[AR] wat is dit voor ding aan het tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:28

TS, fijn om te horen dat je je paard igg door een professional laat beleren, en het niet zelf gaat doen.
Het is zeer aan te bevelen om in de tussentijd dat je paard wordt beleerd, zelf een mencursus/cursus koetsiersbewijs te volgen. Hier leer je vanalles, van theorie (tuigkennis) tot praktijk, dan weet je straks precies waar alle riempjes en dingetjes aan het tuig voor dienen, hoe je correct optuigt en inspant, leidselvoering en dat soort dingen.

Belangrijk is om, voordat je gaat mennen, dit wel allemaal te weten. Als jij niet precies weet welk riempje en welk onderdeel waarvoor dient, is het imo levensgevaarlijk om op pad te gaan. Je kan misschien maar 1 klein riempje of onderdeel van je tuig verkeerd hebben zitten, maar dat kan wel hele grote gevolgen hebben.

Kijk ook maar eens op deze site:
www.mencursus.net

dit is uiteraard géen vervanging van een mencursus, maar het geeft wel alvast een beetje een beeld van waar alle tuigonderdelen voor dienen, en globaal hoe je correct dient op te tuigen en in te spannen.

@ Yviertje; vwb de discussie over wel of geen broek en het doorschieten van de wagen bij het plots stoppen, al dan niet door het paard zelf of door de menner, paard moet idd voor 200% aan de hulpen staan en luisteren, maar helaas blijven het toch vluchtdieren die onverwachtse reacties kunnen geven, en daar zie ik jou niet echt rekening mee houden in jou post. Jij kan wel beslissen voor jou paard dat hij niet plots mag stoppen voor de wagen, maar je maakt mij niet wijs dat jou paard écht nóoit schrikt en echt nóoit plots onverwachts reageert; de kans is groot dat hij een keer wel ergens van schrikt en voor je het weet staat zo'n beest ineens stil, of nog erger, slaat hij aan de kletter.
Dan liever een paard wat plots stil gaat staan, maar dan wel mét broek, want je moet een behoorlijke (zoniet; onmogelijk) snelle reactietijd hebben, wil jij dan zonder broek rijden en kunnen voorkomen dat het paard de wagen op z'n hakken/kont krijgt of alle gewicht met zijn schoftje moet opvangen.

Wat hiervoor beweert werd door iemand, dat een correct ingespannen paard de wagen tegenhoud met schoft en lamoen, dat is dus juist wat je niet wil hebben en wat ook niet zo moet!

Ik heb nu sinds kort ook een nieuwe wagen, eindelijk eens met rem. Maar ik blijf voor de zekerheid toch wel met broek rijden, vanwege die onverwachte momenten, daarbij vertrouw ik mezelf nog niet zo veel dat ik er aan kan denken bij ieder heuveltje hobbeltje en overgang netjes bij te remmen, daar moet ik nog wel wat aan wennen af en toe, heb nl. helaas jaren zonder rem gereden.

Yviertje

Re: wat is dit voor ding aan het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:54

@JoyCiej007 idd een paard is een vluchtdier. Maar mijn paard zal NOOIT aan de kletter gaan oid, waarom niet? Omdat ik dat gewoon weet van mijn paard. Ik moet haar vertrouwen voor 200%. Zij moet mij ook voor 200% vertrouwen, en dat mag ik niet beschamen.Ik zie genoeg spannen die geen vertrouwen hebben in de menner. Denk aan de waterbak waar ze niet in gaan, puur omdat ze geen vertrouwen hebben in wat hun menner zegt. Angst heeft mijn paard ook, maar als ik zeg dat het kan moet zij mij daar in volgen zonder tegenspraak.
Ben ik hard voor m'n paard? Nee, absoluut niet dat mogen jullie komen controleren, al hebben we wel 'afspraken' met elkaar. Ook in de trainingen niet, omdat het gewoonweg niet hoeft. Ja ze moet luisteren, maar ik luister net zo goed naar haar als zij aangeeft iets eng/moeilijk te vinden. Dan gaan we er samen op af (lees ik praat haar er (door)heen)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:50

