[AR] [NH] Uitzending op TV afgelopen maandag...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 07:49

Daar heb je ook helemaal gelijk in, maar ook mensen die al dat level hebben zijn in nederland. En bovendien heb ik het voornamelijk over parelli omdat dat nu eenmaal de methode is waarmee ik het verst ben gekomen (inmiddels halverwege level 2) en de methode die ik het beste ken. Nogmaals, een stuk hout vind ik geen oplossing, bovendien bestaat de dierenbescherming niet voor niks, en ik heb al een video van een pony die door een bekende in elkaar gerost wordt. Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen met mijn opmerkingen is het feit dat 'NH' niet meteen niet goed is omdat toevallig deze meneer P.N. het niet lukte. Dáár ging het bij mij om Lachen

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 07:51

Ik denk dat het allemaal aan ligt hoe oud het paard is, geslacht, hoe erg gemeen hij is en hoe het komt dat ie zo geworden zijn. Dan pas kan je een echte goeie uitspraak maken over wat je wel en wat je niet met het paard moet doen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:13

Ik heb zo'n paard gekend. Deed alles wat je hem vroeg en van het ene op het andere moment vloeg hij je dan aan en beet. Zonder enige waarschuwing vooraf. Geen oorbeweging, niet kijken, niets. Dit paard was echt volkomen verknipt. Heel jammer. Voor zover ik weet is hij uiteindelijk naar iemand gegaan die de uitdaging wel aanwilde. Weet niet hoe het is afgelopen, maar weet wel dat ik die uitdaging voor geen goud zou zoeken. Dit is het enige paard dat ik ooit eng heb gevonden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:17

er zullen toch ook paarden zijn die echt verknipt zijn, gewoon iets mis in de hersenen. Ik denk dat je dat pas kan zien in een kudde, doet hij het in een kudde ook, dan is er echt iets mis.
nou wil ik ook nog wel even wat zeggen over de term nh, wat inderdaad een storende term is. Voor zover ik begrepen heb, gaan mensen als pieter baalbergen, hempfling, abeln, nibbelink (volgens mij ook, maar ik weet het niet 100% zeker) uit van paarden in de natuur, het hempfling idee. Zo van je beweegt je heupen en het paard reageert. Dit zal vast allemaal werken bij hele jonge paarden of wilde paarden, maar bij paarden die in aanraking zijn gekomen (en helemaal verknipt zijn door!!!) mensen werkt dit gewoon niet meer, ze zijn gewoon te veel in de war gebracht.
Dan blijven volgens mij alleen mensen als parelli en voest over, die wat met zo'n paard zouden kunnen.

The_Lady_Of_Rage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:28

Dan zou ik als laatste redmiddel voest inschakelen, dan heb je wel alles gedaan wat je kunt doen, en dan tja, dan zit er misschien niets anders op dan afmaken.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:13

sanne83 schreef:
nou wil ik ook nog wel even wat zeggen over de term nh, wat inderdaad een storende term is. Voor zover ik begrepen heb, gaan mensen als pieter baalbergen, hempfling, abeln, nibbelink (volgens mij ook, maar ik weet het niet 100% zeker) uit van paarden in de natuur, het hempfling idee. Zo van je beweegt je heupen en het paard reageert. Dit zal vast allemaal werken bij hele jonge paarden of wilde paarden, maar bij paarden die in aanraking zijn gekomen (en helemaal verknipt zijn door!!!) mensen werkt dit gewoon niet meer, ze zijn gewoon te veel in de war gebracht.
Dan blijven volgens mij alleen mensen als parelli en voest over, die wat met zo'n paard zouden kunnen.

Het is dus een misvatting dat dit alleen zou kunnen met paarden die nog niet met mensen in aanraking zijn geweest. Of bedoel je dat niet??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 16:49

cornelie schreef:
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen met mijn opmerkingen is het feit dat 'NH' niet meteen niet goed is omdat toevallig deze meneer P.N. het niet lukte. Dáár ging het bij mij om Lachen

En wat ik probeerde te zeggen is dat er paarden zijn waar het ook de gemiddelde NH-er niet lukt. Als je de link naar het stukje van Parelli goed hebt doorgelezen, lees je ook dat Parelli zelf zeker twee keer door een hengst is gegrepen. Zie je eigen beperkingen onder ogen, en zie ook de beperkingen van de methode NH (in handen van de gemiddelde beoefenaar)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:15

ieder mens kan zn gelijke tegen komen waarmee het hem niet lukt...

wil niet zeggen dat NH gelijk ook niet 'alles' kan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 17:24

kinglover schreef:
ieder mens kan zn gelijke tegen komen waarmee het hem niet lukt...

wil niet zeggen dat NH gelijk ook niet 'alles' kan...

