Paard word erg heet met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:44

Het paard krijgt 3 kg per dag gewoon normale bix, ik sta op een stal waar de paarden allemaal hetzelfde voer krijgen dus hij krijgt gewoon basis brok.
Ze staat een paar uur per dag los afhankelijk van het weer en verder dan werk ik met haar

Daarnaast is ook zeker mijn intentie om te longeren om haar aan het werk te zetten maar ik wil eerst gewoon het wegrennen eruit hebben.
Overigens buiten het sprintje trekken luistert ze prima aan de longeerlijn ook op de hulp terug totdat het moment komt, dit is meestal na een minuut of 20.
Mij is aangeraden om er een bijzet aan te hangen maar daar begin ik absoluut niet aan want daar gaat ze fel tegenin.
Daarnaast veranderd er voor het aanzetten tot de ellenlange sprint weinig aan haar te merken dat ze dat gaat doen, ze loopt gewoon rustig met haar oortjes naar voren, dan in een enkel ogenblik zet ze extreem de achterhand eronder rent weg en gaat luid snurkend door de baan heen met haar oren in haar nek.
Dan probeer ik inderdaad wat jij zegt gewoon op rustige toon een ellenlange hoooo te zeggen en licht ophoudingen te geven maar dat is dan tegen dovemansoren gericht op dat moment.
Op het moment dat ze weer daarmee stopt laat ik haar inderdaad eerst een aantal rondjes stappen en laat haar dan pas weer opnieuw draven en ik beloon haar heel veel.
Overigens heb ik nooit de longeerzweep in mijn hand met longeren die ligt altijd gewoon op de grond en die ziet ze verder ook niet.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:46

Dorienn schreef:
oke dan heb je niets aan mijn post :p Veel mensen longeren op deze manier, en met een gevoelig paard kom je zo niet ver.
Hoe vaak hangt af van hoe hij die dag is. De ene dag moet dit niet, een andere keer dan voel je dat hij spanning opbouwt en dan moet je een pauze geven. Bij de mijne is dit wel duidelijk te zien aan de spierspanning en aan zijn ogen. Want als hij al gespannen is, en je geeft dan pauze kan je evengoed op je hoofd gaan staan want dan maakt dat geen zier uit.
Wel longeer ik niet veel, ik doe meer circling game en dan heb ik dit probleem niet omdat je paard moet nadenken als hij op de cirkel loopt. Daar zit ik er meer mee dat hij zich naar me omdraait 'doe ik het goed'. Is deze ook onzeker? Maar daarmee train je niet dressuurmatig dus daar ben je niets mee.

Naar mensen toe is ze wat onzeker af en toe.
Ze wilt altijd graag bevestiging hebben dat ze het goed doet en dit doe ik ook heel veel bij haar.
Tegenover andere paarden is het een ontzettend dominant paard, veulens zijn al helemaal niet veilig bij haar.

Overigens laat ik haar veel stappen tussendoor maar ze schiet ook weleens uit stap dan als een raket ervandoor

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:47

drie kilo? Dat is best veel. Moet ze erg hard werken dan?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:56

fried_egg schreef:
drie kilo? Dat is best veel. Moet ze erg hard werken dan?

Ze krijgen 3 voerbeurten per dag dus ze krijgt steeds dan 1 kg.
Ik rijd met haar op M1 niveau en rijd haar zeker 5 keer in de week 3 kwartier en ik train wel vrij intensief ja.
Ik heb haar weleens op minder voer gezet maar dan word ze erg mager.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:57

3 kilo krachtvoer voor een heet paard? Dat is denk ik niet zo heel handig. Vooral als ze buiten het werk maar een half uurtje eruit komt. Zo zal ze altijd spanning in haar lijf houden omdat ze te veel energie heeft en dat niet kwijt kan.
Als ik jou was zou ik haar geleidelijk terug zetten op het voer zodat ze niet zoveel extra energie heeft. Heb je het idee dat ze er door af valt, dan kan je naar andere voersoorten gaan kijken met een lage energiewaarde. En natuurlijk voldoende ruwvoer blijven geven.