Zoals Brainless al 2x eerder in dit topic noemt, een broek heeft niet alleen nut bij het afremmen van de wagen, maar hij is onmisbaar bij het achterwaarts gaan.
Iedereen gaat hier maar door over het wel of niet met broek rijden bij een geremde wagen, theoretisch gezien kan dit als je vooruit rijd, praktisch gezien moet iedereen het voor zichzelf bedenken of een broek nuttig is of niet (ik ben geen voorstander van zonder broek rijden). Daarentegen bij het achterwaarts gaan is een broek noodzakelijk om te voorkomen dat het paard al het gewicht op schofttuig te verduren krijgt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:59

Daar hebben jullie ook helemaal gelijk in, bij het achterwaarts gaan. En iedereen moet het ook lekker voor zich zelf weten, maar ik post hier vanuit mijn ervaring. En het spijt me als dat een beetje 'raar' overkomt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:22

Romy_tessa schreef:
Zoals Brainless al 2x eerder in dit topic noemt, een broek heeft niet alleen nut bij het afremmen van de wagen, maar hij is onmisbaar bij het achterwaarts gaan.
Iedereen gaat hier maar door over het wel of niet met broek rijden bij een geremde wagen, theoretisch gezien kan dit als je vooruit rijd, praktisch gezien moet iedereen het voor zichzelf bedenken of een broek nuttig is of niet (ik ben geen voorstander van zonder broek rijden). Daarentegen bij het achterwaarts gaan is een broek noodzakelijk om te voorkomen dat het paard al het gewicht op schofttuig te verduren krijgt.

Klopt helemaal, daar ben ik vergeten op te reageren, maar dat zie ik bij mijn pony inderdaad ook, die kan inmiddels heel netjes en beheerst achterwaarts maar daar hebben ze wel de broek voor nodig.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:34

mizzpoez schreef:
Als ik kijk naar de eerste afbeelding van de TS, dan is dit loshangende riempje wel anders dan b.v. mijn eigen broek (http://img.2dehands.be/f/normal/8387457 ... l-pony.jpg).
Bij mij eindigt deze riem niet met een gesp namelijk. Ik weet niet of dit 'normaal' is, maar hoe maak je een riem die eindigt met een gesp vast aan het lamoen?

Zelfde vraag als Misspoez, als het riempje eindigt met een gesp, hoe maak je die in hemelsnaam vast als er niet een ander riempje is waar het aan vastgegespt gaat worden? Of zie ik een onderdeel over het hoofd?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:52

annmary schreef:
mizzpoez schreef:
Als ik kijk naar de eerste afbeelding van de TS, dan is dit loshangende riempje wel anders dan b.v. mijn eigen broek (http://img.2dehands.be/f/normal/8387457 ... l-pony.jpg).
Bij mij eindigt deze riem niet met een gesp namelijk. Ik weet niet of dit 'normaal' is, maar hoe maak je een riem die eindigt met een gesp vast aan het lamoen?

Zelfde vraag als Misspoez, als het riempje eindigt met een gesp, hoe maak je die in hemelsnaam vast als er niet een ander riempje is waar het aan vastgegespt gaat worden? Of zie ik een onderdeel over het hoofd?

Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, dan zitten de broeksriempjes vast verkeerd vastgemaakt aan het ringetje van de broek; je kan ze namelijk meestal los halen.
Als je het paard dan inspant dan zit de gesp bovenaan bij de ring, en het losse einde haal je door het lamoen heen en dan vastmaken met de gesp.

Het is lastig uit te leggen, kan er nu ook even geen foto van maken want ben niet thuis, maar mijn broeksriempjes bestaan gewoon uit 1 lange riem met aan het éne eind een gesp, en aan de onderkant van het leer dan 2 passantjes. Aan het andere eind eindigt de riem gewoon zonder gesp, met gaatjes.

Dan haal je de gesp door het ringetje van de broek, en dan haal je het éne uiteinde van de broekriem door het passantje heen, zo zitten de broeksriempjes 'vast' aan de ring, en dan zit de gesp boven, en hangt er onder een stuk riem met gaatjes.
Met het inspannen sla je het stuk riem door het lamoen, en maak je vast aan de gesp.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:56

Meestal loopt een broekriem toch gewoon rond, misschien hangt hij op de foto gewoon verkeerd om? Het is inderdaad wel raar dat de gesp op het eind zit, want dan kan hij toch niet rond hangen door de passantjes?

