[AR] Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw paard er weleens echt vandoor gegaan voor de wagen?

Ja. Ik men met stang.
24 (22%)
Ja. Ik men met trens.
6 (5%)
Ja. Ik men bitloos.
2 (1%)
Nee. Ik men met stang.
46 (42%)
Nee. Ik men met trens.
17 (15%)
Nee. Ik men bitloos.
13 (12%)

Totaal aantal stemmen: 108

Esmeralda

Re: Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:57

het is nog altijd de hand van de ruiter/menner die de scherpte van het bit bepaalt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:58

Met oogkleppen is het ook weer per paard verschillend trouwens, heb een pony beleerd die ik maar niet aan de kleppen gewend kreeg, die flipte keer op keer op keer

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:03

stef schreef:
Ik vind het onzin om over de opvoeding te beginnen. Ik vind het ook onzin om te zeggen dat het niet uitmaakt, als ze gaan, gaan ze toch. Echter gebeurt het zelden dat een paard écht aan de kletter gaan en in blinde paniek slaat.
Een paard wat loopt te klooien, of simpelweg schrikt, is vaak sneller te corrigeren met een bit dan zonder

En dat is ook onzin :) Er zijn ook paarden die juist meer in paniek raken van het bit en er zijn ook paarden die tijdens klooien zelfs beter op bitloos reageren. Of gewoon hetzelfde reageren. Daar is niet 1 lijn in te trekken.

Sasika: En met bitloos geef je dan informatie door aan de neus. Ik zie niet in waarom dat van elkaar zou verschillen.

VivaLaVida: Ik snap niet helemaal wat je er mee wil zeggen? Ik geef toch duidelijk aan dat je het grotendeels met je zit probeert op te vangen, wil dat niet dan gebruik je je teugels erbij.
En bij mennen is het dan ipv. de zit het stemgeluid. Welk commando je er maar aan hebt vastgeplakt.

Zo snel breek je het neusbeen niet, niet als je de neusriem op de juiste plaats hebt hangen. Anders zouden er nu ook al veel paarden met gebroken kaken rondlopen.

Ik zie eigenlijk ook niet in waarom opvoeding er niks mee te maken zou hebben. Zou je paard schijt hebben aan bitloos en er dwars doorheen lopen dan doettie dat dus ook aan het halster. Dan is er toch iets misgegaan in de opvoeding. Dan heb je het bit dus al hard nodig in een normale situatie... ik gok zomaar dat dat betekend dat je dan niks meer te zeggen hebt in een nare situatie.

VanHuisUit: Zou zomaar eens verassend uit kunnen pakken. Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard een hittepetit is en beter reageert op bitloos dan op bit. Maar ook dat verschilt per paard.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:07

Citaat:
VanHuisUit: Zou zomaar eens verassend uit kunnen pakken. Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard een hittepetit is en beter reageert op bitloos dan op bit. Maar ook dat verschilt per paard.

Mijn paard is geen hittepetit hoor, ze is gewoon heel groot, neemt enorme passen en is heel stoer. Ze reageert ook prima op het bit. Dus ik zou niet weten waarom ik zo nodig bitloos zou moeten gaan, als dit dus prima gaat. Dat is een beetje mijn 'boodschap'. Met daarbij de opmerking dat ik positieve ervaringen heb met bitloos onder het zadel dus ik ben niet per definitie anti bitloos. Maar ik vind het met mennen en zeker in het verkeer, en dan ook nog met dit paard, echt een ander verhaal.

Rij ik met haar onder de man in een 20x40 bakje dan zou ik zo bitloos doen, maar daar gaat het hier niet over.
En nogmaals, ik snap niet waarom bitloos door de 'bitlozen' als heilig wordt gezien, zo diervriendelijk is het heus niet zeker niet als een paard in verzet komt.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-05-11 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:08

Air schreef:
Zou je paard schijt hebben aan bitloos en er dwars doorheen lopen dan doettie dat dus ook aan het halster. Dan is er toch iets misgegaan in de opvoeding. Dan heb je het bit dus al hard nodig in een normale situatie... ik

Dat is jou waarheid.....