Meestal is ze dus de eerste 20 minuten braaf? En dan plots boem? Ik denk niet dat dit paard angstig is, maar het longeren saai vind. De eerste ronde vind ze het allemaal oke en let ze op, maar dan verliest ze haar concentratie. Probeer voor dat ze die concentratie verliest in te grijpen. Dat kan door haar even bij te laten komen, te laten stappen (5min) even bij je te laten komen en een aai te geven. Of door haar juist even wat harder aan het werk te zetten. Vraag eens een korte tempowisseling, gevolgd door een lange. Vraag haar eens wat meer in te buigen, of juist de circel wat groter of kleiner te maken.
Bijzetteugels vind ik ook onzin, zeker als ze ertegenin gaat. Denk ook dat je dit heel goed kan oplossen door zelf nog sneller te worden en op tijd in te grijpen. Schiet ze wel weg, wees maar eens echt duidelijk, om daarna weer door te gaan alsof je neus bloed.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 16:02

Ik weet 99% zeker dat het niet is omdat ze het saai vind dat ze dat doet
Ze geeft echt een extreme reactie dan kan ze wel heel goed acteren ;)

ik ben trouwens veel bezig dan met haar aan de longeerlijn hoor het is niet dat ze rondjes zit te sloffen alleen maar ik wissel veel van hand beetje stelling vragen keertje wat meer inbuigen, veel overgangen, veel tempowisselingen.

Overigens is ander voer geven op de stal waar ik sta geen optie.

Anoniem

Re: Paard word erg heet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:05

Als je paard zo paniekert van longeren, zou ik er mee ophouden.
Er zijn wel andere manieren om een paard te trainen, bijv. lange teugelwerk. Hartstikke goed voor het paard, intensief en nog leuk ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:08

Heel eerlijk? Ander voer geen optie is schandalig. Wanneer het om het welzijn (lichamelijk en geestelijk) van een paard gaat moet jij gewoon kunnen kiezen wat het beste voor jouw paard is. Ik zou dus heel goed gaan nadenken over het voer wat ze nu krijgt en eens proberen het aan te passen. Heb je vaste dagen waarop je rijd en longeert? Dan zou je het op die dagen aan kunnen passen. Voer wat voor het werk gegeven wordt (tot een half uur geloof ik) heeft het meeste effect.

Ook moet je erg oppassen met tempowisselingen. Korte snelle achter elkaar motiveert om sneller te lopen, meer spanning en meer energie.

Als het geen verveling is, wat denk jij dan dat het is?

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:09

Maar je kunt toch vragen of ze per voerbeurt minder voer geven en dan zelf dagelijks energie-arme muesli bijgeven ofzo?

Ik snap dat staleigenaar niet met 100 verschillende soorten voer wilt werken, maar zou je ook niet bakjes aan haar stal kunnen hangen, dat ze die bakjes geven?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 16:13

RianneH schreef:
Heel eerlijk? Ander voer geen optie is schandalig. Wanneer het om het welzijn (lichamelijk en geestelijk) van een paard gaat moet jij gewoon kunnen kiezen wat het beste voor jouw paard is. Ik zou dus heel goed gaan nadenken over het voer wat ze nu krijgt en eens proberen het aan te passen. Heb je vaste dagen waarop je rijd en longeert? Dan zou je het op die dagen aan kunnen passen. Voer wat voor het werk gegeven wordt (tot een half uur geloof ik) heeft het meeste effect.

Ook moet je erg oppassen met tempowisselingen. Korte snelle achter elkaar motiveert om sneller te lopen, meer spanning en meer energie.

Als het geen verveling is, wat denk jij dan dat het is?

Paard staat op een stal waar door het personeel gevoerd word.
Krijgen gewoon vaste hoeveelheid ik kan niet zeggen hij moet de ene dag dit en de andere dag dat.
Als ze 1 iemand gaan toestaan om ander voer te geven dan lopen ze op een gegeven moment met 10 zakken.
Ik heb geen vaste dagen waarop ik rijd dat verschilt iedere keer.

Het paard fokt zichzelf op en waarschijnlijk dat er ook wel een stukje angst bij zit.
Gezien zijn ogen dan.

@ fried_egg ik heb inderdaad muesli bijgevoerd, nature's best.
Daarnaast kreeg hij toen inderdaad een half bix per voerbeurt.
Alleen ze at die muesli niet op, ze trok dr neus ervoor op. :+
Daarnaast gaan paardensnoepjes en fruit er 9 van de 10 keer ook niet in :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:31

Niet is onmogelijk, maar blijkbaar zie jij het niet zitten. Dan zou ik zoals Fried zegt, minder laten voeren door het personeel en zelf extra voeren. Er zijn meer en vooral speciale muesli dan Nature's best, die wel heel goed helpen. Maar goed, eigen keuze..

