[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:01

stef, je kent me nog een beetje, dus weet je wel dat de voorbeeld foto's op de eerste pagina bij mij niet te vinden zijn. :P
maar jammer genoeg zijn deze foto's geen uitzondering.
toch vooral jonge mensen die zuks in hun hoofd halen.
(al wil je trouwens niet zien hoe de paarden in sommige landen worden ingespannen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:45

kvika schreef:
pony kon al jaren goed dubbellonge, ook erachter.
en we hebben het rustig opgebouwd.

Daar ben ik nu :) Stemcommando's zijn geconsolideerd en ik kan achter 'm aan lopen én sturen :P door het verkeer, in stap en draf. Volgende stapjes (wanneer mijn paard over een paar maanden zijn verplichte vakantie erop heeft zitten) worden wennen aan een tuig en een hoofdstel met klepjes :j Hij kent het allemaal niet. En al duurt het nog een paar jaar voordat ik 'm uiteindelijk kan inspannen, boeit me niet.
Overigens: ik las net iets over over de strengen stappen. Wat is dat? :o Ik ben eigenlijk best benieuwd wat mijn paard allemaal te wachten staat straks in zijn trainingsproces :))

Dat Poolse filmpje trouwens #)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:52

Met de strengen zit je paard vast aan de koets. Die lopen normaal aan de buitenkant langs je paard naar de zweng (bij mijn koets iig), maar het kan gebeuren dat je paard met z'n achterbeen over een streng heenstapt, waardoor die dus langs z'n been gaat wrijven.

Daar kunnen ze van schrikken en in paniek raken, dus is het aan te raden dit te oefenen, bijvoorbeeld met een autoband (die door iemand snel kan worden losgekoppeld) in plaats van een koets.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:05

arno8 schreef:
Met de strengen zit je paard vast aan de koets. Die lopen normaal aan de buitenkant langs je paard naar de zweng (bij mijn koets iig), maar het kan gebeuren dat je paard met z'n achterbeen over een streng heenstapt, waardoor die dus langs z'n been gaat wrijven.

Daar kunnen ze van schrikken en in paniek raken, dus is het aan te raden dit te oefenen, bijvoorbeeld met een autoband (die door iemand snel kan worden losgekoppeld) in plaats van een koets.

Idd.
Zelf oefenen wij eerst met 2 longeer lijnen ipv gelijk strengen met een auto band tussen de benen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 00:08

Met beleren laten wij de paarden ook gerust een stuk voor de sleep lopen met 1 been aan de buitenkant van de streng (dus de streng tussen de benen)
Maar hoe ervaren je ook bent, t kan altijd mis gaan :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:17

Zelf merkte ik overigens dat ik veel heb gehad aan het parelli pakket. Is hier totaal niet op gericht eigenlijk, maar daar leer je je paard dus ook wennen aan dat hij overal wordt aangeraakt, ook met een touw. Die oefening met de strengen was dus geen enkel punt want dat leek er wel op.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:22

Dat is wel een handige tip Arno8!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:24

Ik weet wel wat strengen zijn ;) maar had er als leek :P niet bij stilgestaan dat die dus tussen de achterbenen van je paard terecht kunnen komen. Nu snap ik ook waarom hij dat dus moet gaan leren :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:30

Bij het beleren komt gewoon veel kijken. Ook ik ben begonnen met het koetsiersbewijs. Daarna mijn eigen pony laten beleren. Helaas met hem aan de klepper gegaan. Daar ga ik dus weer helemaal mee opnieuw beginnen (of zijn we al mee bezig).
Van het zomer zelf een wat oudere, brave ijslander beleerd. Op de manier zoals hierboven beschreven (dus wel na mijn koetsiersbewijs) Rondje in het tuig laten lopen, volgende dag wagen erachter en het bos in. Dit zou ik met mijn eigen NOOOIT doen. Ligt per paard ook erg verschillend! Deze ijslander is gewoon heel cool, maakt zich niet druk en is de relaxtheid zelve. Hij won zelfs een wedstrijd, dat was toch wel een kroon op de het werk van afgelopen zomer :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:36

Ja het ligt inderdaad aan het paard. Ik zou met mijn IJslander dus nooit even een bandje slepen en dan hup op pad. No way :n Ik hoef niet dood.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:23

Haha dat heb ik met mijn paint. No way!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:04

Moderatoropmerking:
Vele reacties zijn verwijderd. Het is niet de bedoeling foto's van anderen te gebruiken zonder toestemming. Daarom zijn deze verwijderd en daarmee ook de reacties op de foto's.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:35

arno8 schreef:
Zelf merkte ik overigens dat ik veel heb gehad aan het parelli pakket. Is hier totaal niet op gericht eigenlijk, maar daar leer je je paard dus ook wennen aan dat hij overal wordt aangeraakt, ook met een touw. Die oefening met de strengen was dus geen enkel punt want dat leek er wel op.

