Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:22

Mijn draver doet het in de wei, als de andere paarden gaan draven of gek doen, maar ze zelf nog niet meedoet. Vaak gaat ze daarna zelf ook maf doen. Als ik ga rennen in de wei doet ze het ook :D Lijkt alsof er opwinding is en ze nog niet besloten heeft wat ze daarmee gaat doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:00

mijn draver doet dit ook. als ik met haar aan het halster loop en ze wilt gaan grazen, dan houd ik het touw kort zodat ze dat niet kan en dan doet ze zo'n raare draaiende beweging maken...

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:12

Mijn draver doet dit ook en daarna gaat hij gapen en met zijn ogen draaien en vervlgens gaat hij weer lekker staan doezelen :Z ! Ik denk niet dat het stress is, blijdschap weet ik ook niet, maar bij mijn paard lijkt het een soort ontspannings ritueel! Ik kan er alleen maar om lachen :D

NiKip

Re: Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:16

Mijn verzorgdraver doet t ook :+ Komt denk ik door hun sterke karakter! :P
Zij doet het als ik haar losgooi in de bak en nogal enthousiast wordt.. :D

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:18

Mijn draver doet dit ook...bij mij is het nu al een stuk minder...die van mij doet het vaak als ze wat gespannen is als een soort uitting daarvan denk ik...en als ze iets niet begrijpt tijdens t rijden of moeilijk vind begint ze dat ook te doen...buiten in de paddock doet ze het als ze vrolijk aan het spelen is dus waar het nou precies aan ligt geen idee.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:18

Mijn draver doet dit ook.
Vooral als hij druk is dan draait hij met zijn hoofd.
Hij doet dit in plaats van rennen en bokken denk ik.
Dat zie ik hem niet vaak doen namelijk.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:37

Arabesk schreef:
Dravers doen het allemaal. Ze zijn nou eenmaal karaktervol en met het hoofd slingeren of ronddraaien is een manier om frustratie te uiten.

knap dat jij alle dravers kent en ze in alle situaties meemaakt zodat je daaruit kan concluderen dat ze gefrustreerd zijn wanneer ze met hun hoofd zwaaien...

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:40

Arabesk schreef:
Dravers doen het allemaal. Ze zijn nou eenmaal karaktervol en met het hoofd slingeren of ronddraaien is een manier om frustratie te uiten.

Die van ons doen het allemaal niet, op een na. Dat is de tweede waarvan ik dat mee maak. Dus ze doen het zeker niet allemaal.

Het heeft inderdaad wel met het temperament te maken, er zijn er ook inderdaad meer die het doen. Je ziet het ook bij Arabische Volbloeds.

crazygirl1 schreef:
Doet hij het altijd? tijdens het rijden, in de weide, in de stal, tijdens rustige buitenrit ..?

@ Arabesk: dan ken ik toch veel uitzonderingen. Dravers gaan eerder reageren op teveel druk tijdens het rijden en dit maken ze duidelijk door tegen het bit te drukken. Zodra je druk verminderd zullen ze ook direct stoppen. Enja de dravers die koersen die zijn simpel weg niet gewoon om nageeflijk te lopen en dus hoofdje beweegt hoe het wil.

Jawel hoor, ik werk sommige van onze dravers die er aan toe zijn snel onder het zadel en die lopen gewoon netjes nageeflijk. We rijden een stukje snel, dan even rustig stappen/draven, en dan weer snel. En dat een paar keer achter elkaar. In de rust lopen ze allemaal lekker met het neusje naar beneden, over de rug en dat met een hele zachte hand en zonder stress :j

Joolien schreef:
105159 schreef:
de dravers van ons thuis waaronder er een van mij is doen dit niet
light niet aan het ras
maar ik denk eerder aan een allergie
soms doen de friezen dat waar ik voorbij fiets misschien ook verveling?

Het is geen allergie, dan schudden paarden eerder met het hoofd.

Het slaan met het hoofd komt weldegelijk meer voor bij dravers en volbloeds dan bij andere rassen, omdat deze op jongere leeftijd meer stress moeten verdragen en daardoor deze tick krijgen. Uiteraard hebben niet alle dravers dit.
Zie het als een stalondeugd.

Nou ja zeg! Het heeft te maken met temperament, het zijn volbloedpaarden. Heeft niets met stress op jongere leeftijd te maken! Zo help je verhaaltjes de wereld in
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 19-08-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: drie berichten samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:11

Dan wil ik graag weten waar het wel vandaan komt? En heb je dravers meegemaakt in hun jonge jaren? Dat gaat er niet zo aan toe als bij rijpaarden...

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:17

Joolien schreef:
Dan wil ik graag weten waar het wel vandaan komt? En heb je dravers meegemaakt in hun jonge jaren? Dat gaat er niet zo aan toe als bij rijpaarden...

Ik heb heel veel dravers meegemaakt in hun jonge jaren en ook op latere leeftijden. Wat denk jij dan dat er met die paarden gebeurt in hun jonge jaren? Dan kan ik je vertellen of dat klopt of niet.

Zoals ik al eerder heb aangegeven: dravers zijn volbloedpaarden, met meer/minder temperament net als bijvoorbeel Arabische Volbloeds. Die doen het geregeld ook.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:48

Joolien schreef:

Begin je nou weer? :+ je vraagt al 3 bladzijden lang om andere redenen dan stress en die worden al 3 bladzijden lang gegeven, misschien is het een idee om die genoemde redenen eens te lezen?