Toch denk ik dat je het probleem niet op kan lossen zonder alles aan te pakken.

Waar komt die angst weg? Vanwege het opfokken, spanning opbouwen en dat niet goed kwijt kunnen? Dat betekend dus dat je voor de spanning al in moet grijpen, door of harder werken, of meer rust in bouwen.
Wanneer een paard geconcentreerd aan het werk is, zal die ook niet snel verkeerde spanning opbouwen en kan dat niet omslaan in angst. Dus je kan wel stellen dat die zich 'verveelt' want er is ruimte om aan iets anders te denken. Of de concentratieboog is te kort, waardoor je die moet gaan opbouwen. Dan zal je de eerste paar keer na 20 minuten al moeten stoppen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 16:37

Ik heb ook al andere muesli geprobeerd,steeds een handje van andere mensen om te kijken hoe dat ging maar dat wilt die ook niet eten.
Ik ben dus nog een beetje aan het kijken naar een muesli waar niet te veel poespas door heen zit om te kijken of ze dat wel eet.

Ik longeer nooit langer dan 30 minuten, vaak korter.
Ik denk zelf aan de hand van jullie posts dat er meer rustmoment ingebouwd moeten worden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:29

orienta schreef:
Krijgen gewoon vaste hoeveelheid ik kan niet zeggen hij moet de ene dag dit en de andere dag dat.
Als ze 1 iemand gaan toestaan om ander voer te geven dan lopen ze op een gegeven moment met 10 zakken.

Het paard fokt zichzelf op en waarschijnlijk dat er ook wel een stukje angst bij zit.
Gezien zijn ogen dan.

als er een vaste voerder is kan je aangeven op je bordje dat je minder wil per voer beurt, dat bepaal jij niet hun, dan is het zo dat je voer emmertjes klaar kan zetten met eigen voer die ze moeten voeren dat is immers geen moeite als je deze bij je box neerzet of hangt, met ochtend, middag, avond er op.

en het is onzinnig om te zeggen het paard fokt zichzelf op, en dat er angst bij zit, dan is het aan jou om dit te verhelpen, een heet paard fokt zich niet op dat is zijn karakter, de ruiter fokt het dier op wanneer er mee gewerkt word.
angst is iets waar je aan kan werken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:33

Moll schreef:
orienta schreef:

Gezien zijn ogen dan.

als er een vaste voerder is kan je aangeven op je bordje dat je minder wil per voer beurt, dat bepaal jij niet hun, dan is het zo dat je voer emmertjes klaar kan zetten met eigen voer die ze moeten voeren dat is immers geen moeite als je deze bij je box neerzet of hangt, met ochtend, middag, avond er op.

jij leest niet
dat kan dus niet want daar beginnen ze niet aan
Als je wilt dat ze ander voer krijgen moet je dit zelf bijvoeren en ik heb geen tijd om 3 keer per dag naar stal te gaan om hem ander voer te geven op de momenten dat er gevoerd word

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:10

orienta schreef:
Moll schreef:

jij leest niet
dat kan dus niet want daar beginnen ze niet aan
Als je wilt dat ze ander voer krijgen moet je dit zelf bijvoeren en ik heb geen tijd om 3 keer per dag naar stal te gaan om hem ander voer te geven op de momenten dat er gevoerd word

word het toch tijd voor een andere stal

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:09

jeetje, als er qua voeren niets geregeld kan worden dan is die stal ook zo flexibel als een loden deur.

Maar goed, als je kunt afspreken dat ze al 3x per dag wat minder krijgt, en jij bent er toch bijna dagelijks, dan zou je zelf wat kunnen regelen. Mits je natuurlijk iets kunt vinden wat ze eet.