Dat merkte ik ook. Dingen als overal aanraken met vanalles, stemcommando's, mij volgen moeten ze gewoon standaard kunnen.
Dus nee dat heb ik niet appart geoefent, dat moeten ze gewoon kunnen, klaar. Als je een pony voor de kar wilt zetten en dan eerst daar nog mee aan de slag moet ben je in de verkeerde volgorde bezig imo.
Want tuig is niet eng, baas doet wel vaker gekke dingen. Wijken voor de druk kennen we, dus bitloos mennen (sidepull systeem) geen probleem.
Stemcommando's word ook goed naar geluisterd, stilstaan is stilstaan dus dat gebeurd dan ook.
Als de baas wil dat ik volg doe ik dat, druk op de borst (is bij ons karretje nihil, zelf geprobeerd) doet er dan minder toe.
En goed voorbeeld doet volgen, paarden kopieeren gedrag. Als een ander vertrouwd paard het ook doet is het sneller oké.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:14

wat kvika vooral eng vond was tussen lamoen staan. dat hebben we een paar keer los gedaan. zo kon hij snel weg gehaald worden door mijn hulpjes.
mijn paard vertrouwd mij 100% en daarom heb ik het ook zelf gedaan.
als ik haar weg zou brengen om te beleren moest het sowieso al een vrouw zijn die het ging doen, tja dat heb je wel eens met die import ijslanders van vroeger.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:33

@kivika waarom per se een vrouw? En waarom bij import ijslanders?

Ik heb al op pag 1 geregeerd maar ik geef TS toch een beetje gelijk toen ik net die foto's had gezien. Of mag ik dat niet zeggen van de mod? Dan zeg ik wel: toen ik de foto's in diverse topics zag ;)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:30

@apple mijn merrie is een import ijslander die staan er om bekend dat ze apart gedrag kunnen hebben. ze is 17 jaar geleden geimporteerd ( niet door mij zelf) en toen gingen ze niet echt paard vriendelijk om met de paarden. ze vertrouwd mannen niet waarschijnlijk om dat die haar ook gevangen enzo hebben.
ik geef TS ook gelijk hoor. er wordt ook vaak te makkelijk over gedacht.en het kan heel fout aflopen.
Ik was/ben dan ook geen penny meisje die denkt het allemaal wel alleen te kunnen heb ook echt wel informatie ingewonnen en steeds aan een vriendin gevraagd of ik nog op de goede weg zat.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:04

Lol ik ben benieuwd hoeveel ik nu over me heen ga krijgen.

Ik ben zelf als gansje begonnen met mennen. Pony aanwezig met poetsspulletjes en halster.
Ik ben begonnen met 4 stro touwtjes aan het halster als teugels en 2 om de buik als singeltje lusje bovenop als oog. En sturen maar die onervaren shethengst.

Later kwam ik ergens bij een kinderboerderij die met kar sturen ook deden. Hun tuigje erop gelegt, het met 2 ijzeren staven aan de fietskar gelast geval als kar er achter "geknupt" en gaan met die banaan. Nog steeds sturen op het halster.
Later eigen goedkoop tuigje en opknap 2 wielertje gekocht (zie mijn profiel Muppet) en weer "mennen"
Geen les, alles zelf uitvinden en ondervinden.

Dudoque was nr 2 die ik zelf voor de kar heb leren lopen, met de ervaring van Muppet. Kwam andere problemen tegen. In die omgeving was toen sprake dat koetsiersbewijs verplicht zou worden wilde je mogen rijden in bos en hei en het strand.
Ik heb dus met Dudoque mijn koetsiersbewijs gehaald. Mijn bewijsnr is 6996 dus waren ze toen nog niet zo lang bezig met koetsiersbewijs gebeuren.
Ik heb daar alleen geleerd hoe tuigonderdelen heten, saai moeten leren welke oude koets hoe heet en hoe onderdelen van een kar/koets heten.

Ik kreeg ook te horen, je tuig is te oud (tja veel gebruikt, safe maar wat passanten los en te veel lengte van de strengen eraf gesneden) Ik mocht echt niet meer rijden met bustrens ik moest een liverpool erin duwen en een officieel hoofdstel met kleppen gebruiken.
Ik heb die arme pony weer droog gement dat hij kon wennen aan het zware bit en de ellende van oogkleppen. Hij heeft alles netjes geaccepteerd, ik een nieuw tuig gekocht. Toen was het probleem nog mijn kar, ik had een sulky dat mocht ook al niet. Dus een concourswagen gekocht, waar ik later toch wel veel plezier van heb gehad.
Maar ik pakte vaker de sulky aangezien dat handiger is in het bos waar toen nog een koetsierspaden waren. En ook handiger over de afsluiting te tillen als het strand weer eens te vroeg op slot ging.
Het examen was ook razend snel, als eerste ging de examinator met me mee want een a pony (type shet) dat is zielig voor de kar dan was hij lekker snel klaar.

