[AR] [LO] vraagje over longeren met touwtjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:29

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Dan nog Abby, ik heb hier paarden gerevalideerd die oa. scheef waren, met hoefkatrol....deze paarden zijn eindeloos gelongeerd zonder hulpteugels gewoon aan een halster, en die paarden wordt alweer volop op gereden.
aqua, is de reden dat de gerevalideerde paarden nu goed lopen wel het longeren, of het correct rijden?
[/quote]

Een combinatie van beiden denk ik. Al moet ik toegeven dat deze paarden eerst alleen maar gelongeerd zijn omdat ze te slecht waren om op te rijden. Het longeren is dus wel een belangrijk onderdeel in de training, daar kan je veel baat bij hebben tijdens het rijden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:31

[quote="Zep"]Ik heb je al eens eerder gezegd dat ik dus niet onder de indruk raak van die "successtory's" waarmee ook jij weer je "revolutionaire" methode komt aanprijzen.
Ik heb ook meerdere "opknappertjes" gehad en daar doe ik helemaal niets bijzonders mee. Ik krijg een beetje de indruk dat jij dat ook niet doet, maar ja, dat staat niet zo interessant natuurlijk...

Je valt in herhaling ZEP............
Ik zou maar niet zo oordelen over iemand zoals jij doet, dat zegt namelijk meer over jou dan over degene waarvoor je het eigenlijk bedoeld hebt. En dat jij niet onder de indruk bent, vind ik helemaal niet erg!!!
Het lijkt of je jezelf wat tegen spreekt omdat jij het iedere keer maar weer over die methode hebt.......ik niet, laat staan dat ik hem aanprijs!
Ik kan het verkeerd zien hoor....
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 08-09-03 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:34

Aqua8horse schreef:
Een combinatie van beiden denk ik. Al moet ik toegeven dat deze paarden eerst alleen maar gelongeerd zijn omdat ze te slecht waren om op te rijden.
oke daar kan ik wel in meegaan. een paard dat te slecht is om te rijden zou ik ook niet bijzetten. maar de paarden die hier bijgezet worden vallen niet onder die noemer en zijn daarom niet te vergelijken met de paarden die jij onder handen krijgt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:36

Het blijft natuurlijk de discussie...maar als het goed is voor slechte paarden, waarom zou het dan niet goed zijn voor paarden die niets mankeren?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:40

abby schreef
Citaat:
Grappig, mijn reactie was gebaseerd op iemand anders dan Lammert Haanstra.

Citaat:
Overigens, jij hebt het over LH, die zegt dat namelijk ook

In eerste instantie had ik het dus niet over Lammert Haanstra...

SuperPepeijn

Zep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:42

Aqua8horse schreef:
Het blijft natuurlijk de discussie...maar als het goed is voor slechte paarden, waarom zou het dan niet goed zijn voor paarden die niets mankeren?
volgens mij heb ik dr Knipoog haak jij in, want mijn baas is er *LOL*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:47

SuperPepeijn"]
volgens mij heb ik dr Knipoog haak jij in, want mijn baas is er *LOL*
[/quote]

Wat betekent dit......kennelijk vatten jullie dit niet helemaal op zoals ik gedacht had dat jullie dat zouden doen. Dus daarom deze toelichting.
Voor alle duidelijkheid het gaat hier natuurlijk om het longeren zonder hulpmiddelen. Dus als dat goed is voor slechte paarden, waarom zou het dan niet goed zijn voor paarden die niets mankeren?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:16

het was een grapje aqua. ik bedoelde ermee te zeggen dat ik weliswaar begrijp dat het goed is voor slechte paarden, maar je er feitelijk niets mee traint, wat je wilt met paarden die wel correct lopen. excuus voor de onduidelijkheid, maar zoals ik al zei ik voelde de hete adem van mijn chef in mijn nek Haha!

