Vienna aan de 'Natural Dressage'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:54

Anne_GTI schreef:
Ik zie nergens een blij paard maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik zie een paard wat met tegenzin doet wat opgedragen wordt en wat niet lekker in zijn vel zit.
Paard mist bespiering en glans op het lijf en in de ogen.

Die trucs in het filmpje lijken me helemaal niet bevordelijk voor het gestel van het dier. Geen enkel paard zal het in zijn kop halen op deze manier door de benen te gaan als ie gewoon in vrijheid gaat liggen of rollen. Daarvoor zijn ze van nature veel te zuinig op hun onderstel. Ik weet niet hoe jij dat paard zo gek hebt gekregen dat ie het doet voor je maar je zou hem imo dat niet mogen vragen want het druist volledig tegen de natuur van een paard in.

Imo hoort een paard vrolijk en blijmoedig de wereld in te kijken en dat mis ik bij dit paard op deze foto's.
Op de losgooi foto's kijkt het paard veel beter uit de ogen maar vind ik het ook een schraal paard.

deze reactie is een geintje zeker??? :=

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 01:00

Echt heel gaaf om te zien _/-\o_ .

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 01:17

jentel schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik zie een paard wat met tegenzin doet wat opgedragen wordt en wat niet lekker in zijn vel zit.

Die trucs in het filmpje lijken me helemaal niet bevordelijk voor het gestel van het dier. Geen enkel paard zal het in zijn kop halen op deze manier door de benen te gaan als ie gewoon in vrijheid gaat liggen of rollen. Daarvoor zijn ze van nature veel te zuinig op hun onderstel. Ik weet niet hoe jij dat paard zo gek hebt gekregen dat ie het doet voor je maar je zou hem imo dat niet mogen vragen want het druist volledig tegen de natuur van een paard in.

Imo hoort een paard vrolijk en blijmoedig de wereld in te kijken en dat mis ik bij dit paard op deze foto's.
Op de losgooi foto's kijkt het paard veel beter uit de ogen maar vind ik het ook een schraal paard.

deze reactie is een geintje zeker??? :=

Ben het er wel mee eens, met Anne. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Billy

Re: Vienna aan de 'Natural Dressage'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:11

Idem hier, hij kijkt niet bepaald blij...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:57

Denken jullie nu werkelijk dat dit paard ongelukkig is of dat na een paar keer een vreemd sprongentje het niet goed zou zijn voor zijn gestel?
Wat doen we zelf allemaal wat niet natuurlijk is bij een paard??
kijk aub eens naar de foto"s in het begin van het topic.. een paard laat zich echt niet zo leiden als hij niet lekker in zijn vel zou zitten..
En als je ziet hoe het paard bij de tser kwam en hoe hij er nu uit, dit is echt een verschil,, hij is nog wat schraal vertelde de tser zelf, alhoewel ik het nog wel me vind vallen.
Ik ben er van overtuigd dat je een paard echt niet zover krijgt als hij niet happy is..
Tser ik vind het geweldig wat jij met je dieren kunt.
maar goed ieder zijn mening!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:17

Zo en later zegt paardje"bedankt baas voor het kapotmaken van mijn knieen" :(
Ik vind het echt schandalig om vanuit een steigerde beweging een paard op zijn kniene te laten komen.Je ziet dat het zijn hoofd knikt om de klap op te vangen.
Ik vind het dat het paard maar deprie uitziet.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:21

jentel schreef:
Denken jullie nu werkelijk dat dit paard ongelukkig is of dat na een paar keer een vreemd sprongentje het niet goed zou zijn voor zijn gestel?
Wat doen we zelf allemaal wat niet natuurlijk is bij een paard??
kijk aub eens naar de foto"s in het begin van het topic.. een paard laat zich echt niet zo leiden als hij niet lekker in zijn vel zou zitten..
En als je ziet hoe het paard bij de tser kwam en hoe hij er nu uit, dit is echt een verschil,, hij is nog wat schraal vertelde de tser zelf, alhoewel ik het nog wel me vind vallen.
Ik ben er van overtuigd dat je een paard echt niet zover krijgt als hij niet happy is..
Tser ik vind het geweldig wat jij met je dieren kunt.
maar goed ieder zijn mening!

Er wordt niet gezegd dat TS niet goed voor haar paard zorgt, maar als je dan zulke oefeningen van een paard verlangt wees dan op de hoogte van de consequenties van een paard wat daarop niet getraind is. Tuurlijk, spelenderwijs halen ze ook veel geintjes onderling uit. Maar een steigerend paard zal niet tig keer uit zichzelf zich zo laten vallen op zijn knieen. En enig idee hoeveel kracht het kost om vanuit het knielen een paard te laten steigeren. Om dit te oefenen en te zorgen dat het er uitziet zoals het op het filmpje eruit ziet, zal dat niet een a twee keer gebeuren. Nee, dat gebeurt keer op keer om het paard dat te leren.
Daarnaast krijg je heel veel van een paard gedaan, ook als het niet zo happy is.. Paarden zijn namelijk werkwillige dieren. Er zullen uitzonderingen zijn die echt zeggen, bekijk het maar. Maar over het algemeen kan je een hoop gedaan van ze krijgen.

