Vrijheidsdressuur met me Toppertje :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:58

Een tik geven is ook niet nodig als je hem gewoon op afstand weet te houden.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:00

nanette1 schreef:
Een tik geven is ook niet nodig als je hem gewoon op afstand weet te houden.

Maar dat weet ze op dit filmpje niet.. maarja

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:02

gabjj8 schreef:
het is ook een begin he,
niet iedereen is meteen perfect ;)

Begin? Je doet dit nu anderhalf jaar..... Lijkt mij geen begin meer! :n Eerder een smoes :j Lekker gaan werken met de tips, dan kom je er wel! :D

EarthFocus

Re: Vrijheidsdressuur met me Toppertje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:03

na 1,5jaar met vele tussenstops kan het nog steeds een begin zijn :))

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:05

Citaat:
Ik doe dit al zolang ik hem heb (1,5jaar) en het gaat echt met sprongen vooruit.

Kan nu niet uit deze zin opmaken dat je veel met tussenstops werkt. Staat zelfs dat je ook shows geeft, dus ga ervanuit dat je
actief bezigbent :j

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:18

ja, heb nu 3x een show gedaan :)
Das meer met de basis, zoals aangegeven wordt.
En zegmaar Alwin als begin vrijheidsdressuur, en meestal een gevorderd vrijheidsdressuur beestje erbij (zoals jou beessie)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:47

Hebben paarden tegenwoordig ook al last van ADHD? Sorry, daar geloof ik niet in. Is weer zo iets typisch 'mens' om die eigenschap aan een paard te geven... :) Hij is gewoon dominant. Ik lees dat je zegt dat jullie gelijk staan; i.m.o. staat hij duidelijk boven jou... Hij lijkt over je heen te walsen, respecteert je ruimte niet, maar dat kán hij ook niet helemaal aangezien hij kort aan een touwtje hangt... Neem eens een langer leidtouw, geef hem wat meer ruimte zodat hij jou ook wat meer ruimte kan geven en dus je ruimte kán respecteren.
Als hij je ruimte binnenwalst, zet hem dan weer in achteruit. Blok hem met je elleboog, draai met het uiteinde van je touw voor z'n neus. Je slaat hem niet, mishandelt hem niet, nee, HIJ is degene die in jouw ruimte komt en (letterlijk) tegen je grens aanloopt, hij doet het helemaal zelf. Hij heeft zelf de keuze om zo dicht te komen en dus tegen een grens op te stuiten.

I.m.o. moet je daar echt aan gaan werken. Ik heb zelf ook neen pony die het heel leuk vind, maar ook heel druk wordt. Ik werk met hem in vrijheid, of aan een lang touw (leadrope). Hij krijgt alle ruimte die hij nodig heeft, ik krijg mijn ruimte waar hij respect voor moet hebben. Wordt hij te druk, loopt hij me voorbij, ok, dan draai ik me om-andere kant op en spelen we even NIET! Soms wordt hij te druk, durft al eens een jolig bokje uit te gooien. Kan best, maar niet richting mij of in mijn buurt. Dan maak ik me groot, stuur hem een rondje of 2 wég en dan mag hij zich weer aanbieden en gaan we verder. No hard feelings, maar wel even laten zien wie wie nu juist beweegt. :) Komt hij te dicht, gaat hij in achteruit.

Is hij happig op snoep? Ok, dan oefen je wachten op voedsel. Een fijne oefening vind ik zelf het aanbieden van twee handen, één met voer, één zonder voer. Je paard moet de hand zonder voer aanraken en krijgt dan een beloning uit de andere hand. Je maakt het hem eerst gemakkelijk door je lege hand dichtbij te houden. Daarna maak je het moeilijker totdat hij voorbij het voer moet om je lege hand aan te raken. Gaat hij naar de verkeerde hand? Doe beide handen weg (3 tellen achter je rug) en bied opnieuw aan.

