Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Iljaaa schreef:Ik denk dat het goed is om heel kort per week even te longeren.
Join up is beter maar als je dat niet wilt doen kan je best af en toe longeren.
Ik heb met mijn paard vanaf 2,5 elke dag join up gedaan en af en toe gelongeert.
Motje11 schreef:Ja hoor, 2,5 is een mooie leeftijd om te beginnen met longeren.
Niet te veel en niet te kleine voltes, dan is het een prima voorbereiding om hem straks in het voorjaar zadelmak te maken. Succes!
Citaat:De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.
Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?
Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.
xDreamerx schreef:Maar wat is de meerwaarde dan van die 2 keer in de week 10 minuten? Ik zou hem lekker buiten laten staan met vriendjes en grondwerk doen zodat hij respect en begrip krijgt en misschien kan je wat wijken voor druk meepakken. Dat longeren zou ik gewoon laten.
gem schreef:keona schreef:voor de keuring worden 1jr en 2jr ook getraind met longeren
Sorry, dit heb ik nog nooit ergens gezien. Aan de hand draven wel.