aqua heeft gelijk maar vanuit haar oogpunt, de geblesseerde paarden. ik ben van mening dat van de andere bokkers' oogpunt (die van de correct gaande paarden) zij gelijk hebben.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 08-09-03 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:26

tuurlijk is longeren zonder bijzet goed, het kan iig geen kwaad, en verkeerd gereden paarden(oa teuglkreupel enz) leren weer op eigen benen lopen

maar.....

wil je een paard trainen, zoals ik een dressuurpaard verder wil trainen aan de longeerlijn, dan gaat dat niet zonder enig hulpmiddel

oke met de dubbele longe en met lange lijnen kan ik aardig wat oefenen, ook de zijgangen, en t is hardstikke leuk om je paard te zien wijken, appuyeren, en travers te zien lopen terwijl je met de dubbele longe of met lange lijnen bezig bent

maar het echte loswerken van heel de bovenlijn en dus ook de rug goed te laten gebruiken, vind ik longeren en dan bijzetten met touwtjes, een vetere en fijnere methode

en dat vind de fysio van mn paard ook.

mn instructeur heeft mij geleerd hoe ik met de dubbele longe mn paard ook lekker kan laten lopen, en ook wat meer richting lange lijnen, zodat ik dus bv bij A afwend en hem dan wat laat wijken oid

maar hij zei er ook bij, voor de afwisseling ook met touwtjes blijven longeren.

en ik, braaf als ik ben, doe dat dus ook, en ik zal eerlijk zeggen dat ik mn paard niet meer terug herken qua lopen, maar ook qua karakter!

en dat is niet omdat ik hem altijd verkeerd heb gereden en verkeerd heb behandeld, maar hij is gewoon stukken losser geworden in zn lijf, dankzij het longeren met touwjes.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:31

Aqua8horse"]
[quote="abby schreef:
Citaat:
Ik ben dit helemaal niet eens met jou? Waarop baseer je dat een paard zonder steuntje longeren geen zin heeft, en dat hij daar alleen aar moe van wordt? Dat is echt kolder hoor, ik kan het je toch bewijzen!!
Ik weet ook wel wie dat zegt en stelt, daarom sta ik ook niet achter deze persoon. Hij beweert dingen die helemaal niet waar zijn, vervolgens heeft hij stellingen die niet kloppen en zichzelf zelfs tegenspreken. Maar als jullie die manier van longeren plezierig vinden, dan logeer je toch gewoon zo? Daar heb ik geen problemen mee hoor, vooral mee doorgaan. IK doe het alleen anders en daar worden ze niet alleen moe van !!!!!!

Ik zeg iets over de natuurlijke scheefheid van het paard en het uit balans brengen zodra je hem op een volte werkt. Daarom zeg ik dat longeren zonder steuntje (vergelijkaar met ruiterhand, ruitergewicht en ruiterbeen) geen zin heeft en dat het paard er alleen maar moe van wordt zonder arbeid te verrichten. Grappig, mijn reactie was gebaseerd op iemand anders dan Lammert Haanstra.
Maar: nu toch over hem gesproken: ik heb een aantal malen persoonlijk met hem gewerkt met zowel zijn eigen paarden als onze Tinker en wij hebben erg veel van hem opgestoken over met name de anatomie van het paard en de correcte wijze van trainen bij uiteenlopend gebouwde paarden.

Dan nog Abby, ik heb hier paarden gerevalideerd die oa. scheef waren, met hoefkatrol....deze paarden zijn eindeloos gelongeerd zonder hulpteugels gewoon aan een halster, en die paarden wordt alweer volop op gereden. Bij zulke slechte paarden is er echt wel meer voor nodig dan alleen een beetje moe worden om op te knappen!!! Dus is het in mijn ogen onzin om aan te nemen(dit bedoel ik in het algemeen) dat longeren zonder hulpteugels geen zoden aan de dijk zet. Overigens, jij hebt het over LH, die zegt dat namelijk ook. En ik heb hem ook een paar keer aan het werk gezien en ik vind hem niet sterk. Zeer zeker niet! Als mensen plezier hebben en resultaat hebben met hun paard door het werken met deze methode moeten ze dat volhouden, denk ik. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik mag alleen, net als iedereen vertellen als ik het ergens niet mee eens ben.
[/quote]

hier ben ik het NIET mee eens.