Als je goed hebt gelezen was dat ook wat ik zei...er wordt alleen zo snel met het woord NH gegooid als er weer een "probleemgeval" opduikt. En daar word ik dan weer erg gallisch van...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:54

Precies niet elk probleem geval is geknipt voor NH, sommige zijn gewoon geknipt voor het slachthuis. dan helpt zelfs NH niet meer.

Ik weet niet of iemand van jullie wel eens een paard echt heeft zien aanvallen, Ik kan je verzekeren dan als je dat ziet dat iedereen zich nog wel een keer zal bedenken of ie wel met paarden door wil gaan. En dan bedoel ik niet een keer bijten of met open mond op je afkomen!

Ik heb toen ik dat zag zeker een half jaar nagedacht of ik paarden nou echt zulke lueke wezens vond.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:31

gijsenkim schreef:
Precies niet elk probleem geval is geknipt voor NH, sommige zijn gewoon geknipt voor het slachthuis. dan helpt zelfs NH niet meer.

Ik weet niet of iemand van jullie wel eens een paard echt heeft zien aanvallen, Ik kan je verzekeren dan als je dat ziet dat iedereen zich nog wel een keer zal bedenken of ie wel met paarden door wil gaan. En dan bedoel ik niet een keer bijten of met open mond op je afkomen!

Ik heb toen ik dat zag zeker een half jaar nagedacht of ik paarden nou echt zulke lueke wezens vond.

Ja dat heb ik dus met dat paard gehad waar ik over vertelde. Hield hem gewoon vast toen de eigenaar naar wc moest en hij liep zijn rondjes. Viel ineens aan (had ie kennelijk al veel vaker gedaan). Doodeng. Was weken blauw en heb nog het lidteken op mijn borst van zijn beet. Echt geen leuk dier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:37

Sorrie dat is gewoon bijten. Aanvallen doet een paard brullend, snuivend, zwetend met zijn ogen rollend met vier benen van de grond afkomend. Het is net of er een aardbeving bezig is. Is niet vergelijkbaar met alleen bijten. Ik heb twee hengsten met elkaar zien vechten toen ik in america werkte en dat is echt heeeeeel iets anders.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:35

gijsenkim schreef:
Sorrie dat is gewoon bijten. Aanvallen doet een paard brullend, snuivend, zwetend met zijn ogen rollend met vier benen van de grond afkomend. Het is net of er een aardbeving bezig is. Is niet vergelijkbaar met alleen bijten. Ik heb twee hengsten met elkaar zien vechten toen ik in america werkte en dat is echt heeeeeel iets anders.

lieve gijsenkim,
waar denk je dat de blauwe plekken van kwamen?
Hij stond opeens steigerend, meppend, uitslaand en bijtend voor me. Gelukkig kon ik over de bakrand komen.
De blauwe plekken waren van de hoeven helaas.
Ik vind een bijtend paard niet direct eng hoor, hooguit erg irritant. Van dit paard was ik op slag doodsbang. Das heel wat anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:43

Anya schreef:
Van dit paard was ik op slag doodsbang. .

DAT bedoel ik, Daar komt zoveel geweld bij kijken dat je echt wel een tijdje onder de indruk bent.

(sorrie haalde ik niet uit je verhaal Vriendjes zijn? . Sommige mensen denken dat als ze een keer flink gebeten of geslagen zijn dat ze dan een aanvallend paard hebben meegemaakt)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:53

gijsenkim"]
[quote="Anya schreef:
Van dit paard was ik op slag doodsbang. .

DAT bedoel ik, Daar komt zoveel geweld bij kijken dat je echt wel een tijdje onder de indruk bent.

(sorrie haalde ik niet uit je verhaal Vriendjes zijn? . Sommige mensen denken dat als ze een keer flink gebeten of geslagen zijn dat ze dan een aanvallend paard hebben meegemaakt)
[/quote]

hoop het nooit meer mee te maken en gun het niemand. Was niet eens aan het NH-en. Hield paard gewoon even vast aan de lijn. Maar jah. Heb nog maanden met argwaan naar sommige andere paarden gekeken. Maar dat waren allemaal gewoon lieverds.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:24

Ik vraag mij toch af hoe het komt dat een pony zo word??? Zo worden ze zeker niet geboren!! maar gemaakt. Ik dit ook wel eens gezien bij iemand op stal, en die werd langzaam maar zeker steeds vriendelijker. Het heeft zeker 2 jaar geduurd eer het vertrouwen er was, en is nog steeds niet vriendelijk naar andere mensen.

