Inrijden zonder harnarchement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4catootje5

Re: Inrijden zonder harnarchement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:37

ja je moet natuurlijk wel eerst heel goed kunnen zitten en anders met zadel maar zonder hoofdstel

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:59

Mijn jonge paardje heb ik ingereden met touwhalster/zonder zadel. Nu is inrijden een erg groot woord (lees wennen aan ruitergewicht en sturen).
Om hem zo aan het ruitergewicht te laten wennen was niet een vooropgezet plan. Tijdens het beleren is het het gewoon zo ontstaan. Als ik erop zat zonder zadel, nooit langer dan 10/15 minuten en in principe alleen stap. Toen het allemaal wat serieuzer begon te worden is er een zadel op gegaan.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:04

Ik heb mijn haf met halsring ingereden (en reed en rijd regelmatig zonder iets om hoofd/ hals)
Wel altijd met barebackpad (of zadel), omdat hij het zonder gewoon niet fijn vind (dan gaat hij bokken...)

Buiten reed ik bitloos (omdat ik alleen met halsring gewoon te gevaarlijk vind, zeker in zo'n drukke omgeving als hier...).

Ik heb hem wel bitwijs gemaakt, gewoon omdat ik wil dat hij dat kent.
Nu rijd ik hem voornamelijk bitloos/ met halsring en hij loopt erg los, soepel door zijn lijf en in balans.
Ik rijd af en toe met bit, omdat ik merk dat hij dat makkelijker vind (meer steun, terwijl mijn teugels dan doorhangen) en omdat ik hem op die manier net iets beter op zijn achterhand krijg. Dit heeft hij echt nodig, omdat het een haflinger is met een zware voorhand en hij dit echt heel moeilijk vind.
Met halsring heeft hij dan meer moeite met voorwaarts lopen vanuit de achterhand.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:00

Nou zeg, ik heb dus helemaal geen berichtjes meer van bokt gekregen van al jullie reacties! Het is dat ik toevallig even in m'n eigen berichten keek.
Maar leuk om te zien dat het topic (zonder mij) toch gevorderd is!

Meningen zijn nog een klein beetje verdeelt zie ik, maar toch is er al een rode draad te vinden. Heb ook wat nieuwe ideeën gekregen die ik maar eens op mijn paard uit ga proberen }> (Die dus al wel ingereden is)

Moet zeggen dat ik mezelf stiekem ook betrap op het idee dat je die teugels nodig hebt voor controle. Terwijl je in principe zowat elk probleem op kan lossen zonder (moet je alleen even wat harder voor nadenken ;) ) Al zal je ze buiten wel nodig hebben voor de veiligheid omdat tijd daar een rol speelt.

Leuk om te lezen Leetje, liep je nog tegen nieuwe problemen aan of verliep het eigenlijk vlekkeloos?

Anoniem

Re: Inrijden zonder harnarchement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:06

Ik heb mijn pony zonder harnachement beleerd.
Heb er na voorbereiding van een jaar of 3 (het is een Shetje,dus een been erover,boven staan en dat soort dingen,ze was trouwens 5 toen er iemand voor het eerst op ging) zusje eropgezet,pony had ik vast aan een halster met touw,verder niks op. Pony gaf geen kik en vond het alleen maar leuk :D

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:01

Sassol schreef:
Leuk om te lezen Leetje, liep je nog tegen nieuwe problemen aan of verliep het eigenlijk vlekkeloos?

Geen hele moeilijke problemen.
Ik heb eerst heel veel grondwerk gedaan en de band was/ is heel sterk.
Hij heeft vrij weinig problemen gegeven. In het grondwerk al veel gedaan met wijken voor druk, dus dat snapte hij al en deed hij sturen ook heel makkelijk toen ik er op zat.

Het enige moeilijke is zijn concentratie. Maar ja of dat aan de opleiding of aan t paard ligt is de vraag :D
Met andere paarden rijden lukt prima, ik kan hem prima rondsturen en geeft geen problemen, maar hij let niet genoeg op mij.
Echt goed aan het werk is dan heel veel moeilijker...

En ik moet echt zelf goed in mijn vel zitten. Maar dat is nog steeds. Hij is heel gevoelig als ik met mijn gedachten ergens anders ben oid.
Dan gaat ie ook niet echt lekker aan t werk...
Maar overigens merk ik dat bitloos of met bit ook ;)

En als ik spreek over echt werk bedoel ik dressuur oefeningen tot +/- M niveau. Hij loopt ook regelmatig hele stukken netjes met zijn neusje op de loodlijn alleen aan een halsring. Maar goed dan moet dus alles veel meer kloppen... Met bit is dat veel makkelijker ;)