Natuurlijk lekker dat je gelijk klaar ben en verder ontspannen kan rijden. Ik moet vaak nog denken aan die arme hackneytje tijdens de curcus beleerd voor de kar 2 x op de weg geweest geen conditie en die moest de rit van 2 uur lopen. Terwijl Dudoque een giga conditie had van lange ritten ook onder het zadel. De hackney kwam trouwens dood en dood moe terug.

Nee voor mij is dat koetsiersbewijs geen toevoeging alleen een kostenpost. Doe je het voor je verzekering whahaha ff je WA bellen melden ik men met zoveel span en je bent verzekerd. Ik betaal elke 2 jaar maar trouw voor het geval het wel weer verplicht wordt in mijn omgeving.
Mijn ruiterbewijs daar heb ik veel meer van geleerd eerlijk gezegt.

Ik snap al die ophef niet over "geknupte" pony's voor de kar, geen les gehad enzo enzo
Tuurlijk is het fijn om begeleiding te krijgen, het super is als je voldoende verstand tussen de oren heb dat je even rustig de tijd moet nemen en veiligheid moet zoeken. Maar mensen aub geef iedereen het plezier van rijden met de kar, als de lol zo groot is dan kunnen ze altijd les nemen voor correcte stelling, buiging en wedstrijdjes.
En al die "arme" pony's voor de slee? Lol als ze zich het klaplazeres ervan schrikken is het een ren, bok en sla partij (ik hoop dan maar zonder letsel) die mensen zijn genezen en die pony overleeft het wel en is zelfs dan nog op te leiden in rust tot een betrouwbaar mendier. Het verhaal wordt anders als het een kar betreft, maar ook dan is er bij eigenaren vaak wel het verstand van even laten wennen en er naast blijven lopen tot eigenaar en pony vertrouwen hebben in het gebeuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 23:47

Bluestar: Dan heb je de strekking van het topic niet begrepen. Het gaat niet om wel of geen koetsiersbewijs, het gaat niet om wel of geen les gehad hebben, het gaat om gezond verstand. En ja, mijn gezonde verstand zegt dat het echt geen hol uit maakt of je je leidsels op zn jan boerenfluitjes vast hebt, of zoals je je teugels bij het rijden vast hebt, of dat je ze via achenbach vast hebt.
Het gaat er niet om dat je er een wagen van 4000 euro achter hebt hangen gecombineerd met Ideal of Zilco tuig.
Het gaat er niet om dat het paard of de pony perfect gesteld en met de juiste lengtebuiging loopt.

Het gaat erom dat tuigen met strotouwtjes aan elkaar geknoopt zijn, dat bitten ondersteboven hangen, dat er wagens achter hangen die bij een willekeurige verkeersdrempel uit elkaar dreigen te vallen.
Fouten maken geeft helemaal niks, maar júist de mensen die de helft ondersteboven hebben zitten, willen vervolgens niks van anderen aannemen.

Ik ben dit topic begonnen met Been there, done that, en dat is ook zo. Mijn pony had 1x een band gesleept, ik had zelf nog nooit gemend (enkel gegroomd met hackney's en met een 4span). Ik heb haar voor de wagen geknoopt (en t tuig zat dus wel goed, aangezien ik daar een heel handig boekje voor had) en ben buiten gaan rijden. Ik was toen 17, en daar zit misschien wel de bottelnek, de leeftijd van de menners. Inmiddels ben ik ouder, en ze zeggen wijzer ;), en er is geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om dit nogmaals zo aan te pakken :n

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:54

---gedeled :) ---
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 27-11-10 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:00

Ik denk dat je die vraag beter elders kan stellen, daar is dit topic niet voor bedoelt ;)

maar goed, sleeen in een omheinde ruimte (bak/wei/erf etc) zie ik echt niet zoveel kwaad in, is ook een beetje per paard afhankelijk. Ik zou iig (als je dat niet weet) even zien hoe ie reageert op strengen/touwen/druk langs zn achterbenen. Is zo banketstaaf als je ineens 2 hoeven in je hoofd hebt..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:31

Sorry stef dan heb ik het idd helemaal verkeerd begrepen ondanks de pagina's lezen. Natuurlijk is het vervelend voor de pony als tuig niet goed zit en een bit ondersteboven hangt. En van goed bedoelde tips geen snars aantrekken.
Ik lees morgen als ik weer fris ben de 3 pagin's opnieuw en kijk even waar ik de mist ben in gegaan met begrijpend lezen.
Toen ik typte begreep ik echt dat er irritatie was over te snel voor de kar zetten van pony's.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:48

Nouja, das ook wel een stukje zo, maar ik vind het wel een verschil (en nu krijg ik vast wat pubers in mn nek ;) ) of iemand die al jaren ment een pony vlot voor de wagen weet te spannen, of een 14 jarige die van toeten nog blazen weet.