En anders, als ze van minder krachtvoer echt zoveel dunner wordt, is er niet iets op te vangen door meer hooi te voeren?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:16

is het een idee om haar eerst eens even lekker ta laten rennen en dan de lijn eraan op het moment dat zei moe is. en dan 10 min.
en wat ik lees vind ik schandalig dat ze daar niet aan beginnen je betaald er voor, een idee voor een kwart minder per dag en kijken of dat werkt en anders een half niet minder. Daarbij denk ik dat inderdaar meer rust voor haar veel doet dus minder vragen per keer en wat langer door laten gaan met opdracht ook omdat ze zenuwachtig is ben ik zelf ook en ik begrijp die paarden erg goed ik heb zelf adhd en word snel geprikkeld als zij veel geprikkeld word word ze drukker. ga eens een kwartier longeren met veel minder commando's zoals eerst lekker instappen en dan lekker ontspannen draven 7 minuten op beide handen een klein gallopje en dan weer uitstappen 20 minuten kan ook natuurlijk. ik denk dat yet ook protest is van ik wil niet meer en dus schiet ze ervandoor om dat duidelijk te maken. laat er alleen rennen als jij dat wil neem haar terug met de lijn en laat haar weer stappen niet alleen kalmeren met stem maar echt terug nemen. ik denk dat rust voor har heel belangrijk is. kijk eerst hoe dat gaat en als dat goed gaat ga je weer wat meer vragen.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 14-11-10 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:21

Heilige Koei }:0 3 kilo op een dag, dan wordt zelfs een sloom paard een carbidbus.
Het verschijnsel dat een paard knettergek wordt tijdens een longeersessie, ken ik niet.
Is het paard wel attent en op jou gericht, niet alleen tijdens het longeren, maar in de gewone alledaagse omgang?

Oh ja, waar bevindt je zweep zich tijdens het longeren :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:29

Op de stal waar ik werk is net zo'n dier. Onzettende hittepetit, zit ook erg (en dan ook heul erg) hoog in het bloed!

Daar moet ik met longeren de lijn via ene bitring over hoofd (en dan wat verder richting schoft dan oren/nek) en vast aan andere bitring. Zodra ze ook maar iets te veel gaat rennen echt een flinke ruk geven, die houd na 2 minuten wel op met kl*ten. Zag dat je niet zo iemand bent, soms wil het niet anders..

Hopelijk kom je eruit..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:37

Dat is wel een erg heftige en niet zo paardvriendelijke methode, Zus.
Je trekt daarmee het bit enorm omhoog in de mondhoek.
Soms moet je wel even doorpakken, ik ben zelf ook niet van de softe praktijken maar dit gaat me een stapje te ver.
Ik zou zelf in dit geval liever twee longeerlijnen pakken.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:04

Wij hebben onze paarden (mits ze niet drachtig zijn) niets eens op 3 kg staan, dat zou ik zoiezo eerst eens gaan halveren, dat moet vast geen moeite zijn!! zeker als ze goed en genoeg ruwvoer voeren is 3 kg echt niet nodig! ;)
Vandaar uit eens kijken hoe ze reageerd.
Aan de lijn wat al eerder vernoemd is veel stapwerk en een rustig sukkeldrafje aan vragen, (schiet ze er dan direct vandoor, weer naar je toe halen, kalmeren en weer opnieuw aanvragen) als ze in dat "sukkeldrafje" uiteindelijk dr hoofdhals houding laat zakken, kun je het tempo iets verhogen, komt de spanning dan weer omhoog, direct weer terug naar het "sukkeldrafje", en dat simpelweg uit gaan bouwen en zeker geen actieve tempowisselingen :n ! Elk "gezond" paard krijg je dan uiteindelijk geheel ontspannen aan de lijn!
Citaat:
Zodra ze ook maar iets te veel gaat rennen echt een flinke ruk geven, die houd na 2 minuten wel op met kl*ten.

hmmmm... Denk niet dat dit soort methodes vruchten afwerpt :+

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:11

Jawel hoor, een paard met een beetje lef, geeft direct een ruk terug.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:18

Beetje jammer, dat sommige mensen die instelling klaarblijkelijk nog steeds hebben! Maar goed ieder zijn ding natuurlijk....... :(:)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:38

Tja in dit geval werkt het, paard word anders echt gevaarlijk. Gebruik het zelf bij mijn paarden ook niet omdat die goed opgevoed zijn.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:42

Het kan ook anders, en vriendelijker. Dan doe je de longe eerst door de bitring en dan aan de longeersingel vast, bijvoorkeur dit toepassen met dubbele longeerlijnen. Zo vermijdt je dat ophaaltrenseffect en is rukken al helemaal niet nodig.