Ik zou mijn pony normaal prima bitloos kunnen rijden voor de wagen. Ik wil echter heel graag een noodrem hebben, en ja, die zit meer in de mond dan op de neus/kaak, simpelweg omdat je in de mond meer kracht uit kan oefenen.
Wat mensen ook vergeten IMO, de meeste bitloze hoofdstellen zijn gemaakt voor het rijden OHZ, met mennen geef je via je leidsels hele andere signalen dan je met teugels geeft. Toch pakken ze gewoon de standaart bitloze optomingen....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:09

ik men trouwens zonder oogkleppen
keona schreef:
ik men met ongebroken trens enkel en dubbelspan.bij mij is gelukkig nog nooit een pony er tussen uit gegaan.denk ook niet dat je je paard kunt houden met welk bit/of bitloos dit is,als ze er echt vandoor willen gaan,dan heb ik het niet over even schrikken.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:32

Crazy: daar gaat dit topic niet over! het gaat teslotte om dat als het paard er vandoor gaat met bit of zonder bit(oke met natuurlijk een geheel eigen draai :P)

Air nogmaals heb jij zelf wel is bitloos gemend?? je antwoord elke keer weer niet want volgens mij heb jij erge verwarring met onder het zadel. Men jij Uberhaupt?

mijn ponys zijn trouwens doodbraaf aan het halster, maar als ze moeten werken zijn het hele andere dieren! Ik heb graag controle wanneer het fout kan gaan, denk eerder dat ik ze gestopt krijg met bit dan met een neusriempje waarmee ik dan gezellig kan gaan touwtrekken met de pony!

maar geef mij een goede reden om over te gaan op bitloos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:46

Ik men nog niet zo lang, aan de kletter gaan heb ik nog niet meegemaakt. Mijn shetten lopen op een trensje met rijden en daar gaan ze ook mee voor de wagen. Met rijden worden ze weleens bitloos gereden, daar luisteren ze ook naar, maar bitloos mennen zou ik niet op de openbare weg doen. Je mist toch de neckreining en de zithulpen, die je met onder het zadel rijden wel hebt. Ik weet ook niet goed welke bitloze optomingen er zijn voor aangespannen rijden, maar een sidepull idee lijkt me al niet echt handig omdat je teugels door de leidselogen gaan en een kingekruistsysteem vraag ik me af of de release voldoende is?

Als ze gaan dan gaan ze toch, maar ik heb zelf het gevoel dat je met bit desnoods scherper kunt inwerken als het zou moeten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:46

Citaat:

Ook al zou die er zijn, ik heb nergens problemen mee, mijn paard ook niet dus waarom zou ik overgaan op bitloos :?
En waarom moet je je verdedigen als je paard op een stang/trens loopt?
In de pol zijn er verhoudingsgewijs trouwens meer op hol geslagen met bitloos dan met bit. Just for the record.

Citaat:
Ik weet ook niet goed welke bitloze optomingen er zijn voor aangespannen rijden

Inderdaad voor aangespannen rijden. Volgens mij is er maar een, die van Ideal.

@Sasika, ik heb dezelfde vraag als jij :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:50

Ik men met stang, ben er nog nooit vandoor gegaan. Vindt mevrouw niet nodig. Zal best bitloos kunnen mennen, maar heb hier geen problemen mee en ponie ook niet. Voor wedstrijdjes e.d. moet je met bit mennen, dus ga ik niet van alles elke keer omwisselen of afwisselen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:52

sasika schreef:
Crazy: daar gaat dit topic niet over! het gaat teslotte om dat als het paard er vandoor gaat met bit of zonder bit(oke met natuurlijk een geheel eigen draai :P)

Air nogmaals heb jij zelf wel is bitloos gemend?? je antwoord elke keer weer niet want volgens mij heb jij erge verwarring met onder het zadel. Men jij Uberhaupt?

