hoe moet een join up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:26

YelaBrenda11 schreef:
sorry , ik zal even de juiste link geven waarin ik over de join-up vertel.

http://yefebra.webklik.nl/page/join-up

Leuk dat je er een stuk over geschreven hebt! ik vind het alleen wel erg jammer dat je er een gebruiksaanwijzing bij zet die nu door mensen gebruikt gaat worden.
punt is dat je zoiets nu vanaf de PC kunt leren, maar enkel via de praktijk onder ervaren begeleiding...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:42

TS ga eerst aan je eigen vertrouwen werken.
Voer een join-up niet uit er zijn zoveel andere manieren om vertrouwen en een band met je paard te krijgen.
Denk daarbij aan schriktraining grondwerk en gewoon een lekkere poetsbeurt.

Waarom geen join-up lees dit topic maar eens goed door.
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Voor vragen kan je me altijd pb-en.

En jumpie voor jou geld hetzelfde
krijg eerst vertrouwen in je zelf voordat je met die hengst gaat lopen.
En als je daar een beetje overheen bent vraag dan aan je vader om mee te lopen als jij met hem wandeld.
Komt hij omhoog stuur hem dan een paar passen achteruit.
Een zweepje kan je meenemen als verlenging van je hand maar niet als dwangmiddel.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:43

Elin_ schreef:
gewoon niet doen beste tips die er is ;)

hangt van de situatie en je ervaring af denk ik :) maar is dit geval ga ik met je mee !

YelaBrenda11

Re: hoe moet een join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:46

kehdra , dankjewel .

ik snap je reactie heel goed! Het was ook niet mijn bedoeling eigenlijk om mensen te leren hoe je een join-up moet uitvoeren , maar meer om misverstanden min of meer wat uit de wereld te helpen . Misschien moet ik dat er nog even bijzetten .

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:51

ik zou als ik jou was gewoon heel veel met mijn paard optrekken en eerst lekker poetsen en knuffelen enzo. mss grondwerk ofzo. maar geen join up!! vooral niet als je er geen verstand hebt. ik vind een join up alleen nodig voor heel erge probleempaarden maar als je een join up doet laat je je paard in zijn ogen eigenlijk kiezen voor het roofdier ( jij) of de dood...
niet erg lief dus

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:52

YelaBrenda11 schreef:
kehdra , dankjewel .

ik snap je reactie heel goed! Het was ook niet mijn bedoeling eigenlijk om mensen te leren hoe je een join-up moet uitvoeren , maar meer om misverstanden min of meer wat uit de wereld te helpen . Misschien moet ik dat er nog even bijzetten .

Complimenten voor je reactie!

Het probleem is; jou bedoeling is het niet, maar mensen als bijvoorbeeld TS lezen je stukje en denken dat dit is zoals het hoort, en interpreteren het op hun eigen manier en gaan ermee bezig.
Als je schrijft dat je het paard ruw moet wegsturen, snap ik wel wat je bedoeld, maar ik denk dat mensen als bijvoorbeeld TS dit interpreteren als: 'even flink met de zweep erover' oid.
Je website ziet er super uit!

@Daks, ik zoch vanmorgen al naar het linkje maar kon het nergens vinden :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:56

je hebt gelijk !
ik heb het erg ''breed'' geschreven , en iedereen zal het anders opvatten . Wel heb ik er boven gezet wanneer er beter wel of geen join-up kan worden uitgevoerd , misschien laat dat mensen wél nadenken .
Maar ik zal er nog eens goed mee bezig gaan , bedankt dat je het even hebt gezegd :)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:52

Indd, met een join-up verjaag je het paard uit de kudde... Daardoor heeft het geen andere keus dan zich aansluiten bij de kudde, maar in het wild gebeurd het ook, constant zelfs!! Dus de paarden die onder in de rangorde staan zijn allemaal psygotisch?? :S lijkt me niet hé? Ik zeg niet dat je lekker je paard de hele tijd moet wegjagen omdat het zo leuk is dat ie daarna achter je aanloopt, maar mensen, jullie maken er wel een enorm dilema van!! Om het vertrouwen van een paard te winnen moet je 1 plaats boven hem in de rangorde staan en zal hij dus respect voor je moeten hebben, dan is join-up niet de enige manier, maar het is een manier en als je het goed en niet te vaak uitvoert dan kan het heus geen kwaad ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:57

Heb jij echt verstand van de JU?

Een paard in het wild word niet constant uit de kudde verjaagt zoals jij suggereert. Dat gebeurd 1x en dan is het klaar en weet het paard zijn plek. Ook wordt een wild paard op veel andere manieren op zijn plek gezet en gebeurt uit de kudde jagen nauwelijks.

De JU is géén goede manier om het vertrouwen en het respect van je paard te winnen.. Je wint niks, je DWINGT! En dat is not good! Het kan op veel verschillende manieren die allemaal veel vriendelijker zijn dus waarom zou je je paard een JU aandoen?

