Join-up...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:44

lot189 schreef:
kennis is macht!

Ben je van plan de wereld te veroveren...?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:50

lot189 schreef:
kennis is macht!

En een beetje kennis is gevaarlijker dan geen kennis :D

romyloverrr

Re: Join-up...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:57

inderdaad !

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:00

Kuggur schreef:
lot189 schreef:
kennis is macht!

Ben je van plan de wereld te veroveren...?

_O-

Ik ken meerdere paarden die door JU volledig verpest zijn, echt nooit aan beginnen als je het doet om 'de band met je paard te versterken' en ook niet voor de lol, en als het echt nodig is ( agressie oid. )laat het dan aan een prof over en ga niet zelf rommelen want je pony word er volledig mee verpest.. En wat Heartland betreft, onzinboeken er staan meer van zulke dingen in gewoon te idioot voor woorden :n

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:02

ik heb mijn heartland serie verkocht , maar ik vond het wel altijd super leuke boeken !

overgens heb ik er wel van geleerd niet zomaar iets klakkeloos overnemen uit boeken ,
maar eerst even goed nadenken en medere bronnen bestuderen , en daar heb ik nu nog steeds
profijt van , dus de heartland-boeken hebben mij wel nog iéts goeds geleerd :D

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:48

[/quote]
Ben je van plan de wereld te veroveren...?[/quote]

_O-

Ik ken meerdere paarden die door JU volledig verpest zijn, echt nooit aan beginnen als je het doet om 'de band met je paard te versterken' en ook niet voor de lol, en als het echt nodig is ( agressie oid. )laat het dan aan een prof over en ga niet zelf rommelen want je pony word er volledig mee verpest.. En wat Heartland betreft, onzinboeken er staan meer van zulke dingen in gewoon te idioot voor woorden :n[/quote]

ohjaa joh, paarden volledig verpest door de JU :') ? ik denk toch echt dat dat is gebeurd door de mensen die de JU bij de paarden hebben uitgevoerd... met een correcte JU valt geen paard te verpesten. je moet het alleen uitvoeren waar nodig, en op de juiste manier.
waarom zo negatief als dit meisje haar kennis probeert te verbreden, ze kijkt verder dan wat haar is geleerd, ik geef daar dikke pluspunten voor! _/-\o_

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:15

lot189 schreef:
ohjaa joh, paarden volledig verpest door de JU :') ? ik denk toch echt dat dat is gebeurd door de mensen die de JU bij de paarden hebben uitgevoerd... met een correcte JU valt geen paard te verpesten. je moet het alleen uitvoeren waar nodig, en op de juiste manier.
waarom zo negatief als dit meisje haar kennis probeert te verbreden, ze kijkt verder dan wat haar is geleerd, ik geef daar dikke pluspunten voor! _/-\o_

En dat is dus het grote probleem, het wordt vooral te onpas, met onvoldoende kennis en ervaring op een verkeerde manier toegepast en dan kan het resultaat zijn dat een paard verpest is......
Je zegt wel leuk "kennis is macht" maar het belangrijkste daarbij is dat je vooral goed besef hebt hoeveel je (nog) niet weet. Op het moment dat je denkt "HET te weten", weet je dus gevaarlijk weinig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:16

lot189 schreef:

Mee eens, uitvoeren waar nodig. In 99% van de gevallen is het NIET nodig. JU is een methode die in handen hoort van een prof, en niet voor de grote markt waar MR hem met zijn marketing voor bedoelt.

Bezint eer ge begint!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:20

Waratje schreef:
lot189 schreef:

En dat is dus het grote probleem, het wordt vooral te onpas, met onvoldoende kennis en ervaring op een verkeerde manier toegepast en dan kan het resultaat zijn dat een paard verpest is......
Je zegt wel leuk "kennis is macht" maar het belangrijkste daarbij is dat je vooral goed besef hebt hoeveel je (nog) niet weet. Op het moment dat je denkt "HET te weten", weet je dus gevaarlijk weinig.

heeeel mooi gezegt! kan ik me ook zeker wel in vinden.. kennis is macht, maar je bent nooit uitgeleerd. die had ik er misschien achter moeten zetten.. ;)

vooral in de paarden wereld ben je nooit klaar met leren

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:23

Is het goed dat ik er opeens een beetje tussen kom vallen? Ik weet wat een join-up is, en wat het doet. Maar nu zat ik te denken, en ik zou het echt niet weten, heeft longeren dan niet het zelfde effect? In feite is het hetzelfde toch? Of zie ik het verkeerd?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:26

Een jaar geleden ongeveer heeft mijn tante een IJslander gekocht, ik denk dat hij een jaar of 10 is (weet het niet vanbuiten) en hij was nog niet geleerd. Hevige angst van mensen, paniek in zijn ogen als je hem nadert.
Paardje is NL-gefokt, is als veulen verkocht toen hij iets meer dan een jaar was en heeft diverse eigenaars gehad voor hij in de weide bij mijn tante is terechtgekomen.
Paardje is kapotgejoinuped... iedere eigenaar dacht het te kunnen, met als resultaat... een heel bang, onzeker paardje. Zonde, want hij is 1.43 (best groot voor een IJslander) heeft een mooie stamboom... én hij is erg mooi (naar mijn gevoel).

Paardje mag bij mijn tante eerst tot "rust" komen, en het mag de tijd nemen dat het wil. Hij loopt in een kudde ijslanders, en begint NU pas, een beetje vertrouwen te krijgen in de dochter (mijn nichtje dus).

De laatste eigenaar heeft geprobeerd om met rust en geduld alles OK te krijgen, maar ook haar is het niet gelukt...

Als je niet weet hoe het moet... doe het asjeblieft NIET, je doet er véél meer mee kapot dan je denkt...

