Heel erg dominant paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Heel erg dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:35

En als het paard het boek waar in staat dat een zweep voor naar voren is niet gelezen heeft?
Of misschien wel snapt dat die zweep is om naar voren te gaan, maar geen idee heeft waarom ie weg moet?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:36

Dat van dat slaan vind ik maar een stomme opmerking, dan snap je er dus niks van...

En ik weet dat het filmpje niet geweldig is, en de mevrouw die aan het longeren is doet een hoop niet goed. Je ziet dat het paardje erg nerveus is en gespannen loopt..het gaat nu elke dag wel beter gelukkig! Zal over een tijdje weer eens een filmpje maken als ik met haar bezig ben.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:17

Ik begrijp het prima. Al heel wat paarden zijn door mij gecorrigeerd, nog nooit een paard ertussen die het uiteindelijk niet begreep.

LBLGypsyCobs schreef:
En als het paard het boek waar in staat dat een zweep voor naar voren is niet gelezen heeft?

Dat begrijpt een paard prima, een paard vlucht namelijk voor een pijnprikkel. Dus ook voor de zweep. Als hij het niet begrijpt moet je gewoon je hulp herhalen totdat hij het wel begrijpt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:29

Pijn als leermiddel?
Nou daar zul je wederzijds respect mee winnen :roll:

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:35

Mijn paard is onzeker en het helpt vast niet als ik ze ga slaan... natuurlijk heb ik haar proberen vooruit te drijven met de zweep, maar slaan totdat ze het snapt ga ik niet doen. Rare methode..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:13

LBLGypsyCobs schreef:
Pijn als leermiddel?
Nou daar zul je wederzijds respect mee winnen :roll:

:(:) Respect krijg je niet van wat aaien. Een paard vraagt om een leider.

lennylenny schreef:
natuurlijk heb ik haar proberen vooruit te drijven met de zweep,

Dan ben je niet overtuigend genoeg.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:16

En een leider doet z'n kudde pijn om zo respect te krijgen?

Ik laat m'n paarden liever in hun waarde en leg de dingen die ze niet snappen liever rustig uit.
En ik doe niet aan 'wat aaien', ik aai en kriebel er op los en ik kan nergens in merken dat ze in mij een duidelijke leider missen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:20

Je werkt ook met Tinkers, dat is dan het verschil.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:23

Dat zal het zijn ja :)* :')

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:29

Een goede kuddeleider kijkt alleen maar. Het zijn vaak de paarden die lager in de rangorde staan die gericht uithalen.

Overtuigend kan je ook zijn met lichaamstaal. Wees kordaat, consequent, overtuigd van je kunnen en een tikkie arrogant maar met oog voor detail. Een zweep, een leadrope, een halstertouwtje... dat moet dienst doen als een verlengde van je arm.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:30

TS, heb je al eens geprobeerd met een begeleider tijdens het longeren (zie mijn vorige post)?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:35

@ Martie, heb ik geprobeerd en ze leek het te snappen! Ik ben sowieso blij dat het nu al beter gaat..

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:43

Fijn. Lennylenny, vooruitgang dus!
Ik denk dat het inderdaad hier eerst in begrip en vertrouwen zit dus goed dat je daar mee begint.

Bij een jong paard of een paard dat ik niet ken vraag ik me altijd drie dingen af als het paard het niet doet:
1. SNAPT het paard wat ik bedoel? Nee? Dan moet IK zorgen dat het duidelijk wordt (hoe, hangt natuurlijk af van de situatie).
2. KAN het paard doen wat ik bedoel (lichamelijk en geestelijk er toe in staat)? Nee? Dan moet ik trainen met de vorige stap tot het paard het wel kan.
3. WIL het paard doen wat ik bedoel? Nee? Dan kan ik het nog eens dudelijk vragen en bij weigeren kan je dan een tik oid geven. Dat kan heel terecht zijn en vaak helpen maar dan moet je wel zeker weten dat je stap 1 en 2 niet hebt overgeslagen anders zal het niet helpen.

Veel succes en ga zo door!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:34

Nee vudress, jouw opmerking zegt meer over jouw beperking in denken, slaan tot ie doorloopt getuigt van een tekort aan begrip en inzicht. jouw inzicht dus.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:42

Ik noem jou toch ook geen amateuristische prutser, omdat je niet in staat bent om door te pakken bij dit simpele probleem?

Geef dan ook geen oordeel over mijn beperkte inzicht.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:51

Ga eens een keer bij haar in de wei zitten, en let goed op haar,
waarop ze overal reageert, komt ze naar je toe? Aai haar, zeg lieve woordjes
etc, ik denk dat je haar vertrouwen gewoon moet winnen op dat gebied met longeren,
dan gaat ze het wel accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:10

Vudress, was jij niet dezelfde persoon die niet zonder slof en sporen op een paard kroop, en het geen probleem vond als de flanken van je paard bebloed zijn door het spoorgebruik?

Je opvattingen en adviezen vind ik echt verschrikkelijk, om eerlijk te zijn. Een hulp herhalen tot het gewenste effect bereikt is, klinkt opzich niet verkeerd. Maar verder kijken dan je neus lang is ook niet.. want een paard wat niet begrijpt wat er met de hulp bedoeld wordt, of een paard dat tegenstrijdige hulpen krijgt, kan je flink (de vernieling in) slaan tot je het gewenste effect krijgt. Als ik tegen een jong kind Engels praat, en deze begrijpt dit niet omdat hij simpelweg alleen nog maar de Nederlandse taal beheerst.. zou hij het dan beter begrijpen als ik in eht Engels begin te schreeuwen? Ik denk het niet..

(En sorry, ik werk niet met tinkers..)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:03

Moderatoropmerking:
Een verzoek om ontopic te blijven en elkaar niet persoonlijk aan te vallen.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 05:34

Even een update.

Mistral is BRAAF! :) En dat zonder slaan..

Na veel oefenen stapt en draaft ze nu netjes om me heen. Ik merk wel dat ik heel simpel en consequent met mijn hulpen moet zijn. Ze begint ook al wat te ontspannen, haar onderlip gaat wat bungelen tijdens het longeren.. Ik heb inmiddels een licht bijzetje eraan gedaan en zonder paniek, of achteruit lopen, of de roundpen omver willen lopen blijft ze braaf. Ik ben heel blij.

Filmpje van de stap. Nogmaals, de vrouw in de video ben ik niet zelf, en commentaar op haar manier van longeren in dus niet nodig :)
http://www.youtube.com/watch?v=M2fjiu6X ... detailpage

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:20

Fijn dat het zo goed gaat en je hebt maar weer bewezen dat je met gezond verstand en rust een heel eind kan komen :)

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:28

hoi! Ik weet niet of je het kent , maar ik gebruik altijd een touwhalster met 4 knopen . Zijn rond de 50 euro. Zo dra je deze om hebt en er 1x mee gewerkt hebt hebben ze direct al heel wat respect voor je. Ik zou tussen het rijden of gewoon voor het rijden ook grondwerk meepakken . En het grondwerk wat verder uitbreiden . Rondjes om je heen laten stappen , heel kort en dat ze goed op je stem reageert. Dat touwhalster helpt super goed, heb zelf ook een ontzettende dominante pony gehad die het echt wel uit zijn hoofd liet door dat halster , maar bij de rest van de familie is t nog steeds drama , ze omver lopen als je gaat voeren en zo ! Succes!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:35

@punk143: als je even het topic doorleest zie je dat blijkt dat het paard niet dominant, maar onzeker is en dat TS inmiddels een eind verder is met haar paard :)

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:31

Dank :)