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:44

En alle paarden van mensen die, wanneer ze niet rijden, hun paard op jagen voor de beweging zijn ook psychisch beschadigd? Lijkt me niet, trouwens, onze huis tuin en keuken paardjes zijn niet wild, en natuurlijk heeft het nog zijn instinkt, maar het verschilt wel even of je het in het wild uit de kudde verjaagd of een JU doet :S
Ik vindt dat jullie je aanstellen, en het klopt dat veel mensen het verkeerd doen, en je toch echt eerst je moet verdiepen in JU en weten wat je nou eigenlijk doet, maar als je je erin hebt verdiept kan het heus niet voor zoveel schade zorgen als jullie nu met zn allen suggereren... Je paard gaat niet dood of zo :S

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:48

Nee, want er zit wel degelijk een verschil tussen opjagen of een JU als snap ik het nut van opjagen ook niet helemaal.
Waarom zou dat verschillen? Voor een paard is het hetzelfde. Voor ons niet, voor 't paard wel.

Wij stellen ons niet aan maar kijken reeël naar de situatie, zou je ook eens moeten doen. :j
En doodgaan is meteen een uiterste.. Ik snap niet waarom je een JU zou toepassen als het vertrouwen ook op een andere manier gewonnen kan worden. Een JU moet je alleen doen als uiterste.. Als er geen andere oplossingen meer zijn.. Anders niet, nooit never. :n En jíj kan het overdreven vinden, er zijn hier mensen op dit forum die ondertussen al iets meer ervaring er mee hebben en heel goed weten waar ze het over hebben.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:49

Vertel ;) Ik hoor graag over je ervaring

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:50

Zeg ik hier dat ík ervaring heb? Nee. Maar er zijn hier mensen die dat wel hebben en (volgens mij) ook al gereageerd hebben.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:58

Nou ik ben toch wel benieuwd wat die mensen voor slechte ervaring hebben en hoe hun paard na de tijd reageerde t.o.v. voor de tijd...? Iemand die zn (slechte of goede) ervaringen wil delen ?? ;)

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:08

x_Britje schreef:
En alle paarden van mensen die, wanneer ze niet rijden, hun paard op jagen voor de beweging zijn ook psychisch beschadigd? Lijkt me niet, trouwens, onze huis tuin en keuken paardjes zijn niet wild, en natuurlijk heeft het nog zijn instinkt, maar het verschilt wel even of je het in het wild uit de kudde verjaagd of een JU doet :S
Ik vindt dat jullie je aanstellen, en het klopt dat veel mensen het verkeerd doen, en je toch echt eerst je moet verdiepen in JU en weten wat je nou eigenlijk doet, maar als je je erin hebt verdiept kan het heus niet voor zoveel schade zorgen als jullie nu met zn allen suggereren... Je paard gaat niet dood of zo :S

Ik vind het heel kort door de bocht wat je zegt....
Een paard opjagen voor beweging is toch wel even wat anders dan een JU. Een paard dat leeft in gevangenschap is dan misschien geen wild paard, maar het blijft nog steeds een vlucht- en groepsdier. Dit komt van bokt wiki: Om te begrijpen wat deze straf eigenlijk inhoudt moet je weten dat een paard een kuddedier is. In de kudde vindt een paard zijn veiligheid, een paard alleen is in levensgevaar, moet altijd op zijn hoede zijn, loopt altijd gevaar op een onachtzaam moment ten prooi te vallen aan roofdieren. Als je een kudde paarden bekijkt, dan is er altijd wel eentje die de wacht houdt, die de anderen kan waarschuwen als deze liggen of staan te slapen. Een paard kan niet zonder kudde.
Dit is voor jou paard dus gewoon psychisch zwaar. En wat eerder is gezegd een JU leer je niet van internet of uit boeken.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:13

Even voor de duidelijkheid: Ik doe geen JU met mijn paard!! :P Mijn paard en ik hebben een super vertrouwensband zonder JU :D Maar dan nog iets, en dat bedoel ik niet aanvallend of zo: Wat is het verschil tussen longeren en het eerste stadium van JU? Bij mij op de manege staat namelijk een erg dominant paard, als je dit paard longeert dan valt het je ook aan. Dan denk ik dus, dat paard zal dat niet doen omdat je hem stomweg rondjes laat lopen. Dan zal je ergens aan een psychische kant zitten. Dus ik dacht, het zal wel overeenkomsten hebben met JU. Vertel mij het verschil tussen: opjagen, longeren en het eerste stadium van JU (het uit de kudde verjagen dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:15

Elin_ schreef:

Jaa,en dan heb je ook genoeg tijd voor de rest van de Heartland boeken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:16

x_britje negeer ik voor het gemak even, nog nooit zo'n kortzichtig persoon tegengekomen.. Moet nog een hoop leren, en niet alleen op paardengebied vrees ik.

