Me paardje voor de eerste keer longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stephzdesign

Re: Me paardje voor de eerste keer longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 02:40

X_marr:eventjes offtopic... weetje.. Ik ga jou een beetje vervelend vinden. Je hebt je punt gemaakt blijf er dan aub niet steeds op terug komen. Ik weet t nu wel!! K heb helemaal geen zin in geruzie... Phoee.. Word er moe van...:s

@kimmie88: dankjewel voor je reactie :)..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 04:49

Ik zat het zo een poosje te lezen en had ineens zoiets... Lees aub eens alles.. Sorry als het bot overkwam, maar het is nu wel duidelijk wat ik bedoelde ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:42

Mensen kinderen. := Doorzeiken kunnen we hier wel.
En volgens mij gaat het hier niet over het feit of hulpteugels goed of slecht zijn.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:02

Ja joh... T gaat ineens over een heel ander onderwerp.. Maarja k dacht t zal wel.. Maar gelukkig heb ik ook leuke reacties gekregen en tips waar ik iets aan heb :)...

En neej hoor, vond t ni bot. Ik wilde t ook bijna eventjes zeggen. Over dat ik het aan 10tallen xen heb gezegd :).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:46

Voor je iets gebruikt(en helemaal bij dieren!) moet je toch op zijn minst weten hoe iets werkt en wat je er mee wil bereiken.

Dat je dan beweert dat een elastiek geen dwang is geeft dus aan dat je of niet weet wat dwang is of je niet hebt verdiept in wat een elastiek doet.
Prima, zolang het om jezelf gaat mag je doen wat je wilt, maar zodra je met een dier om gaat heb je een grote verantwoording tegenover het dier en moet je meer gaan nadenken en je gezond verstand gebruiken.
Wat heb je aan een oefening in de praktijk als je de theorie er niet achter weet?
Dan ben je dus iets aan het doen terwijl je helemaal niet weet hoe het exact werkt en wat je er mee bereikt.

Dat wil je toch niet? Je zegt dat je van je paard houdt maar dan wil je toch weten wat je je paard aandoet?

Waarom zijn die hulpteugels nodig als het ook zonder kan? Waarom dan niet op safe spelen?

Ik vind het jammer dat je zegt dat je open staat en dit als opbouwende kritiek meeneemt om het vervolgens alleen met degene die hulpteugels goedkeuren eens te zijn en dat je niet kan uitleggen wat de werking van de hulpteugel is die je gebruikt. Tuurlij, hulpteugels worden niet verkocht als dwang of onvriendelijk... maar verdiep je er eens in.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:58

Ik vind t prima dat je t zegt en ik vind t goed dat je commetaar wilt geven. Heb ik ook respect voor maar t gaat mij er gewoon om dat je erop door bijft gaan. K weet t nu wel :). T werd gewoon een beetje vervelend... Snapje :)??
En ik zie t nog steeds als opbouwende kritiek... En k ga me er cker in verdiepen ;)..
Nogmaals bedankt voor de reactie :)...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:01

kippie20 schreef:
Wat ik net al zei, dit was eventjes om te kijken hoe hij op deze 2 dingen reageerde ;).. Nu longeer ik hem alleen met elastiek omdat hij hierop beter reageerde :).
Dankjewel voor de reactie :).

dan kun je beter kijken hoe hij op die 2 dingen reageerde door 4x te gaan longeren.
2x elastiek en 2x dubbel.
is niet na 5 minuten te bepalen.....

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:04

Nee dat weet ik wel, en dat ga ik ook doen. Ik probeer gewoon van alles en nog wat. En natuurlijk weet ik dat t niet na 1 keer te bepalen is :).. Ik doe verder alles rustig aan :).. T heeft geen haast...
En oja.. Gegeven moment wil ik natuurlijk dat hij zonder hulpen ook ontspannen gaat lopen. Dat s t belangrijkste.. :)

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:07

jeetje wat een gezeik de beste stuurlui staan aan wal kom vaken op dit forum die eindeloze nutteloze zeikacties tegen :( Daarom plaats ik zo weinig omdat het gewoon niet leuk meer is. Iedereen denk het te weten en neemt aan dat hun waarheden feiten zijn. Het verbaasd me dat we niet meer internationale toppers hebben want als ik op bokt lees dan weet iedereen hoe het moet?!!!

