Parelli: wel of niet???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:00

Idd, Parelli werkt op elk paard. En de mensen die beweren dat hun paard er nou net niet volgens het boekje op reageert, zouden misschien eerder bij zichzelf te rade moeten gaan of zij niet de verkeerde vraag stellen, of als ze de goede vraag te pakken hebben, hem verkeerd stellen.

"If your horse says "No", you either asked the wrong question, or you asked the question wrong....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:12

Of het paard reageert wel volgens het boekje, maar je ziet het niet... dat kan ook nog :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:12

Cassidy schreef:
Idd, Parelli werkt op elk paard. En de mensen die beweren dat hun paard er nou net niet volgens het boekje op reageert, zouden misschien eerder bij zichzelf te rade moeten gaan of zij niet de verkeerde vraag stellen, of als ze de goede vraag te pakken hebben, hem verkeerd stellen.

"If your horse says "No", you either asked the wrong question, or you asked the question wrong....

Waarom zou een paard niet gewoon "nee" mogen zeggen op gewoon een vraag? Als je alleen maar "ja" wil horen als antwoord, wat is dan je relatie?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:19

Dus je mag niet proberen via een omweg je paard op andere gedachten proberen te brengen?
Stel je koopt een paard en dat paard rent gelijk weg als hij je de eerste keer ziet aankomen. Dat is een duidelijke "nee" ;)
Dat kan je gewoon accepteren, dan heb je een hele mooie grasmaaier. Of je kan kijken of je het paard zijn idee over jou kan veranderen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:25

Een paard dat je net hebt gekocht heb je helemaal geen relatie mee, dus dat zie ik niet als een serieus voorbeeld naar aanleiding van mijn vraag.
Geef eens gewoon antwoord op mijn vraag, uitgaande van een paard-mens-combi die elkaar al goed kent.

Enne, ik zeg niets over wat je wel of niet mag proberen, ik vraag alleen of je niet af en toe gewoon "nee" zou kunnen accepteren van je paard.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:26

Ik denk dat Parelli zeker voor/ bij en met ieder paard kan.
Parelli kan echter niet gedaan worden door elk mens. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:03

Je zou zeker nee kunnen accepteren van je paard mits het jezelf niet in gevaar brengt en jij je daar ook in kunt vinden. Hangt helemaal van de situatie af. Ik accepteer geen nee bij de trailer maar soms wel als ze langer grassies wil eten :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:34

Waratje schreef:
Geef eens gewoon antwoord op mijn vraag, uitgaande van een paard-mens-combi die elkaar al goed kent.

Geef eens een concreet voorbeeld dan. Als een paard "nee" zegt ligt het aan de relatie die ik al heb, het karakter van het paard, de oefening die ik vraag, waarom het paard nee zegt etc etc, wat ik met het antwoord doe.
Over het algemeen als een paard "nee" zegt, dan moet je inderdaad stoppen en kijken waar je iets hebt laten liggen om deze vraag te kunnen stellen aan je paard, je zoekt dus naar de missende puzzelstukjes. Of je moet je afvragen of je de vraag verkeerd gesteld hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:14

Oke, twee voorbeeldjes dan. Let wel, paard en ruiter kennen elkaar goed en gaan over het algemeen zeer prettig met elkaar om.

Voorbeeld 1: Je houdt je paard het hoofdstel voor om het bit in te happen en paard draait afwijzend het hoofd weg. Wat doe je dan?

Voorbeeld 2: je gaat op buitenrit en je paard geeft duidelijk aan een bepaald pad niet in te willen dat jij op het oog had. Wat doe je?

Meer dan één antwoord mag ;)

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:22

Ik denk dat het je sowiezo moet aanspreken als je effectief met Parelli (of met welke methode dan ook) wilt werken. Ik kan me voorstellen dat je gauw genoeg een gevoel erbij ontwikkelt als je je aan het inlezen bent of bijvoorbeeld een introductie lesje volgt...
Mij spreekt niet alles van deze methode aan, maar een aantal aspecten wel en daar maak ik ook absoluut dankbaar gebruik van. Net als bepaaldde dingen van andere methodes....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:01

Waratje schreef:
Oke, twee voorbeeldjes dan. Let wel, paard en ruiter kennen elkaar goed en gaan over het algemeen zeer prettig met elkaar om.

