Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:Ik vind het onzin om over de opvoeding te beginnen. Ik vind het ook onzin om te zeggen dat het niet uitmaakt, als ze gaan, gaan ze toch. Echter gebeurt het zelden dat een paard écht aan de kletter gaan en in blinde paniek slaat.
Een paard wat loopt te klooien, of simpelweg schrikt, is vaak sneller te corrigeren met een bit dan zonder
Citaat:VanHuisUit: Zou zomaar eens verassend uit kunnen pakken. Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard een hittepetit is en beter reageert op bitloos dan op bit. Maar ook dat verschilt per paard.
Air schreef:Zou je paard schijt hebben aan bitloos en er dwars doorheen lopen dan doettie dat dus ook aan het halster. Dan is er toch iets misgegaan in de opvoeding. Dan heb je het bit dus al hard nodig in een normale situatie... ik
keona schreef:ik men met ongebroken trens enkel en dubbelspan.bij mij is gelukkig nog nooit een pony er tussen uit gegaan.denk ook niet dat je je paard kunt houden met welk bit/of bitloos dit is,als ze er echt vandoor willen gaan,dan heb ik het niet over even schrikken.
Citaat:maar geef mij een goede reden om over te gaan op bitloos
Citaat:Ik weet ook niet goed welke bitloze optomingen er zijn voor aangespannen rijden
sasika schreef:Crazy: daar gaat dit topic niet over! het gaat teslotte om dat als het paard er vandoor gaat met bit of zonder bit(oke met natuurlijk een geheel eigen draai)
Air nogmaals heb jij zelf wel is bitloos gemend?? je antwoord elke keer weer niet want volgens mij heb jij erge verwarring met onder het zadel. Men jij Uberhaupt?
mijn ponys zijn trouwens doodbraaf aan het halster, maar als ze moeten werken zijn het hele andere dieren! Ik heb graag controle wanneer het fout kan gaan, denk eerder dat ik ze gestopt krijg met bit dan met een neusriempje waarmee ik dan gezellig kan gaan touwtrekken met de pony!
maar geef mij een goede reden om over te gaan op bitloos
capopjekop schreef:Ik men nog niet zo lang, aan de kletter gaan heb ik nog niet meegemaakt. Mijn shetten lopen op een trensje met rijden en daar gaan ze ook mee voor de wagen. Met rijden worden ze weleens bitloos gereden, daar luisteren ze ook naar, maar bitloos mennen zou ik niet op de openbare weg doen. Je mist toch de neckreining en de zithulpen, die je met onder het zadel rijden wel hebt. Ik weet ook niet goed welke bitloze optomingen er zijn voor aangespannen rijden, maar een sidepull idee lijkt me al niet echt handig omdat je teugels door de leidselogen gaan en een kingekruistsysteem vraag ik me af of de release voldoende is?
Als ze gaan dan gaan ze toch, maar ik heb zelf het gevoel dat je met bit desnoods scherper kunt inwerken als het zou moeten.
stef schreef:Air schreef:Zou je paard schijt hebben aan bitloos en er dwars doorheen lopen dan doettie dat dus ook aan het halster. Dan is er toch iets misgegaan in de opvoeding. Dan heb je het bit dus al hard nodig in een normale situatie... ik
Dat is jou waarheid.....
Ik zou mijn pony normaal prima bitloos kunnen rijden voor de wagen. Ik wil echter heel graag een noodrem hebben, en ja, die zit meer in de mond dan op de neus/kaak, simpelweg omdat je in de mond meer kracht uit kan oefenen.
Wat mensen ook vergeten IMO, de meeste bitloze hoofdstellen zijn gemaakt voor het rijden OHZ, met mennen geef je via je leidsels hele andere signalen dan je met teugels geeft. Toch pakken ze gewoon de standaart bitloze optomingen....
VanHuisUit schreef:Je vraagt ervaringen en dan gaan mensen vertellen en anderen reageren daarop, lijkt me logisch in een forum.
Als je dat niet wilt en alleen ja / nee wilt, dan zou je een gesloten topic moeten maken, waarbij ik dan niet zou weten wat de waarde van het topic zou zijn, anders dan jou informeren.
Een forum is toch ook om ervaringen uit te wisselen?
Wat mij altijd weer opvalt is de toon van de mensen die bitloos mennen, alsof dat heilig is en je je dan moet verdedigen waarom je niet bitloos ment. Dat gebeurt keer op keer. Niet allen bij bitloos mennen of niet, maar ook bij bitloos rijden of niet. Blijkbaar ligt het allemaal erg gevoelig
Sjors493 schreef:Cowgirl schreef:Koeien (ossen in dit geval) worden idd bitloos gereden in Thailand. (photo made by Cowgirl 2009)
Ahh dat is zielig vooor die diertjes!! heb je die foto's zelf gemaakt?
maar hoe krijgen ze dat door de huid?