destiny heeft HKO gekregen nadat ze ivm spat erg op de voorhand ging lopen, en ik als ponyruiter niet goed de achterhand eronder kreeg.

wat ik NIET MOCHT DOEN was LONGEREN

ivm te zware en eenzijdige belasting, omdat ze dus alsmaar rondjes loopt aan de longeerlijn, en dat voor het binnenvoorbeen niet goed is.

wat ik moest doen was rechtuit rijden, de bossen in en de achterhand eronder rijden.

toen ze rechtuit weer 100% rad was, mocht ik bijgezet gaan longeren

heb haar daarna nog naar de M1 gereden en er L mee gesprongen

en dat had ik niet bereikt als ik haar aan t halster was gaan longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:59

Aqua8horse schreef:
. Bij zulke slechte paarden is er echt wel meer voor nodig dan alleen een beetje moe worden om op te knappen!!![/b][/i]

Jij noemt jou manier revolutionair?

Ik zou eerder zeggen: Brandhout verbeteren is zo moeilijk niet!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:16

Renske20"]
[quote="Aqua8horse"][quote="abby schreef:
Citaat:
Ik ben dit helemaal niet eens met jou? Waarop baseer je dat een paard zonder steuntje longeren geen zin heeft, en dat hij daar alleen aar moe van wordt? Dat is echt kolder hoor, ik kan het je toch bewijzen!!
Ik weet ook wel wie dat zegt en stelt, daarom sta ik ook niet achter deze persoon. Hij beweert dingen die helemaal niet waar zijn, vervolgens heeft hij stellingen die niet kloppen en zichzelf zelfs tegenspreken. Maar als jullie die manier van longeren plezierig vinden, dan logeer je toch gewoon zo? Daar heb ik geen problemen mee hoor, vooral mee doorgaan. IK doe het alleen anders en daar worden ze niet alleen moe van !!!!!!

Ik zeg iets over de natuurlijke scheefheid van het paard en het uit balans brengen zodra je hem op een volte werkt. Daarom zeg ik dat longeren zonder steuntje (vergelijkaar met ruiterhand, ruitergewicht en ruiterbeen) geen zin heeft en dat het paard er alleen maar moe van wordt zonder arbeid te verrichten. Grappig, mijn reactie was gebaseerd op iemand anders dan Lammert Haanstra.
Maar: nu toch over hem gesproken: ik heb een aantal malen persoonlijk met hem gewerkt met zowel zijn eigen paarden als onze Tinker en wij hebben erg veel van hem opgestoken over met name de anatomie van het paard en de correcte wijze van trainen bij uiteenlopend gebouwde paarden.

Dan nog Abby, ik heb hier paarden gerevalideerd die oa. scheef waren, met hoefkatrol....deze paarden zijn eindeloos gelongeerd zonder hulpteugels gewoon aan een halster, en die paarden wordt alweer volop op gereden. Bij zulke slechte paarden is er echt wel meer voor nodig dan alleen een beetje moe worden om op te knappen!!! Dus is het in mijn ogen onzin om aan te nemen(dit bedoel ik in het algemeen) dat longeren zonder hulpteugels geen zoden aan de dijk zet. Overigens, jij hebt het over LH, die zegt dat namelijk ook. En ik heb hem ook een paar keer aan het werk gezien en ik vind hem niet sterk. Zeer zeker niet! Als mensen plezier hebben en resultaat hebben met hun paard door het werken met deze methode moeten ze dat volhouden, denk ik. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik mag alleen, net als iedereen vertellen als ik het ergens niet mee eens ben.
[/quote]

destiny heeft HKO gekregen nadat ze ivm spat erg op de voorhand ging lopen, en ik als ponyruiter niet goed de achterhand eronder kreeg.

ivm te zware en eenzijdige belasting, omdat ze dus alsmaar rondjes loopt aan de longeerlijn, en dat voor het binnenvoorbeen niet goed is.

wat ik moest doen was rechtuit rijden, de bossen in en de achterhand eronder rijden.

