Paard valt me aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:30

_Noor schreef:
Ik denk dat je veel hebt aan de tip van Giolli, TS! Zo lossen paarden dat ook op: achter de (lijn van) de schouder blijven betekend "lopen", ervoor komen betekent "stoppen". Dat respect zou hij voor je moeten krijgen.

Idd. En vooral niet stil gaan staan maar méélopen!
Hier staat trouwens de hele grondwerk sessie, misschien handig voor je om te kijken :)

[RIJ-ITP] Olivier en ik na bijna 3 maand weer aan de gang.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:43

Ik denk dat wat je allemaal met hem doet, teveel voor hem is. Het is een trekpaard en die zijn pas laat "uitgebloeid" en uitgegroeid. Pas met een jaar of 5-6 worden ze een beetje volwassen (ook qua groei) en pas met een jaar of 8 zijn ze rijp genoeg om als echt volwassenen beschouwd te worden...

Longeren met een jong paard, al helemaal een trekpaard is zo ontzettend slecht voor zijn benen en rug, dat dit wel pijn kan gaan geven (ik zeg niet dat hij dit al heeft). De indrukken die hij op doet zijn waarschijnlijk teveel en dan wordt er dus ook nog veel gevraagd aan hem. Misschien gewoon nog een paar jaar op het land gooien?

Ik bedoel dit trouwens niet om je af te zeiken hoor, iedereen moet doen wat hij zelf het beste vindt, maar ik probeer alleen een tip te geven :)

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:17

Het paard probeerd de baas over je te spelen omdat hij aan het uitproberen is hij is nog jong en probeerd te zien hoe ver hij mag gaan als hij op je af komt brul dan uit alle macht ( paarden houden niet van harde geluiden ) en zwiep vlak voor zijn ogen met je zweep of desnoods tegen zin hoofd maak hem duidelijk dat je dit niet duld

grtjs demi

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:22

Citaat:
Hij komt zoveel mogelijk buiten.
'S ochtends als ze uitmesten gaat hij +/- een half uur de bak in en 's avonds als ik kom gaan we aan de slag en daarna gaat hij weer lekker los de bak de in.
Dan kan ik op mijn gemak zijn stal doen, kletsen, opruimen, drinken, etc.

je moet je ritueel omdraaien als je zelf sávonds komt!

eerst hem naar buiten doen en zijn stal doen en kletsen opruimen en drinken.
dan ben je zelf lekker relax en kan hij in de tussentijd buiten zijn energie een beetje kwijt.
daarna haal je hem naar binnen,poetsen, optomen en ga je aan de slag.

dit is volgens mij echt wel 90% het gevolg van teveel energie en te weinig beweging,komt hij dan los buiten dan moet hij ook nog es naar jou luisteren waar meneer TOTAAL geen zin in heeft }>

gewoon lekker puberaal gedrag zeg maar...maar dat moet je wel aanpakken natuurlijk.
tegenover hem is het wel zo fair om hem even te laten uitrazen voor je hem aan het werk zet :j

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:34

Ik zou met longeerlijn longeren.
- Meelopen (wel op een afstandje blijven).
- Zweep richting flank als drijvende veer.
- En de punt van de zweep direct richting hoofd/ schouder wanneer hij naar je toe wilt komen. Komt hij dan alsnog geef er een zwiep en een brul mee.
- Wat ook kan helpen is de zweep van schouder naar billen zwiepen op het moment dat hij naar je toe wilt komen. Je zegt dan in feite richting schouder (daar blijven), richting achterkant doorlopen.
- Zelf niet naar achter lopen.

Je moet zelf super snel ingrijpen en soms wel 3 handelingen in 3 seconden maken.
Probeer anders eerst een paard wat het al kan te longeren zodat je sneller wordt in je hulpen.
Probeer goed gedrag uitermate te belonen.

Wanneer je een paard pijn doet/ aanvalt/ bedreigd vluchten ze, blijven verstijfd stilstaan of ze vechten terug.
En inderdaad wat ellepel zegt: Eerst uit laten razen.

