"opstijgen" zonder zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:16

meggiemeg schreef:
Is er bij jou in de buurt niemand een dikke boom aan t kappen?
Kan je vragen of je een hele dikke plak kunt krijgen van de stam, die kan je dan in/vlakbij/naast je wei leggen en via dat opstapje op je paard komen, nadeel is natuurlijk wel dat hij zwaar is om even ergens anders neer te leggen..

Vind ik wel een goeie!
Kunnen de andere dus ook gebruiken, hmm mischien moet ik dat maar op de manege vertelle n :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:20

xBiondaa schreef:
meggiemeg schreef:
Is er bij jou in de buurt niemand een dikke boom aan t kappen?
Kan je vragen of je een hele dikke plak kunt krijgen van de stam, die kan je dan in/vlakbij/naast je wei leggen en via dat opstapje op je paard komen, nadeel is natuurlijk wel dat hij zwaar is om even ergens anders neer te leggen..

Vind ik wel een goeie!
Kunnen de andere dus ook gebruiken, hmm mischien moet ik dat maar op de manege vertelle n :D

Heele goeie indd.. Of je slaat een paaltje in de grond.. :+

thoraklover

Re: "opstijgen" zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:10

Ik neem meestal een aanloop, en druk ik mezelf over z'n rug en sla ik mn been eroverheen. Tip: Doe het wel bij een paard doe kan stilstaan, deed het een keer bij een druk paardje, ging ik in volle galop door de bak terwijl ik eroverheen hing :') .

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:29

Amable schreef:
Ik heb ooit mijn 3 manieren van ongezadeld opstijgen op film gezet :))
http://www.youtube.com/watch?v=tQ7muJFFd6o

dat is wel supercool zeg! wat een leuk paardje zo!

Sabbientje schreef:
tante_trien schreef:
Ik heb 2 weken ponykamp begeleid, en een meisje (1.55 ofzo?) nam een aanloop, en sprong zo op een belg! :wow:

Dus mijn tip; neem een aanloopje! :')

Mijn paard gaat dan achter mij aan zo van "wat ga jij doen" :+

Ik heb echt een stoel nodig om op die van mij te komen.
Ben veels te houterig.
Daarom rij ik haar meestal wel naar de wei, maar van de wei loop ik.
Nu is mijn paard ongeveer 1,66, dus dat maakt het al wat lastiger :P (en ik moet om een buik heen klimmen :+)

Bij ons is het ook 600-700 meter lopen.
Mijn vriend zet mij af, ik ga paardje vangen, wandel naar stal.
Na het rijden ligt het eraan of ze nat is of niet. Is ze redelijk droog ga ik erop zitten, anders loop ik naar de wei.

Als we haast hebben. Bijvoorbeeld als ik les heb, dan haalt mijn vriend haar van de wei, die kan er namelijk wel opspringen zonder hulp.
Bij mij helpt het ook niet als ik een voetje krijg, want dan slaat mijn heup vast. (Zit een beetje krakkemikkig in elkaar :P)

Misschien toch kijken of er een mogelijkheid is tot neerzetten van een krukje.
Of anders een fiets. Dat je naar de wei fietst, je paard haalt, daarna terugbrengt en dan weer terugfietst.

Dat doen er namelijk ook wel een paar bij ons op stal.

je kunt ook je paard naast de fiets meenemen (als die beetje gehoorzaam is)

Ik ben zelf 1,65 en het lukt me wel op een paardje van 1,60 te springen ofzo, alleen het probleem bij mijn pony is (1,55) dat die niet stil blijft staan als ik een aanloop neem, dan zijn we ondertussen als bij de stoep van het huis (als ik niet eraf spring) Met me kleine pony gooi ik me been erover en spring er dan op xD maar die is maar 1,25. sprong een keer anders en toen zat ze al in galop over het pad en toen lag ik dus op haar kont, heb het overleeft :P
ik ga nu altijd op de emmer bij het weiland staan (is toch leeg) en dan de emmer op de kop en dan maar ff springen (crasht de emmer wel een beetje)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:46

Ik krijg altijd een voetje maar je kunt ook gewoon 1 been erover ptoberen en dan de andere.
Maar misschien is je paard wel heel erg groot *D

TheLunaTunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:55

Of zet je paard naast een houten hek of poort fzo en klim er dan op. Als dat er is.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:56

En en is het al gelukt :D ?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:11

Nou bij mij helaas niet.. Ik heb al meerdere springpogingen gewaagd. Maar redt het nog steeds net niet.. Balen :P