Ik ben trouwens ook geen fan van zonder broek mennen, met een rem zit je ook al heel snel je paard tegen te werken als je bijv gelijdelijk wilt afremmen. En bij ligt aflopend heuveltje hetzelfde verhaal. En ik ben ook niet zo snel, een van de paarden waar wij mee mennen wil als hij schrikt nog wel eens helemaal verstijven, dan zou ik echt niet op tijd zijn hoor. En dat is gewoon een schrikreactie dat heeft nog niets met vertrouwen te maken, een paard kan schrikken. Wat hij daarna doet ligt imo aan het vertrouwen in de menner.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 02:17

xxriiannee schreef:
Wat een rare reacties zeg..

TS vraagt hier iets en dan krijg je zulke antwoorden.

In dit geval vind ik de reactie's niet raar hoor, als je nog niet weet waar een broek voor dient en hoe je die correct vastmaakt kun je beter niet gaan mennen want dan ben je alleen maar heel gevaarlijk bezig.
Vraag me dan ook af of de rest van het tuig wel correct wordt bevestigd en hoe de kar erachter gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 02:21

annmary schreef:
mizzpoez schreef:

Het loopt toch rond? Het is eigenlijk een riempje als een sperriem maar dan met aan beide kanten een passantje, je haalt hem door het oogje aan de broek, terug door het passantje bij de gesp, dan om het lamoen en aan de gesp vast.
Op de foto hebben ze gewoon te hard aan het einde met de gesp getrokken waardoor het andere eind erachter zit maar wanneer je de gesp tot aan het oogje van de broekriem schuift heb je gewoon je lusje om het lamoen door te halen en vast te gespen.

@ TS; ookal heb je een rem op je kar, is het nog steeds belangrijk om een broek te gebruiken. Hij is niet alleen voor het remmen maar ook wanneer je paard een stap naar achter/opzij doet onmisbaar. En wat als je paardje ergens van schrikt en plots langzamer gaat lopen, dan kun jij nooit op tijd de rem in trappen en krijg je grote problemen.
Dus altijd een broek gebruiken!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:19

Ik ga TS helpen,dus het komt goed.
En ja,ik weet hoe een tuig op moet,heb zelf vaker gement.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:14

gohya schreef:
Ik ga TS helpen,dus het komt goed.
En ja,ik weet hoe een tuig op moet,heb zelf vaker gement.

+:)+ Dat is dan mooi geregeld!

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:39

der hoeft niet geholpen te worden inpricipe het dier word toch niet door mij beleerd wegens geen bak te hebben
ze moet eerst het mennen zelf onder de knie hebben tot ik er wat mee doe
maarja iedereen gaat zit hier er mee bemoeien terwijl ik al 2 pagina´s lang weet wat het is..
....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:21

Hoe kun je nu toch denken dat mensen zich met je bemoeien? Mensen zijn alleen maar bezorgd en willen je erop wijzen dat als je het niet goed doet, mennen heel gevaarlijk kan zijn. Je zou daar blij om moeten zijn!!!!
En je kunt het beleren wel uitbesteden, maar dan blijft het nog steeds noodzaak dat jij zo snel mogelijk je koetsiersbewijs gaat halen. En nee, dan ben je nog steeds geen ervaren menner, maar weet je wel waarover je het hebt en hoe je het veilig kunt doen. En dan weet je dus ook ieder riempje van je tuig te benoemen en te vertellen waartoe het dient.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:32

Bemoeien??
Jij opent hier toch een topic, en stelt hier toch een vraag? Dan kan je dit soort reacties verwachten,
daarbij was dit een vraag die ieder persoon met een beetje verstand van mennen had kunnen weten, en anders had je het makkelijk kunnen opzoeken.

Maar daar wordt nu niet moeilijk over gedaan; mensen geven antwoord, en geven daarbij het advies om je toch vooral eerst in het mennen te verdiepen; mensen 'schrikken' namelijk als iemand zo'n vraag stelt, da's te vergelijken met het feit dat je van plan bent om auto te gaan rijden, maar eerst vraagt waar de koppeling voor dient, en hoe die werkt.
Je krijgt zelfs hulp aangeboden van een andere bokker.