[/quote]

Maar wie heeft jouw gezegd dat wij alleen maar rondjes lopen met het longeren? Wij gebruiken de hele bak, en voor alle LH aanhangers, we verliezen hierbij geen tact!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:17

Pipo"]
. Bij zulke slechte paarden is er echt wel meer voor nodig dan alleen een beetje moe worden om op te knappen!!![/b][/i]

Jij noemt jou manier revolutionair?

Ik zou eerder zeggen: Brandhout verbeteren is zo moeilijk niet!
[/quote]

Prima toch?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:20

Renske20 schreef:
tuurlijk is longeren zonder bijzet goed, het kan iig geen kwaad, en verkeerd gereden paarden(oa teuglkreupel enz) leren weer op eigen benen lopen

maar.....

wil je een paard trainen, zoals ik een dressuurpaard verder wil trainen aan de longeerlijn, dan gaat dat niet zonder enig hulpmiddel

oke met de dubbele longe en met lange lijnen kan ik aardig wat oefenen, ook de zijgangen, en t is hardstikke leuk om je paard te zien wijken, appuyeren, en travers te zien lopen terwijl je met de dubbele longe of met lange lijnen bezig bent

maar het echte loswerken van heel de bovenlijn en dus ook de rug goed te laten gebruiken, vind ik longeren en dan bijzetten met touwtjes, een vetere en fijnere methode

mn instructeur heeft mij geleerd hoe ik met de dubbele longe mn paard ook lekker kan laten lopen, en ook wat meer richting lange lijnen, zodat ik dus bv bij A afwend en hem dan wat laat wijken oid

en ik, braaf als ik ben, doe dat dus ook, en ik zal eerlijk zeggen dat ik mn paard niet meer terug herken qua lopen, maar ook qua karakter!

en dat is niet omdat ik hem altijd verkeerd heb gereden en verkeerd heb behandeld, maar hij is gewoon stukken losser geworden in zn lijf, dankzij het longeren met touwjes.

Kijk omdat velen van jullie denken dat je een paard zonder bijzetteugels niet zinvol zou kunnen longeren is onze methode dus wel revolutionair. Want het kan dus wel, de gang met scwung en tact wordt een basisgang waar je dus weinig meer aan hoeft te werken!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:24

SuperPepeijn schreef:
het was een grapje aqua. ik bedoelde ermee te zeggen dat ik weliswaar begrijp dat het goed is voor slechte paarden, maar je er feitelijk niets mee traint, wat je wilt met paarden die wel correct lopen. excuus voor de onduidelijkheid, maar zoals ik al zei ik voelde de hete adem van mijn chef in mijn nek Haha!

aqua heeft gelijk maar vanuit haar oogpunt, de geblesseerde paarden. ik ben van mening dat van de andere bokkers' oogpunt (die van de correct gaande paarden) zij gelijk hebben.

Ik neem aan dat je inmiddels van de hete aden van je chef bent verlost *LOL*
Waarom denk jij en met jou nog een aantal bokkers dat je feitelijk niets traint als je longeert zonder hulpmiddelen? Het is mij niet duidelijk hoe jullie daarbij komen?
Dan zouden slechte paarden niet goed kunnen worden......en goede paarden zouden niet een basisgang hebben met schwung en tact?
Heeft het misschien te maken met het feit dat veel mensen het onmogelijk achten omdat hun paard gaat sterrenkijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:48

SuperPepeijn schreef:
ik bedoelde ermee te zeggen dat ik weliswaar begrijp dat het goed is voor slechte paarden, maar je er feitelijk niets mee traint, wat je wilt met paarden die wel correct lopen. excuus voor de onduidelijkheid, maar zoals ik al zei ik voelde de hete adem van mijn chef in mijn nek Haha!