Voorbeeld 1: Je houdt je paard het hoofdstel voor om het bit in te happen en paard draait afwijzend het hoofd weg. Wat doe je dan?

Voorbeeld 2: je gaat op buitenrit en je paard geeft duidelijk aan een bepaald pad niet in te willen dat jij op het oog had. Wat doe je?

Meer dan één antwoord mag ;)

Ik kan niet over anderen oordelen, want ik weet niet hoe iemand anders iets heeft aangeleerd.
Situatie 1 spreek ik even volkomen voor mezelf. Voordat ik met bit ga rijden, zorg ik dat het paard volkomen aan de hulpen staat zonder bit en zonder optoming. Daarnaast maak ik het bit indoen een positief patroon, waarbij ik het paard aangeleerd heb, moeite te doen en mee te helpen om het bit in te doen. Als het paard dan in een keer heftig reageerd als ik met het bit aankom, ga ik eerst kijken wat er aan de hand is. Mondproblemen, nagaan of er iets gebeurd is de dag ervoor waardoor het vertrouwen in het bit opeens weg is etc

Situatie twee is volkomen afhankelijk hoe goed de relatie met het paard is, waarom het niet daarheen wil, wat er de keren daarvoor daar gebeurd is etc.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:06

sanne83 schreef:
Ik kan niet over anderen oordelen, want ik weet niet hoe iemand anders iets heeft aangeleerd.
Situatie 1 spreek ik even volkomen voor mezelf. Voordat ik met bit ga rijden, zorg ik dat het paard volkomen aan de hulpen staat zonder bit en zonder optoming. Daarnaast maak ik het bit indoen een positief patroon, waarbij ik het paard aangeleerd heb, moeite te doen en mee te helpen om het bit in te doen. Als het paard dan in een keer heftig reageerd als ik met het bit aankom, ga ik eerst kijken wat er aan de hand is. Mondproblemen, nagaan of er iets gebeurd is de dag ervoor waardoor het vertrouwen in het bit opeens weg is etc

Paard heeft geen problemen met het bit innemen, gebit is keurig op orde en er is niets gebeurd wat het vertrouwen in het bit heeft beschadigd. Bit wordt ook altijd voor haar neus gehouden om zelf in te happen en dat doet ze normaal gesproken vlot (bijna te vlot, als je het nog niet netjes recht hebt liggen op je hand).
Jouw antwoord gaat volledig uit van een "probleem" bij het paard, maar daar zit het lang niet altijd. Het voorbeeld is een praktijkvoorbeeld van mijn eigen paard, zij weet dat bit in dressuren betekent in de bak (buitenrit is touwhalster) en haar weigering ging duidelijk om mijn emotionele staat. Ze had gelijk op dat moment en ik heb daar ook naar geluisterd. Touwhalster zei ze met enig nadenken wel ja op en dus hebben we even met touwhalster gereden.

sanne83 schreef:
Situatie twee is volkomen afhankelijk hoe goed de relatie met het paard is, waarom het niet daarheen wil, wat er de keren daarvoor daar gebeurd is etc.

Zoals gezegd, de relatie is goed. Moet er altijd een reden bekend zijn waarom een paard een pad niet in wil? Heb jij ook nooit dat je eens een bui hebt van "daar heb ik gewoon geen zin in"?
Misschien goed om erbij te vermelden dat er ruime keuze in paden is 8-)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:30

Waratje schreef:
Jouw antwoord gaat volledig uit van een "probleem" bij het paard, maar daar zit het lang niet altijd. Het voorbeeld is een praktijkvoorbeeld van mijn eigen paard, zij weet dat bit in dressuren betekent in de bak (buitenrit is touwhalster) en haar weigering ging duidelijk om mijn emotionele staat. Ze had gelijk op dat moment en ik heb daar ook naar geluisterd. Touwhalster zei ze met enig nadenken wel ja op en dus hebben we even met touwhalster gereden.