Neem les!
Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:46

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat?
is er al iemand met je mee geweest om te kijken hoe je bepaalde dingen kunt doen?

nadine_yvana

Re: Paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:46

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat, ik vind het niks voor een trekpaard om zo fel te reageren ondanks zijn leeftijd, maar misschien ligt het aan mij. Ik vind het tevens ook niks om hem helemaal 'in elkaar te timmeren' zoals je dat zegt. Dat is echt niet de goede manier en ook al gaat hij dan wel luisteren naar je, het is dan uit angst en dat is geen goede basis voor een sterke band tussen jou en je paard. Ik heb zelf ook een paard die behoorlijk fel kan zijn en heeft me al meerdere malen aangevallen, dus ik weet hoe het is. Natuurlijk streng en consequent zijn, maar 'in elkaar timmeren'....
Ik wens je succes en heb geduld.

paropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:59

Ik zou gewoon veel oefennen met los gooien en voor de zkr heid een zweep er bij mocht het nodig zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:24

HorseTopShop schreef:
Er is iemand die aangeboden heeft even mee te gaan en eventueel te helpen. Helpen in de zin van hem even flink op zijn plaats te zetten door hem letterlijk in mekaar te timmeren.
Natuurlijk zie ik dit niet zitten, maar ik ben zowat wanhopig. Ik vond het al verschrikkelijk om hem op zijn kont te meppen met de longeerzweep, maar is dat dan toch de enige oplossing?
Ik weet dat paarden onderling keihard zijn tegen elkaar, maar wat denken jullie?
.

Wat ik denk? Dat je het idee dat het paard even op zijn plaats gezet moet worden (al dan niet fysiek), even in je hoofd toelaat. Maar dan niet door iemand die dit even gaat fixen, geef het paard uit handen aan mensen die weten wat ze aan het doen zijn. In dit geval zou de Join Up (oeps wat zeg ik nou) helemaal niet zo verkeerd zijn.

Gestuntel en verkeerde aanpak kan dit probleen nog erger maken dan het is, en tot heel gevaarlijke situaties leiden. Neem even contact op met Annemarie vd Toorn van Monty Roberts Nederland, die heeft vast vaker met dit bijltje gehakt.
Niet te lang mee wachten hoor, als ik dit zo hoor zijn ongelukken voorgeprogrammeerd.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:44

Het gaat gelukkig de goede kant op. We zijn begonnen met minder voeren en dit helpt!!
Hij is veel rustiger en heeft niet meer "gek" gedaan. Ook tegenover de andere paarden doet hij nu veel rustiger als ze los in de bak staan.

Echter zit ik nu met het probleem dat hij te weinig eten krijgt.
Het is ons nu duidelijk dat hij teveel energie krijgt door die brok, dus ik ben nu op zoek naar andere waar genoeg voeding voor hem inzit, maar minder energie-waarden.

Ik hou jullie op de hoogte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:46

Jullie hebben toch de Marstall-koeken in de zaak staan ? Is dat niks dan :)

Of anders PAVO-koeken , of VoerGezond-brokjes ? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:48

Een paard onder de duim houden door hem te weinig te eten te geven is niet de goede manier om de problemen die je met hem hebt op te lossen.
Ik zou het niet alleen in het voer zoeken. Aanvallen is een grote No-No, ongeacht hoeveel voer er ingaat.
Als je dergelijke problemen tegenkomt moet je ze oplossen en niet de schuld ergens op afschuiven.
Ga hulp zoeken, grondwerk doen, ga aan jullie verhoudingen werken.
Want er zit ergens iets echt niet goed tussen jullie twee.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:49

pmarena schreef:
Jullie hebben toch de Marstall-koeken in de zaak staan ? Is dat niks dan :)

Of anders PAVO-koeken , of VoerGezond-brokjes ? :)

Ja klopt, dat is geen gek idee.
Ik heb een lijstje gemaakt met voer wat eventueel kan en die ga ik allemaal vergelijken. De koeken van Marstall heb ik er meteen bij gezet :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:52

Cassidy schreef:
Een paard onder de duim houden door hem te weinig te eten te geven is niet de goede manier om de problemen die je met hem hebt op te lossen.
Ik zou het niet alleen in het voer zoeken. Aanvallen is een grote No-No, ongeacht hoeveel voer er ingaat.
Als je dergelijke problemen tegenkomt moet je ze oplossen en niet de schuld ergens op afschuiven.
Ga hulp zoeken, grondwerk doen, ga aan jullie verhoudingen werken.
Want er zit ergens iets echt niet goed tussen jullie twee.

