Vrij longeren = minder controle?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:04

Zoals je kan lezen (indien je engels kan lezen) was dat de eerste keer met dat paard en heeft ze het nodige meegemaakt waardor het wat lastig van start ging.

Als je wil kan ik (als ik weer een keer thuis ben) een nieuw filmpje voor je maken.

EDIT: ik verwees naar de uitleg in de comment box van youtube. Trouwens, ook in de OP stond dat ik alleen met een beetje buiging bezig was
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 03-02-11 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:07

Ben het met je eens :j

Begin ik met een groen paard dan begin ik sowieso zonder longeerlijn,
Gebruik dan ook geen roundpen omdat ik dan liever met hoeken werk...
Je kan ze bv. makkelijker een hoek indrijven om het commando stap of Hooo te bevestigen.

Daarna roundpen en daarna longe eraan...

Ik longeer met of zonder longe legt eraan waar ik aan wil werken :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:29

Dilan1993 schreef:
sanne83 schreef:
Ja, je hebt meer controle met een lijn eraan, simpelweg omdat je een extra hulpmiddel hebt.

Ik vind dat je een paard moet kunnen longeren met of zonder lijn. Je legt alleen bij beide de nadruk op verschillende dingen. Bij longeren zonder lijn leg ik meer de nadruk op verantwoordelijkheden van het paard en met lijn kan je meer gymnastiseren en nieuwe dingen aanleren omdat je een extra hulp hebt en een "vangnet" bij niet-begrijpen.
Ik longeer niet met hulpteugels, daar zie ik het nut niet van in. Dat zou ik ook nooit zonder lijn doen trouwens.

en wat wilde je met die lijn doen? Eraan hangen om het paard af te remmen? Pijnlijk voor het paard :\

Je neemt "vangnet" wel heel letterlijk :D
Als een paard iets niet begrijpt, zal hij iets anders proberen. Met een lijn kan je net even meer bijsturen, zodat je paard meer geneigd is om het goede te doen, zodat je daar dan voor kan belonen.
Even een simpel voorbeeldje; je paard valt iets op de binnenschouder en je stuurt je paard iets zijwaarts, maar hij begrijpt je verkeerd, gaat sneller, remt af, draait om etc, dan kan je met lijn net iets sneller aangeven wat er wel bedoeld wordt.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:31

ik vind zelf dat mijn paardje dat wel goed doet en dat ze t zonder lijnen prettiger vind dan met,, en dat ze dan niet getraind word vind ik iets onzin, want je kan steeds overgangen maken en dat is ook best pittig hoor.
Ze reageert super op wat ik zeg, en mocht ze schrikken en gaat ze race dan breng ik haar tot rust met me stem en ze gaat vrijsnel weer normaal verder lopen met waar we mee besig waren....