Longeertouw om been???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Longeertouw om been???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:35

Daar heb je helemaal gelijk in Calanddra :) ik heb dan ook de indruk dat het eerder een entertainend programma is, en geen serieuze documentaire. Ik hoop dus dat de kijkers slim genoeg zijn dit niet zelf uit te proberen, want dan kan je wel eens een flinke trap incasseren. Op dat punt is het inderdaad onverantwoord zoiets uit te zenden!

Maar de dame in kwestie heeft wel iets met paarden lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:42

Ik denk niet dat ze longeert met die lijn aan dat been, maar dat ze een vertrouwensoefening heeft willen laten zien en zich niet beseft heeft dat dit zonder uitleg uitgezonden zou worden...

De oefening is om een paard ALTIJD te laten wijken voor druk. Ook als het bv met z'n been vast komt te zitten in de draad. Als een paard dusdanig geconditioneerd is dat 'ie altijd zelf gaat zoeken naar de beste manier om druk weg te nemen, dan voorkomt dat afschuwelijke wonden als 'ie een keer met een been vast komt te zitten. Als het paard in zo'n situatie de druk wegneemt en geduldig blijft staan tot de baas 'm bevrijdt, blijft 'ie heel.

Ik doe deze oefening ook als ik een nieuw paard heb of een paard voor een ander moet trainen. Ik gebruik echter alleen een zachte lijn die ik om het been heen sla, ik maak het niet vast met de gesp.
Ik vermoed dat zij heeft willen laten zien hoeveel vertrouwen er is tussen haar en die pony.

Op zich heel mooi, maar bijzonder onhandig door de montage....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:46

Inderdaad Sonja, en ik vind dat het stukje sowieso helemaal in het belachelijke wordt getrokken door de presentator! Terwijl zij zelf echt wel een serieus staaltje NH wilde laten zien waarschijnlijk..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:03

Fiffill schreef:
Ik snap niet zo goed wat dressuur op een hoog niveau te maken heeft met een touw om een been. :=

Zoals anderen in het topic ook al uitlegden kan de oefening met het touw om het been gebruikt worden om te werken aan het wijken voor druk. Het is wel een gevorderde oefening die je niet zomaar moet gaan uitvoeren zonder de juiste uitleg.
Datzelfde geldt voor hogere dressuur: een passage bijvoorbeeld moet je niet zomaar uit gaan voeren zonder de juiste voorbereiding en kennis. En een paard wat op zijn plaats hopst voert geen piaffe/passage uit.
Dat is wat ik er mee bedoel: kun je dan nooit meer iets voor gevorderden uitzenden op tv (mits juist toegepast natuurlijk) omdat je altijd dan maar bang moet zijn dat anderen het zonder kennis van zaken uit gaan proberen in de achtertuin?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:54

Robin_S schreef:
Inderdaad Sonja, en ik vind dat het stukje sowieso helemaal in het belachelijke wordt getrokken door de presentator! Terwijl zij zelf echt wel een serieus staaltje NH wilde laten zien waarschijnlijk..

Meneer Westbroek is niet de beste presentator, laat staan dat ie serieus zal zijn......

Maar zij had er beter bij stil moeten staan wat ze laat zien en wat voor invloed dat kan hebben op het publiek.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:07

Beetje jammer idd, dat op deze manier te laten zien. Menig pennymeisje zal het in de bol krijgen om zo te gaan starten met 'paardenfluisteren'.

Mijn paard gad geen benen toen ik haar krijg ( geloof me, daar wordt je niet blij van.. Trekpaard) en heeft aardig wat ruzie opgeleverd.. lukte maar niet en het gevecht verlies je. Uiteindelijk ben ik begonnen met wijken voor druk, eerst het hele lijf, daarna de benen. Op deze manier (alhoewel ik het met een hastertouw deed, zónder deze vast te maken! ) om haar te leren wijken voor druk met haar benen. Uiteindelijk hoef ik nu maar te wijzen of ze geeft haar benen. Een prettige manier is het dus zeker, maar verstandig om het zo te laten zien, alsof alle 'paardenfluisteraars' zo hun dieren 'longeren' vind ik het niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:50

Wendy schreef:
Fiffill schreef:
Ik snap niet zo goed wat dressuur op een hoog niveau te maken heeft met een touw om een been. :=

Zoals anderen in het topic ook al uitlegden kan de oefening met het touw om het been gebruikt worden om te werken aan het wijken voor druk. Het is wel een gevorderde oefening die je niet zomaar moet gaan uitvoeren zonder de juiste uitleg.
Datzelfde geldt voor hogere dressuur: een passage bijvoorbeeld moet je niet zomaar uit gaan voeren zonder de juiste voorbereiding en kennis. En een paard wat op zijn plaats hopst voert geen piaffe/passage uit.
Dat is wat ik er mee bedoel: kun je dan nooit meer iets voor gevorderden uitzenden op tv (mits juist toegepast natuurlijk) omdat je altijd dan maar bang moet zijn dat anderen het zonder kennis van zaken uit gaan proberen in de achtertuin?

Vind ik geen vergelijking, met die oefeningen kan minder snel iets ernstigs misgaan dan met longeren aan een been.

Als vertrouwensoefening, wijken voor druk, 'n paar stapjes... daar kan ik best inkomen, maar dit ziet eruit als longeren, wat natuurlijk ook door de montage kan komen. Overigens lijkt het me fijner voor het paard als je dan een touw zonder gesp gebruikt.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:56

hahahha op dat filmpje hoe die presentator tegen die pony praat:
'niet bang zijn, we geven je gewoon een beatle kapsel' :+ _/-\o_

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:01

Fiffill schreef:
Wendy schreef:

Vind ik geen vergelijking, met die oefeningen kan minder snel iets ernstigs misgaan dan met longeren aan een been.

Als vertrouwensoefening, wijken voor druk, 'n paar stapjes... daar kan ik best inkomen, maar dit ziet eruit als longeren, wat natuurlijk ook door de montage kan komen. Overigens lijkt het me fijner voor het paard als je dan een touw zonder gesp gebruikt.

Het ligt er maar net aan hoe je iets ernstigs definieert... iets ernstig voor paard, voor de ruiter of voor beide? En of je op lange of korte termijn redeneert.

Punt is wel dat het nogal lastig is om mensen te beschermen tegen hun eigen domheid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:14

Ik snap je punt wel Wendy maar ik had het over iets op korte termijn, dus echt lijn aan been > paard springt weg > ongeluk. Natuurlijk is geklungel met hogere oefeningen ook alles behalve goed ;) maar ik vind het geen juiste vergelijking.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:16

Ik had eerder gereageerd voor het kijken van het filmpje, waar ik de indruk kreeg dat dat paard rondracete met een beenlonge. Filmpje gekeken, en volgens mij weet die vrouw goed wat ze doet, dat paard is mooi ontspannen en werkt zonder angst of iets in die richting mee. Ze zou het niet doen als zo'n paard haar en de omgeving niet zou vertrouwen.