Nee, ik ga juist niet uit van een probleem bij het paard. Als er iets gebeurd is met het bit, dan is dat niet in z'n vrije tijd gebeurd ;)
Er is dus iets gebeurd, toen ik erbij was en dat maakt het mijn verantwoordelijkheid, mijn probleem dus.
Als bit en touwhalster het verschil maken tussen buitenrijden en in de bak rijden, dan heb je toch het antwoord gevonden?
Neemt niet weg dat ze mogelijk de laatste keer een negatief gevoel aan het in de bak rijden over gehouden kan hebben of dat ze uberhaupt in de bak rijden stom of saai vind, ook goed om te weten, dan kan je daar ook wat aan doen.
ben beniewd wat er was met jouw emotionele staat?

waratje schreef:
Zoals gezegd, de relatie is goed. Moet er altijd een reden bekend zijn waarom een paard een pad niet in wil? Heb jij ook nooit dat je eens een bui hebt van "daar heb ik gewoon geen zin in"?
Misschien goed om erbij te vermelden dat er ruime keuze in paden is 8-)

Eigenlijk denk ik wel dat er altijd een reden is. Ik denk eigenlijk niet dat paarden zo denken, "ik heb vandaag gewoon niet zo'n zin".
Er zijn wel paarden die nooit zo veel zin hebben (en weten dat dat de langere weg is ;) ), of ze herinneren zich een negatieve ervaring na het pad ingaan.
Ik kan ook wel eens zeggen "dat ik ergens gewoon geen zin in heb", maar als ik eerlijk ben kan ik dan meestal toch echt wel een reden bedenken ;)

Het ligt echt aan het karakter van het paard wat ik daarmee zou doen. Bij een angstig paard anders dan bij een paard wat je hele hand neemt als je een vinger geeft :D Bij een eenmalige actie anders dan bij iets wat elke keer gebeurt. Ik zou zo geen pasklaar antwoord kunnen geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:13

sanne83 schreef:
Nee, ik ga juist niet uit van een probleem bij het paard. Als er iets gebeurd is met het bit, dan is dat niet in z'n vrije tijd gebeurd ;)
Er is dus iets gebeurd, toen ik erbij was en dat maakt het mijn verantwoordelijkheid, mijn probleem dus.

Akkoord, op die manier klopt het dat het jouw verantwoordelijkheid is, maar lang niet iedereen ziet dat zo en zeker niet als jouw probleem.

sanne83 schreef:
Als bit en touwhalster het verschil maken tussen buitenrijden en in de bak rijden, dan heb je toch het antwoord gevonden?
Neemt niet weg dat ze mogelijk de laatste keer een negatief gevoel aan het in de bak rijden over gehouden kan hebben of dat ze uberhaupt in de bak rijden stom of saai vind, ook goed om te weten, dan kan je daar ook wat aan doen.
ben beniewd wat er was met jouw emotionele staat?

Ik kwam net uit een zeer emotioneel geladen vergadering en had dus nogal last van een maalstroom aan emoties. Dat geeft mijn merrie me loepzuiver aan. Zij wilde die maalstroom niet via het bit raken, maar met touwhalster kon ze het wel aan.

sanne83 schreef:
Eigenlijk denk ik wel dat er altijd een reden is. Ik denk eigenlijk niet dat paarden zo denken, "ik heb vandaag gewoon niet zo'n zin".
Er zijn wel paarden die nooit zo veel zin hebben (en weten dat dat de langere weg is ;) ), of ze herinneren zich een negatieve ervaring na het pad ingaan.
Ik kan ook wel eens zeggen "dat ik ergens gewoon geen zin in heb", maar als ik eerlijk ben kan ik dan meestal toch echt wel een reden bedenken ;)

Het ligt echt aan het karakter van het paard wat ik daarmee zou doen. Bij een angstig paard anders dan bij een paard wat je hele hand neemt als je een vinger geeft :D Bij een eenmalige actie anders dan bij iets wat elke keer gebeurt. Ik zou zo geen pasklaar antwoord kunnen geven.

