Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Idd, Parelli werkt op elk paard. En de mensen die beweren dat hun paard er nou net niet volgens het boekje op reageert, zouden misschien eerder bij zichzelf te rade moeten gaan of zij niet de verkeerde vraag stellen, of als ze de goede vraag te pakken hebben, hem verkeerd stellen.
"If your horse says "No", you either asked the wrong question, or you asked the question wrong....
Waratje schreef:Geef eens gewoon antwoord op mijn vraag, uitgaande van een paard-mens-combi die elkaar al goed kent.
Waratje schreef:Oke, twee voorbeeldjes dan. Let wel, paard en ruiter kennen elkaar goed en gaan over het algemeen zeer prettig met elkaar om.
Voorbeeld 1: Je houdt je paard het hoofdstel voor om het bit in te happen en paard draait afwijzend het hoofd weg. Wat doe je dan?
Voorbeeld 2: je gaat op buitenrit en je paard geeft duidelijk aan een bepaald pad niet in te willen dat jij op het oog had. Wat doe je?
Meer dan één antwoord mag
sanne83 schreef:Ik kan niet over anderen oordelen, want ik weet niet hoe iemand anders iets heeft aangeleerd.
Situatie 1 spreek ik even volkomen voor mezelf. Voordat ik met bit ga rijden, zorg ik dat het paard volkomen aan de hulpen staat zonder bit en zonder optoming. Daarnaast maak ik het bit indoen een positief patroon, waarbij ik het paard aangeleerd heb, moeite te doen en mee te helpen om het bit in te doen. Als het paard dan in een keer heftig reageerd als ik met het bit aankom, ga ik eerst kijken wat er aan de hand is. Mondproblemen, nagaan of er iets gebeurd is de dag ervoor waardoor het vertrouwen in het bit opeens weg is etc
sanne83 schreef:Situatie twee is volkomen afhankelijk hoe goed de relatie met het paard is, waarom het niet daarheen wil, wat er de keren daarvoor daar gebeurd is etc.
Waratje schreef:Jouw antwoord gaat volledig uit van een "probleem" bij het paard, maar daar zit het lang niet altijd. Het voorbeeld is een praktijkvoorbeeld van mijn eigen paard, zij weet dat bit in dressuren betekent in de bak (buitenrit is touwhalster) en haar weigering ging duidelijk om mijn emotionele staat. Ze had gelijk op dat moment en ik heb daar ook naar geluisterd. Touwhalster zei ze met enig nadenken wel ja op en dus hebben we even met touwhalster gereden.
waratje schreef:Zoals gezegd, de relatie is goed. Moet er altijd een reden bekend zijn waarom een paard een pad niet in wil? Heb jij ook nooit dat je eens een bui hebt van "daar heb ik gewoon geen zin in"?
Misschien goed om erbij te vermelden dat er ruime keuze in paden is
sanne83 schreef:Nee, ik ga juist niet uit van een probleem bij het paard. Als er iets gebeurd is met het bit, dan is dat niet in z'n vrije tijd gebeurd
Er is dus iets gebeurd, toen ik erbij was en dat maakt het mijn verantwoordelijkheid, mijn probleem dus.
sanne83 schreef:Als bit en touwhalster het verschil maken tussen buitenrijden en in de bak rijden, dan heb je toch het antwoord gevonden?
Neemt niet weg dat ze mogelijk de laatste keer een negatief gevoel aan het in de bak rijden over gehouden kan hebben of dat ze uberhaupt in de bak rijden stom of saai vind, ook goed om te weten, dan kan je daar ook wat aan doen.
ben beniewd wat er was met jouw emotionele staat?
sanne83 schreef:Eigenlijk denk ik wel dat er altijd een reden is. Ik denk eigenlijk niet dat paarden zo denken, "ik heb vandaag gewoon niet zo'n zin".
Er zijn wel paarden die nooit zo veel zin hebben (en weten dat dat de langere weg is), of ze herinneren zich een negatieve ervaring na het pad ingaan.
Ik kan ook wel eens zeggen "dat ik ergens gewoon geen zin in heb", maar als ik eerlijk ben kan ik dan meestal toch echt wel een reden bedenken
Het ligt echt aan het karakter van het paard wat ik daarmee zou doen. Bij een angstig paard anders dan bij een paard wat je hele hand neemt als je een vinger geeftBij een eenmalige actie anders dan bij iets wat elke keer gebeurt. Ik zou zo geen pasklaar antwoord kunnen geven.
NouJaDan schreef:Naar mijn bescheiden mening gaat het er niet om je paard te vragen of HIJ wel wil en HOE. Dat zou wat zijn zeg, dat mijn hengsten gaan bepalen hoe hun dag indeling eruit ziet. Dan weet ik wel wat de heren willen.... Zucht.
Het gaat erom je paard te motiveren. Een gemotiveerd paard gaat voor je door het vuur, waar en wanneer JIJ wilt. Niet uitsluitend waar en wanneer het hem uit komt. Dat staat trouwens ook haaks op het feit van een duidelijk leider zijn.
NouJaDan schreef:Misschien moet je iets beter lezen wat ik heb geschreven..... Motiveren is het belangrijkste. Dan hoef ik niet te vragen, ze doen het gewoon.