iemand hier meer van weten dan zie ik graag een link o.i.d. tegemoet zodat we dit punt morgen in de vergadering kunnen bespreken :)

(nog even voor de duidelijkheid; ik heb het nu alleen over menners he, voor ruiters is de cap wél verplicht bij ons)