[AR] Draver in de marathon, super trots!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shaartje1991

Re: Draver in de marathon, super trots!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:16

Wat ik hier niet snap.. Iedereen verteld wel vanalles waar waar blijven de tips?? Vertel haar dan Hoe je het kunt verbeteren misschien heeft ze daar wat meer aan als dat gezeur over dravers die wel of niet galloperen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:41

ik had mijn tips gegeven hoor
- oogkleppen voor meer rust en eerst vaardigheid rijden en buiten marathon starten: meer rust, meer ruimte, langere lijnen, etc.

Niet meteen indoormarathon; door het harde geluid en het enthousiaste publiek, etc. niet echt een plek om een paard vertrouwen te leren hebben in de hand van de menner, en rust voor de koets te ontwikkelen. En dat heeft niets te maken met een Draver; dat zou ik met iedere menpaard doen.
Ik vind indoor marathon meer geschikt voor goed in de hand staande ervaren menpaarden, die buiten hun ervaring hebben opgedaan.
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-12-10 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:43

Shaartje1991 schreef:
Wat ik hier niet snap.. Iedereen verteld wel vanalles waar waar blijven de tips?? Vertel haar dan Hoe je het kunt verbeteren misschien heeft ze daar wat meer aan als dat gezeur over dravers die wel of niet galloperen.

nou ja, de tips die mijn vriendin gaf (en sluit me daar bij aan) is oefenen, en dan het liefst eerst in de dressuur (staat er toch eigenlijk ook...?). Dat heeft Carina ook gedaan met haar tweespan, oefenen in de dressuur tot ze er dood bij neervielen en dit onder zeer goede begeleiding. Ze is eerst marathon gaan doen toen haar trainer zei dat ze er klaar voor was (ik heb bij hem mijn menbewijs gehaald, is echt een super fijne trainer...!)

voor de rest sluit ik me ook bij Janouk aan.
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-12-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:48

Sorry had er even vlug overheen gelezen maar echt super dat jullie tips geven. Ikzelf heb niet veel verstand van marathon dus houd mijn mond :o

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:53

Nounou
ik vind dat jullie haar allemaal niet zo af hoeven te vaken
volgens heeft dit meisje gewoon een wedstrijdje geprobeert
op een laag niveau
jullie moeten niet vergeten dat draves een hoop temprament hebben
en dat ze mischien daardoor wel op een hoge snelheid door de bak gaan
het beestje moet inderdaad nog een hoop leren
maar zolang zij op dit moment niet voor de winst gaat
en enkel voor de ervaring
vind ik er niks ergs aan

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:57

wopkelover schreef:
Nounou
op een laag niveau
vind ik er niks ergs aan

Maar waarom dan niet eerst thuis of op andere gelegenheden ervaring opdoen...Waarom meteen een marathon in een vrij kleine binnenbak?

Juist de prestratiedruk en zenuwen op wedstrijd voeren er imo nog wel eens toe, dat er geen oog meer is voor het "fijne", en dat is juist wat dit paard nog is.

Ik zie een kei van een paard, een kanon, een dier wat wil gaan....Maar dit allemaal nog wat ongecontroleerd en chaotisch. Het "fijne" mist nog. Daar moet de TS aan werken imo...en ik betwijfel eraan of een wedstrijd zoals deze hierin bijdraagt. :)

En dat bedoel ik absoluut niet boos! Want ik vind het top dat de TS dit doet, en inderdaad zoals ze zelf zegt: Een draver is wel een slag apart en dat vergroot zeer zeker de uitdaging..!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:12

Adil18 schreef:
wopkelover schreef:
Nounou
op een laag niveau
vind ik er niks ergs aan

Maar waarom dan niet eerst thuis of op andere gelegenheden ervaring opdoen...Waarom meteen een marathon in een vrij kleine binnenbak?

Juist de prestratiedruk en zenuwen op wedstrijd voeren er imo nog wel eens toe, dat er geen oog meer is voor het "fijne", en dat is juist wat dit paard nog is.