Wat doe je met zo'n knol???? Ik denk dat het ieder voor zich is. Wil je er een hoop tijd insteken en risico's lopen. Of denk je nee ik koop wel een betrouwbaar paard waar ik eigenlijk meer plezier van kan hebben......
Natuurlijk is het wel een gigantische uitdaging om zo'n paard vriendelijker te krijgen...... Verward Ik kan het zo niet inschatten wat ik zou doen, misschien als ik de aflevering had gezien.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:43

ik denk dat je moet kijken naar wat eerlijk is voor de pony, als hij echt heel erg is ver***** door de mens, en daar ontzettend veel afschuw van heeft kan je kiezen, leven lang op de wei, of gewoon ff een handje helpen met hem eeuwige rust te geven, die dat paard wel verdiend heeft, vind ik, en ik denk dat vele het met me eens zijn,
als je sommige paarden in de ogen kijkt, of katetn of honden, maakt niet uit wat voor dier, dan gaan mijn haren recht overeind staan en kan ik wel janken, die oogjes zo zielig, hoop dat dit bij andere mensen ook bekend voorkomt

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:35

Vooral bij ponyveulens, een shetlander bv, wordt vergeten dat het een paard, en nog wel van een knap eigenwijs soort ook!
Als hij een keer bijt,slaat of iets wordt dat grappig gevonden ipv gevaarlijk. Ik vind het vooral gevaarlijk omdat je dat beest nooit meer kunt vertrouwen, welke NH'er je er ook op loslaat. En hij kan dus zeker niet met kinderen overweg.
Dan kun je hem nog op de wei zetten. Maar daar kan hij ook nog genoeg kwaad. Jaren geleden is een meisje bij het buitenzetten van haar paard gepakt door een shet. Hij viel haar van achteren aan en ze lag op de grond, daarna heeft hij in haar gezicht en in haar handen gebeten. Ze is stil blijven liggen en kon toen weer onder het draad door kruipen, maar dat was dus geen pretje.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:06

Ik weet de perfecte plek voor deze shet en voor een heel goed doel. In Enschede e.o. loopt die idoot weer rond die de paarden met een mes steekt. Zou het niet geweldig zijn als hij/zij die shet treft en compleet door dit dier wordt afgetuigd Haha! .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 17:16

Odi schreef:
Ik weet de perfecte plek voor deze shet en voor een heel goed doel. In Enschede e.o. loopt die idoot weer rond die de paarden met een mes steekt. Zou het niet geweldig zijn als hij/zij die shet treft en compleet door dit dier wordt afgetuigd Haha! .

OK dan! Zou inderdaad de perfecte plek zijn voor de dader, en dan maar hopen dat de pony hem ook echt dodelijk verwond en hij het niet meer kan navertellen. Lips are sealed

Alle gekheid op een stokje: kijk maar uit met zulke acties, straks heb je als eigenaar dan ook nog een rechtzaak aan je broek omdat je paard iemand schade heeft berokkend. Nederland zit krom in elkaar. Ik zou in ieder geval een rechtsbijstandsverzekering en een WA verzekering afsluiten. Kans is namelijk groot dat je dan ook nog de rest van je leven financieel krom kan gaan liggen voor die imbeciel (smartegeld en nog meer van die ongein).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-08-03 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:16

Odi schreef:

beste idee wat in lange tijd gehoort heb

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:01

Odi schreef:

Het is nog geeneens negen uur en ik moet zowaar lachen. OK dan!
Applausje voor jezelf! want dat lukt bijna niemand.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:58

offtopic, essie79, het was wel 9 uur hoor, 1 minuut later zelfs, haha goed op je klokje kijken he,

is idd een goeie odi

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:28

kinglover schreef:
offtopic, essie79, het was wel 9 uur hoor, 1 minuut later zelfs, haha goed op je klokje kijken he,

is idd een goeie odi

oh ja, idd, klopt mijn biologische klok toch beter dan ik dacht.
En lach ik dus toch niet voor negen uur 's ochtends. Haha!