Er is ook geen pasklaar antwoord op die vraag, dat is nou juist de clou :D
Het enige waar het mij om gaat in deze discussie is of je open staat om ook een "nee" van je paard te accepteren in bepaalde gevallen of dat je net zolang doordramt (mijn optiek) tot je paard doet wat jij wilt. (hij zegt nee, dan moet ik de vraag dus net zolang anders stellen totdat hij wel ja zegt) Natuurlijk zijn er gelegenheden dat een "nee" niet geaccepteerd kan worden, en juist dan komt dat punt naar voren van "stel je de vraag wel goed". Bij Parelli-volgelingen wordt dat onderscheid vaak niet zo goed gemaakt en is dus elke "nee" reden om dus de vraag anders te gaan stellen en niet eerst te overwegen of de vraag wel realistisch is en of het eigenlijk wel echt van belang is om die "ja" te krijgen. Op zich heeft Parelli dus wel gelijk met die uitspraak, maar wat er dan mee wordt gedaan wordt ik vaak niet vrolijk van.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:23

Het gevaar van één stroming te volgen ligt altijd op de loer. Het nadeel van een stroming van als Parelli is dat mensen zich er helemaal in vast bijten en voor niets anders meer open staan. Bovendien zo'n openbaring is het nu ook weer niet. The 7 games wordt door ieder zichzelf respecterend paardenman/vrouw toch al toegepast zij het in een iets andere vorm. Nu hangt er alleen maar een naampje aan.
Ik denk dat mensen zich minder in exacte methodes moeten verdiepen en eens wat meer tijd in hun paard moeten steken. Kijken, luisteren, voelen observeren, doen en uit proberen. Vele wegen leiden naar Rome. Zoekt de manier die het beste bij jou en je paard past. Welke naampje er aan kleeft is niet belangrijk. Wel het doel: een prettige en eerlijke samenwerking!

Maar veel mensen zijn als paarden, zij hebben een leider nodig!

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:33

Jouw paard geeft ook een duidelijke nee en daarop verander jij je vraag. Jouw oorspronkelijke vraag was: ga je mee (dressuur)rijden? Antwoord, Nee.
Daarna verander je de vraag in : ga je mee (buiten) rijden.
Antwoord, Ja.
In beide gevallen wil jij graag rijden, wat je uiteidelijk dus ook gedaan heb. Je eerste vraag was dus niet de goede, de tweede wel.
Dat is ook een beetje het parelli principe. Eerst moet je leren dat je je paard vragen kan stellen en hij daar nee op mag antwoorden. I.p.v. dat je dan totaal uit het veld geslagen bent en niks meer gaat doen, stel je de vraag anders (zoals jij met dressuur of buiten rijden gedaan hebt) Of je stelt een nieuwe vraag. (bijv, zullen we dan grondwerk gaan doen)
Bij parelli gaat het er niet om dat je je paard laat doen wat jij wilt, maar dat je samen beslist wat je gaat doen. Dus niet 100 op een andere manier vragen of je paard mee wil dressuur rijden, maar een andere vraag stellen om samen iets te gaan doen.
(You asked the wrong question.)
Soms kun je iets wat je paard wel wil doen ook verkeerd vragen. Ik werk nu met een tinker die veel voorme wil doen, mits ik mijn bewegingen en dus mijn manier van vragen klein hou. Vraag ik hem met een grote beweging linksom te gaan, begint hij te steigeren, mijn vraag is dan verkeerd gesteld en in zijn ogen ben ik tegen hem aan het schreeuwen.) Vraag ik het zelfde maar dan met kleine gebaren gaat ie razendsnel alle kanten op die ik wil. (You asked the question wrong)

Dat is het onderscheid wat parelli wil maken, dat je bij jezelf nagaat of je de verkeerde vraag stelt, of dat je de vraag verkeerd formuleerd. Aan de hand daarvan kun je dus naar de oplossing gaan zoeken, en het is volgens mij zeker niet zijn bedoeling dat je de vraag maar zo vaak herhaald en op zoveel verschillende manieren stelt dat je paard uiteindelijk maar gaat doen wat jij wilt zonder dat je zijn mening respecteerd.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:39

Naar mijn bescheiden mening gaat het er niet om je paard te vragen of HIJ wel wil en HOE. Dat zou wat zijn zeg, dat mijn hengsten gaan bepalen hoe hun dag indeling eruit ziet. Dan weet ik wel wat de heren willen.... Zucht.