Ik zie een kei van een paard, een kanon, een dier wat wil gaan....Maar dit allemaal nog wat ongecontroleerd en chaotisch. Het "fijne" mist nog. Daar moet de TS aan werken imo...en ik betwijfel eraan of een wedstrijd zoals deze hierin bijdraagt. :)

En dat bedoel ik absoluut niet boos! Want ik vind het top dat de TS dit doet, en inderdaad zoals ze zelf zegt: Een draver is wel een slag apart en dat vergroot zeer zeker de uitdaging..!

Ik snap zeer zeker wat jullie bedoelen, maar zoals ik al een paar keer duidelijk heb aangegeven is dat mijn draver thuis, en op ander gebied(bos, andere bak en op losrijdterrein) dressuurmatig best wel goed in orde is. Allemaal mensen op mij heen zeiden: je kan het makkelijk proberen, laat haar het tempo aangeven maar zorg wel dat je het zelf controleert, dus niet dat ze als een achterlijke door het parcour heen gaat, want het liefst zou ze dat doen. Nou en dit is het resultaat, dit is de 2e wedstrijd en de eerste wedstrijd was in een grotere bak. En hoe kan je dat "fijne" wat ze thuis heeft terug laten komen in de marathon, door vaak marathon te rijden waardoor ze zich daar meer op haar plaats voelt. Ik heb nog een filmpje van de eerste wedstrijd. Deze staat bij iemand anders op hyves, dus ga nou asjeblieft daaronder geen reacties zetten, als jullie weer wat op te merken hebben daaraan, hoor ik dat liever hier.
http://elinuhh-93.hyves.nl/fotos/1140404453/0/UARL/?pageid=81L5NDK62P8O4WO08

Ik snap heus wel dat jullie dat niet boos bedoelen, maar meestal is het de helft van de mensen die maar mee praat, en niemand die hier over mee praat, behalve marrianne en yv0tjuh weten hoe het paard is, dus ik snap niet dat mensen dan gewoon niet aannemen dat thuis dat paard gewoon netjes in de aanleuning loopt.
Ookal krijg ik hier zoveel commentaar (weer typisch bokt) ik ben en blijf nog steeds hartstikke trots op m'n meisje, en ook op mijn groom (yv0tjuh) die achterop staat natuurlijk! :o

Yv0tjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:20

Adil18 schreef:
Yv0tjuH schreef:
Sommige mensen lezen blijkbaar niet goed en kennen de paardenrassen niet en weten denk ik niet wat een marathon inhoudt ofso.
Een draver is een paard die liever draaft dan galoppeert, waardoor het er wat vluchtig uitziet. Bij een marathon moet je een parcour zo snel mogelijk afleggen.

Ik heb dit even aan een vriendin van me laten zien die met een tweespan-dravers marathonwedstrijden meedoet. Ze vindt het jammer dat jij en de TS zich achter de zogenaamde beperkingen van het paard verstoppen.

Nu heb ik niet zo veel verstand van zaken hoor, maar die dravers van die vriendin van me lopen toch echt een stukje anders, nemen stelling aan en galopperen eigenlijk ook de hele tijd, waar ze overigens heeeeeeeeel erg hard en lang voor heeft moeten oefenen. Echter heeft ze dit op dressuurwedstrijden geoefend en niet tijdens de marathon.

Voor de rest moest ik even van haar zeggen (en daar sluit ik me bij aan): Het is wel een super mooi beest die overduidelijk lol heeft, en dat hebben jullie ook. Potentie is er genoeg :j

Wij verschuilen ons hier absoluut niet achter. Wij zien alleen in dat dit haar zwakkere punten zijn, en daar trainen we ongelooflijk veel op, en zoals al meerdere malen gezegd, thuis gaat dit prima, op ander terrein ook, alleen op het moment dat zei dus de muziek hoort en pionen ziet wil ze gewoon lekker hard gaan, en heeft ze maling aan alles. En dat kunnen we alleen maar verbeteren door veel te trainen, want muziek buiten, en met langere lijnen doet ze het wel goed dus dat heeft geen zin om daar alleen maar te blijven hangen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:22

Yv0tjuH schreef:
Wij verschuilen ons hier absoluut niet achter. Wij zien alleen in dat dit haar zwakkere punten zijn, en daar trainen we ongelooflijk veel op, en zoals al meerdere malen gezegd, thuis gaat dit prima, op ander terrein ook, alleen op het moment dat zei dus de muziek hoort en pionen ziet wil ze gewoon lekker hard gaan, en heeft ze maling aan alles. En dat kunnen we alleen maar verbeteren door veel te trainen, want muziek buiten, en met langere lijnen doet ze het wel goed dus dat heeft geen zin om daar alleen maar te blijven hangen.

