Vrijheidsdressuur les geven... Waar ligt de grens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vrijheidsdressuur les geven... Waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:16

Dat had mijn pony nu net nog wel :P Maar toch ...
Achja, moest er iemand zich in mijn buurt bevinden en eens willen zien of die wel met mij om kan houd ik mij aanbevolen :Y) :))

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 07:16

Voor mij is het in een les even kijken inderdaad hoe de verstandshouding ligt. Zorgen dat het voerweigeren ZOIEZO bevestigd word, of in iedergeval zodanig dat de eigenaar er zelf heel goed mee verder kan. Daarna een aantal basisdingen om de eigenaar te leren timen etc. Daarna de jambette als eerste oefening + uitleg hoe ze lekker zelf aan de slag kunnen, daarna uitleg + oefenen spagaat en nog uitleg voor de buiging + compliment. Dan heeft de eigenaar veel om zelf mee te oefenen. Ik kan niet elke week overal heen, daar heb ik tijd tekort voor :') Als mensen vast gaan lopen boeken ze vaak nog wel een lesje, dus het komt er op neer dat een klant gemiddeld 1 keer in de maand/2 maanden les neemt wil hij echt doorgaan.

Bij VD vind ik het persoonlijk zo dat het iets is waar iemand zelf mee verder kan als hij instructie heeft gehad, anders word het al gauw dat een instructeur elke week komt en zelf het paard dingen leert, terwijl de lesklant alleen maar hoeft te oefenen. De instructeur doet het aanleren dan al. Maargoed, ieder zo zijn ding en als mensen iemand vaker laten komen kan dat natuurlijk ook :j

Maar bij mij zit er wel altijd een stukje grondwerk bij in de vorm van respect en eigen ruimte :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:38

veerledec schreef:
In loondienst mag dat inderdaad niet. Maar daarbuiten wel. Daar is het arbeidsrecht niet op van toepassing, dat je hier noemt. Heitje voor een karweitje is niet illegaal bijvoorbeeld. Heb je een bron dat het niet mag (dus niet via arbeidsrecht of via een onderneming?).

Toegestane werkzaamheden: nadere Regeling Kinderarbeid

In de Nadere Regeling Kinderarbeid staat precies beschreven wat een kind op de werkvloer mag doen. Bij 13- en 14-jarigen mag het alleen gaan om incidentele werkzaamheden, dus niet om de reguliere arbeid. Zij mogen niet volledig deel uitmaken van het arbeidsproces.

Voor kinderen van 13 t/m 15 jaar is de vuistregel dat zij lichte, niet-industriële werkzaamheden mogen doen. Bijvoorbeeld schoonmaakwerkzaamheden, oppassen, vakken vullen, bollen pellen en meewerken in de bediening.

http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/a ... geren.html (link stond al in een eerder antwoord van mij)

Kinderarbeid is in ons land al lang verboden. Kinderen tot en met 11 jaar mogen helemaal niet werken, 12-jarigen alleen in het kader van een taakstraf die door de rechter is opgelegd. Pas vanaf je dertiende mag je betaald werk gaan doen. Daarvoor gelden strenge regels

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=35104

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:12

Dat vind ik ook, ze weten vaak maar 1 manier om een paard iets aan te leren. Ik zelf zou geen VD les willen geven, althans nu nog niet. Misschien over 10 jaar. :') Maar zo zijn er ook heel veel VD site's, eigenlijk te veel.

Ze moeten eigenlijk gewoon één keer ergens een les gaan geven, daar gekomen leert het paard niet op die manier óf is het een ander karakter paard, en dan staan ze met de mond vol tanden. :')

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:02

VisibreTeam schreef:
Bij VD vind ik het persoonlijk zo dat het iets is waar iemand zelf mee verder kan als hij instructie heeft gehad, anders word het al gauw dat een instructeur elke week komt en zelf het paard dingen leert, terwijl de lesklant alleen maar hoeft te oefenen. De instructeur doet het aanleren dan al. Maargoed, ieder zo zijn ding en als mensen iemand vaker laten komen kan dat natuurlijk ook :j

Maar bij mij zit er wel altijd een stukje grondwerk bij in de vorm van respect en eigen ruimte :j

Hier ben ik het volgkomen mee eens, VD is iets wat je samen met je eigen paard moet doen, en dus niet de instructise alles laten leren, maar juist zelf aan de slag gaan, zodat jij ook werkelijk wat leert.

En met de laatste zin ben ik het vooral eens, als je dat er niet goed in hebt krijg je een ontzettend opdringerig paard dan continu tegen je op komt staan en gewoon zijn beloning ''op eist''.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:10

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat de instructeur langskomt en alles aan het paard leert .. maar wel uitlegt hoe je iets kan doen en dan kijkt hoe de klant dat doet .. Dressuur ga je toch ook niet zelf uitvogelen? Daar staat toch ook 'elke week' iemand in de piste die jou zegt hoe je het moet doen? En dit voer je dan zelf uit en tussen de lessen door oefen je dat ook zelf ... Lijkt me niet meer dan logisch om zo te werken, in plaats van alles maar van internet te halen en zelf te proberen zonder te weten waar je mee bezig bent ...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:15

Zo heb je ook mensen van nog geen 18 die les geven op een manege.

Tja, je doet er helaas weinig aan. Ik vind zelf dat je eerst jaren ervaring moet hebben en dat je goed moet weten waar je mee bezig bent, voordat je les gaat geven.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:50

[***] schreef:
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat de instructeur langskomt en alles aan het paard leert .. maar wel uitlegt hoe je iets kan doen en dan kijkt hoe de klant dat doet .. Dressuur ga je toch ook niet zelf uitvogelen? Daar staat toch ook 'elke week' iemand in de piste die jou zegt hoe je het moet doen? En dit voer je dan zelf uit en tussen de lessen door oefen je dat ook zelf ... Lijkt me niet meer dan logisch om zo te werken, in plaats van alles maar van internet te halen en zelf te proberen zonder te weten waar je mee bezig bent ...

Ik denk dat je als instructeur heel erg moet kijken naar de combinatie. De een vogelt het liefst zelf dingen uit en een ander die heeft liever eens per week ondersteuning van iemand die even mee kijkt hoe het gaat. Ook is ieder paard weer anders, wat natuurlijk ook weer meespeelt in het aantal lessen dat je wil nemen.

Dus ik denk dat je niet standaard eens per week les hoeft te geven aan een combinatie. Daarnaast als de instructeur je de basis van vd meegeeft en een aantal oefeningen met je uitvoert, denk ik dat je op een verantwoorde manier zelf ook een aantal oefeningen erbij kan pakken. Zodat je daarna weer een les kan plannen. Maar ook dat ligt natuurlijk weer helemaal aan de persoon zelf.

VisibreTeam schreef:

Dat vindt ik ook erg belangrijk, vooral bij vd denk ik dat het ook al gauw zo kan zijn dat de instructeur de oefeningen aanleert. Dat is denk ik ook een gevaar met jongere kinderen. Zij hebben op 1 misschien 2 manieren gewerkt en als het niet volgens die manier gaat weten ze het niet en zullen ze misschien zelf het dier de oefening willen aanleren. Met als gevolg dat de leerling dit alleen nog maar hoeft te oefenen.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:24

Hier ben ik mee eens, ik ben zelf 13 en ben nu denk halfjaartje bezig (:
Ik help weleens vriendinnen ofs met kusje geven leren maar meer ook niet (:
En ik ga zeker nog geen les geven..