[AR] "altijd iemand op de bok"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:50

Ik denk toch, ook al komt het zo misschien niet altijd over, dat dat drammen toch vooral ook goed bedoeld is. Er zijn gewoon al zoveel ongelukken gebeurd met mennen, dat mensen anderen willen helpen dit te voorkomen. Ben het ermee eens dat het soms irritant kan zijn, maar denk echt dat het goed bedoeld is.
Vooral als het zeer onervaren menners zijn. Je laat tenslotte ook niet iemand in een auto stappen en de snelweg opgaan zonder enige ervaring. En dan heb je nog niet met een "onvoorspelbaar" levend iets te maken.
Maar goed, wellicht heb ik teveel vertrouwen in de mens.

Zoals iemand hier al schreef, tekst kan door mensen op heel verschillende manieren worden gelezen, omdat je geen gezicht en intonatie hebt.

LadyMadonna

Re: "altijd iemand op de bok"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:57

Maar is dat de verantwoording van de lezer of die van de schrijver? :)*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:07

stef schreef:
Maar is dat de verantwoording van de lezer of die van de schrijver? :)*

Als je doormiddel van een simpel stukje schrijven ongelukken kan voorkomen, waarom niet? Waarom moet 'het wiel' 2x uitgevonden worden?
Moet je dan maar je mond houden en hopen dat het goed gaat? Terwijl je met wat tips en adviezen geven toch al een heel eind kan komen?

Daarnaast zijn de meesten vaak ook gewoon op de weg, in het openbaar verkeer te vinden. Dan heb je ook een (grote) verantwoordelijkheid voor alle andere weggebruikers, vind ik dan.

Stel dat je iemand ziet die z'n pony, net zelf beleerd, tuig achterstevoren ondersteboven en een stapeltje brandhout erachter als wagen, mennend op een stalhalster, voor de wagen heeft geknupt en die 'gezellig naar buiten gaat'. Dan vind ik dat behoorlijk onverantwoord, juist ook voor de andere weggebruikers.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:10

advies geven kan altijd maar het is aan de menner of er iets met dat advies gedaan word, dat kan je niet opdringen en dat is wel wat er geprobeerd word IMO

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:16

Bij alles denk ik dan c'est le ton qui fait la musique (ja ja ben net op vakantie geweest in Frankrijk :+ ).
In mijn eerste ITP topicje liet ik een ritje zien met onze Simba, een mini van 86 cm en ikzelf op de sulky.
Ik vertelde dat ik op een fietspad was gestopt, eraf was gestapt en de pony langs de paaltjes had geleid.
Kreeg geen vervelende opmerkingen, maar wel 2x zoiets als 'volgende keer blijven zitten hoor, je kunt er makkelijk langs en het is veel veiliger'.
Kijk, dat soort opmerkingen kon ik toen best wat mee. Want wist ik veel :o
Bij mijn koetsiersbewijs en later veel groomen enz snapte ik later wel dat dat afstappen not done was. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik vind het bij een pony echt nog heel wat anders dan bij een paard (wat iedereen er hier ook van zal vinden) en dan hangt het ook nog af van het paard.

Ben het wel helemaal eens met het 'gezegde' niets gevaarlijker dan een braaf paard. Heb ze zelf ook liever wat kijkeriger dan zo 'braaf' voor de wagen. Bij die kijkerige wat rillerige types blijf je zelf altijd alert en word je dus minder snel verrast.

Alhoewel het soms ook wel erg vermoeiend is :roll:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:08

Advies geven is iets anders dan afbranden, en in dat geval is het toch echt aan de schrijver hoe het gebracht wordt en niet aan de lezer hoe het geinterpreteert wordt.
Overigens als wij hier pony's voor het allereerst voor de wagen zetten zit er ook niet direct iemand op. Pony wordt ingespannen met 1 of 2 man ernaast, en 1 man erachter aan de leidsels

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:26

klopt zo doe ik het ook altijd, maar mijn pony's lopen voor het inspannen ook al lang aan de lange lijnen en worden regelmatig misbruikt om met een band het land te slepen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:34

Ik denk persoonlijk wel dat het uitmaakt of je dat met een pony doet of met een groot paard. Maar goed, als jullie je er prettig bijvoelen, moet je het gewoon doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:52

Helemaal mee eens Tine :j

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:40

Advies geven is niet erg,als het maar positief gebracht wordt.
Als ik in de bak ga rijden doe ik zelf alles alleen,stap zelfs af om wat aan de kinketting te veranderen ook al is het een paard.
Naar buiten neem ik altijd iemand mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:53

tine10 schreef:
Ik denk persoonlijk wel dat het uitmaakt of je dat met een pony doet of met een groot paard. Maar goed, als jullie je er prettig bijvoelen, moet je het gewoon doen.