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:17

Haha ach, oefening baart kunst :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:01

Gooi ik er nog zo'n leuke dooddoener bij:
de aanhouder wint ;)

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:30

myn vriendin doet dit zo ;
geef het paardje een snoepje ofzo , leg het op de grond ,
leg u been over de nek ,
zorg dat ze hoofd omhoog doet & draai u (:

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:36

gaat dat goed? ik denk dat de meeste paarden zich rot schrikken als ze hun hoofd omhoog willen doen en er zit opeens iets zwaars op waardoor dat een stuk moeilijker gaat? (of schat ik dat verkeerd in, in mijn geval heb ik bomproof paard..)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:46

Is volgens mij ook niet echt fijn voor z'n nek enzo.

Ik deed het altijd net als CrazyCat, en ik ben ook een enorme stijve hark, dan lukte het soms wel. Maar een krukje is nog het makkelijkste. :+ Er staat toch wel in de buurt van de wei en je stal een bankje oid waar je op kunt staan?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:00

brandneweyes schreef:
myn vriendin doet dit zo ;
geef het paardje een snoepje ofzo , leg het op de grond ,
leg u been over de nek ,
zorg dat ze hoofd omhoog doet & draai u (:

Ben wel benieuwd naar een filmpje hahaha

rianne1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:49

ik dee het altijd via een hek :P

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:30

Lang leve het Ikea-krukje!

Bij ons op stal was er iemand die zijn paard parkeerde, van achter een aanloop nam, met handen afzette op de kont en zo op de rug belandde, als een bokkesprong. Zag er altijd wel leuk uit. Dat moet je trouwens niet doen als je wat zwaarder bent, want je maakt wel een klap op de rug.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:42

Ik ben 1.70 en mijn paard 1.55 , maar ik kom er niet op zonder zadel. Ben gewoon niet lenig genoeg :+

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:46

pff ik moet het ook nog oefenen. Ik rij met een bareback pad en ik krijg tot nu toe altijd een voetje van mijn moeder.
Maarrr door mijn rooster moet ik er nu 1 of 2 dagen in de week ook heen zonder dat mama meekan... bleh! :P Via een hek is geen optie, we hebben alleen zo'n draad om de bak, ik kan niet buiten de bak opstappen want dan kan ik 'm niet dichtdoen en ik kan ook geen krukje in de bak laten staan _O- ik heb dus totaal geen idee of ze stil blijft staan :')

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:22

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:53

Hey dat is ook een idee git!!! Alleen diegene die ik rij is daar te panisch voor!

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:19

Er zit wel wat voorbereiding aan vooraf hoor. Het is niet zomaar een keer op zijn nek springen ;)
Ik denk dat als je de goede voorbereiding neemt je dit aan ieder paard kunt leren. Voor sommigen moet je misschien wat meer tijd uittrekken.

Je moet eerst leren op commando zijn hoofd naar beneden te doen (kneepje achter zijn oren) Zodra hij omhoog komt meteen weer een kneepje geven (niet hard) en als hij meegeeft naar beneden meteen alles weer los laten als beloning. Timing is erg belangrijk.
Daarna leer je hem op commando zijn hoofd weer omhoog te doen (bijv door een kneepje in zijn hals aan de onderkant) op dezelfde manier.
Dan is het tijd om ernaast te gaan springen als hij zijn hoofd naar beneden heeft. Dit blijf je oefenen tot hij met zijn hoofd naar beneden blijft staan terwijl jij springt. En dan weer omhoog oefenen erbij en dan is het tijd om een keertje op zijn nek te springen en gewoon een paar tellen te hangen. En als dat ook geen probleem meer is oefen je het hoofd omhoog erbij terwijl je hangt en daarna gooi je een keer je been eroverheen en dan zit je! :D

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:21

wij hebben een blok hout naast de wei
daar stap ik altijd op als ik de paarden ga halen.
Laatst bijgewerkt door lovemeintje op 19-09-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:33

Een stapje of wat meelopen en dan opspringen kan ook, levert ook heeeel charmante foto's op... :')

Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 18:00

Gelukkig staat mijn paardje tot mei weer op stal/paddock. Dus voorlopig hoef ik er niet meer op te kunnen :D Helaas kan ik er nog steeds niet op haha

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:02

Je kunt altijd even oefenen natuurlijk, gewoon een keertje per week of zo... Misschien dat je het dan tegen mei wel onder de knie hebt! :Y)