Je kan je paard wel professioneel laten beleren (echt heel erg verstandig, daar zou ik niet zelf mee aan de slag gaan zonder ruime ervaring in het beleren) maar als je vervolgens daarna bij god niet weet hoe je moet mennen, en correct optuigt en inspant, en de werking van alle tuigonderdelen niet goed kent, dan ben je niet heel handig bezig.
Dat is wat men je hier probeert duidelijk te maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:05

zosja24 schreef:
der hoeft niet geholpen te worden inpricipe het dier word toch niet door mij beleerd wegens geen bak te hebben
ze moet eerst het mennen zelf onder de knie hebben tot ik er wat mee doe
maarja iedereen gaat zit hier er mee bemoeien terwijl ik al 2 pagina´s lang weet wat het is..
....

UH? er hoeft niet geholpen te worden?
Waarom vraag je dan aan mij of ik je zaterdag wil helpen met het tuig?
Nou ja ook goed hoor,dan help ik niet.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:29

Ik vind het topic ook erg afdwalen hoor. Het gaat nu meer over het nut van de broek dan de vraag van TS. TS heeft meerdere malen al aangegeven dat ze haar pony laat beleren door een ervaren iemand en dat ze daarvoor haar tuig heeft gekocht. Ze vroeg alleen maar waar dat riempje voor diende.
Ze wordt nu iedere keer aangevallen dat ze niet moet gaan mennen als ze er geen verstand van heeft.....jullie zijn zeker allemaal met verstand van mennen geboren......Je moet toch ergens beginnen.
En dan beginnen met een pony laten beleren en tuig kopen is helemaal niet zo'n gek begin. Vooral als je zelf dan gelijkertijd les neemt bij een instructeur met een beginnerspony. Lekker op het veld, niet op de weg. Eerst ervaring op doen.
En volgens mij is dat de bedoeling van TS....tenminste dat lees ik er uit.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:41

dat is ook mijn bedoeling
de pony word pas beleerd in juni ik wou dit alleen weten zodat ik weet dat het tuig niet terug hoeft naar de winkel...
vanwege me garantie... maar er hoeft nog niet geholpen te worden de pony word in juni gedekt bij de gene waar zei beleerd word. ik ga niet spelen met mijn leven en dat van me pony ik zit als ingeschreven bij een bedrijf voor een koetsiersbedrijf dat als er wat gebeurd in de omgeving dat ik wel verzekerd ben.
dus ik ga zelf nog lang niet aan de slag met mennen.. maar ik geloof dat de meeste denken dat ik mijn pony gewoon voor de kar donder zonder erbij na te denken en domme vragen ik stel geen dome vraag die bestaan niet zegen vele mensen. liever te veel vragen als te weinig dat je iets doet waar je zelf geen balle verstand van heb....

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:29

Voor de mensen die het nog niet snappen!!! of weten

Ik zag dat de foto van mijn site afkomt en ken het tuig dus.
Idd de broekriemen staan een beetje ongelukkig op de foto maar er zitten gewoon gespen en alles aan.

Hier een foto van hoe z'n soort tuig er met een paard en kar uitziet...

http://1.bp.blogspot.com/_yHak_xP9Eac/T ... en+kar+(17)a.jpg

(gewoon van internet)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:55

@ TS: nee tuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. Maar sommigen zijn hier een beetje 'huiverig' geworden voor dat soort vragen, niet specifiek vanwege jou, maar omdat er dus helaas wel zat mensen zijn die, zonder enig verstand van zaken denken hun pony 'even' voor de wagen te knuppen en er dan mee op pad te gaan, maar dan dus hier wel komen vragen 'wat dat ene riempje is en hoe je dat vastmaakt'.
zie o.a. dit topic:
[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Kan nu wel snappen hoe je het bedoeld idd ivm tuig evt. terug sturen.

HTM, foto is idd wat ongelukkig genomen, maar dat leek mij ook al het geval; een broek wat echt eindigt in een gespje heb je dus ook niets aan, maar heb dat ook nog nooit gezien eerlijk gezegd, en het leek mij vrij logisch dat dat bij dit tuig ook niet het geval was, maar dat idd het gespje van het broekriempje naar beneden is gezakt.