mijn ponys zijn trouwens doodbraaf aan het halster, maar als ze moeten werken zijn het hele andere dieren! Ik heb graag controle wanneer het fout kan gaan, denk eerder dat ik ze gestopt krijg met bit dan met een neusriempje waarmee ik dan gezellig kan gaan touwtrekken met de pony!

mijn antwoord was eigenlijk puur ter verduidelijking van de vraag die voor mij gesteld werd in het topic.
niets meer niets minder.

uitroeptekens hoeven niet, en er wordt ook nergens gezegd dat je MOET overschakelen op bitloos,
de TS vraagt alleen om de bokkers hun mening met bit of zonder bit te mennen als het paard ervandoor gaat.

waar komt je defensieve houding vandaan? als ik het verkeerd geinterpreteerd heb dan mijn excuses maar ik vind het nogal bruusk.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:55

crazyshar schreef:
De TS vraagt alleen om de bokkers hun mening met bit of zonder bit te mennen als het paard ervandoor gaat.

Correctie:
Ik vroeg naar de ERVARINGEN.
Discussies graag voeren in het daarvoor bedoelde hoekje op bokt :)

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:00

oke de uitroeptekens zijn wat overweldigend ja, maar te makkelijk om te gebruiken, sorry hiervoor :P

nee het word niet gezegd maar het komt er wel op neer

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:00

Met gebroken trensje nog nooit gebeurd en met stang ook nog nooit.
wel dat ze keertje schrikken enzo (logisch, is een vucht dier), maar niet in paniek op de kletter!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:01

capopjekop schreef:
Ik men nog niet zo lang, aan de kletter gaan heb ik nog niet meegemaakt. Mijn shetten lopen op een trensje met rijden en daar gaan ze ook mee voor de wagen. Met rijden worden ze weleens bitloos gereden, daar luisteren ze ook naar, maar bitloos mennen zou ik niet op de openbare weg doen. Je mist toch de neckreining en de zithulpen, die je met onder het zadel rijden wel hebt. Ik weet ook niet goed welke bitloze optomingen er zijn voor aangespannen rijden, maar een sidepull idee lijkt me al niet echt handig omdat je teugels door de leidselogen gaan en een kingekruistsysteem vraag ik me af of de release voldoende is?

Als ze gaan dan gaan ze toch, maar ik heb zelf het gevoel dat je met bit desnoods scherper kunt inwerken als het zou moeten.

Een side-pull is in mijn ogen zowieso al geen geschikte optoming om mee te mennen.
Een side pull is voor een zijwaartse sturing (hand opzij...SIDE PULL). Bij mennen heb je een achterwaartse sturing.

Over de release van de kruishoofdstellen heb ik ook nog te vaak mijn twijfels, helemaal bij zwaar behaarde paarden zoals fjorden, haflingers en tinkers. Daarnaast vind ik ze erg insnoerend werken.

Het hackamore systeem(varianten daarop) zou ik dan eerder gebruiken voor het aangespannen rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:01

Je vraagt ervaringen en dan gaan mensen vertellen en anderen reageren daarop, lijkt me logisch in een forum.
Als je dat niet wilt en alleen ja / nee wilt, dan zou je een gesloten topic moeten maken, waarbij ik dan niet zou weten wat de waarde van het topic zou zijn, anders dan jou informeren.
Een forum is toch ook om ervaringen uit te wisselen?
Wat mij altijd weer opvalt is de toon van de mensen die bitloos mennen, alsof dat heilig is en je je dan moet verdedigen waarom je niet bitloos ment. Dat gebeurt keer op keer. Niet allen bij bitloos mennen of niet, maar ook bij bitloos rijden of niet. Blijkbaar ligt het allemaal erg gevoelig :+

En daar wordt een mens wel weer eens wat gevoelig van.