Dat klinkt erg goed, de laatste post van de TS ook. In dat geval is het op wedstrijd gaan om te oefenen met de druk niet slecht, kan ook alleen daar.

Veel succes in ieder geval voor jullie drie! :)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:28

Adil18 schreef:
Yv0tjuH schreef:

Dat klinkt erg goed, de laatste post van de TS ook. In dat geval is het op wedstrijd gaan om te oefenen met de druk niet slecht, kan ook alleen daar.

Veel succes in ieder geval voor jullie drie! :)

Dankje dat je nu begrijpt wat we bedoelen ;) ook allemaal zo lastig om het op een juiste manier over te brengen op bokt, want er zijn altijd wel mensen die dan over een ander punt wel weer moeilijk doen ;)

Bedankt en dat succes hebben we vast wel nodig want het paard heeft nog veel te leren ( en wij moeten ook nog aan haar op wedstrijd wennen, want shetten in zo'n marathon is natuurlijk wel anders :P, ze is 1 bonk energie als ze die ring in loopt zovan: KIJK MIJ!)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:17

marrianne schreef:
Cheetahfan schreef:
Dat ze omhoog komt, zo hard die bochten door gaat. Ik vind het totaal plaatje gewoon niet fijn uitzien :n
Maar ik voel natuurlijk niet hoe het paard is, maar het feit dat ze omhoog komt alleen al.

Mischien eerst wat meer aan de rust en het vertrouwen gaan werken voordat je mee gaat doen aan dit soort dingen?
Ze hoeft maar 1 keer te schrikken (En dat ik op de filmpjes al een aantal keer gebeuren) en het gaat een keer goed mis.

blijkbaar begrijp jij vrij weinig van het indoor marathon mennen, misschien eerst eens een dagje gaan kijken, andere aanspanningen bekijken en dan pas beoordelen. :z

Jij kent mij niet, dus daar kan je niet over oordelen. :)
Ik men zelf ook, weliswaar niet indoor maar ik weet wat marathon inhoud.
Ik weet ook dat dravers wat vluchtiger draven, en dat het zo snel mogelijk afgelegd moet worden.

Maar er moet toch ook een zekere rust in zitten, en dat zie ik hier niet.

Ts@ Ik zeg niet dat je haar aan de kant moet laten staan, ik vind het ook goed dat je dit traint, want idd, alleen door het te doen leert ze het.
Maar kijk alleen uit dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.
Ik wil je echt niet aanvallen ofzo, maar ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn met een paard die je niet onder 'controle' hebt.
Ik ben ook een keer hard omgeklapt, omdat de pony ervandoor schoot.
Dan kost het heeel veel moeite om het vertrouwen weer terug te krijgen. ;)
En dat zou zonde zijn, want ik vind het een leuk paard, en ik denk dat je er nog veel uit kunt halen :j
Ik denk dat als de dressuur en rust er wat meer in zit, het een veel mooier plaatje zal geven. :)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 16:58

Citaat:
Jij kent mij niet, dus daar kan je niet over oordelen. :)
Ik men zelf ook, weliswaar niet indoor maar ik weet wat marathon inhoud.

Ik weet ook dat dravers wat vluchtiger draven, en dat het zo snel mogelijk afgelegd moet worden.

Maar er moet toch ook een zekere rust in zitten, en dat zie ik hier niet.