Uhm ja, er is geen probleem meer nu.
Het is weer zoals voorheen. Kan weer alles met hem zonder problemen.

Het is niet dat hij nu totaal geen energie meer heeft omdat hij minder eten krijgt en daarom weer "normaal" doet. Hij krijgt nu nog 3 kg sportbrok per dag (Dat voeren ze op de stal waar nu sta) En sportbrok is gewoon teveel aan energie voor hem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:53

HorseTopShop schreef:
Het gaat gelukkig de goede kant op. We zijn begonnen met minder voeren en dit helpt!!
Hij is veel rustiger en heeft niet meer "gek" gedaan. Ook tegenover de andere paarden doet hij nu veel rustiger als ze los in de bak staan.

Echter zit ik nu met het probleem dat hij te weinig eten krijgt.
Het is ons nu duidelijk dat hij teveel energie krijgt door die brok, dus ik ben nu op zoek naar andere waar genoeg voeding voor hem inzit, maar minder energie-waarden.

Ik hou jullie op de hoogte.

wat voor merk krijgt hij nu dan en hoeveel?
haal anders een multivitamine er bij en doe dat over zijn voer.
hier staan een heleboel waar je zo uit kunt kiezen:
http://www.paardendrogist.nl/productgro ... plementen/
je kunt ook de pavo vital complte halen,dit is een vitaminebrokje waar alles in zit wat hij nodig heeft
(staat ook wel op die pagina)
bestellen bij de paardendrogist gaat heel snel,na betaling heb je het binnen 3 dagen in huis.

fijn dat hij wat rustiger is nu, beste blijft voor hem toch dat hij flink bewegen kan en zijn energie kwijt kan.
ik denk dat hij dan wel weer met je mee wil werken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:59

Oef , 3 kilo sportbrok voor een koudbloed , dat is ook nog wel kittig :=

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:36

pmarena schreef:
Oef , 3 kilo sportbrok voor een koudbloed , dat is ook nog wel kittig :=

Idd, en hij stond op 4,5 kg per dag!!!
De stal waar we hiervoor hebben gestaan, nam het niet zo nauw met voeren waardoor hij 150 kg te licht was geworden. En toen was hij 3,5 jaar oud dus volop in de groei.

Met die 4,5 kg is hij weer goed op gewicht gekomen, maar het is natuurlijk veel te veel aan energie. Zeker nu ze meer binnen staan.

Toch wil ik nog even terugkomen op de reactie van Cassidy.
Ik wil me meer gaan verdiepen in grondwerk. De laatste weken hebben we keihard geoefend met de simpelste dingen. Zoals bijvoorbeeld aan de hand lopen, stil staan, lopen, stilstaan.
2 jaar geleden zijn we begonnen met clickertraining. (Ik gebruik alleen geen clicker en snoepjes, maar een vriendelijke stem of een aai) Dat was erg leuk en ook dit hebben we weer een beetje opgepakt. Ik heb weer geoefend met "aanraken", "parkeren" etc. Gewoon wat kleine dingetjes, maar wel dat hij goed moet opletten en luisteren.

Het enige probleem wat ik nu nog heb is het opstappen.
Ik ben klein en hij is groot. Ik gebruik een keukentrapje met opstappen. Dat is nooit een probleem geweest, alleen nu loopt hij te drammen met opstappen en wil niet stil staan.
Dus ook hier moeten we weer mee gaan oefenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:51

Grondwerk is meer dan alleen maar aan de hand mee laten lopen en op commando stil te laten staan.
Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, omhoog en omlaag.
Omhoog en omlaag willen we in het begin liever niet: blijft over, naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts.
Kun jij je paard vanaf de grond op een kleinste aanwijzing die kanten opsturen?
Als je de vraag met nee moet beantwoorden, zou ik even aan de basis gaan werken.
En dat kun je bijvoorbeeld doen door Parelli mee te nemen....

http://www.parelli.com

en in Nederland

http://www.parelli.nl

Op het NH forum hier op bokt kun je heel veel info vinden.
Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie. Investeer die 15 Euro in de Get Started DVD van Parelli, en kijk wat voor verschil dat kan maken in de omgang met je paard....

Sterker nog

Quote van de Parelli pagina:

PROBEER HET 30 DAGEN GRATIS!

