Bijten, hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:37

ik heb nu sind 3 weken een nieuw paard.
Hij heeft ook sterk de neiging om te bijten......zeker met opzadelen ( aangeleerd gedrag).
Sinds hij bij mij is krijgt hij totaal niets uit de hand....bijtgedrag is direct verminderd.
Met zadelen liep ik onder zijn hals door, wilde hij happen, prikte ik hem met mijn elleboog.
Bijtneiging was meteen klaar.

De leider in de groep pikt het ook niet door hem gebeten te worden.......ik dus ook niet.

Nu krijgt hij alleen nog iets als beloning naast zijn gewone voer en heb nu eigelijk al geen last meet met hem.
Voor mijn vertrek krijgt hij nog lekker in zijn voerbak, gaat prima

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:46

saskiakefie schreef:
De leider van de kudde gebruikt geen geweld ;)

Hoe kom je daar nou bij?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:53

Zou het niet zo kunnen zijn dat het paard je met zadelen iets wilde vertellen?

Edit het is natuurlijk wat je onder geweld verstaat. Als je dan alleen maar denkt aan zinloos geweld.

Mijn hengst grijpt ook wel eens een brutale merrie maar laat ze wel heel.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:14

Ik geef altyd tikje op de neus. Groetjes

ikke20

Re: Bijten, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:17

toen 1 van mijn paarden nog hengst was had hij het ook voor het handje om te bijten. tik enz hielp allemaal niks(het was geen agressie was dominantie/spelen als ik door zn wei liep ofzo)
heb heel simpel een spuitflesje gepakt. daar antibijt in gedaan en zodra meneer in mn hand beet spoot ik keertje da spul in zn mond. hij heeft het 2 keer gedaan daarna niet meer.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:43

n
Laatst bijgewerkt door Indiana79 op 03-02-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:44

Lotte1990 schreef:
saskiakefie schreef:
De leider van de kudde gebruikt geen geweld ;)

Hoe kom je daar nou bij?

Daar zit wel in hoor :j
De leider (merrie) van onze kudde was altijd erg zachtaardig tegen de andere paarden, zij is nu overleden en degene die nu de leider is, gebruikt ook geen geweld, terwijl die vroeger nog weleens fel kon zijn tegen andere paarden. Ik denk dat ze dat nu niet meer hoeft te doen, omdat haar leiderschap nu is bevestigd en wordt geaccepteerd door de andere paarden. Maar volgens mij zijn er ook leidende paarden die wel agressief kunen zijn, het ligt wellicht misschien ook aan het karakter van het paard?
p.s. Ikke20: Jouw tip ga ik ook eens uitproberen, heb ook een paard wat steeds wil spelen en daarnaast ook graag overal in bijt en dus ook steeds mijn mouw vastpakt. Een tik of duwen helpt weinig, want dan denkt hij juist dat je wil spelen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:04

anneuijttt schreef:
Ik geef altyd tikje op de neus. Groetjes

vind ik niet zo'n goede manier, zo geef je binnen 10jaar nog 'tikjes' & straf je het paard constant
het is beter om een duidelijke straf te geven, zodat het paard meteen snapt dat bijten niet hoort & het ook nooit meer probeert ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:01

Allereerst nagaan waarom het paard bijt, dat is het belangrijkste.
Reageert het uit angst, pijn, dominantie, spel, omdat het misschien graag iets in de mond heeft, etc.

Allerbeste reactie is het 'blocken', met bijvoorbeeld een elleboog of vuist. Eigen verantwoordelijkheid als ze dan met hun hoofd/kaak/kin hier tegen op botsen. Bijten is gewoon nooit en te nimmer geoorloofd, negeren heeft in dit geval geen zin want bijten is gedrag waarmee onder andere rangorde e.d. bepaald wordt.. Daarnaast mag je paard eigenlijk niet zomaar in jouw eigen ruimte komen en dus ook niet friemelen of happen, en daar hoort bijten dus ook onder.
Eventueel het paard resoluut uit je ruimte sturen, buiten jouw ruimte staan ze op een dusdanige afstand dat ze niet eens meer kúnnen bijten.

Allerbelangrijkste blijft dus nagaan wat de oorzaak is van het bijten, dan kan je dit gericht gaan aanpakken. Daarnaast ligt grotendeels de oorzaak bij de eigenaar zelf, wordt bewust van je eigen houding en gedrag naar het paard toe.

