2.5 jaar mag ik beginne met longeren of toch nog wachten ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:57

Ik denk dat het goed is om heel kort per week even te longeren.
Join up is beter maar als je dat niet wilt doen kan je best af en toe longeren.
Ik heb met mijn paard vanaf 2,5 elke dag join up gedaan en af en toe gelongeert.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:01

Wij hebben de 2,5 jarige op stal al wel aan de longe gehad maar dat is alleen maar omdat hij van de lente naar de hengsten keuring moet en hier in Oostenrijk kun je in de winter niet veel beginnen dus moesten we wel beginnen.. maar als het nodig is wachten we liever langer tot ze 3 of 3,5 zijn.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:11

Iljaaa schreef:
Ik denk dat het goed is om heel kort per week even te longeren.
Join up is beter maar als je dat niet wilt doen kan je best af en toe longeren.
Ik heb met mijn paard vanaf 2,5 elke dag join up gedaan en af en toe gelongeert.

Ik vraag me hier toch echt af wat jij verstaat onder een join up?

Verder zou ik het paard gewoon lekker in het weiland met zijn vriendjes laten, dat hij niks doet maakt toch niks uit? Gewoon blijven wandelen en pas als hij 3 à 3,5 is gaan longeren ;)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:28

Motje11 schreef:
Ja hoor, 2,5 is een mooie leeftijd om te beginnen met longeren.
Niet te veel en niet te kleine voltes, dan is het een prima voorbereiding om hem straks in het voorjaar zadelmak te maken. Succes! +:)+

Een paard op 3 jarige leeftijd gaan rijden kan heel schadelijk zijn. Ik kan er zelf geen professionele uitspraken over doen, maar ik kan je vertellen dat een paard normaal gesproken doorgroeit tot zeker 5 a 6 jaar, bepaalde rassen en paarden groeien nog wel langer door schijnt. Een paard inrijden op 3-jarige leeftijd is gewoon erg slecht omdat de schijven in de rug nog niet gesloten zijn. Wanneer een paard ongeveer 2.5 jaar is sluiten de schijven in de benen. Dus op 2.5jarige leeftijd zou ik erg oppassen met wat je doet. Voorbereiden op inrijden zou ik sowieso niet aan beginnen op vroege leeftijd, aangezien inrijden zelf op vroege leeftijd al niet goed is.
Hieronder een quote van de site http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm
De info op deze site komt weer ergens anders vandaan.

Citaat:
De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:11

Als iets op het internet staat wil dat helaas niet zeggen dat het waar is.
Ik ben er ook helemaal voor om voorzichtig aan te doen met een paard, maar ik vind dat men hier op Bokt op het moment een beetje doorslaat naar de andere kant. En veel mensen praten elkaar maar na. Daarom wil ik ook even laten horen hoe ik erover denk. Doe ermee wat je wilt. :) Ik denk dat het sowieso goed is om verschillende meningen en ervaringen te horen. Ik heb aardig wat paarden zien opgroeien die vanaf hun derde rustig aan aan het werk gingen. Natuurlijk zijn er paarden die je wat langer rust wilt geven, maar als een paard voor zijn 5e ingereden wordt wil dat niet meteen zeggen dat hij op zijn 16e in elkaar stort. (bijvoorbeeld)

martinique

Re: 2.5 jaar mag ik beginne met longeren of toch nog wachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:09

Wanneer je verder kijkt dan de site zul je zien dat deze tekst, zoals ik al zei, ergens anders vandaan komt en gerefereerd is aan dr. Deb Bennett. Lijkt me toch niet echt iemand zonder verstand, een dokter die een boek of proefschrift oid hierover heeft geschreven. Misschien is het maar eens goed dat bokt hierover doorslaat, een paard inrijden op 3jarige leeftijd is niet goed, dat is wel bekend ondertussen, maar veel mensen weten niet beter. Tuurlijk is het niet zo dat je een paard altijd kapot rijdt, maar je maakt de kans erop wel groter wanneer je te vroeg begint. En te vroeg beginnen kan als iets gezien worden waar meningen over verschillen, maar er zijn wel degelijk bewijzen dat een paard langer doorgroeit dan de meesten denken, dus vind ik het een nogal gevaarlijk onderwerp om meningen over te hebben.
Ts, ik zou goed luisteren naar de dierenarts en eens kijken pp de site die ik gegeven heb en zelf eens goed zoeken naar bijvoorbeeld wetenschappelijke artikelen over het belasten van een jong paard. Geniet er vooral van :)