kippie je hebt een pb van me :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:16

randey schreef:
jeetje wat een gezeik de beste stuurlui staan aan wal kom vaken op dit forum die eindeloze nutteloze zeikacties tegen :( Daarom plaats ik zo weinig omdat het gewoon niet leuk meer is. Iedereen denk het te weten en neemt aan dat hun waarheden feiten zijn. Het verbaasd me dat we niet meer internationale toppers hebben want als ik op bokt lees dan weet iedereen hoe het moet?!!!

kippie je hebt een pb van me :D

Als je nu al zat van bokt bent kom dan niet meer op bokt?
Oh en het is een fit hoor dat je een paard zonder hulpteugels ontspannen kunt laten rondlopen :)
Om een internationale topper te worden heb je toch wel wat meer nodig dan alelen wat kennis.

TS super dat je je er in gaat verdiepen! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:02

x_Marr schreef:
We hebben toch op school oid. allemaal geleerd wat dwang is?
Dan kan je er lijkt mij toch niet onderuit dat hulpteugels dwang zijn...

Oh dus het kan alleen met hulpteugels en ander blijf je maar door klungelen :? En je beredenatie daarachter is.....?

TS: Ik gebruik maar even het onderschrift van de eigenaaresse van mn verzorgpaard: ''Zonder theorie is elke praktijk zinloos - Guérinière''.

Als je met paarden bezig bent ben je van begin tot eind bezig met dwang, vanaf het moment dat je ze uit de wei haalt tot je ze terug zet en zelfs dan nog aangezien je paard de weide niet uit kan.

Ik zeg niet dat het alléén kan met hulpteugels, het kan prima zonder.
Ik hoor vaak het argument; er wordt vaak verkeerd omgegaan met hulpteugels dus kun je ze maar beter helemaal niet gebruiken.
In praktijk is het zo dat er meer mensen met een hulpteugel om kunnen gaan dan dat er mensen zijn die hun problemen zonder kunnen oplossen.
Beter een hulpteugel gebruiken dan maanden of zelfs jaren doorklungelen omdat je het perse zelf wilt doen.
Want die maanden of jaren loopt je paard wel in een verkeerde houding en heeft dus pijn als hij jou ook nog eens moet tillen.

Je moet een hulpteugel zien als les voor je paard, les in hoe hij zijn lichaam goed moet gebruiken en je neemt zelf toch ook les als iets niet lukt?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:12

stephie leuke fotos!!
Yemen moet nog een hoop leren, maar gaat samen met jou met sprongen vooruit.

Jammer dat er weer mensen zijn die struikelen over het feit dat je een elastiek gebruikt! Zoals te zien is zit de elastiek totaal niet strak en wordt het paard verder niet gehinderd in zijn doen. De elastiek zorgt er juist voor dat hij niet zijn rug wegdrukt zoals op de foto te zien is als hij aan de dubbele longe loopt. Paard moet eerst leren dat hij zijn hoofd naar beneden moet dragen en daarbij ook kan ontspannen, dat is een lang proces! TS heeft het paard een half jaar!!!
Er hoeven niet altijd maar positieve reacties te zijn, maar de overdreven anti-hulpteugel reacties kunnen wel achterwege blijven. TS heeft om hulp gevraagd van een derde die er wel verstand van heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:11

anneliesdj schreef:
x_Marr schreef:
We hebben toch op school oid. allemaal geleerd wat dwang is?
Dan kan je er lijkt mij toch niet onderuit dat hulpteugels dwang zijn...

Oh dus het kan alleen met hulpteugels en ander blijf je maar door klungelen :? En je beredenatie daarachter is.....?

TS: Ik gebruik maar even het onderschrift van de eigenaaresse van mn verzorgpaard: ''Zonder theorie is elke praktijk zinloos - Guérinière''.

Als je met paarden bezig bent ben je van begin tot eind bezig met dwang, vanaf het moment dat je ze uit de wei haalt tot je ze terug zet en zelfs dan nog aangezien je paard de weide niet uit kan.

Ik zeg niet dat het alléén kan met hulpteugels, het kan prima zonder.
Ik hoor vaak het argument; er wordt vaak verkeerd omgegaan met hulpteugels dus kun je ze maar beter helemaal niet gebruiken.
In praktijk is het zo dat er meer mensen met een hulpteugel om kunnen gaan dan dat er mensen zijn die hun problemen zonder kunnen oplossen.
Beter een hulpteugel gebruiken dan maanden of zelfs jaren doorklungelen omdat je het perse zelf wilt doen.
Want die maanden of jaren loopt je paard wel in een verkeerde houding en heeft dus pijn als hij jou ook nog eens moet tillen.