Als mijn trainer (zou ie niet doen, maar ff voorbeeld) morgen tegen mij zegt: Kom stef, spannen we mijn paard (wat dus niet voor de wagen beleerd is) even in, zou ik m even raar aan kijken, maar vervolgens vertrouw ik hem, en als hij weet dat het kan, dan kan het.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:15

BlueStar schreef:
En al die "arme" pony's voor de slee? Lol als ze zich het klaplazeres ervan schrikken is het een ren, bok en sla partij (ik hoop dan maar zonder letsel) die mensen zijn genezen en die pony overleeft het wel en is zelfs dan nog op te leiden in rust tot een betrouwbaar mendier. Het verhaal wordt anders als het een kar betreft, maar ook dan is er bij eigenaren vaak wel het verstand van even laten wennen en er naast blijven lopen tot eigenaar en pony vertrouwen hebben in het gebeuren.

Dit vind ik dan beetje een rare opmerking.

Pony overleeft het wel :r :\
Heb je wel enig idee wat voor nare ongelukken er voor de wagen (of voor een slee) kunnen gebeuren?
En er naast blijven lopen?
Ik zit op de wagen hoor.

(als ik je niet goed begrijp sorry)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:49

S_zanne schreef:
BlueStar schreef:

Dit vind ik dan beetje een rare opmerking.

Pony overleeft het wel :r :\
Heb je wel enig idee wat voor nare ongelukken er voor de wagen (of voor een slee) kunnen gebeuren?
En er naast blijven lopen?
Ik zit op de wagen hoor.

(als ik je niet goed begrijp sorry)

hihhi geeft niets hoor ik zat er ook (wat) naast qua strekking van het verhaal.

Ik begrijp dat je nu op de wagen zit, ik bedoelde dat het verstandig is om altijd naast het paard/pony te lopen als het een nieuweling is in het tuig of voor de kar. En ja hoor ik weet donders wat voor ongelukken er kunnen gebeuren, goddank zelf nooit meegemaakt maar wel gezien.
Meestal wordt een pony voor de slee gebonden (met of zonder voor af beleren) in de veiligheid van weide, er wordt in het begin meestal wel even meegelopen dan gement en dan pas gezeten op de slee.

Ik ben ooit ook als gansje ik was toen rond de 17 jaar, met mijn eerste pony gewoon begonnen. Mijn ervaring was alleen rijden zowel manege als verzorgpaarden. En geloof mij sommige 12 of 14 jarige hebben meer verstand dan sommige 18 jarige. Maar over die hebben we het nu hier even niet :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:25

Bluestar; ga met de reactie van Stef mee. Daarbij is het juist gebruikelijk om wél meteen al op de wagen te gaan zitten, en tuurlijk is er een persoon die naast het paard meeloopt en het paard ook vasthoudt vanaf de grond, maar het is juist erg gevaarlijk als er niemand op de wagen zit in het begin; als het paard dan schrikt en aan de kletter gaat of zich los rukt, is paard los met wagen achter zich aan, en dan zijn de rapen pas echt gaar. Als menner op de bok zit kan dat ook gebeuren, maar dan zit je óp de wagen, heb je ten eerste meer te vertellen dan vanaf de grond en bovendien als hij dan gaat, dan ga je mee als menner en kan je onderweg nog vanalles proberen om het paard tot rust en/of tot stilstand te krijgen.

Kan me voorstellen dat jou ervaring met het KB dus niet echt bijzonder positief is geweest; aan de andere kant is er nu heel veel veranderd, en voor mensen zonder enige menervaring vind ik het persoonlijk wel een heel goed idee; ook ik heb geen KB, maar ben wel jaren begeleid door een zeer ervaren persoon; daar hoorde ook bij het opdoen van tuigkennis, leren hoe je het tuig pas maakt, optuigt, inspant, etc. etc.
Na altijd die tijd heeft het KB voor mij dus niet meer zo veel toegevoegde waarde om dat nog eens te gaan halen; al zou het voor het Achenbach systeem wel handig zijn; dat heb ik namelijk nooit echt geleerd, en zou het wel fijn vinden om dat te kunnen. Maar om nou alleen daarvoor het KB te halen....