Bitloos beleren, ging het makkelijk of duurde het wel even?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: Bitloos beleren, ging het makkelijk of duurde het wel even?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:26

Je bedoelde toch touwhalster onder je bithoofdstel? Dan haal je de neusriem van je bithoofdstel af, want dat ding zit er alleen maar voor de sier :)

Bij bitloze hoofdstellen heeft de neusriem natuurlijk wat meer nut. :=

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:46

ow zo ja nu snap ik het

lhc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:32

Hoi,
Ik heb het met mijn fjord ook gedaan en ik maak gebruik van een touwhalster!
Zelf doe ik NH van Parelli, maar ik kan je vertellen dat welke methode je ook gebruikt het belangrijk is dat je ze met grondwerk en ernaast eerst helpt met het leren begrijpen van de drukpunten.
Wat is de rem, links, rechts etc.
Als je er zo in een keer op zou stappen zou een paard in paniek kunnen raken omdat hij/zij niet bekend is met de drukvorm.
Ook is het natuurlijk belangrijk te weten dat je geen constante druk mag hebben.
Hoe lang het duurt verschilt natuurlijk per paard maar het belangrijkste is absoluut het respect naar elkaar!
Heb jij geen respect voor je paard kan je niet verwachten dat hij/zij iets voor je zou doen.
Heeft het paard geen respect voor jou dan is de communicatie nog niet helemaal lekker en zal daar ook aan gewerkt moeten worden.
Je wilt natuurlijk bereiken dat het op zo licht mogelijke druk zal gaan!
I.i.g. heel veel succes en plezier en ik hoor graag van je hoe het verloopt! :)
Gr.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:44

Ik heb er echt helemaal niets van gemerkt, dat ik ineens geen bit in had. Ik deed van bit naar kaakgekruisd. Heb ook een keer overgang gemaakt van bit naar sidepull (ander paard) en ook niets van gemerkt.

Nu ben ik laatst ik van kaakgekruisd en sidepull (dit paard kent beide optomingen) naar cross rope bridle gegaan (daar rijd ik 1x per week mee om vooral basis bij te houden) maar dat is toch wel even heel erg anders met buiging en stelling! Ik kan nu nog steeds geen mooie bocht maken. Ja, het sturen gaat wel, maar niet mooi om mijn binnenbeen gebogen. Iemand tips?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:57

@ Geryon: Als je je buitenteugel tegen de hals houd en de binnen teugel van de hals en met je benen de juiste hulpen geeft hoort het paard ook met een touwhalster (cross rope bridle) stelling en buiging te begrijpen, aangezien je als het goed is zo het paard ook met normaal hoofdstel en andere bitloze hoofdstellen laat buigen. Zo doe ik het in ieder geval wel en het werkt prima, hierdoor kon ik ook zonder echt oefenen met een touwtje om haar hals rijden en sturen! Wat zijn jouw hulpen normaal om stelling en buiging te vragen??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:52

@ Natural_: Zo doe ik het inderdaad ook gewoon, maar vooral op gevoel. Met mijn binnenteugel stuur ik niet maar gebruik ik alleen voor stelling of buiging. Maar met de crb heb ik geen contact. Als ik met mijn binnenhand wel ietsje contact heb lukt het me wel om hem te laten buigen, maar mijn vraag is meer hoe dat zonder contact gaat. Heb namelijk precies hetzelfde met neckrope (dan zien de bochten er écht niet uit, zie voorbeeld zometeen).
Mijn pony is op mijn pinken te rijden, buiging gaat ook makkelijk, zijgangen etc. maar zonder contact is het meer dat ik niet echt weet hoe het moet denk ik. Ik weet wel dat het kán.

Bijvoorbeeld, als ik een volte wil maken (zonder contact!!) en dat puur op mijn zit doe (en buitenbeen er iets meer aan), dan gaat het sturen wel wat minder scherp zegmaar, maar blijft hij wel recht met zijn hoofd. Wil ik wat scherper wenden en wat meer mijn buitenbeen ertegenaan doe, dan doet hij zijn hoofd heel erg naar buiten, op reactie van mijn buitenbeen. Dus dan heb ik echt rare bochten, hoe erg ik ook naar binnen draai met mijn lichaam.

Ik probeerde laatst met de crb om zonder contact maar mijn binnenhand helemaal van de hals (dat ie het wel iets voelt) en zo min mogelijk m'n buitenbeen eraan, en dat ging wel ietsje beter.

Maar misschien is dit interessanter in een nieuw topic?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:03

Ik vind laten nageven ook wat moeilijk met bitloos. Paardje loopt er iets makkelijker doorheen zegmaar.