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:52

dat 2x die 10 minuten op een een week wel kan
en zoals ik al dacht dat ik er niks verder bij moet verwachten en vragen

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:57

Maar wat is de meerwaarde dan van die 2 keer in de week 10 minuten? Ik zou hem lekker buiten laten staan met vriendjes en grondwerk doen zodat hij respect en begrip krijgt en misschien kan je wat wijken voor druk meepakken. Dat longeren zou ik gewoon laten.

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:01

xDreamerx schreef:
Maar wat is de meerwaarde dan van die 2 keer in de week 10 minuten? Ik zou hem lekker buiten laten staan met vriendjes en grondwerk doen zodat hij respect en begrip krijgt en misschien kan je wat wijken voor druk meepakken. Dat longeren zou ik gewoon laten.

dat hij veel rustige is geworden als hij gelongeerd word ookal is het maar 10 minuten
de rest kent hij allemaal vrij goed

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:03

Hoezo rustiger is geworden? Kan ie zijn energie niet op een andere manier kwijt?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:14

gem schreef:
keona schreef:
voor de keuring worden 1jr en 2jr ook getraind met longeren

Sorry, dit heb ik nog nooit ergens gezien :n . Aan de hand draven wel.

Dan kom je niet in aanmerking met sport en rij paarden.
Wat denk je van al die 2,5 jarige hengsten die naar de keuring moeten? Denk je dat die recht van de wei af komen en er dus wat van verwacht kan worden wat men wil zien?

Noh, dat heb je dan goed fout...

Je moet naar je paard kijken, zowel fysiek als geestelijk. Daarvoor moet je meer dan normaal naar je paard (of pony) kijken, hoe hij reageert en zijn lijf reageert. Als je een goede cirkel hebt, kan je rustig op een juiste manier met je dier aan de gang. Geen probleem!!!

Maar zorg wel dat je zijn fysieke en geestelijk toestand meer dan ruim voldoende in de gaten hebt en houdt!!! Zorg dat je op een kwalitatieve bodem aan het werk gaat, cirkel een goede afmeting heeft en je het werk zeer rustig en correct opbouwt. Zodat het dier ook goed kan herstellen van het gedane werk.

5 minuten stappen op de cirkel is al werken in het begin!!! Dus weet je waar je mee bezig bent, dan kan je rustig aan gewoon beginnen hoor. :)

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:35

Ik vind dat je nog niet kan beginnen je kan wel gewoon de andere dingen doen zoals wandelen spelen enz enz ,maar ik zou wachten tot ze 3 jaar is en dan beetje klaar is met groeien

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:44

Ik heb de reacties hier niet gelezen. Ik weet ook niet of die 2,5 jarige een paard of een pony is. Longeren zonder attributen en b.v. met een halster in de bak, daar is niets mis mee. Als mensen een wisten wanneer een paard pas volgroeid is dan zouden ze schrikken. Hoe hoger het paard, des te langer het duurt voordat de bottenstructuur (anatomie) gesloten is en dat is niet op 3 jaar. Het kan bij een groot paard 1.80 m 8 jaar duren. Dravers b.v. die worden heel snel opgeleid, maar die zijn er vaak ook heel snel weer uit. Dravers kan je, als ze het niet gemaakt hebben, kopen voor een appel en een ei. Niet raar natuurlijk, maar wel onmenselijk en onwenselijk.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:23

Inderdaad wat sommige al zeggen, begin wat lekker met grondwerken, en af en toe een beetje longeren kan vast geen kwaad.