Wij zijn er zo zeker van dat het Parelli programma jou en je paard de beste resultaten zal brengen, dat we je aanbieden om 30 gratis lid te worden. Je krijgt toegang tot heel veel video materiaal plus gratis toegang tot de streaming video uitvoering van het Parelli level 1 programma.
Digitale leden hebben de volgende voordelen:

Onbeperkt toegang tot het nieuwe Parelli Connect social netwerk and leer ondersteuningssite

Gratis streaming video van Level 1 op je computer of mobiel
Digitale toegang tot het Parelli kwartaal magazine
Digitale toegang tot de speciaal voor leden samengestelde dvds
25% korting op alle materialen, speciale aanbiedingen voor leden en kortingen op toegangstickets voor evenementen
Gratis 30 dagen probeer periode zonder verplichtingen
KOSTEN (na de 30 dagen gratis periode)

€79 per jaar
€7.95 per maand

Let op de eerste 30 dagen zijn een gratis probeer periode. Je kunt je lidmaatschap binnen die 30 dagen altijd beeindigen door in te loggen op Parelli Connect en op de settings knop te drukken in de rechter bovenhoek.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:50

Hallo allemaal, net met interesse de discussie gevolgd. Als je paard echt aanvalt of agressief is doe je zeker geen Join Up (sorry Cassidy...). Dit omdat als je niet goed weet hoe je met dit gedrag om moet gaan het gevaarlijk kan zijn.

Neem gerust even telefonisch kontakt met ons op, dan kunnen we je beter helpen mocht je dit willen.

Groeten, Annemarie van der Toorn

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 17:09

Bedankt Annemarie. Ik heb per e-mail al contact gehad met Esther. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:20

heel vervelend maar wel verklaarbaar.

Van 24/7 buiten op rantsoen naar op stal met genoeg brok.... da's vragen om problemen (kon je niet weten dus is geen kritiek).

Ik zou zeggen. Weg daar; zoek een plek waar hij weer buiten kan staan en zet hem weer op rantsoen. Een pavo koek of een handje brok plus ruwvoer is meer dan genoeg voor een sober paard als dit. En al die extra energie moet wel ergens heen kunnen.

Nu gebruikt hij het tegen jou. Eerst op rantsoen zetten en dan opnieuw beginnen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:09

Ik snap dat je het per direct wil oplossen hoor, maar ik zou het ook idd een week of 2 skippen en dan opnieuw gaan proberen, met hulp.

Nu heeft zijn negatieve gedrag de boventoon en maakt de situatie alleen maar ernstiger als je nu gelijk weer doorgaat, zonder ervaren hulp, met longeren of losgooien.

En als je echt direct hiermee aan de slag wil, alleen met een proffesional. Hij wint namelijk altijd he, zeker die 1000kg van jou!!als je niet weet hoe je dit moet aanpakken.

Heel veel sucses, het is echt een rotprobleem!!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:13

sallandval schreef:
heel vervelend maar wel verklaarbaar.

Van 24/7 buiten op rantsoen naar op stal met genoeg brok.... da's vragen om problemen (kon je niet weten dus is geen kritiek).

Ik zou zeggen. Weg daar; zoek een plek waar hij weer buiten kan staan en zet hem weer op rantsoen. Een pavo koek of een handje brok plus ruwvoer is meer dan genoeg voor een sober paard als dit. En al die extra energie moet wel ergens heen kunnen.

Nu gebruikt hij het tegen jou. Eerst op rantsoen zetten en dan opnieuw beginnen.

Hier had ik overheen gelezen, maar dat verklaard wel een hele hoop zou ik zeggen.

Ik zag dat je contact hebt opgenomen met Annemarie van der Toorn, super je bent op de goede weg +:)+

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:37

Ik heb dit even gevolgd en gelezen. Ik wens je heel veel succes met Bries en ik ben blij dat je zo zelf achter het probleem bent gekomen :). Ik heb je profiel even lekker bekeken en ik moet toe geven dat het me echt een schatje lijkt. Heel veel plezier nog met hem en succes! *\o/*

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:01

te weinig voeren doe jeniet gauw bij een sober paard hoor. Vooral niet als hij niet 24/7 buiten kan. En voer kan wel degelijk uitwerking hebben op het gedrag (ook bij mensen; zie de laatste berichten over voeding en ADHD).

Ik zou ook gaan voor ruwvoer en pavo koeken.