[AR] Vervoer paard & wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:52

Tja...zie mijn eerdere reacties.
Het CBR gaat niet over gewichten van auto's, aanhangers en combi's. Dat is de RDW in samenspraak met de politie.
Ik zal een berichtje plaatsen als ik een boete krijg of wat dan ook. Tot nu toe rij ik al zo'n 25 jaar op deze manier, met diverse trailers / combinaties. Maar goed, ik reageer niet meer.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:56

EVIRAM schreef:
toen ik mijn nieuwe trailer gekocht had, moest ik mijn trailer die oorsprunglijk 1800 kg MTM laten keuren tot 1600 kg. Nu staat op de trailer papier 1600 kg MTM en ik mag trekken met mijn auto.

Wie heeft je daartoe verplicht?

Citaat:
Volgens de CBR mag ik niet trekken met mijn auto een trailer op papier 1800 kg MTM ook zonder paarden (dus reelle gewicht : 600 kg). Ik kan de tekst niet vinden maar ook je kun ook niet mj de officielle tekst geven waar het is aangegeven dat de gewicht op papier niet relevant is. Ik geloof niet dat je kun de verzekering overtuigen als een ongeluk is ! Alleen de wet is geldig !

Het CBR is dus verkeerd.
De wet zegt enkel wat wèl relevant is. Wat niet belangrijk is, staat er niet in - het zou anders nóg ingewikkelder worden... In die wet (ik heb je de link naar de belgische versie gegeven in mijn vorige post) staat nergens dat de MTM van de trailer op papier beperkt moet blijven tot het maximale gewicht dat de auto mag trekken. De werkelijke totale massa van de trailer mag uiteraard niet groter zijn dan wat de auto mag trekken maar dat is evident.

Edit: ik heb het even opgezocht en de Nederlandse wet zegt dit ivm rijbewijzen en de daarbij horende categorieën:
Citaat:
c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
...
h. motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E) mits
I. bedpaling ivm C1
II. bepaling ivm D1

bron
Het is dus duidelijk dat, van zodra één van beide voorwaarden NIET voldaan is, je een BE rijbewijs nodig hebt. Verder wordt in dit verband nergens over MTM (of TMM in nederlandse wettekst) gerept.

SuSEQ

Re: Vervoer paard & wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 02:00

Hier vind je de wettekst ivm de massa van een aanhangwagen. Hier staat in dat je niet overladen mag zijn en hoe je dat bepaalt. Er staat niet in dat de MTM van een aanhangwagen niet hoger mag zijn dan de toegestane maximum te trekken massa van het trekkend voertuig.

Hier vind je wat de nederandse wet zegt over de kogeldruk.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:04

Wij hebben een 2paards trailer van humbaur, waarin we maximaal 5 shetten in kunnen vervoeren, we hebben zo'n speciaal systeem dat ze overdwars kunnen staan, en we hebben dus ook stangen overdwars. En we hebben er een pick-up voor staan, daarop staat de wagen! :+

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:45

VanHuisUit schreef:
Ik heb geen zin / geld om een stevige auto aan te schaffen die dan een trailer met koetsenframe kan trekken / of een grote bestelbus voor de wagen erin en dan de poowns in de trailer. Het grootste minpunt van zware auto / bestelbus vind ik dat je dan ook met al je andere autoritjes met zo'n enorme benzine/diesel/wegenbelasting-slurper zit.

dit is voor ons de reden geweest om een vrachtwagen aan te schaffen, en geen zware "trek"auto/bus e.d. te kopen daar betaal je maandelijks fiks voor en de meeste hier vinden alles al zo duur!!

je koopt een gebruikte vrachtwagen (ook B rijbewijs) bij de occasion truck handel voor de prijs van een nieuwe koetstrailer. dan moet je deze vrachtwagen nog (laten) om bouwen voor paardenvervoer, dit kun je net zo bont maken als je maar wilt. ik heb ervoor gekozen om het ombouwen uit te besteden aan een reguliere carrosserie bouwer die de vooraf vast gelegde klus heeft aangenomen voor een vast bedrag.