Tikjes op de neus hebben geen zin, dan krijg je paarden die dat wel een leuk spelletje gaan vinden :+
STENEN aan je paard geven?? :D

Wat is er mis met gewone opvoeding en duidelijkheid? :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:05

lailapri schreef:
hmm ik heb wel gehoord van gebroken kies van steen in de luzerne dus denk dat ik geen steen ga geven :+

Ja of een flinke slokdarmverstopping, nee vind het maar een heel raar idee....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:13

Ik beet hem terug.. of ik pakte een velletje in zn hals en draaide daar aan met een boze stem erbij. Verder heeft hij het zelden gedaan,
alleen uit ondeugd.. uitdagen, grens proberen te verleggen. (mijn vorige paard.. kon ook niet met andere paarden overweg, was veel
te speels.. bleef paarden uitdagen tot hij flink getrapt werd en zelfs dan kwam hij gewoon terug hinkelen om verder te kwallen)

Mijn nieuwe paard daarentegen stond vdweek heel lief te neuzen met een pony en uit het niets wou ze in zn neus happen. Ik reageerde
sneller dan ik na kon denken en gaf haar per direct een tik op dr neus (niet zo hard hoor) En wat denkje? Mw. heeft daarna heel lief met
hem staan kroelen. Ze moet maar leren dat als ze snuffelt ze ook terug besnuffelt wordt. Is ze helemaal mal? Als je niet optreed krijg
je een semi-dominant paard waar het verkeerd mee afloopt als ze een ECHT dominant paard tegenkomt. 1 vinger en ze nemen je hand,
ik sta het dan ook nooit toe (tenzij een ander paard eerst bijt.. maar mij bijten? mnee.. dat heeft ze nog niet geprobeerd.. )

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:21

Bojangles schreef:
lailapri schreef:
hmm ik heb wel gehoord van gebroken kies van steen in de luzerne dus denk dat ik geen steen ga geven :+

Ja of een flinke slokdarmverstopping, nee vind het maar een heel raar idee....

tip van de steen heb ik ook gelezen op de website van Nalanta, maar ga die toch maar niet proberen :Y)

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:36

Toen mijn pony beet gaf ik hem een keiharde tik, en anders kneep ik in zn oor, klinkt misschien raar maar het hielp wel.. heb ook wel eens de plantenspuit erbij gepakt, gewoon flesje met water, alleen dit was niet zo'n succes, hij vond het op het laatst alleen maar lekker :') Je moet gewoon áltijd consequent blijven, bijten mag niet, punt!

en over dat rangorde gebeuren; Mijn pony, die toch veel kleiner is dan die grote friese hengsten waar die bij in het land staat, is wel de leider van het stel.
Die is dan niet zo bijterig en schopperig aangelegd tegenover andere paarden, maar hij blijft deze hengsten wel de baas.

ShanaBeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:36

Eerst en vooral uitzoeken waarom hij/zij bijt...

Rosa_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:40

Als je paard echt constant hard bijt, dan is er duidelijk iets mis en heeft het een trauma van iets, daarvoor zijn allerlei bach remedies en essentiële oliën voor te vinden. Maar als je paard elke keer een beetje speels in je hand hapt, dan moet je je handen in mosterd smeren, dan werkt geweldig, ook kan je zijn neus dan af en toe wegduwen, niet geïrriteerd, totaal neutraal blijven, maar héél duidelijk zijn. En dan zeggen goedzo, braaf, dat werkt heel goed, als hij gewoon doorheeft dat het niet hoeft, dan doet hij het ook niet meer, het is dan gewoon een "gewoonte" die hij zelf niet meer eens meer doorheeft.
Groetjes, Rosa!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:48

Negeren?! Kom op zeg! Dat werkt bij kinderen niet, bij honden niet en ook bij paarden niet! Ik ben die negeer-mentaliteit meer dan beu! Dieren moeten een duidelijke leider hebben, kinderen moet naar hun ouders luisteren en een hond heeft een baas nodig. Om dit te realiseren moet je ook duidelijkheid creeeren, en negeren schept verwarring en onduidelijkheid. Je moet een paard nooit negeren, maar ingaan om zijn gedrag. Op het moment dat een paard mij bijt, dan zal ik hem heel streng aanspreken. Doet hij het dan nog eens, dan mag hij een paar passen achteruit gaan wijken.
Kom op mensen, stop met negeren!

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:30

Ik zou het oplossen met een plantenspuit met gewoon water erin.
Niet echt iets wat in het wild ook gebeurt maar ik heb gelezen dat het bij hengsten het meest gebruikt word.
Als het paard wil bijten direct een spray en duidelijk zeggen 'NIET BIJTEN'.
Ik heb zelf er geen ervaring mee maar je kan alles proberen als het echt nodig zou zijn

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:40

Nagaan heb je zelf wat verkeerd gedaan ? somige paarden worden happerig door voedsel beloningen..
Ook het geven van zomaar wat kan tot bijt gedrag leiden.
Daarnaast zou een traumatische ervaring ook een rol kunnen spelen,heeft het paard de neiging tot bijten telkens op hetzelfde moment ?
Ook kan het zijn dat het paard jou in een lagere randorde ziet waardoor het je op die wijze probeert te verjagen!

Het oplossen is dus geheel afhankelijk van de situatie,een paard terug bijten,slaan,knijpen of dergelijke zullen hierbij geen resultaat geven..

Damiaantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:08

Je zou eerst moeten kijken naar waarom hij bijt.