Er wordt alleen maar met een kritisch oog gekeken in plaats van alleen maar Ahhh en Ohhh.. soms kun je in je enthousiasme beetje aan jezelf voorbij gaan, en als een ander je even weer op de plek zet is daar niets mis mee, het is in het belang van het paard dat dit gezegd wordt..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 17:08

Ik ga even proberen het een en ander uit te leggen, al weet ik bijna zeker dat ook dat weer discussie punten op zal leveren.

Anne_GTI schreef:

Vienna spiegelt mij voor 200%. Als ik niet in orde ben gaat dat volledig uit van haar. Vorig jaar zat ik er een lange periode zwaar doorheen en werkte Vienna nooit mee en viel me zelfs aan. Nu is het veel met buien, gaat het met mij okay gaat het goed met trainen, heb ik een slechtere dag dan slaat dat gelijk enorm terug op haar.

Glans op lijf en in de ogen is er zeker, deze foto's zijn gewoon slecht genomen.
deze foto is een kwartiertje later genomen:
Afbeelding

Wat betreft haar bespiering, drie jaar geleden zag ze er nog zo uit:
Afbeelding

Vienna is geen barok of stevig paard, ze is smal en heeft inplaats van een enorme berg spieren wat minder maar wel ijzersterk. Ik weet zeker dat als ik mijn verzorg haf deze oefeningen zou laten doen hij het niet voor elkaar krijgt, hij is enorm gespiert maar totaal niet sterk.

Daarnaast over die oefening knielen naar steigeren.
De film is van de 3e en 4e keer in heel Vienna's leven dat ze het deed. Omdat het steigeren en het knielen er beide enorm goed inzit hoefde ik het maar uit te proberen en ze deed het. Je kunt in het filmpje zien dat ze zich gewoon correct omhoog tilt. Daarnaast is het inderdaad een enorm zware oefening, maar ze hoeft het straks alleen 1 keer in de maand op show ofzo te doen.

Over het steigeren naar knielen.
Dat was inprincipe een eenmalige actie. Ik dacht alleen: 'zou ze omgekeerd ook snappen?' blijkbaar wel en stond het op film. NATUULIJK ga ik niet elke dag tig keer Vienna vanuit het steigeren op haar knieeen laten vallen. Maar het is zeker wel een natuurlijke beweging, ga maar eens in de wei bij jonge paarden kijken die steigeren en dan naar knieeen happen. Uit bescherming van de buik zullen ze zich laten vallen op de knieeen.

Maar is springen dan niet zwaar en schadelijk voor een paard? Of mennen, crossen, western, doma vaquera, dressuur, endurance...

Ik wil het hier niet mee goed praten, maar alles heeft zn minpuntjes.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:13

Nikki, het is duidelijk uitgelegd en ik vind eigenlijk dat je jezelf helemaal niet zo hoeft te verdedigen als het ware.
Vienna ziet er dan wat schraal uit maar mán wat zit dat paard vol met kracht en energie, heb dit immers
zelf gezien en gefilmd dus in dat opzicht kan ik er wel over meepraten...

En wat betreft die oefeningen: ja, die zijn érg zwaar. Maar je moet eens kijken met hoeveel souplesse en gemak ze dit doet!
Iemand die het voor elkaar krijgt een paard op deze manier te trainen en zo dwang-vrij is in mijn ogen duidelijk
een kundig persoon, het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat ook jij weet dat dat niet 10x op een dag
hoort :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:25

E_Nalanta schreef:
Nikki, het is duidelijk uitgelegd en ik vind eigenlijk dat je jezelf helemaal niet zo hoeft te verdedigen als het ware.
Vienna ziet er dan wat schraal uit maar mán wat zit dat paard vol met kracht en energie, heb dit immers
zelf gezien en gefilmd dus in dat opzicht kan ik er wel over meepraten...

En wat betreft die oefeningen: ja, die zijn érg zwaar. Maar je moet eens kijken met hoeveel souplesse en gemak ze dit doet!
Iemand die het voor elkaar krijgt een paard op deze manier te trainen en zo dwang-vrij is in mijn ogen duidelijk
een kundig persoon, het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat ook jij weet dat dat niet 10x op een dag
hoort :)

Amen :j

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:49

@VisibreTeam je hebt het goed uitgelegd.. maak je er niet te drukom wat anderen zeggen.
Ik heb diep respect voor je, de manier waar jij je paarden traint! Met 1 woord geweldig..
Ik zou dit zelf ook graag willen doen met de oudste pony van onze dochter.. het is een type dat goed mee zou werken.. ze maakt een buiging(voor brokjes hoor hahaha) maar ik zie dat je veel te ver weg woont anders hadden we zeker lessen bij je gevolgd!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:39

VisibreTeam, wees maar blij met hoe je paard eruit ziet. Zouden juist velen een voorbeeld aan moeten nemen, want hoeveel paarden zijn er in Nederland niet veel te dik?
(Helaas door schade en schande met mijn neus op de feiten gedrukt).