Ben dus nu de trotse eigenaar van een 7.5 tons vrachtwagen met een opbouw van 6mtr. ruimte genoeg voor paard (ook stalling op de wagen tijdens meerdaagse) en marathon wagen en nog ruimte voor een living die we nog gaan bouwen alles op zn tijd. we hebben altijd nog onze caravan die achter de vrachtauto kan.

de kosten van wegen belasting vallen 500% mee 115,-- in het kwartaal en 250,-- aan verzekering per jaar dit gaf de door slag om vooral geen bus of zware auto te kopen!!!

P.s. trouwens behoorlijk off topic op dit moment

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:56

Ik heb nog een andere optie..
Mijn vader heeft een trekker en daarmee mag je twee aanhangers trekken.
Eerst gaat de trailer achter de trekker, paard erin, en daarna hang ik, met een door mijn vader gemaakte constructie, de menwagen weer achter de trailer, die rijdt er dus achteraan.. Heb lampen met magneten op de kar, bordje erop, het lamoen zit met een constructie vast op de kar en rijden maar!!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:58

Jeskim schreef:
Eerst gaat de trailer achter de trekker, paard erin, en daarna hang ik, met een door mijn vader gemaakte constructie, de menwagen weer achter de trailer, die rijdt er dus achteraan.. Heb lampen met magneten op de kar, bordje erop, het lamoen zit met een constructie vast op de kar en rijden maar!!

hoe wil je met een trekker lange afstand maken? Stel je moet gewoon met de auto al 2 uur rijden, hoe wil je dat met de trekker doen? :P

Voor dichtbij is het wel een optie!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:55

suzotje schreef:
Jeskim schreef:

hoe wil je met een trekker lange afstand maken? Stel je moet gewoon met de auto al 2 uur rijden, hoe wil je dat met de trekker doen? :P

Voor dichtbij is het wel een optie!

hihi, daar heb je een punt.. Tentje mee?? Alleen optioneel in de zomer, hihi..
Ik ga alleen met deze combi naar dingen in de buurt, les e.d. Had even niet nagedacht over lange afstanden.. Hihi, er staat bij ons ook nog een minitrekker voor, die kan maar 25 km per uur!!! :')

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:17

ik vind de bus tot nu toe wel meevallen. Wegenbelasting is wel duurder maar in verhouding valt het wel
mee. Hiervoor had ik een fiesta diesel en nu een trafic en die is maar 50 euro duurder in de maand. Vrachtwagen belasting+ verzekering+ onderhoud is ook niet goedkoop. En daarbij komt dat ik het heerlijk
vind rijden mn busje.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:19

wimmus schreef:
Ik ben benieuwd hoe jullie je paard(en) en wagen vervoeren, wanneer jullie op wedstrijd ed gaan.

Rijden jullie met 2 auto's?
Speciale trailer gekocht, of trailer laten ombouwen?

Meer opties ken ik niet :')

Ik men met een grote shet van 110 cm en met een dartmoor van 122 cm.
Als ik naar les ga, gaat de pony omgekeerd voorin de trailer (voorstang eruit) en de kar erachter.
Dit is wel een gepas en gemeet als je nieuwe trailer of kar koopt maar het kan. De trailer is een Titan
en is een 1 3/4 trailer, deze is 1.35 cm breed Mijn maraton/recreatiewagen is 1.25 cm breed en is niet zo lang.
De pony kan dan met zijn hoofd tussen de achterbanken.
Dit is voor de auto niet zo goed omdat je dan wel veel gewicht op de trekhaak hebt. De dartmoor heeft
de "rare" gewoonte om als het te lang duurt op het treeplankje achter te staan. Met de dartmoor is het ook altijd inladen en zo snel mogelijk wegwezen!