Ik ben er zeker van dat je veel meer uit hem en jullie relatie kunt halen als je héél duidelijk op punt stelt dat jij de leider bent. En dat je dan ook meer rust kan creeëren. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:52

Vie je haalt de woorden uit mijn mond.. Beter kon ik het niet zeggen..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:54

@Vie; hartstikke bedankt voor je reactie, ga er zeker wat mee doen!!
Train normaal nooit met voedsel, dus daar heb ik over het algemeen geen last van, alleen deze keer toevallig :))

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:54

Graag gedaan! Verklaart voor mij ook gelijk waarom hij happig over komt. :Y) Maar met zo 'n oefening kan je echt prima met voedsel belonen. Zijn ze dan happig, schakel je gelijk over naar die oefening, voer even weg en dan krijgt hij de kans om het beleefd aan te pakken. Zo niet? Ok, dag voer voor een paar tellen en opnieuw proberen. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:06

Ik raad je aan om toch een NH lesje ofzo te nemen, dan kun je eens ervaren wat leiderschap op een vriendelijke manier is :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:47

super dat het je allemaal zo is gelukt ik doen het ook met me paard en ik vind dat je je paard mag slaan maar net zo als H_nalanta zei 1x een flinke mep is genoeg dat heb ik zelf ook gemerkt bij mij paard die is met steigeren ook heel opdringerig. En een paard doet het niet alleen om de snoepjes nooit een paard vind het ook gewoon leuk anders zou hij het helemaal niet doen! dus echt respect! en hoe geef jij commando voor steigeren als je op het paard zit? wil je PB'en

xx en super goed allemaal :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:54

Het ziet er gehaast uit,alles moet snel lijkt wel.Ook is er continu eten,als het eten er niet is wat gebeurd er dan? Wat wil je hier mee bereiken, dus met wat je aan het doen bent wat is je doel?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:08

Het enige wat ik zie is een rete dominante haflinger die best even op zijn plek gezet mag worden. Het enige wat hij wil is eten, desnoods haalt hij het uit je zak. Je geeft aan verder niet met snoep te oefenen maar dit plaatje zegt voor mij anders. Ook bij mensen als Emiel Voest krijgt een paard echt op zijn donder met een tik van bv de leadrope als hij té opdringerig in zijn ruimte komt. Als je bij dit paard op gelijke voet wil blijven staan walst hij dadelijk echt over je heen. Het uithangen van zijn plasser heeft niets met plezier te maken, ADHD is bij paarden nog nooit geconstateerd. Bijzondere DA die ADHD bij een paard kan constateren. Er bestaan wel zeer drukken en "opgewonden" paarden.

edit: ik sluit aan bij wat hier eerder werd gezegd. Paarden staan niet gelijk in rangorde. Ieder paard heeft zijn eigen treetje in de kudde. En afstraffen of op de plek zetten gebeurd tussen paarden onderling kan vrij hardhandig gebeuren...maar het paard snpat het direct. Liever een keer heel goed duidelijk zijn dan telkens een beetje corrigeren. Daar is niets onvriendelijks aan, dat is paardentaal.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 20-10-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:16

Je pony loopt heel erg in jou ruimte,dat is niet goed.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:17

marleen_usar schreef:
Je pony loopt heel erg in jou ruimte,dat is niet goed.

niet om banketstaaf te zijn maar ik denk dat ze dat nu al wel vaak genoeg heeft gehoord :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:20

Beter een keer te veel dan een keer te weinig,het is alleen maar een tip. *D

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:21

marleen_usar schreef:
Beter een keer te veel dan een keer te weinig,het is alleen maar een tip. *D

ja oke ik snap het maar het is al zo vaak geschreven dat het wel goed is en dat ze het wel weet nou ja denk ik dan ;)