Je moet een hulpteugel zien als les voor je paard, les in hoe hij zijn lichaam goed moet gebruiken en je neemt zelf toch ook les als iets niet lukt?

Met een hulpteugel kan je zoveel meer verpesten dan jaren zonder hupteugels blijven aanklungelen... en niet je paard in een houding dwingen.

Een hulpteugel les voor een paard!? Ik mag hopen dat dat een grapje is......... De hele tijd dat het paard bij je is geef je hem les, je doet oefeningen met het paard om het paard atletischer te maken, om hem recht te richten en om hem in evenwicht te brengen.... daar heb je geen hulpteugel voor nodig, beter zelfs vaak werken hulpteugels averechts.

Mijn verzorgpaard kon een tijdje terug niet correct ontspannen, telkens ontspande hij maar ging er dan toch snel weer uit. Helemaal onderzocht door een DA, bleek alleen een gevoelige plek in de rug te hebben maar verder hebben ze niks kunnen vinden. Het advies: longeren met pessoa.

We hebben geen pessoa nodig gehad en toch issie er nu weer bovenop, en nee dat is geen wereldwonder maar dat is gewoon iets wat correct paardrijden heet, en mijn verzorgpaard heeft daar gewoon veel steun bij nodig(meerdere dagen in de week trainen) om recht te kunnen blijven, maar dat is natuurlijk niet bij ieder paard zo.
Hij heeft 3 maanden in training gestaan bij onze instructise en is recht, in balans en ontspannen teruggekomen. Zonder dat er een hulpteugel aangeraakt is.

Met goede les bereik je zo veel meer dan met een hulpteugel, en dan is het ook nog eens prettig voor het paard en vind het paard het fijn om met je samen te werken.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:14

HeleneDas schreef:
Ik heb er verder niet zoveel verstand van,
Maar ik denk dat het een beetje veel is voor de eerste keer, en ik vind hem ietsjes mager want je ziet zn ribben.

dat mager.. is echt iets voor dravers..
en ik vind hem er super uitzien hoor!!
glimt lekker.. en hij loopt ook al lekker ontspannen..
heb je hem ook al in een lekker galop? of ben je zover nog niet ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:15

Olle schreef:
stephie leuke fotos!!
Yemen moet nog een hoop leren, maar gaat samen met jou met sprongen vooruit.

Jammer dat er weer mensen zijn die struikelen over het feit dat je een elastiek gebruikt! Zoals te zien is zit de elastiek totaal niet strak en wordt het paard verder niet gehinderd in zijn doen. De elastiek zorgt er juist voor dat hij niet zijn rug wegdrukt zoals op de foto te zien is als hij aan de dubbele longe loopt. Paard moet eerst leren dat hij zijn hoofd naar beneden moet dragen en daarbij ook kan ontspannen, dat is een lang proces! TS heeft het paard een half jaar!!!
Er hoeven niet altijd maar positieve reacties te zijn, maar de overdreven anti-hulpteugel reacties kunnen wel achterwege blijven. TS heeft om hulp gevraagd van een derde die er wel verstand van heeft.

Beter kijken, ik zie toch echt maar op een paar foto's een boogje.
Plus dat op een aantal foto's met dubbele longe het paard fijner loopt.

Het is een grote fout dat er gedacht wordt dat als een paard zijn hoofd maar omlaag heeft dat hij zijn rug dan niet wegdrukt.
Paard moet helemaal niet leren zijn hoofd omlaag te doen, dat moet absoluut je doel ook niet zijn. Je doel moet zijn een recht en ontspannen paard... en als een paard dat is dan is het nageven een kadootje.

Vind het jammer dat er nu zoveel tegenreactie's zijn terwijl de TS wel zich meer gaat inlezen ed.
Kan geen kwaad voor anderen om dat ook te doen.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 15:31

@LadyGrace : Dankjewel :).. Ja in de galop gaat het ook steeds bter. Soms neemt me weleens in de maling hihi.. maarja hij s ook nog jong :). toen ik hem net had vond hij de galop wel lastig, maar hij kon t wel. Nu ik hem een half jaartje heb gaat hij met sprongen vooruit :).. Dus met longeren komt ook helemaal goed! ik heb er 100% vertrouwen in :)..