Als ik met dubbelspan ga gaan de beide pony's in de trailer en heb ik voor de marathon/recreatiewagen een speciale stang gemaakt en verlichtingsbalk op de kar en die dan achter de trailer en dan met de trekker ervoor en dan naar les. Een trekker mag n.l. 2 karren erachter hebben.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:51

vanuit alle ellende hebben wij maar een vrachtwagen aangeschaft.
pony's er in (2) en sulky of marathon wagen (die ik nu nog niet heb :( )

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:26

Afbeelding

http://lh6.ggpht.com/_gQpp07rZHgA/TJdd3 ... C_0215.JPG

Wij hebben zelf een trailer laten maken. Hier kunnen 5 pony's (of paarden) in en een menwagen.
Voorin heb je een living waar je je tuig kwijt kunt of even lekker kunt zitten. Verder heeft de trailer een zonnescherm en een waterreservaat met tuinslang voor na die tijd.

Af en toe rijden we met deze trailer en een aparte auto met aanhanger als we met drie aanspanningen gaan.
Dan gaan die andere twee wagens achterop de aanhanger.

Of we nemen drie pony's mee en we doen in de grote trailer 2 menwagens.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:38

Citaat:
Wij hebben zelf een trailer laten maken. Hier kunnen 5 pony's (of paarden) in en een menwagen.
Voorin heb je een living waar je je tuig kwijt kunt of even lekker kunt zitten. Verder heeft de trailer een zonnescherm en een waterreservaat met tuinslang voor na die tijd.

Af en toe rijden we met deze trailer en een aparte auto met aanhanger als we met drie aanspanningen gaan.
Dan gaan die andere twee wagens achterop de aanhanger.

Of we nemen drie pony's mee en we doen in de grote trailer 2 menwagens.

Dit ziet er wel gaaf uit.
Ben wel benieuwd wat voor auto ervoor staat?

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:23

Het is een dodge ram 2500

Afbeelding

[Edit] Even opgezocht :)
Laatst bijgewerkt door Poeltje op 06-12-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:42

dodge. Gruwelijk grote auto's. Wel gaaf!!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:45

Maisie schreef:
dodge. Gruwelijk grote auto's. Wel gaaf!!

Was even zoeken naar de naam, ben niet helemaal thuis in auto's. Nu wel gevonden!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:57

ik heb er ook aan gedacht om mijn pony voorin te zetten en dan de kar hoe lang is jou menwagen. ik ben alleen bang datmijn pony dan aan mijn kussens gaaf eten hij heeft namelijk, al eens bij kennissen de stootkussens aangevroten ik heb dezelfde maat ponys en een 2 paards

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:28

Hoe doe je het dan als er iets gebeurd? Dan kun je nooit direct bij je pony. Of heb je een voor/zijlader?

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:23

Wij rijden nu met een Fiat Ducato met een tweepaards trailer er achter.

In de omgebouwde luxe personenbus 5 luxe stoelen en achter in de marathonwagen.
In de tweepaards trailer staan onze haflingers.

Voor aankomend wedstrijdseizoen zijn wij bezig met het ontwerpen van een oplegger voor achter een pick-up.
Deze zullen wij compleet inrichten voor het wedstrijdseizoen.
De paarden zullen dan in de voortent stallen kunnen overnachten en de mensen in de trailer.

Binnenkort misschien de eerste foto's

Als er meer mensen interesse hebben, wij gaan de trailer combinaties verkopen.

Edwin Stok

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:37

We gaan vanavond passen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:29

Weet echt niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen met wagen plus pony in een (normale niet omgebouwde) trailer :?
Als ik mijn wagen in onze trailer heb staan (1.40 breed binnenmaat) kan er echt aan de voorkant geen pony meer staan.
Vind het met de tweewieler erin al erg krap, stel je voor dat de boel losschiet, moet er niet aan denken.
Of als je geen voorlader hebt, dat je de pony er niet uit kunt krijgen? Voorlader heeft ook nog als nadeel dat deur aan een kant open (bermkant) open kan.
Dus ik ben benieuwd naar fotoreportages *-:)

@Edwin, als je me wilt sponsoren ga ik met alle liefde van de wereld met jouw bus plus trailer rijden ;) Rondom in de stickers, wil flyeren voor je op het wedstrijdterrein, posters plakken maakt mij niet uit =:)