Toen ik voor het eerst bitloos reed was dat wel een overgang := Gelukkig is dat paard goed te rijden op zit, been en neckreining dus weinig problemen gehad. Heb nu een sidepull voor haar gehaald, hoop dat het nu nog beter zal gaan :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:08

De mijne loopt er ook iets makkelijker doorheen als het ware. Heb met bitloos dan ook een beetje druk nodig, en dat vind ik best raar. Met bit heb ik namelijk zo geen druk dat de teugels niet eens strak staan, al is dat wel mijn voorkeur, een goede contactteugel, maar is niet nodig. Aan de andere kant is het niet best raar, want bijna iedereen rijdt met een bepaalde druk, een goede contactteugel dus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:10

Ik probeer m'n leasje te rijden zonder druk wanneer ze goed nageeft. Ze begint het wel te snappen :)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:45

@ Geryon: Misschien kun je inderdaad een nieuw topic hierover openen en de link hierin zetten :) Ik vraag me alleen af wat je nu precies bedoeld? Wil je dus zonder teugels stelling en buiging kunnen vragen of wil je de teugels (enkel zonder contact) gebruiken hiervoor? De druk tegen de hals is vaak bij mijn paardje genoeg namelijk, als dat het een keer niet is zoek ik even ligt contact en gaat het daarna weer prima.

Wat bedoelen jullie met er doorheen lopen? In de zin van geen rem/minder controle of iets anders? Ik rijd eigenlijk voornamelijk lang en laag en die oefen ik door training aan de hand, die van mij loopt dus lang en laag zonder dat ik er iets voor doe, enkel als ik haar iets meer oppak word het lastiger maar dat ligt denk ik vooral aan mezelf :)

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:19

bij mijn eigen paard: omgeschoold, ging super met mn sidepull
bijrijdpaard: bitloos begonnen, met bit vind hij niet zo fijn, dus doet het beter zonder.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:13

Ik heb het makkelijk kunnen leren eerst aan de hand en Daarnaast erop, nu na een maand heb ik een F5 proef erop gereden met succes

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:04

Ik heb een heel leuk verzorgpaard (Fries) En sinds ik die heb rijd ik altijd bitloos! (leren hoofdstel)
Ze reageert hier gewoon suuuper op.
Nu is ze zelf al vrij druk maar je kan haar makkelijk houden zonder bit.
Met het barebackpad rijden we altijd met een touwhalster en dat gaat ook super!

Ingela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:10

Een vroegere bijrijdster kocht gelijk vanalles waaronder een western-stijl cross rope bridle, daarna een bitloos hoofdstel kingekruist. Omgedaan en het ging alsof ze het al jaren kende. Geen enkel probleem, ze was toen 14. (Nu 15 :P)

Ik rijd ook niet meer met bit vanwege een harde mond, verleden en ga maar eens filmpjes zoeken op YT, dat weet je hoe een bit zit. ;)

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:21

Ik ging van bit over naar bitloos en dat is vanaf dag een eigenlijk wel goed gegaan. Alleen het vinden van een fijn bitloos hoofdstel voor ons beiden was wat lastiger.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:12

ik vind dat ook wel lastig ja, als je dan druk op de neusriem zet gaan de bakstukken voor de ogen zitten

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:15

hier was het ook omdoen en wegrijden .
hij reageert er zelfs beter op dan met bit :j
ik rij overigens kaakgekruist , heb 1 van barefoot 2-1 ook als sidepull te gebruiken super fijn ding :j

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 11:39

de mijne doet dus, zodra ze door heeft dat ik bitloos bezig ben gaat ze stangen met dat ze bijvoorbeeld de andere kant op wil dan mij en dan is ze natuurlijk sterker dan mij, maar als ik dan het bit erbij pak
luisterd ze gewoon en is ze weer mevrouwtje goedhard.

Tessa_Foxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:11

Ik reed 4 jaar lang met bit bij mijn pony, maar sinds ik in de richting van NH wil rijd ik nu ongeveer een jaar bitloos, ik had ook een western zadel en hoofdstel en dat was wel met bit, maar nu een paar weken heb ik daar ook iets voor gevonden wat past bij het western zadel en rijd ik nu echt altijd bitloos! Mijn pony deed het super, geen verschil te merken en ik denk dat dat was omdat hij het zelf gewoon veel fijner vond! Bij mij ging het dus echt van 1, 2, 3 :)

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:59

Ik ben er eigenlijk gewoon eens opgeklommen met een halstertje. Daar reageerde mn paardje in een keer zo goed op dat ik meteen verder wilde met het bitloze rijden! Mijn paard is áltijd met bit gereden, vaak zelfs stang en trens, maar hij reageerd nog beter zonder bit dan met nu :) Ik rij nu met een kaakgekruist hoofdstel, en doe daar ook gewoon alles mee met hem. Springen, dressuren, buiten... :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:38

Fijn topic dit, veel uit bijgeleerd!