@olle: Dankjewel voor de reactie. :)...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:29

laten we ons even herinneren dat dit topic niet bedoelt is om lekker te gaan rellen over hulpteugels. Tips geven is geweldig, maar dwing je mening niet aan anderen op.

@kippie: lekker bezig steph. vond het erg leuk dat ik je mocht helpen. je hebt een super paardje onder je kont! vind het ook erg goed van je dat je lekker wil longeren als afwisseling! zeker met zo'n jong paardje!
Dat schrale trekt wel weer bij. je voert hem goed maar hij is echt aan het groeien. (ff meten deze week? :D)
Als je het boek van lammert haanstra wil lenen, ligt in m'n kastje! kan je jezelf nog wat meer verdiepen! (geintje hoor, t is een leuk boek)

jullie zijn echt een leuke combinatie, past goed bij elkaar!
see u @ stal

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 17:51

@_maaike_D : thnx voor je reactie :).. haha toevallig zat ik net een beetje te neuzen op internet naar een longeerboek ;).. wat een toeval hahaha... Wil t wel een keertje lenen ;)...
Vind ik een goed idee :)... misschien morgenaaf ofzo? FF kieken hoe groot me kerel al is :P..

Zieje snel weer!!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:58

x_Marr schreef:
Het komt misschien hard over maar het is wel wat ik zie: ik vind het er absoluut niet fijn uitzien.
Het paard spant bijna zijn hele lijf, bij het elastiek wordt dat nog erger en loopt hij in een gedwongen, gespannen krul. De eerste paar en de laatste paar dubbele longe foto's vind ik er ook niet prettig uitzien, veel te gespannen. Een aantal dubbele longe foto's waar hij zijn hals meer kan strekken zien er wel fijner uit.

In de krul staat niet gelijk aan goed of ontspanning!
Op foto 11 zie je duidelijk dat hij het niet prettig vind om gedwongen in de krul te lopen.

Je hebt geen hulpteugels nodig om je paard te laten ontspannen, dubbele longe is erg handig maar is moeilijk om mee om te kunnen gaan, maar weinig mensen kunnen het goed.

Laat hem eerst zijn balans vinden en op eigen benen lopen. Jekunt ook vierkante volte's gaan maken, bochtje om, rechte lijn, bochtje om rechte lijn etc.
Ik zie dat je in een soort vierkant staat? Dat lijkt mij zeer onhandig omdat je dan niet met je lichaam en houding je paard kan afremmen of juist actiever kan laten worden. Ook kan je dan niet corrigeren bij het naar buiten of het naar binnen vallen. Rechtrichten kan ook tijdens het longeren.

Mijn paard longeer ik nu ruim een jaar met bijzet en mevrouw heeft soms nog steeds spanning in haar hals, de ene keer ontspant ze sneller dan de andere keer..maar als ze eenmaal ontspant loopt ze super en dat is uiteindelijk de bedoeling en absoluut niet verkeerd!!

x_Marr schreef:
Oh en het is een fit hoor dat je een paard zonder hulpteugels ontspannen kunt laten rondlopen :)

Je paard kan zeker zonder hulpteugels ontspannen lopen, maar het doel is juist om hem meer te trainen zodat hij spieren kweekt..dat doe je niet door een beetje los laten lopen. Prima dat je zelf geen hulpteugels gebruikt maar er zijn zat paarden die er wel baat bij hebben, we zijn niet allemaal van dat natural gedoe!! Ook daar gaat niet alles paardvriendelijk.

Steph ga lekker zo door met Yemen, je weet zelf wel waar je mee bezig ben ;)

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:45

@jastie horse: hahaha... Ik blijf lkkr me ding doen :).. Komt helemaal goed!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:00

x_Marr schreef:
Met een hulpteugel kan je zoveel meer verpesten dan jaren zonder hupteugels blijven aanklungelen... en niet je paard in een houding dwingen.

Als je denkt dat je met klungelen je paard niet in een houding dwingt heb je het toch goed mis.
Jarenlang fout rijden, zorgt voor verkeerde bespiering, verkampte ledematen en pijn voor het paard. Bovendien wordt het een gewoonte na jaren en is het extra moeilijk het weer af te leren.

