Ja er zullen vast ruggen zijn die boomloze zadels erop hebben gehad die 'kapot' zijn, maar zo heb je er ook met boomzadels, mijn paard is er 1 van. Of dat in percentage nu meer paarden een beschadigde rug hebben door boomloze zadels (en dat dat ook écht de oorzaak is, wat ik betwijfel) laat ik terzijde, want dat zou ik niet weten.
Ik heb wel een boomloos zadel, helaas heb ik het op m'n huidige paard dus nooit kunnen gebruiken, rug was al beschadigt door m'n boomzadel.
Maargoed, wat bitloos betreft, mijn paard was/is (ik rijd er dus niet meer op) altijd heel goed aan 't been en heb haar vanaf 't begin af aan alleen met een touwhalster bereden, gewoon omdat ik haar simpelweg heel veel m'n zit gebruikte. En voor mij werkte dat prima. Op een ander paard heb ik een optoming gebruikt die onder de kaak gekruist is, maar daar heb ik niet zo'n goede ervaring mee, vond ik zelf helemaal niks. Verder heb ik geen ervaringen met andere optomingen, maar ik zie dat er hier ook vaak sidepull wordt genoemd, dus wellicht is dat een goede keuze