Ts@ Ik zeg niet dat je haar aan de kant moet laten staan, ik vind het ook goed dat je dit traint, want idd, alleen door het te doen leert ze het.
Maar kijk alleen uit dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.
Ik wil je echt niet aanvallen ofzo, maar ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn met een paard die je niet onder 'controle' hebt.
Ik ben ook een keer hard omgeklapt, omdat de pony ervandoor schoot.
Dan kost het heeel veel moeite om het vertrouwen weer terug te krijgen. ;)
En dat zou zonde zijn, want ik vind het een leuk paard, en ik denk dat je er nog veel uit kunt halen :j
Ik denk dat als de dressuur en rust er wat meer in zit, het een veel mooier plaatje zal geven. :)

Daar heb je helemaal gelijk in, en we houden ook zeker in de gaten dat het niet gevaarlijk wordt. Ik ken haar nu al zo lang en het enige wat ze doet is omhoog komen. En aan haar zie ook ook precies wanneer ze er naar nijgt om het te gaan doen, en daar let ik dan ook op zodat ik het kan voor wezen, of de groom kan waarschuwen die er voor staat ;) Er staat altijd een groom voor die een halstertouw aan haar vast maakt als we bij stoplichten of dergelijke moeilijk situatie staan, zo ben je toch weer een man sterker. Je weet waarschijnlijk zelf ook dat als de rust er nog niet is je heus wel de marathon kan blijven rijden, want dressuurtraining doe ik al, en als ik blijf marathon rijden komt die rust ervan zelf in. Voor de rest is ze nergens bang voor en als ze eenmaal loopt is het een heerlijk paard in de hand. Maar die gewoon nog veel moet leren en dat neem ik haar niet kwalijk want ze is er vroeger nou maar eenmaal opgetraint om hard te gaan zonder te wenden :P

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:00

Nou, je weet in ieder geval waar je mee bezig bent, hoop nog wat topics van jullie te zien. :j

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:04

Cheetahfan schreef:
Nou, je weet in ieder geval waar je mee bezig bent, hoop nog wat topics van jullie te zien. :j

Ja want als ik dat niet wist had ik absoluut geen marathon gereden :P Als het gedooit is zal ik (als ik er om denk) proberen wat dressuurfoto's te maken en op bokt te plaatsen. Misschien dat mensen dan een ander beeld van haar krijgen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OPHUQOPR.jpg

Deze is een tijdje geleden gemaakt.

knacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:14

Hallo

ik vind het super leuk dat je dit met je draver bent gaan doen.
Het is inderdaad een uitdaging. Maar ik geloof wel een leuke uitdaging.

Ik las dat mensen vroegen waarom je geen oogkleppen heb.

Ik heb zelf 3 koerspaarden en een jaarling. Dit zijn ook dravers,
ik zou geen oogkleppen erbij doen als open goed gaat.
Wij gebruiken oogkleppen juist vaak bij paarden die traag zijn, zodat ze meer actief worden
als er een ander paard aankomt.

Een van mijn paarden heb ik open, dicht en van alles eigenlijk er al aangehangen en dat is gewoon mogelijk.
met haar heb ik ook een parcour 80-90 cm gesprongen.

En echt waar oefening baart kunst en geduld wordt echt beloond.
ik spreek uit ervaring.

Ik wens je heel veel succes en hoop hier meer van te lezen

liefs nicky

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:29

knacky schreef:
Hallo

ik vind het super leuk dat je dit met je draver bent gaan doen.
Het is inderdaad een uitdaging. Maar ik geloof wel een leuke uitdaging.

Ik las dat mensen vroegen waarom je geen oogkleppen heb.

Ik heb zelf 3 koerspaarden en een jaarling. Dit zijn ook dravers,
ik zou geen oogkleppen erbij doen als open goed gaat.
Wij gebruiken oogkleppen juist vaak bij paarden die traag zijn, zodat ze meer actief worden
als er een ander paard aankomt.

Een van mijn paarden heb ik open, dicht en van alles eigenlijk er al aangehangen en dat is gewoon mogelijk.
met haar heb ik ook een parcour 80-90 cm gesprongen.

