H_Nalanta schreef:Nageeflijkheid komt door een actieve achterhand en ontspanning.. Niet door een bit of bitloze optoming.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Want met alleen een actieve achterhand en ontspanning kom je er niet. Dan gaat de activatie (en dus de energie) verloren van voor en zal het paard dus uit elkaar lopen van voor.
Om de activatie/energie van achter "erin te krijgen" en vast te houden zul je het paard op een bepaalde manier moeten "inhouden" om tot (actieve) verzameling te komen. Dus als het ware de rem en het gas tegelijk ingedrukt houden.
Dit wordt gedaan door je zit en bij 99% van de ruiters ook door de hand.
Ik vind het zelf onwijs moeilijk om mijn paard te verzamelen enkel op zit. Hierdoor ben ik snel geneigd om ook via mijn hand lichte tegendruk te bieden waardoor de energie van mijn paard gestoken wordt in de activatie van de achterhand, op dat moment ontspan ik mijn hand en zit en zakt ook het hoofd. Het paard is dus zelf gesloten van voor en zal de energie die ik erin drijf met mijn benen dus gebruiken in een actieve achterhand ipv versnellen/uit elkaar lopen.
Mijn verhaal is alleen echt ontzettend warrig als ik het zo terug lees dus ik hoop dat je het begrijpt