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:48

Oeh sorry.. Maar ik vind dit er ook absoluut erg rommelig, onduidelijk en zelfs gevaarlijk uitzien!
In het filmpje zie ik het stijgeren niet, klopt dat..? Wat ik steeds zie is hetzelfde kunstje, wat herhaaldelijk, niet in rust en maar half word afgemaakt en zelfs beloond word met een snoepje wanneer het niet lukt! Dit is erg onduidelijk voor de pony en hij zal hierdoor de trucendoos los gaan gooien en alles wat ie kent ook op niet gevraagde (!) momenten gaan doen omdat ie een snoepje wil. dit is niet veilig voor jou!
Ik denk inderdaad dat je door de camera wat gehaast overkomt, dit is begrijpelijk. Maar ik maak me wel een beetje zorgen om je veiligheid. Je pony walst bijna over je heen en wanneer je niet op tijd naar achteren stapt heb je een maaiend voorbeen tegen je aan..
Ook mijn idee zou hier eerder zijn om wat grondwerk op basis van respect uit te gaan werken alvorens hier verder mee te gaan.. Dan heb je daarna een veel rustigere en fijnere samenwerking.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:45

Wat mij opvalt is dat je paard alle oefeningen afraffelt. gooit hij zijn been ook maar een klein stukje op, je beloont hem meteen. Voor een slordige oefening hoef je niet (met voer) te belonen. Vraag het hem nogmaals, tot hij een mooie uitvoering geeft en dan beloon je. Je bent leuk met hem bezig, maar niet alle oefeningen beheerst hij even goed. Ga niet te snel door met iets anders, je kunt beter een oefening goed uitwerken. Ik begrijp dat het niet altijd even gemakkelijk kan zijn. Die van mij is een tijd ook erg opdringerig geweest met voer, maar door weer terug te gaan naar de basis is dit verholpen. Veel succes :) je hebt een mooie haflinger!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 01:03

Ik ga mee met de meesten hier, schrik erg van het filmpje, zie een zeer dominante pony die compleet over je heen walst en geen respect voor je heeft :n

En dat zn piemel eruit hangt hoeft niet van plezier te zijn, dat kan ook dominantie beteken ;)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 04:49

gabjj8 schreef:
hij heeft er plezier in, anders zal zijn friemel er niet uithangen.

En sorry hoor, het zal best dat die dan een trap krijgt van een ander paard, maar hij moet zich veilig voelen bij mij ;)
Nee, sorry ik ga me paard niet elke keer slaan omdat die tedicht in de buurt komt.

En stem verheffen is genoeg hoor, dat doe ik hier alleen niet :S

Dan is het duidelijk waar het probleem ligt. Waarom deed je dat niet in het filmpje? Vind je zelf dat hij zich goed gedraagt in het filmpje?

Bekijk het filmpje nog een paar keer op je gemak en let niet alleen op hoe leuk Alvin het doet, maar vooral op de verhouding tussen jullie. Beeld je in dat jij dat niet bent, maar een ander meisje met een willekeurig paard. Stel jezelf de volgende vragen:

- Wat is het algemene gevoel bij het filmpje?
- Is er iemand de baas? Zo ja, wie? Waar zie je dat aan?
- Let het paard op hem gevraagd wordt of doet hij af en toe maar wat om zo snel mogelijk een belonging te krijgen?
- Wanneer wordt het paard beloond? Krijgt hij alleen een beloning na een correct uitgevoerde oefening, of ook voor een slordige versie?
- Zitten er gevaarlijke momenten tussen? Waar komt dat hoor? En wat zou je kunnen doen om het veiliger te maken?

Je hoeft ze hier niet te beantwoorden hoor, ik probeer je alleen aan het denken te zetten.

Persoonlijk vind ik dat je een beetje gevaarlijk bezig bent. Ik zeg niet dat je je paard moet aftuigen, zodat hij snapt dat jij de baas bent, maar wanneer je met een dier werkt dat vele malen groter, sterker en zwaarder is dan jij moet je toch overwicht hebben. Het is een mooi idee om op gelijke voet te staan, maar wanneer het er op aankomt moet jij veiligheidshalve toch dominant zijn. Paarden snappen rangorde heel goed en wanneer je hem een keer op zijn plaats wijst, kan je er de volgende keer met een lichte waarschuwing zoals een stemverheffing vanaf. Dat wil niet zeggen dat hij bang voor je is, maar wel dat hij je respecteert.