Hackamore lijkt me heel onvriendelijk ivm de lengte en daarmee ook de zwaarte van de leidsels, die geven dan een onevenredige druk op de neus, lijkt me.
Als ik al zie wat het een verschil maakt op de bril te rijden of in 1e sleuf van stang?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:04

stef schreef:
Air schreef:
Zou je paard schijt hebben aan bitloos en er dwars doorheen lopen dan doettie dat dus ook aan het halster. Dan is er toch iets misgegaan in de opvoeding. Dan heb je het bit dus al hard nodig in een normale situatie... ik

Dat is jou waarheid.....

Ik zou mijn pony normaal prima bitloos kunnen rijden voor de wagen. Ik wil echter heel graag een noodrem hebben, en ja, die zit meer in de mond dan op de neus/kaak, simpelweg omdat je in de mond meer kracht uit kan oefenen.
Wat mensen ook vergeten IMO, de meeste bitloze hoofdstellen zijn gemaakt voor het rijden OHZ, met mennen geef je via je leidsels hele andere signalen dan je met teugels geeft. Toch pakken ze gewoon de standaart bitloze optomingen....

Ben ik toch benieuwd wat die hele andere signalen dan zouden zijn.

Sasika: Jij oordeelt toch ook over bitloos mennen terwijl je er geen ervaringen mee hebt? Waarom zou je dan aan mij gaan vragen of ik bitloos gement heb?
Als ze moeten werken dan opeens hele andere dieren zijn en je dan dus een bit nodig hebt, daar maak ik uit op dat ze jou dan dus niet meer als leider zien en zoals je zelf al zegt zonder bit hun eigen gang zouden gaan.

Ik vind het prima hoor als je met bit rijd, maar zeggen dat je paarden schijt aan bitloos zullen hebben ligt niet aan bitloos. En DAN vraag ik mij af of je je wel in het verkeer moet bevinden.
Mensen lezen alleen wat ze willen lezen.

VanHuisUit: Wordt ook nergens beweerd toch dat bitloos dan heel vriendelijk is?

Bitloos wordt alleen vaak door ontwetendheid aangedaan als levensgevaarlijk. Op het moment dat dat het is hoor je je niet in het verkeer te bevinden maar hoor je een cursus te gaan volgen waarop je samen met je paard leert samenwerken en leert hoe je je als leider moet gedragen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:06

VanHuisUit schreef:
Je vraagt ervaringen en dan gaan mensen vertellen en anderen reageren daarop, lijkt me logisch in een forum.
Als je dat niet wilt en alleen ja / nee wilt, dan zou je een gesloten topic moeten maken, waarbij ik dan niet zou weten wat de waarde van het topic zou zijn, anders dan jou informeren.
Een forum is toch ook om ervaringen uit te wisselen?
Wat mij altijd weer opvalt is de toon van de mensen die bitloos mennen, alsof dat heilig is en je je dan moet verdedigen waarom je niet bitloos ment. Dat gebeurt keer op keer. Niet allen bij bitloos mennen of niet, maar ook bij bitloos rijden of niet. Blijkbaar ligt het allemaal erg gevoelig :+

Dat is niet mijn opzet geweest: ik ben gewoon benieuwd of er meer paarden vandoor gaan met bit of zonder bit.
Ook leuk om te zien is hoeveel mensen bitloos mennen en hoeveel met stang of trens.

/3

Ga ik nu weer terug naar RTVNH, want de branden hier in de buurt maak ik me op dit moment meer zorgen over...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:25

Hmm ik denk niet dat je dat eerste ooit te weten komt.
Dan zou je een zeer officiele enquete moeten opstellen waarin je alle gelijkende situatie's bij elkaar zet en alle gelijkende paarden bij elkaar zet.
Maar aangezien geen enkele situatie en geen enkel paard 100% gelijk is kan je daar nooit een oordeel over vellen.