OK dan!
Ik denk dat je hier de koe bij de horens vat!
Als Aqua spreekt vanuit haar ervaringen met het opknappen van "brandhout" en anderen hebben het over het trainen van een correct gaand paard, dan praten we telkens langs elkaar heen. En dat was steeds ook wel het kenmerkende in alle discussies met Aqua.
Nu ik dit begrijp kan ik me ook veel beter in de gedachtenwereld van Auqua verplaatsen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:26

Jippie"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
ik bedoelde ermee te zeggen dat ik weliswaar begrijp dat het goed is voor slechte paarden, maar je er feitelijk niets mee traint, wat je wilt met paarden die wel correct lopen. excuus voor de onduidelijkheid, maar zoals ik al zei ik voelde de hete adem van mijn chef in mijn nek Haha!

OK dan!
Ik denk dat je hier de koe bij de horens vat!
Als Aqua spreekt vanuit haar ervaringen met het opknappen van "brandhout" en anderen hebben het over het trainen van een correct gaand paard, dan praten we telkens langs elkaar heen. En dat was steeds ook wel het kenmerkende in alle discussies met Aqua.
Nu ik dit begrijp kan ik me ook veel beter in de gedachtenwereld van Auqua verplaatsen.
[/quote]

Dat is mooi, maar wij trainen ook gewoon gezonde paarden hoor!

pebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:08

Renske20 schreef:
en je doet nu alsof ik zn kop tegen zn borst aanbindt, maar ik ben heel losjes begonnen met longeren, en langzaam aan de touwtjes wat strakker gaa zetten, daar gingen een paar maanden overheen

met begeleidig van de fysio.

ik zet de touwtjes nooit zo kort dat ze strak staan, ze hangen altijd nog een beetje los.

Als dan toch nog een beetje los hangen hoef je ze toch ook niet te gebruiken.
Lijkt me ?????????

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:28

Aqua8horse"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Als er een wetenschappelijk onderzoek geweest is moet dat t och ergens gepubliceerd zijn?
Verder zeg ik niet dat jouw training niet tot in detail klopt, maar ik heb er ook nog geen voor zichzelf sprekende resultaten van gezien. We hebben nu enkele meisjes die zich hier hebben aangemeld, maar als jouw trainingen zo goed zouden zijn dan had je inmiddels toch ook een wat oudere doelgroep moeten kunnen bereiken?

Resultaten...lees dan maar eens mijn profiel! En dat wetenschappelijk onderzoek is wel degelijk gepubliceerd in een boekwerk zelfs!
Is het een garantie voor jouw dat als 2 kinderen zich (vrijwillig!!!) aanmelden op Bokt, ik geen ouderen les zou geven?
Natuurlijk geef ik ook aan ouderen, maar die begeven zich niet op bokt.
Dus dat is een redenatie die niet klopt.
[/quote]

Ik wil nu wel even een ding ophelderen.
Ik ben een van de ouderen die dus bij aqua8horse rijden.
Ik lees dit nu toevallig en dacht laat ik jullie even van een droom afhelpen.
Ik kom er vanaf april dat is al een mooi tijdje dus,genoeg om te kunnen zeggen dat ik er versteld van stond toen ik de eerste reseltaten zag.
En dat ik nu ik een beetje thuis word in de methode, Ik geen andere meer zou willen.Ik ga hier geen uitleg of iets dergelijks geven want ik ben nog lerende, dus ook nog niet kundig genoeg om daar iets over te kunnen zeggen.
Want mijn uitleg zou niemant begrijpen of niet willen BEGRIJPEN

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:10

pebels"]
[quote="Renske20 schreef:
en je doet nu alsof ik zn kop tegen zn borst aanbindt, maar ik ben heel losjes begonnen met longeren, en langzaam aan de touwtjes wat strakker gaa zetten, daar gingen een paar maanden overheen

met begeleidig van de fysio.

ik zet de touwtjes nooit zo kort dat ze strak staan, ze hangen altijd nog een beetje los.