Het gaat erom je paard te motiveren. Een gemotiveerd paard gaat voor je door het vuur, waar en wanneer JIJ wilt. Niet uitsluitend waar en wanneer het hem uit komt. Dat staat trouwens ook haaks op het feit van een duidelijk leider zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:48

NouJaDan schreef:
Naar mijn bescheiden mening gaat het er niet om je paard te vragen of HIJ wel wil en HOE. Dat zou wat zijn zeg, dat mijn hengsten gaan bepalen hoe hun dag indeling eruit ziet. Dan weet ik wel wat de heren willen.... Zucht.

Het gaat erom je paard te motiveren. Een gemotiveerd paard gaat voor je door het vuur, waar en wanneer JIJ wilt. Niet uitsluitend waar en wanneer het hem uit komt. Dat staat trouwens ook haaks op het feit van een duidelijk leider zijn.

Het gaat er niet om dat je alles door je paard laat beslissen, maar dat je, daar waar het kan, je paard inspraak geeft. Als het aan mijn merrie ligt hoeft die jaarlijkse prik echt niet en de tandarts ook niet. Deken op vindt zij ook niks, maar toch krijgt ze hem op als ik inschat dat het weer te slecht is om zonder te lopen (ze is 23 en wordt dan stijf van de kou). Dat zijn geen discussiepunten en dat weet ze ook. Ze geeft haar mening, ik geef aan dat ik die ken en dat het toch moet. Einde discussie.
Die keer met dat bit realiseerde ik me ook dat ik een hoop bagage meebracht, met haar gevoeligheid is het dan ook verstandig om daar rekening mee te houden en niet je zin door te drijven. Maar dit gaat dan ook om een paard waar ik al 17 jaar intensief mee omga en we kennen elkaar door en door.
Dit is niet de manier waarop ik met elk paard omga, want andere paarden hebben een andere benadering nodig. Ik krijg ook de indruk dat merries en ruinen/hengsten ook daarin verschillend zijn, bij de ruinen moet je toch veel meer die leiding geven. Maar dat is ook logisch als je kijkt naar de functies van merries en hengsten in een groep. De merries hebben de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de groep, zowel sociaal als met het regelen van voldoende voedsel en drinken. De hengsten hoeven alleen maar een stuk bescherming te bieden en een enkeling mag nageslacht leveren. Daarom is het ook logisch om bij ruinen/hengsten veel directer aan te geven wat er gaat gebeuren en je met merries vaker kunt onderhandelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:42

even heel erg off-topic, wat grappig waratje, ik heb ook een merrie van 23, al 16 jaar in m'n bezit :D

Grappig wat je zegt over dat emotionele wat je paard oppikt. Even hetzelfde voorbeeldje: Ik kan nogal rechtlijnig zijn en een plan hebben en dat merkt zij gelijk als ik aankom. Dan gaat ze dus ook van die kleine dingetjes doen, die ze normaal niet doet.
Ik moet niet verwachten dat we vandaag dit of dat gaan doen. Ik begin gewoon (met het doel ergens in m'n achterhoofd) en uiteindelijk komen we er dan toch, op een manier dat zij helemaal niet door heeft dat we iets nieuws aan het doen zijn :D Dat is echt zo gaaf.
Da's echt een van mijn grootste zwakheden, rechtlijnig zijn ;)

@noujadan
Ik heb het idee dat hoe betere leider je bent, hoe meer vrijheid je aan het paard kan geven.
Als leider kan je ook zeggen; als dat jou idee is, gaaf! gaan we doen! Das iets anders dan toegeven.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:26

Een goed leider zijn houdt niet in dat je paard niets meer mag. Hoe beter het paard onder apél staat hoe groter zijn vrijheid. Immers je weet dat je in bijv. stressvolle situaties toch gehoorzaamheid van je paard krijgt. Daardoor kun je het paard meer toestaan.