Ik wens je heel veel succes en hoop hier meer van te lezen

liefs nicky

Het is idd een hele leuk uitdaging, maar een nadeel is dan wel weer dat er dan mensen zijn die vinden dat ik het niet goed aanpak. Ik doe mijn best om er alles uit te halen wat erin zit, onder het zadel is dit mij ook al enigzins gelukt want zij springt idd ook zo een parcour van 80cm, en 1 sprong van 1 meter doet ze ook met gemak. Ik hoop dit voor de kar ook voor elkaar te gaan krijgen Bedankt!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:15

Suzotje, ik lees dat je thuis er propere wendingen uit krijgt en er veel rust in probeert te brengen maar dat ze op wedstrijd ontploft. Kan je niet een aantal wedstrijden met een andere instelling starten: niet met de instelling een zo snel mogelijke tijd neerzetten, maar ook op wedstrijd er een zekere rust in krijgen. Gewoon dressuurmatig netjes proberen te laten lopen. Tempo zit er genoeg in en of ze dan draaft of galoppeert maakt niet uit.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:18

b485 schreef:
Suzotje, ik lees dat je thuis er propere wendingen uit krijgt en er veel rust in probeert te brengen maar dat ze op wedstrijd ontploft. Kan je niet een aantal wedstrijden met een andere instelling starten: niet met de instelling een zo snel mogelijke tijd neerzetten, maar ook op wedstrijd er een zekere rust in krijgen. Gewoon dressuurmatig netjes proberen te laten lopen. Tempo zit er genoeg in en of ze dan draaft of galoppeert maakt niet uit.

Ja dat is zeker een optie. Ze ontploft niet echt, maar ik kan proberen haar in de stelling te buigen wat ik wil, maar z vind het zo onwijs leuk dat ze zoiets heeft van: dit is toch geen dressuurproef, gassen met die kar! Vandaar, ik zou het kunnen proberen idd, en het is idd onzin dat een paard perse moet galloperen :o

Hoe zou jij het aanpakken op het moment dat ze graag wil gaan, het is niet dat ik haar niet meer kan hanteren, maar ze weet dondersgoed wat er in een marathon van haar verwacht wordt, en dat is geen dressuurproefje :P ze blijft dan wel rustig, maar de stelling is 0.0

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:34

WAt ik zie is een onervaren paard, daardoor zijn de wendingen nog niet goed. Het paard is een draver en dat zie je ook, helaas is het paard hierdoor af en toe zelfs onregelmatig. Je moet dus goed dressuurmatig trainen zodat het paard minder uit elkaar zal vallen. Dan gaat alles er ook beter uitzien.
Ik vind dat je dit best een keer kunt proberen, ik zou het ook graag eens met mijn paard doen (kwpn-er, getraind als rijpaard en staat een paar keer per jaar voor de wagen). Paard lijkt het ook leuk te vinden, maar is nog wel onzeker.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:44

Hoi, even een reactie van iemand die er totaal geen verstand van heeft.
Ik vind het er leuk uit zien, :D
je ziet soms dat hij het wel een beetje moeilijk vind, maar oefening baart kunst toch??
Wat hebben dravers toch een geweldige draf :+
Wauwww!!!! :D

Maarja, ik heb er totaal geen verstand van.

Trots mag je denk ik zeker wel zijn!!! :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:23

Ik zou van de marathonproef eens een dressuurproefje durven maken. Ga naar een wedstrijd waar je de organisatie goed van kent en vraag of je buiten de wedstrijd het parcours mag gebruiken (bijvoorbeeld voor de start, tijdens de pauze, of vlak na afloop). Rijd het parcours in, maar rijd dit zoals je een dressuur proef zou rijden. Als ze enkel hard wilt, zet je haar in een volte.

Natuurlijk is dat niet vaak mogelijk, maar misschien kan je gewoon aan indoors meedoen en haar netjes proberen rond te sturen. probeer elke wending af te maken en er verzameling in te krijgen. Ga haar op lange rechte lijnen niet aanmoedigen om snel te gaan, maar probeer haar te verzamelen. Rijd niet voor de tijd, maar voor de dressuurmatig best gereden proef. (ook al zal je daar geen prijs voor krijgen)

Oefenen thuis kan je ook doen met een luide radio, kegeltjes of bloembakken of zo in de bak zetten. En daar dan gewoon je dressuur in gaan oefenen.

Ik zou ook zeker zeggen, start een aantal dressuur proeven. Daar is ook lawaai, publiek,... en dan kan ze ook wennen aan het geluid. Dan leert ze ook als het spannen is, zich te ontspannen, en zal ze het na verloop van tijd ook meer op marathons gaan doen.