Oei sterkte met de branden :(:)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:27

Air: dat is waar.
Ik heb genoeg gezien bij mijn eigen paard; die heeft enkele jaren met bit (stang) gelopen en loopt na alweer enkele jaren zonder bit voor de wagen. Ik zag een duidelijk verschil, maar wetenschappelijk bewezen heb ik het daarmee natuurlijk niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:28

Cowgirl schreef:
Koeien (ossen in dit geval) worden idd bitloos gereden in Thailand. (photo made by Cowgirl 2009)

Afbeelding

Afbeelding

Ahh dat is zielig vooor die diertjes!! heb je die foto's zelf gemaakt?
maar hoe krijgen ze dat door de huid?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:39

Sjors493 schreef:
Cowgirl schreef:
Koeien (ossen in dit geval) worden idd bitloos gereden in Thailand. (photo made by Cowgirl 2009)

Afbeelding

Afbeelding

Ahh dat is zielig vooor die diertjes!! heb je die foto's zelf gemaakt?
maar hoe krijgen ze dat door de huid?

Het zal waarschijnlijk zelfde prinicpe zijn als stierenring van vroeger. en ook als oorring gewoon een keer gaatje erdoor prikken en dan steeds iets doorheen houden zodat permanente opening blijft bestaan. idd niet bepaald vriendelijke manier ook.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:50

Mijn pony loopt perfect op een stang, kan de leidsels lekker los laten hangen, pony zal er niet vandoor gaan. Maar ik ga het ook niet uitlokken en bitloos gaan. Je bent net zo zacht als je zelf wil, maar als mijn pony er vandoor wil, heb ik tenminste iets te zeggen als hij een stang in zijn mond heeft. Hij gaat er normaal gezien nooit vandoor, maar 1 keer is voldoende om ernstige gevolgen te hebben...

Dan zou je zeggen: "Als een paard er vandoor wil, gaat hij toch, ook al heeft hij een bit in zijn mond", maar ben er nog steeds van overtuigd dat je een paard sneller stil kan krijgen als hij een bit in zijn mond heeft.

Bij mij gaat het mennen uitstekend, zou dus niet weten waarom ik bitloos zou gaan :) Ik en mijn pony hebben daar absoluut geen nood aan, dus laten we dat over aan de mensen die dat wel graag willen doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:21

Air schreef:
Ben ik toch benieuwd wat die hele andere signalen dan zouden zijn.

Men je zelf?

Is pure wetenschap hoor, hetzelfde gewicht aan een kort touwtje doet andere dingen dan hetzelfde gewicht aan een lang touwtje

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:25

Ik heb een serieuze poging gewaagd een shet en een ezel bitloos voor de kar te beleren. (met touwhalster). Was bij geen van beide een succes. De shet liep vrolijk door alle hulpen heen als een miniatuur tank en de ezel ging acrobatiek doen. Dacht je dat je hem voor je had, stond ie plotseling tegenover je en dan had je geluk, hij maakte ook radslagen, salto's achterwaards en flikflaks op het touwhalster. Hij was ronduit giflink. Dit was de eerste keer dat ik bitloos probeerde en ik zal het verder ook niet meer gaan proberen.

Dus toen toch maar een stangetje geprobeerd, een liverpoolstangetje op de bril. (en oogkleppen). Beiden liepen er meteen mee weg alsof ze nooit anders gedaan hadden. De pony is nu op je pinken te sturen als je erachter zit en reageert op de kleinste handbeweging. De ezel heeft geen gekke sprongen meer gemaakt en is ook heel fijn te besturen, nog fijner zelfs dan de pony. De pony loopt inmiddels voor de kar, met de liverpoolstang, en dat gaat super. De ezel heeft nog niet echt getrokken, maar de training tot nu toe pakt hij geweldig op.

Ik ben dus op het punt dat ik voor de kar geen dieren meer bitloos ga proberen te beleren. Mogelijk kan er een uitzondering komen als ik er ooit eentje in handen krijg die ik niet aan een bitje kan leren wennen, maar als ze goed genoeg lopen op het bit ga ik niet verder zoeken naar zogenaamd vriendelijke oplossingen. Ook bij het mennen geld dat het bit net zo hard inwerkt als je hand streng is.