Als dan toch nog een beetje los hangen hoef je ze toch ook niet te gebruiken.
Lijkt me ?????????
[/quote]

zonder heeft ie de kans zn hoofd omhoog te brengen, en zn rug weg te drukken

met touwtjes eraan weet ie al dat ie dat niet voor elkaar krijgt, en zoekt ie zelf de ontspanning op, in de houding die ik van hem vraag

hij loopt dus ronder en dieper dan ik van hem vraag, op een ontspannen manier

de touwtjes zitten er ter begrenzing, zodta hij dus niet zn hoofd vrolijk in de lucht gooit als de merries+veulens van de buren ff langs onze bak komen crossen, of als ie wat anders ziet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:14

Aqua8horse"]
[quote="Renske20 schreef:

maar.....

Kijk omdat velen van jullie denken dat je een paard zonder bijzetteugels niet zinvol zou kunnen longeren is onze methode dus wel revolutionair. Want het kan dus wel, de gang met scwung en tact wordt een basisgang waar je dus weinig meer aan hoeft te werken!
[/quote]

tuurlijk, dat snap ik wel!

maar, wat doe je met de hoofd-halshouding?

ik heb foto's van mn paard waar ik longeer met alleen een halser, waar hij net zo loopt als op de foto's met touwtjes/slof(touwtjes kreeg ie schuurplekken van, slof niet, gebruik slof op zelfde manier als touwtjes)

dus dan loopt ie goed, maar als ie wat ziet, hup, kop in de lucht, rug wegdrukken, dus niet de juiste manier van lopen heeft ie dan....

en ook met t longeren aan t haster gebruikt ie spieren, die hij dus traint.

maar de spieren die ik graag wil trainen, lukt alleen(of beter) als ik met touwtjes longeer(hij moet zn rug beter gaan gebruiken om te herstellen van een blessure en daarvoor moet ik hem wat ronder en dieper instellen, met rijden&met longeren)

als ik hem alleen maar met halster longeer wordt t nix met zn rug, ik zie als hij loopt hoe de spieren op zn rug bewegen, en ik zie dat ie beter over de rug loopt als ie bijgezet is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:20

Aqua8horse schreef:
Dan nog Abby,
ik heb hier paarden gerevalideerd die oa. scheef waren, met hoefkatrol....deze paarden zijn eindeloos gelongeerd zonder hulpteugels gewoon aan een halster, en die paarden wordt alweer volop op gereden. Bij zulke slechte paarden is er echt wel meer voor nodig dan alleen een beetje moe worden om op te knappen!!!
Dus is het in mijn ogen onzin om aan te nemen(dit bedoel ik in het algemeen) dat longeren zonder hulpteugels geen zoden aan de dijk zet. Overigens, jij hebt het over LH, die zegt dat namelijk ook. En ik heb hem ook een paar keer aan het werk gezien en ik vind hem niet sterk. Zeer zeker niet! Als mensen plezier hebben en resultaat hebben met hun paard door het werken met deze methode moeten ze dat volhouden, denk ik. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik mag alleen, net als iedereen vertellen als ik het ergens niet mee eens ben.