Maar vragen of je op mag stappen, of je paard misschien zin heeft om te werken etc. vind ik nergens over gaan. En opvoedkundig zelfs fout. Je leert een paard onder bepaalde werkzaamheden uit te komen. Ik ga echt niet tot Sint Juttemus staan te wachten of meneer eindelijk eens ZIN heeft. Hadden ze mij op de middelbare school gevraagd: Heb je wel zin om naar school te gaan? Had ik iedere dag NEE gezegd. Lijkt me opvoedkundig niet wenselijk. Bovendien vrees ik dat als meneer geen zin heeft om normaal aan het werk te gaan, binnen zijn kunne, ik even geen ZIN heb om zijn stal uit te mesten. Hem te borstelen, te voeren etc....

Voort wat, hoort wat.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:52

NouJaDan, maak jij het werken voor je paarden zo vervelend dat ze nee zouden zeggen? Mijn merrie hapt normaal gesproken het bit uit mijn handen, ze vind werken zo leuk dat de keer dat ze niet mocht omdat ze een verdikking op haar pees had, ze heel verontwaardigd was dat ze niet mee mocht doen. Dus op het moment dat zij aangeeft dat ze iets geen goed plan vindt, dan neem ik dat heel serieus.

Sanne83, grappig ja. Klinkt alsof jou merrie en de mijne het nodige gemeen hebben ;)

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:31

Misschien moet je iets beter lezen wat ik heb geschreven..... Motiveren is het belangrijkste. Dan hoef ik niet te vragen, ze doen het gewoon.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:41

andere vraag, staat de leider van de kudde ook nee toe?
(en dan heb ik het over de kudde paarden onderling en niet de kudde mens-paard)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:12

NouJaDan schreef:
Misschien moet je iets beter lezen wat ik heb geschreven..... Motiveren is het belangrijkste. Dan hoef ik niet te vragen, ze doen het gewoon.

Misschien moet jij dan ook beter lezen, mijn merrie doet het ook gewoon, behalve bij hoge uitzondering als daar een goede reden voor is.....
Daarnaast geef ik haar inspraak bij dingen die niet echt van belang zijn (het ene of het andere pad, keuze van gang waar ruimte is), wat niet betekent dat zij maar wat kan doen, maar zij kan een voorstel doen wat van mij een ja of nee krijgt.

Cissy, ik denk wel dat de leider van een kudde dat kan toestaan, maar ook daar als het onbelangrijke dingen aangaat. Of het vaak voorkomt dat een paard in zo'n geval nee zegt kun je je wel afvragen. ;)

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:22

Je geeft het paard dus uitsluitend inspraak bij onbelangrijke dingen. Wil je een worteltje? Nee? Ok dan...tja dan prop ik em ook niet door zn mond. De rest beslis jij gewoon, net zo als ik. Wat is dan het nut van vragen? Kan het niet beter worden vernoemd als een normale en beleefde omgangsvorm naar je paard toe? Je vraagt eerst beleefd, maar bevalt het antwoord je niet zal hij het toch gewoon moeten doen (tenzij er een medische reden aan ten grondslag ligt maar dan wordt het niet KUNNEN)

Heb eens een ervaren Parelli mens aan een voormalige paard van mij zien vragen of ze op mocht stappen. Zegt ie nee volgens haar, en stapt ze niet op. Ja kom op zeg, voet in de beugel en gaan!! En maar niet snappen waarom de hengst zo vervelend wordt terwijl hij al 10 jaar schaapmak was. Kon ik em weer ophalen want hij werd gevaarlijk....Pfff....Een paard wil duidelijkheid! Geen vage toestanden, daar kunnen ze niets mee en worden ze stront vervelend van. Wees consequent, iedere dag weer, dan krijg je makkelijke en eerlijke paarden. Werkt voor kinderen trouwens exact hetzelfde....