Hierin zal ik je moeten tegenspreken, daar het wel degelijk uitmaakt. Een pony die aan de kletter gaat, richt net zoveel schade en ellende aan als een paard. Bovendien hou je met geen (letterlijk) 5 man sterk een pony als die eenmaal de kolder krijgt. Helaas spreek ik uit ervaring... Het is niet een kwestie van of een pony het doet (braaf of niet), maar eerder wanneer. Ieder voor zich, maar dat is o.a. wel de reden dat ik standaard (ook in de bak) te allen tijde iemand erbij heb om in- en uit te spannen. Als er niemand beschikbaar is, dan ga ik gewoon een keer niet mennen en doe ik wat anders met de paarden. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:56

Ik snap dat ook wel maar voor mensen zoals ik die ze aan huis hebben zou dat betekenen dat ik nooit kan rijden en ik heb gewoon echt geen zin in elke keer mensen mee, tis mijn hobby ;)
Dat het verstandiger is klopt helemaal hoor :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:09

Polly schreef:
Ik snap dat ook wel maar voor mensen zoals ik die ze aan huis hebben zou dat betekenen dat ik nooit kan rijden en ik heb gewoon echt geen zin in elke keer mensen mee, tis mijn hobby ;)
Dat het verstandiger is klopt helemaal hoor :)

Ja, dan is het inderdaad lastig... Ik heb ook niet altijd iemand tot mijn beschikking en moet dan ook regelmatig iets anders verzinnen. Gelukkig rij ik 1 keer in de week in de les mee bij de vereniging en daarnaast zit ik meerdere keren per week op de koets. Dus aan rijden zelf geen gebrek, maar soms zou ik wel vaker op stal met mijn eigen pony willen rijden en dan "ben ik echt afhankelijk" van hulp. ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:37

Shenavallie schreef:
tine10 schreef:

Hierin zal ik je moeten tegenspreken, daar het wel degelijk uitmaakt. Een pony die aan de kletter gaat, richt net zoveel schade en ellende aan als een paard. Bovendien hou je met geen (letterlijk) 5 man sterk een pony als die eenmaal de kolder krijgt. Helaas spreek ik uit ervaring... Het is niet een kwestie van of een pony het doet (braaf of niet), maar eerder wanneer. Ieder voor zich, maar dat is o.a. wel de reden dat ik standaard (ook in de bak) te allen tijde iemand erbij heb om in- en uit te spannen. Als er niemand beschikbaar is, dan ga ik gewoon een keer niet mennen en doe ik wat anders met de paarden. ;)

Jij zal (afleidend van je ava) wel pony's als haflingers ed bedoelen, praktisch zijn dat ook paarden :))
Denk dat Tine echt shetjes/minis/Aponys bedoelt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:28

Ik vind het goed als er gewezen wordt op de gevaren.

Zeker ook als je je paarden door en door kent, routines volledig ingebakken zijn, want dan ligt gemakzucht op de loer.

Ik zie toch wel ieder jaar bij grote ritten tijdens rustpauzes, dat iemand een volledig ingespannen paard even het hoofdstel uitdoet (kan het paard even eten :Y) ). Paard schrikt van alle drukte om hem heen en gaat er vandoor. Niet te houden zonder hoofdstel; kar aan de kletter. |(
En het is niet alleen gevaarlijk voor het paard en de eigenaar, maar ook juist voor de andere deelnemers. :j

En dan kan ik ook giftig worden, elke ervaren menner weet dat je geen hoofdstel uitdoet bij een compleet ingespannen paard en toch gebeurt het telkens weer.

