Bitloos inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:28

Ik heb voor mijn oude pony en bijrijdpaard de nurtural bridle gebruikt. Vind het echt een ideaal hoofdstel! Veel betere release dan de meestse bitloze hoofdstellen! Ook erg duidelijk voor het paard. Je rijdt er zo mee weg. Helaas erg prijzig als je de leren versie wil. Zelf wil ik mijn nu 2jarige tinkermerrie er ooit mee gaan inrijden.
Foto's: Hier zie je de werking goed
Afbeelding
Met mijn bijrijdpaard. Hij was absoluut niet de makkelijkste met rijden, maar bitloos deed hij het super goed.
Afbeelding

Simpele uitleg van de precieze werking

Juist les krijgen is in mijn opzicht belangrijker dan de optoming.

EllaBellaah

Re: Bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 23:11

Haha wat leuk dat je me zoveel weken later nog tips komt geven!

Is deze kaakgekruist? Is de release dan wel goed? Want ik hoor van heel veel mensen dat hij niet goed loslaat waardoor de neus 'afgekneld' blijft. Helaas heb ik niet heel veel geld te besteden en ik wil liever beginnen met een goedkoper hoofdstelletje aangezien ik niet weet hoe hij er op reageert en wellicht werkt het helemaal niet zo goed bij hem...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:27

Oficieel behoort het hoofdstel volgensmij wel onder de categorie kaakgekruist. Maar door de X-cricle aan de onderkant vind ik het ook wat weghebben van een side-pull. Zeker een goede release. (mijn pony pikte dat absoluut niet)

Moet zeggen dat ik 2 soorten kaakgekruist en 1 soort kingekruist heb geprobeerd, maar dat die alle 3 NIET werkte voor mij en mijn paard. En met dit hoofdstel kon ik zo wegrijden. Meerdere stalgenoten hebben het hoofdstel ook uitgeprobeerd en reden er ook zo mee weg.

Je hebt het hoofdstel ook in een kunstof vorm (is dan uit mijn hoofd gezegd iets van 60 euro)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:29

Mocht je serieus geintresseerd zijn in dit hoofdstel, dan zou je het van mij wel mogen lenen. (ligt nu, wegens overlijden toch maar in de kast) Heb maat Full.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:36

Het hoofdstel zal pas in het voorjaar nodig zijn omdat ik hem dan ga inrijden. Hij moet nu nog meer basis krijgen waar we hard mee aan het werk zijn en in het voorjaar wil ik hem onder het zadel oppakken. De winter is in mijn ogen niet de meest ideale tijd om een paard in te rijden als je alleen maar een blubber buitenbak ter beschikking hebt.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:22

Sindskort ben ik met mijn paard die jarenlang met bit gereden heeft van de een op de andere dag overgestapt op bitloos.
Geen enkel probleem! Om te proberen heb ik een kaakgekruist hoofdstel van iemand mogen lenen.
Reageert ze erg goed op, maar omdat ik inderdaad twijfel over de release heb ik nu zelf een iets ander hoofdstel gekocht.
Wel kakgekruist, maar rondgenaaid. Het is de Walnut van Barefoot. Erg degelijk spul en fijn zacht op de goede plekken.
Ik heb nog geen ervaring met het bitloos inrijden van een paard. Ben het zeker wel van plan aankomend jaar met mijn Tinker.
Ik denk dat het weinig verschil maakt met inrijden met bit als je de jusite voorbereidingen treft, wat je met bit natuurlijk eigenlijk ook moet doen.
Succes in ieder geval!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 14:20

Bedankt voor je informatie! Ik ben er nog niet helemaal over uit eerlijk gezegt... Vind het zelf erg lastig aangezien ik van beide niet weet hoe hij er onder het zadel op reageert. Wil wel van de week het weer gaan oppakken om hem met hoofdstel en bijzetjes te longeren en dan goed te kijken hoe hij er op reageert.