Misschien gaat hij ooit nog onder het zadel gaan, misschien zal hij nooit onder het zadel gaan... Hij MOET niet persé onder het zadel, het zou wel leuk zijn mocht er ooit terug vertrouwen in de mens komt...
Laatst bijgewerkt door TanteFlavie op 28-03-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:26

tossielove schreef:
Is het goed dat ik er opeens een beetje tussen kom vallen? Ik weet wat een join-up is, en wat het doet. Maar nu zat ik te denken, en ik zou het echt niet weten, heeft longeren dan niet het zelfde effect? In feite is het hetzelfde toch? Of zie ik het verkeerd?

*\%/* whooohooow! ik dacht dat de vraag nooooit zou komen!

stap anders even over op het andere topic wat meer gericht is op de join up!

het heet: Join up weet waar je mee bezig bent'
te vinden bi jforums: van nature en dan staat ie ergens bovenaan!

zien je daar!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:27

@tossielove: longeren is anders door je eigen houding en energie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:27

tossielove schreef:

Deze discussie is in dit topic al aan de orde geweest:

[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Misschien handig om het door te nemen, hoeven we dezelfde discussie hier niet nogmaals te starten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:32

HEt is zeker vakantie oid? Ohnee wacht paasweekend :)*

Ik ga in ieder geval temmen, hoop onzinnige dingen die er worden gezegd en volgens mij is dit al topic nr 10000 erover...

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:48

Lot189: kom eraaaaaaaaan :))
Cassidy: oke, kwam dit topic zomaar tegen dus dacht; even vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:01

tossielove schreef:

Geen probleem hoor, veel plezier met het doorwerken van het andere topic. Is nogal een kluif :D

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:03

Cassidy schreef:
tossielove schreef:

Geen probleem hoor, veel plezier met het doorwerken van het andere topic. Is nogal een kluif :D

Het het even beetje bekeken, maar ga niet reageren, ik lees lekker mee :) Genoeg mensen die discussie voeren :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:03

Dan hoop ik dat je de antwoorden op je vragen in dat topic vindt...

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:07

ik heb het zelf ook gedaan met mijn paard
ik had eerst een ervaren iemand gevraagd het te doen bij mn paard
heb goed opgelet en toen zelf geprobeerd er is niks verpest alleen maar verbeterd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:09

TailsLover1 schreef:
ik heb het zelf ook gedaan met mijn paard
ik had eerst een ervaren iemand gevraagd het te doen bij mn paard
heb goed opgelet en toen zelf geprobeerd er is niks verpest alleen maar verbeterd!

Monty Roberts zegt zelf dat je de JU maar drie keer in een PAARDENLEVEN mag toepassen.
Daar heb je er nu twee van gehad. Mag ik vragen hoe oud je paard is en hoe lang je hem al in bezit hebt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:22

Ik moet zeggen ik vind die hele JU mythologie nogal vaag.

Is er werkelijk op een objectieve manier vastgesteld dat een paard "voor zijn leven vreest " tijdens de JU? Ze zien daar eigenlijk niet naar uit op het beeldmateriaal (yes, Monty himself) dat ik er van heb gezien.

En die "nooit meer dan drie keer in een paardenleven" regel, waar komt die vandaan , en wat gebeurt er na de vierde keer, explodeert hij dan ? (voor de humorlozen, dat was maar een grapje).

Zou toch erg gemakkelijk wetenschappelijk vast te stellen moeten zijn als de impact zo groot is als beweert.

Ik heb hem zelf trouwens nooit volgens de regels der kunst toegepast (wel "omgekeerde psychologie" gebruikt om paarden te leren zich te laten halteren in het land, hoewel het er wat op lijkt zou dat zeker door puristen niet als JU worden aangemerkt).

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:36

nou ik heb wel vaker dan drie keer met mijn paard JU gedaan en ik heb nergens last van hoor.
en nee Kuggur ze is ook niet geexplodeert :=

ponylief heeft juist meer vertrouwen in mij dr van gekregen.
ik heb er juist een lievere pony van gekregen die weet hoever ze kan gaan.
en zelf heb ik er veeeeeel meer zelfvertrouwen van gekregen.

dus ja je mag natuurlijk vinden wat je zelf wilt,
maar ik ben het er echt niet mee eens dat je elk paard er mee verpest.
bij mij heeft het namelijk echt geholpen (:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:49

De JU werkt, dat is bewezen.

De regel van 3x in een PAARDENLEVEN komt bij MR zelf vandaan. De vierde keer zal hij echt niet uit elkaar spatten. Vraag is echter of het zinvol is om het eens in de week, dus 52 keer, bij een pony die 30 jaar kan worden wekelijks mee te nemen. Gewoon omdat je als mens geen andere manieren hebt om ponylief enigszins onder appel te houden.

Verpesten doe je een paard er niet mee, als je het eens tot drie keer in een paardenleven gaat toepassen op een paard dat het echt nodig heeft en waar je daarna op andere manieren dan die JU de verhoudingen zo kunt houden zoals je ze via de JU hebt verkregen (= mens is leider, en paard ondergeschikt)
Helaas zijn er genoeg voorbeelden waar de verhoudingen die via de JU zijn rechtgezet, via een fout van de mens weer teniet worden gedaan. Is de oplossing voor het wegpoetsen van kennis en kunde van de eigenaar dan altijd weer de Join Up? Er zijn ander manieren waarop je leider kunt worden van je paard, ook zonder JU. En als je die manieren beheersd, is de JU ook helemaal NIET nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:55

Cassidy schreef:
De regel van 3x in een PAARDENLEVEN komt bij MR zelf vandaan.

Ah, wel dat is, ehm, overtuigend...MR zélf...Met z´n vinger in een stenen plaat gegrift neem ik aan...?