Renske20 schreef:tuurlijk is longeren zonder bijzet goed, het kan iig geen kwaad, en verkeerd gereden paarden(oa teuglkreupel enz) leren weer op eigen benen lopen
maar.....
wil je een paard trainen, zoals ik een dressuurpaard verder wil trainen aan de longeerlijn, dan gaat dat niet zonder enig hulpmiddel
oke met de dubbele longe en met lange lijnen kan ik aardig wat oefenen, ook de zijgangen, en t is hardstikke leuk om je paard te zien wijken, appuyeren, en travers te zien lopen terwijl je met de dubbele longe of met lange lijnen bezig bent
maar het echte loswerken van heel de bovenlijn en dus ook de rug goed te laten gebruiken, vind ik longeren en dan bijzetten met touwtjes, een vetere en fijnere methode
en dat vind de fysio van mn paard ook.
mn instructeur heeft mij geleerd hoe ik met de dubbele longe mn paard ook lekker kan laten lopen, en ook wat meer richting lange lijnen, zodat ik dus bv bij A afwend en hem dan wat laat wijken oid
maar hij zei er ook bij, voor de afwisseling ook met touwtjes blijven longeren.
en ik, braaf als ik ben, doe dat dus ook, en ik zal eerlijk zeggen dat ik mn paard niet meer terug herken qua lopen, maar ook qua karakter!
en dat is niet omdat ik hem altijd verkeerd heb gereden en verkeerd heb behandeld, maar hij is gewoon stukken losser geworden in zn lijf, dankzij het longeren met touwjes.
Kijk omdat velen van jullie denken dat je een paard zonder bijzetteugels niet zinvol zou kunnen longeren is onze methode dus wel revolutionair. Want het kan dus wel, de gang met scwung en tact wordt een basisgang waar je dus weinig meer aan hoeft te werken!