Verder je filmpje, heel gaaf dat je haar dat geleerd hebt en je hebt wel gelijk, spelende jonge hengsten vallen om de haverklap vanuit het steigeren op hun knieën en gaan vanuit daar weer op de achterbenen.
Het enige wat ik wat jammer vind is de oren in de nek, maar dat heb ik al vaker gezien in hetzelfde soort topics.

Succes verder!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:25

Wat een gezeur hier.
Ik vind het mega-knap wat Nikki op de grond voor elkaar krijgt met Vienna. Daar hebben veel mensen 2 bitten en sporen bij nodig. Oh, en soms nog een slof.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:30

Nikki, ik vind het echt mega super knap wat jij allemaal uit vienna weet te krijgen!! super hoor :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:47

Bedankt voor de uitleg! Ik had het bij hengsten nog nooit gezien (zie hier niet zo vaak meerdere hengsten in de wei, het merendeel is geruind of staat alleen. Hengsten die ik wel samen heb zien staan, doen niet veel meer dan in elkaars nek happen en proberen te dekken).

Wel geinig dat ze dus het commando zo goed kent, dat je vanuit de ene oefening direct een andere kan vragen. Zonder de normale uitgangspositie dus. Je zou denken dat ze dan tussendoor nog gaat staan, om van daaruit te gaan steigeren, maar kennelijk werkt zij echt naar het eindplaatje toe.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:26

Wauw ik vind het echt knap wat je met haar allemaal kan zo vanaf de grond! Zo te zien is ze wél een heel stuk bespierder geworden. Ze ziet er erg goed uit vergeleken met die andere foto :)!

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:08

Wow, super knap dat je dit allemaal voor elkaar krijgt!!
En viënna doet het echt super, die piaffe is echt heel mooi!!

Doe je die piaffe ook ohz met haar? Of rijd je er niet op?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:09

KyaraMyBest schreef:
Wow, super knap dat je dit allemaal voor elkaar krijgt!!
En viënna doet het echt super, die piaffe is echt heel mooi!!

Doe je die piaffe ook ohz met haar? Of rijd je er niet op?

Ik wil eerst de piaffe 100% aan de hand goed hebben voor ik het onder het zadel ga vragen :)
jawel, ik rijd er gewoon op, dressuur matig, buiten rijden, een sprongetje...

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:31

echt zonde dat je haar moet verkopen!

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:16

Wow, echt knap! Wat een schattig paardje :P

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:39

Super knap wat je voor elkaar gekregen hebt maar haar. Ik zit gewoon dagelijks te kijken of je geen nieuw topic aan het plaatsen bent. Vind het zo leuk om jullie te volgen, jullie zijn een team, een combinatie en je kunt echt wel zien dat Vienna jou accepteert, zeker omdat ze dingen voor jou doet ;) en ik weet niet welke bokker zei dat je veel bij paarden voor elkaar krijgt, kom dan mijn merrie maar eens even proberen! Mijn dame is echt van wederzijds respect (dat ik haar ook echt wel toon), eenkennig en snel op haar teentjes getrapt. Na 2 (!!) jaar heb ik het eindelijk voor elkaar met haar goed te kunnen rijden waardoor ik respect voor mijn hulpen krijg en ik haar respect terug geef door te belonen en te ontspannen en dat was me een tocht! Ik wil daarom ook met mijn merrie dit eens proberen, om zo onze band nu een extra steuntje te geven en onze band net iets groter te maken.

Super knap hoor meid! Ik heb echt diepe respect voor jou en Vienna, jullie doen het samen toch maar even! +:)+

ArtWanderer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:01

Mooie foto's! Jammer dat er een paar mensen idiote reacties bij zetten. Wat ze zeker bedoelen is dat Vienna de helft van de tijd haar oren naar achter heeft gedraaid. Dat is gewoon uit concentratie, kijk maar op een paar foto's van klassieke dressuur, het is goed dat je paard zo doet je ziet dat ze echt haar best doet en haar aandacht erbij heeft! Blijkbaar zijn sommige mensen hun paarden helemaal verveeld en totaal niet geconsenteerd op hun ruiter en zien ze dit dan als "een ongelukkig paard" ...Belachelijk! En sterkte Nikki omdat je haar nu moet verkopen maar denk er toch nog maar eens over na! Er zijn altijd oplossingen! X

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:41

Pracht beest en leuke foto's en filmpjes op je profiel. Ik heb bewondering voor je dat je dit met Vienna zover voor elkaar hebt gekregen. Erg sneu dat je haar moet verkopen. Is er echt geen oplossing voor de reden van verkoop??