Ook mijn merrie durft de kaken helemaal te gaan klemmen en dan heb je er gewoon geen zeggen meer op.. Levensgevaarlijk kan het soms zijn.. Ze is zo een keer met me op hol geslagen en toen ging er wel een belletje rinkelen, dus de paardentandarts gebeld. Ze had dus veel haken op de tanden, die intussen dus allemaal netjes bijgevijld zijn geweest. Sindsdien liep ze al een hoop minder te protesteren tegen het bit en lukt het al een pak beter! En toch durft ze nog steeds de kaken te gaan klemmen..

Omdat ik binnenkort ook voor boomloos ga (ivm ik enkel buitenrijd) dacht ik; waarom niet eens bitloos proberen? Die vraag zat er al een lange tijd in. Ik zie hier toch redelijk wat verhalen van paarden die zonder bit een pak beter reageren. Ik heb eens met een touwhalster gereden (klein ritje maar) en hier reageerde ze wel erg goed op! Stalhalster (was een lederen) ging in het begin goed, tot ze doorhad dat ze ermee kon klooien. (We reden wel op een gigantisch veld vol gras en mevrouw is een Tinker = slechte combi :+ )

Als ik voor bitloos kies ga ik voor de Barefoot Acorn 2 in 1. Want stel dat het bitloos rijden toch niet volgens plan gaat, kan ik het nog altijd als een bit hoofdstel gebruiken. Moest ze verschrikkelijk slecht op een sidepull reageren, wil ik wel eens een kingekruiste of bloemetje gebruiken. (Aangezien bloemetje toch iets straffere inwerking heeft, kingekruiste gewoon omdat hier toch redelijk wat enthousiaste mensen over zijn) Ik zou dan ook misschien bereid zijn enkele keren in een bak te rijden en de methode van FahyaFemke te gebruiken. Er is hier in de buurt ook wel een NH ponyclub, waar ik evt. wel een lesje zou kunnen pakken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:48

XxXTessaXx schreef:
Ik reed 4 jaar lang met bit bij mijn pony, maar sinds ik in de richting van NH wil rijd ik nu ongeveer een jaar bitloos, ik had ook een western zadel en hoofdstel en dat was wel met bit, maar nu een paar weken heb ik daar ook iets voor gevonden wat past bij het western zadel en rijd ik nu echt altijd bitloos! Mijn pony deed het super, geen verschil te merken en ik denk dat dat was omdat hij het zelf gewoon veel fijner vond! Bij mij ging het dus echt van 1, 2, 3 :)

Waarom moet je met bit rijden als je een westernzadel hebt?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:06

bij m'n oude verzorgpony was het omdoen en rijden, bij m'n eigen was het even kijken welke ze het beste snapte (ze snapt dus alleen sidepull van andere word ze chagerijnig omdat ze het niet snapt :P)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:12

Bij alle paarden die ik heb 'omgeschoold' was het eigenlijk een kwestie van even op de grond checken of alles werkt en alles doorkomt en daarna gewoon wegrijden :-) we onderschatten onze paarden vaak.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:04

Mijn pony kocht ik vorig jaar op 3 jarige leeftijd, ze is toen bij de vorige eigenaresse met bit een paar keer bereden. Ik heb een jaar grondwerk met haar gedaan en ben een paar weken geleden begonnen met rijden en doe dit bitloos. Het heeft bij mij geen enkel probleem opgeleverd. Misschien door het grondwerk tussendoor en het longeren en lange lijnen bitloos, dat ze al gewend was aan het hele bitloos.
In het begin wilde ze me nog wel eens de hele bak door slepen met longeren, dat doet ze nu echt niet meer.

Heb mijn vorige shet ook in eerste instantie met bit aan de lange lijnen gehad, en daarna overgestapt op bitloos. Dat heb ik 2 jaar volgehouden en toen toch besloten terug te gaan naar bit. Het was echt een drama, hij knalde er dwars doorheen, hoeveel ik ook oefende. Met bit luisterde hij keurig op kleine hulpen.
Ik ben dus ook wel overtuigd dat het per paard verschilt, maar ben heel blij dat het bij mijn pony erg goed bevalt :)