En wat gaat er bij jonge dravers anders aan toe dan bij rijpaarden dan volgens jou? Ik heb heel wat jonge dravers beleerd en die hadden echt niet meer stress dan een rijpaard bij beleren. Dit jaar nog onze eigen jonge merrie bitloos beleerd voor de kar in het bos en langs de weg, daar is geen centje stress bij komen kijken hoor

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:51

Mijn draver doet het ook!

vooral nadat de hoefsmid of tandarts geweest is en ze dan de bak in rent dan draaft ze kei hard weg en maakt ze van die maffie draaien hahah (ik stoor me er niet aan) zolang ze het niet doet wanneer ze moet werken.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:01

Mijn draver deed het niet,

Mijn haf wel, maar dan als ze blij is, en net op de wei gezet is.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:12

Mackie schreef:
Joolien schreef:

Begin je nou weer? :+ je vraagt al 3 bladzijden lang om andere redenen dan stress en die worden al 3 bladzijden lang gegeven, misschien is het een idee om die genoemde redenen eens te lezen?

En wat gaat er bij jonge dravers anders aan toe dan bij rijpaarden dan volgens jou? Ik heb heel wat jonge dravers beleerd en die hadden echt niet meer stress dan een rijpaard bij beleren. Dit jaar nog onze eigen jonge merrie bitloos beleerd voor de kar in het bos en langs de weg, daar is geen centje stress bij komen kijken hoor

Zo gaat het bij ons ook. Wij hebben er dit jaar 6 beleerd.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:08

Mijn draver doet dit ook.
Meestal bij het opstijgen en daarna is het klaar... Ik zie het als een stukje temperament voordat we aan het werk gaan.
Als we eenmaal bezig zijn gaat ze helemaal ontspannen lopen en doet ze dit niet meer. Behalve als we weer even halt houden want daar heeft ze eigenlijk geen tijd voor....

Als we uitstappen begint ze met haar hoofd te schudden, dit geeft in mijn ogen aan dat ze lekker ontspannen en voldaan is.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:09

De mijne doet het ook. Zowel wanneer hij vindt dat het te lang duurt voor z'n eten er is (frustratie) als wanneer hij naar buiten gaat (blijdschap). Onder zadel doet hij het bijna nooit, heel soms uit joligheid als we op buitenrit gaan (geef mij dat maar ipv vreugdebokken :+ ). Ik stoor me er ook niet aan :n

dravertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:27

Mijn draver doet dit inderdaad ook.

Tenminste alleen als ik rijd of als ik hem poets of iets in die richting.
Soms doet ze 't zelfs zo hard dat ze er zelf hartstikke duizelig van wordt.

en als ze op de wei staat doet ze het helemaal niet..
Ik vraag me al een tijdje af waarom ze dit doet,
maar de meeste mensen kunnen me hier geen antwoord op geven ..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:37

bij mijn draver is het inderdaad frustratie.

3567

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:22

ik heb dit probleem ook bij mijn eigen draver.
Maar wat bij mij vaak het probleem is is dat de manen verkeer zitten.
ik ben altijd voor ik ga rijden 10 minuten aan het plukken aan zijn manen, want als er maar 1 haartje verkeer zit, of trekt in zijn hoofd dan wordt ie daar helemaal hysterisch van. Het liefst gaat ie nog stijgeren ook. dat heeft ie op commando geleerd :+

CarpeDiemh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:49

ik heb eens een draver gereden die dat deed omdat hij pijn aan zijn rug had .

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:12

Ten eerste als t paardje het in de weide doet omdat ie blij, is zie ik het niet als een probleem, ten tweede als iemand zn idee hierover wetenschappelijk onderbouwt dan wil ik t aan nemen. Lijkt me dat de conclusie dat het een uiting van stress is, niet kan worden aangetoond, omdat je toevallig een aantal keer bij een draver hebt gezien. Diets doet het ook in de weide als ik er aan kom, heeft ie stress als ie t vrouwtje ziet?? De schud ie zn haar ff los, haha. Nee volgens mij is t gewoon een uiting van blijheid. Voor wie het zien wil als een stalgebrek: moet men zelf weten. Ik zie het als een heel eigen dingetje wat geen naam mag hebben. Zou ie het doen onder het rijden is het iets anders, dan word het een probleem.

megannxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:23

ik heb ook een dravertje,
en zij doet het ook als ze vrolijk is.
of als ze aandacht wilt haha.
dan kan ze nog well eens gekke dingen doen zo van: ' heej hallo ik ben hier! ' haha
echt grappig.
maar het kan geen kwaad denk want ze doen het toch echt zelff.

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:48

De mijne doet het als ze blij is of juist als er iets totaal niet goed zit. Als ik haar net in de wei gooi gaat ze rennen, bokken en veel met het hoofd slaan maar tijdens het rjiden zit er meestal iets niet lekker of als ze totaalll geen zin heeft probeert ze ook continue haar hoofd op en neer te doen en is zelfs nog in staat om erbij omhoog te springen op zulke momenten moet ik of heel veel geduld hebben en heel rustig verder rijden of gewoon stoppen, ze maakt het altijd goed duidelijk als ze geen zin heeft. Het is een echte dravereigenschap, ze doen het allemaal bij ons op stal.