@TS ik ben erg benieuwd in welke regio je woont, weet bijna zeker dat er bij jou in de buurt wel mensen zijn die grondwerklessen geven, ik denk dat je daar meer aan hebt.

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:21

x_Britje schreef:
Even voor de duidelijkheid: Ik doe geen JU met mijn paard!! :P Mijn paard en ik hebben een super vertrouwensband zonder JU :D Maar dan nog iets, en dat bedoel ik niet aanvallend of zo: Wat is het verschil tussen longeren en het eerste stadium van JU? Bij mij op de manege staat namelijk een erg dominant paard, als je dit paard longeert dan valt het je ook aan. Dan denk ik dus, dat paard zal dat niet doen omdat je hem stomweg rondjes laat lopen. Dan zal je ergens aan een psychische kant zitten. Dus ik dacht, het zal wel overeenkomsten hebben met JU. Vertel mij het verschil tussen: opjagen, longeren en het eerste stadium van JU (het uit de kudde verjagen dus)

Opjagen voor beweging en longeren doe je niet met een agressieve houding. Een JU wel.
Hier meer informatie: http://www.bokt.nl/wiki/Join-up

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:22

Je kan ook een cursus gaan volgen bij stal monsour of bij Annemarie van den torn. Dit heeft een vriendin van mij ook gedaan en die heeft er echt heel veel van geleerd!
veel suc6 er meer! =D
xx

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:35

ik ben in eerste intsantie tegen JU vooral omdat het zo vaak verkeerd word uitgevoerd MAAR (niet heel bokt over me heen alsjeblieft :') ) ook ik heb vroeger boeken van bijv. Heartland gelezen en mijn toenmalige verzorgtinker was erg jong (4 jaar) en ik was haar weer aan het beleren (ze was na het beleren niet meer gereden) erg meewerkten paardje :)
Dus ik ook proberen
Precies zoals in Heartland stond (Lekker penny :') ) Borst ''opblazen'' en kin wat omhoog Stem lichtelijk verheffen en zeggen: ''Vooorrrrrwaarts!'' en ja hoor daar ging ze!
Maar...ik bleef haar niet opjagen ,maar ik ging oefenen met lichaamstaal.
Als ik iets voor haar ging lopen moest ze langzamer , achter haar lopen = harder
Helemaal voor haar lopen (wel in het midden blijven staan maar zorgen dat je voor het hoofd gaat lopen) omdraaien en dan als ik iets naar achter liep direct versnellen.

En toen dacht ik dat dat JU dus ging ook echt me rug naar haar toedraaien en ze kwam en liep achter me aan ,maar achteraf was het dus geen JU maardat grondwerk (onbewust dus :') ) was zeer handig :)

Dus je kan wel grondwerk doen ,maar echt JU met hele agresieve houding (nog aggresiever dan alleen je borst ''opblazen'' maar echt ook hard schreeuwen/praten (Ik hoor ook weleens dingen dat mensen een keer een schreeuw geven voor meer effect..) Nee dat raad ik niet aan als onervaren iemand :)

Zowieso raad ik dit niet aan ;)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 01-12-10 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:37

guusjelover schreef:
Je kan ook een cursus gaan volgen bij stal monsour of bij Annemarie van den torn. Dit heeft een vriendin van mij ook gedaan en die heeft er echt heel veel van geleerd!
veel suc6 er meer! =D
xx

Dit lijkt me inderdaad een goed advies!

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:44

waarom doet iedereen vaak zo gemeen dan gelijk ?
ze vraagt het alleen maar dan kan je het ook aardiger uitleggen ;) :
mischien kan je het beter niet doen , de redenen worden al uitgelegd .
ik hoop dat je hier teminste wat aan hebt inplaats van dat iedereen gelijk snauwt :D

groetjes

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:28

H_Nalanta schreef:
Heb jij echt verstand van de JU?

Een paard in het wild word niet constant uit de kudde verjaagt zoals jij suggereert. Dat gebeurd 1x en dan is het klaar en weet het paard zijn plek. Ook wordt een wild paard op veel andere manieren op zijn plek gezet en gebeurt uit de kudde jagen nauwelijks.

De JU is géén goede manier om het vertrouwen en het respect van je paard te winnen.. Je wint niks, je DWINGT! En dat is not good! Het kan op veel verschillende manieren die allemaal veel vriendelijker zijn dus waarom zou je je paard een JU aandoen?

Mee eens :j

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:08

Elin_ schreef:

inderdaad. een JU is zo ''hard'' voor een paard of pony!
dat moet je gewoon niet doen!
je mishandeld je paard geestelijk.

mijn tip: Ga lekker vrijheidsdressuur met je pony doen! krijg je een ontzetende goeie band van en het is ook nog eens paard vriendelijk.