Daarom blijft het goed om op de gevaren te blijven wijzen en juist bij onervaren menners. Want een paard onder het zadel begeleiden is toch iets heel anders dan naast een aangespannen paard lopen, waar je de koets achter op je hielen krijgt en kort draaien niet tot de mogelijkheden behoort.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:25

MelanieB schreef:
Jij zal (afleidend van je ava) wel pony's als haflingers ed bedoelen, praktisch zijn dat ook paarden :))
Denk dat Tine echt shetjes/minis/Aponys bedoelt.

Ik heb zelf inderdaad een kleine Haflinger, maar heb het ook zien gebeuren bij een Shetje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:32

klopt, als Shetjes willen dan gaan ze :)
Helaas voor die van mij zijn ze bekend met mijn regels en gaan we pas als ik wil, maar dat wil niet zeggen dat ze niet enorm veel schade aan kunnen richten als ze echt aan de kletter gaan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:36

Geldt voor elk paard, als ze gaan, dan gaan ze. Grotendeels kwestie van opvoeding/

En ik zeg nergens dat er niks gezegt mag worden, ik geef alleen aan dat de toon weleens anders zou kunnen.

Oh en Janouk, jij bent er bijv zoeentje. Ik durf mn hand ervoor in het vuur te steken dat als jij zonder zweep op de wagen zit, je er niemand over hoort.
Das toch hypocriet?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:39

_/-\o_
hahaha dus ik ben er zo eentje. Fijn. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:39

mwah, net hoe je het uitlegt he ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:45

Als jij mij betrapt zonder zweep op de koets met een paard ervoor, mag je mij altijd aanspreken hoor. :D
Ik leer graag, ook van jou. -:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:46

Oh, maar ik zeg ook niks over jou, ik weet alleen zeker dat jij hier niet aangesproken zult worden (en nog een paar)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:26

stef schreef:
Geldt voor elk paard, als ze gaan, dan gaan ze. Grotendeels kwestie van opvoeding/

En ik zeg nergens dat er niks gezegt mag worden, ik geef alleen aan dat de toon weleens anders zou kunnen.

Oh en Janouk, jij bent er bijv zoeentje. Ik durf mn hand ervoor in het vuur te steken dat als jij zonder zweep op de wagen zit, je er niemand over hoort.
Das toch hypocriet?

Het heeft inderdaad grotendeels te maken met opvoeding. Bij mijn pony is het dan ook echt stilstaan als ik "ho" zeg. Het had alleen geen effect toen zij 2 jaar geleden volledig blind van paniek aan de kletter ging om een tot nu toe nog steeds onverklaarbare reden. Omstanders dachten dat ze gestoken werd door een beest (hoewel ik achteraf geen enkele bult van een steek heb kunnen vinden). Puur vanuit het niets, zonder teken ging ze ervandoor. Ben blij dat ik zelf niet op de bok zat, maar werkelijk niemand - zelfs ik niet - kon haar tegenhouden. Bij die Shetlander zag ik het ook gebeuren en de eigenaresse snapte er niets van. Hij was altijd zo braaf, maar zo ineens kreeg hij de kolder... In geval van mijn eigen pony, waren er twee zeer geliefde familieleden bij betrokken. Vandaar dat ik erg voorzichtig ben geworden. Liever voorkomen dan genezen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:31

stef schreef:
Das toch hypocriet?

Ik werd onlangs door een collega aangesproken dat ik niet met één hand door de stad mocht rijden, maar netjes met twee handen en het Achenbach-systeem. :D Had even een zen-momentje op een zeer rustig stukje in de Jordaan. Laat die collega nu net een dagje vrij hebben en daar met zijn vrouw aan het wandelen zijn. Het was van hem als grapje bedoeld, maar ik vond het ook wel fijn om even eraan herinnerd te worden dat het geen gewoonte moet worden (en dan is het inderdaad de toon die de muziek maakt). ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:43

Helaas, hier lukt het niet. Ik men vrijwel altijd alleen of met mijn dochter van 8 die niet zo handig is. Ik heb tuig mij shet eerst helemaal op, doe hem een halster over zijn hoofdstel aan, zet hem vast, hang dan de kar erachter en neem hem dan aan de hand mee naar het pad, ga op mijn kar zitten en rij dan weg. Het is maar net hoe je pony in elkaar steekt of dat natuurlijk wel kan en verantwoord is. die van mij is 100 procent bomproof; als hij heel erg schrikt, springt hij een sprongetje op de plaats, maar hij is er nog nooit vandoor gegaan voor iets.