Citaat:
Met goede les bereik je zo veel meer dan met een hulpteugel, en dan is het ook nog eens prettig voor het paard en vind het paard het fijn om met je samen te werken.

Een goed gebruikte hulpteugel is niet vervelend voor het paard. Het is als een bit; als je eraan gaat zitten trekken is dat ook vervelend voor het paard, bij goed gebruik is er niets vervelends aan.

Zeg eens; als jouw instructeur jou iets probeert uit te leggen en jij snapt het niet, hoe lost ze dat dan op?

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:20

Hey Yemen!

Laatste x dat ik je zag zat je nog in je wintervacht, je hebt ze maar mooi afgeschud en er een satijnvacht voor ingeruild! :9

Ok, nu zonder gekkigheid.
Je bent lekker bezig, hebt veel lol met je paard en zover jij kan zien heeft hij ook plezier. Ik vind hem er goed uitzien en glanst ook mooi.
De spier in de nek ben ik wel een klein beetje jaloers op ;-)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:25

Hoi Steph, wat glimt Yemen mooi! En wat een discussies hier..... Ik ga niet zeuren over hulpteugels maar over "me paardje" Grrrrrrrrrr...
Waarom zeggen veel mensen tegenwoordig 'me' in plaats van 'mijn'? En waarom doe jij dat ook? Wil je dat nooit meer doen? hahahahhaa, groetjes van zeikert Wietske

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 18:32

Thnxs voor de reacties :)... Zal k je een btje spier van zijn nek opsturen via pb :p?? Haha...

Hahaha... Dat s gewoon vet cool op "me" te schrijven ;).. Ik ben ook heel trots dat hij zoo glimt ;)... Hihihi!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:04

JastieHorse schreef:
Mijn paard longeer ik nu ruim een jaar met bijzet en mevrouw heeft soms nog steeds spanning in haar hals, de ene keer ontspant ze sneller dan de andere keer..maar als ze eenmaal ontspant loopt ze super en dat is uiteindelijk de bedoeling en absoluut niet verkeerd!!

x_Marr schreef:

Je paard kan zeker zonder hulpteugels ontspannen lopen, maar het doel is juist om hem meer te trainen zodat hij spieren kweekt..dat doe je niet door een beetje los laten lopen. Prima dat je zelf geen hulpteugels gebruikt maar er zijn zat paarden die er wel baat bij hebben, we zijn niet allemaal van dat natural gedoe!! Ook daar gaat niet alles paardvriendelijk.

Steph ga lekker zo door met Yemen, je weet zelf wel waar je mee bezig ben ;)

Als je een al een jaar met bijzet bezig bent en er is nogsteeds spanning dan is het toch niet zo moeilijk te bedenken dat het iig voor jou paard toch niet werkt?

Zonder hulpteugels kan je prima je paard correct laten lopen(http://farm5.static.flickr.com/4096/473 ... 963d_b.jpg). En met ontspannen bedoel ik niet op de voorhand lopen en compleet ontspannen zijn, maar met achterhand gebruik en aangespannen buikspieren.
Waar baseer jij het op dat is van het naturalgedoe ben? En zeg ik dat?

Anneliesdj: Bij een bit bepaalt de hand wat je ermee doet, bij een hulpteugel kan dat niet, je kan niet voelen hoe het paard aanvoelt en het paard kan niet met zijn hoofd in de lucht als ie dat wil.... zou dat wel kunnen dan heb je dus de hulpteugel voor noppes om.

9 van de 10 keer legt ze het al duidelijk uit en snap ik het dus, snap ik het niet dan beeld ze uit en legt het nog wat duidelijker uit. En dat wil jij nu gaan vergelijken met een hulpteugel :? Als je een hulpteugel nodig hebt om je paard iets duidelijk te laten maken doe jij als ruiter iets fout, je legt het dan namelijk niet goed uit aan je paard(overigens is nageven een natuurlijke reactie), om er dan maar een hulpteugel om te binden terwijl de fout bij jou ligt klopt natuurlijk niet ;)

Oh en over het aanklungelen graag alles qouten en niet 1 zin zodat je het uit zn verband rukt.

Ik vind het trouwens jammer dat de TS wel wat doet met het commentaar en er dan nog wat mensne tegein moeten gaan zonder zich nou echt goed te verdiepen en na te denken over hulpteugels. ALs jullie nog verder willen discussieren raad ik jullie aan om een ander topic te openen en niet hier verder te gaan.