[/quote]

Maar wie heeft jouw gezegd dat wij alleen maar rondjes lopen met het longeren? Wij gebruiken de hele bak, en voor alle LH aanhangers, we verliezen hierbij geen tact!
[/quote]

ik gebruik ook heel de bak hoor!

als ik aan de dubbele longe bezig ben met Quentin maak ik slanenvoltes etc ook wend ik regelmatig af bij de A of C en laat hem wijken of appuyeren

of travers op de lange zijde

ik wandel wat af hoor als ik met de dubbele longe bezig ben!
oke, ik sta ook weleens gewoon stil en ben dan op de volte bezig, zowel met touwtje als met dubbele longe(niet tegelijk, maar ik bedoel, welke manier van longeren ik ook heb, ik ben ook weleens gewoon alleen op de volte bezig)

maar hoe groot je bak ook is, een bak heeft hoeken, en als je in de bak bezig bent, kom je regelmatig een hoek tegen

daarom moest ik de bossen in lange rechte stukken rijden met mn HKO paard, zij is daar echt heel erg van opgeknapt.
als ik haar losgooide in de bak(20x40) had ze al moeite met de hoeken van de bak, ook de wei(35x80) had ze moeite mee

dus vandaar: lange rechte stukken rijden en achterhand eronder.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:02

Renske20"]

[/quote]

[/quote]

ik gebruik ook heel de bak hoor!

als ik aan de dubbele longe bezig ben met Quentin maak ik slanenvoltes etc ook wend ik regelmatig af bij de A of C en laat hem wijken of appuyeren

of travers op de lange zijde

ik wandel wat af hoor als ik met de dubbele longe bezig ben!
oke, ik sta ook weleens gewoon stil en ben dan op de volte bezig, zowel met touwtje als met dubbele longe(niet tegelijk, maar ik bedoel, welke manier van longeren ik ook heb, ik ben ook weleens gewoon alleen op de volte bezig)

maar hoe groot je bak ook is, een bak heeft hoeken, en als je in de bak bezig bent, kom je regelmatig een hoek tegen

daarom moest ik de bossen in lange rechte stukken rijden met mn HKO paard, zij is daar echt heel erg van opgeknapt.
als ik haar losgooide in de bak(20x40) had ze al moeite met de hoeken van de bak, ook de wei(35x80) had ze moeite mee

dus vandaar: lange rechte stukken rijden en achterhand eronder.
[/quote]

Jij stelt toch dat je met HKO paarden geen voltes mag lopen? Daarmee impliceer je wel dat wij dat zouden doen, lijkt mij.
Voor alle duidelijkheid wij hebben genoeg ervaring om paarden met problemen weer goed te krijgen en daarbij gebruiken wij de hele bak, zowel met de dubbele longe(voor de paarden die daar aantoe zijn!) als met de enkele longe aan het halster zonder hulpteugels. Laten we eerlijk zijn als wij het verkeerd zouden doen zouden de paarden daar toch niet zo positief op reageren? WIj trainen ook gezonde paarden met kleine problemen en dat si lang zo ingewikkeld niet, vind ik.
Maar in ieder egval mooi dat jij je paard nog een kans hebt willen geven(veel mensen denken dat HKO het einde is, dat kan maar hoeft niet!) en dat jullie nu weer samen plezier hebben!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:04

Ik lees altijd met heel veel interesse de discussies over longeren en dan met name de rijtechnische kant etc. Maar eerlijk gezegd zul je mij nooit meer een paard zien longeren, heb ook mijn pessoa etc weggegeven Lachen Als je je wat verdiept in de paardenpsychologie zul je merken dat longeren tegen alle gedrags- en dominantieregels van een paard indruist. Vaak zie je dit ook terug bij jonge dieren die niet willen lopen en zich omdraaien etc. In principe doen ze dan precies wat jij eigenlijk op dat moment vraagt. In het grondwerk neem ik wel weer andere oefeningen mee en daar krijg ik ook de training mee die ik graag wil hebben. Er zijn per slot van rekening meerdere wegen die naar rome leiden Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:37

Denken jullie niet dat uitgerekend verreden paarden juist een super goede training zouden moeten hebben om weer op de been te komen?
Wij krijgen ze weer op de been door oa. te longeren zonder hulpteugels. Ook goede paarden trainen wij en die ontwikkelen zich wel degelijk, zoals als iedereen dat voor ogen heeft. Dus te stellen dat longeren zonder hulpteugels niets zou bijdragen lijkt mij onjuist.