zelf meelopen met longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: zelf meelopen met longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:22

Ik loop ook mee om niet alleen maar domme rondjes te blijven doorsjouwen. Pak ook vierkantjes mee en lange zijdes en dan moet je af en toe toch een ander plekje zoeken om te gaan staan en dat bij te houden

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:56

Ik longeer met lijn (enkel) en zonder lijn. Mijn paardje hou ik actief door mijn stem. Een zweep gebruik ik zelden of nooit :)

_sandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:50

Ik blijf staan en draai het longeertouw rond me.. (dus achter je rug doorgeven van het ene in het andere hand).
Dit gaat wel alleen als je paard niet stopt achter je rug, haha :D

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:54

Mij is verteld dat je mee moet lopen met je schouders gedraaid zodat je je paard met je lichaamsbouw naar voren drijft.
Maar van andere hoor ik inderdaad dat je stil moet staan.

Ik loop zelf mee, omdat het paard dan beter voorwaarts blijft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:02

Ik ben ook een meeloper. :D Ik longeer in een bak en doordat ik meeloop voorkom ik dat je van die longeerplekken krijgt. Daarnaast is het ook ook fijn om eens een lange zijde te versnellen oid. :)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:50

Ik laat de paarden die ik longeer lopen op mijn lichaamstaal. Dus ja ik maak onopgemerkt 40 kilometer haha. :D
Ik loop ook bij de achterhand (drijvende vorm). Wanneer ik grotere passen maak moet het paard ook verruimen, wanneer ik langzamer loop moet het paard het ook langzamer gaan. Als ik stil sta betekent het voor het paard dat hij/zij ook stil mag zijn.
Vind ik overigens een veel fijnere manier van longeren, het paard is dan ook veel meer op jou gericht.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:55

Wij zijn verplicht rondjes mee te lopen ivm de bodem.
Dus ja ik loop ook altijd mee :))

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:58

Ik loop mee. En wel om de afstand tussen mij en mijn paard te verkleinen, zonder dat mijn paard op een te kleine volte komt te lopen.
Sharonne weet precies de lengte van mijn zweep. En als ze buiten dat bereik loopt, kakt ze in.
Ze is nogal lui aangelegen en veel liever lui dan moe...
En het is niet zo dat ik iedere keer op haar billen moet tikken, het gaat bij haar gewoon om het idee dat ik haar zou kunnen raken als ik wil.

Over het algemeen komt het neer dat ik in een cirkel met een diameter van zo'n 3 meter meeloop.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:04

Mee loper. Ik maak ongeveer een volte van een metertje en het paard van een meter of 5.
Werkt prima zo niks aan de hand. Kan er ook niet tegen als ik stil sta. Wordt dan zo dol en misselijk!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:04

Sabbientje schreef:
Ik loop mee. En wel om de afstand tussen mij en mijn paard te verkleinen, zonder dat mijn paard op een te kleine volte komt te lopen.
Sharonne weet precies de lengte van mijn zweep. En als ze buiten dat bereik loopt, kakt ze in.
En het is niet zo dat ik iedere keer op haar billen moet tikken, het gaat bij haar gewoon om het idee dat ik haar zou kunnen raken als ik wil.

Over het algemeen komt het neer dat ik in een cirkel met een diameter van zo'n 3 meter meeloop.

Die zweep van lammert haanstra is echt een uitvinding daarvoor! Mijn pony had daar eerst ook last van, totdat ik die zweep ooit is heb gebruikt, inmiddels heb ik bij hem helemaal geen zweep meer nodig :d

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:13

Ik loop mee in een circel van ongeveer 1 meter, zodat ik zelf niet duizelig word. Als ik letterlijk om mijn eigen been draai lig ik binnen een paar minuten op de grond en zie sterretjes, dan komt er van longeren ook weinig terecht. Heb dat ooit eens geprobeerd op een clinic.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:42

Maaik schreef:
Sabbientje schreef:

Die zweep van lammert haanstra is echt een uitvinding daarvoor! Mijn pony had daar eerst ook last van, totdat ik die zweep ooit is heb gebruikt, inmiddels heb ik bij hem helemaal geen zweep meer nodig :d

Ik ben voor zo'n zweep aan het sparen :P (en dan degene die je in kan schuiven, vanwege het opruimen in de kast)
Heb nogal en flink verlanglijstje, waaronder een nieuw zadel en die heeft voorang op dit moment.
Dus hopelijk komt er ooit verbetering in. Zou handig zijn, want soms laat ze mij flink meelopen :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:18

Ik loop inderdaad ook mee.

Gebruik een zweep in het begin, gebruik 2 keer stemhulp. Geen reactie is een zweep richting hem. Hoef hem niet te raken. Daarna hoef ik de zweep niet meer te gebruiken.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:20

Ik loop ook mee, anders val ik na een paar rondjes om van de duizeligheid _O-

Als ik meeloop heb ik nergens last van, dus dan doe ik dat maar :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:22

Ik loop ook altijd in een rondje mee :j . Doe ik dat niet, kun je me na 2 rondjes opvegen omdat ik zo duizelig ben :+ .

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:06

ik liep ook mee, omdat ie onwijs trok aan me longeerlijn.
maar ik sta nu stil int midden.
Af en toe in galop stap ik van me plaats, maar dan zeg ik tegen me zelf: BLIJVEN STAAN! :P

Sinds ik stil sta in het midden, gaat het wel beter. Al wordt ik duizeliger. :Z

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:09

dan vinden jullie mij zeker raar als ik zeg dat ik GEEN meeloper ben? :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:31

Ik ben ook een meeloper. Als ik mijn pony in een te grote cirkel laat lopen, durft hij wel eens te vertragen en loopt hij niet zo actief als het zou moeten.
Hij is nog vrij jong(wordt 4 dit jaar), en gezien in kleinere cirkels lopen érg vermoeiend en belastend is, loop ik ook wel mee zodat de cirkel groot genoeg is. Die driehoek waar iedereen het over heeft hou ik er wel in, alleen maak ik zelf ook een cirkel.

Ik heb ook serieuze rugproblemen (mijn tussenwervelschijven zijn versleten), ik moet dus veel bewegen van de dokters. Als ik lang rechtsta of zit, is dat een enorme aanslag op mijn rug. Tijdens het longeren loop ik dus mee, ik buig af en toe, ga eens door mijn knieën,... en dan gaat het best wel goed.

Vanwege mijn rug ben ik al moeten stoppen met paardrijden, niemand kan me nu nog verbieden om mijn pony te longeren of met de koets te gaan rijden. Ik doe het op mijn manier, maar zo gaat het goed. Sommige mensen kijken wel raar als ik plots rechtsta op de koets en wat oefeningetjes begin te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:35

marissie170 schreef:
dan vinden jullie mij zeker raar als ik zeg dat ik GEEN meeloper ben? :+

Nee hoor, ik loop ook niet mee. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:39

Ik loop niet mee.
Ik heb een half jaar van men Haanstra les gehad.
In mijn ogen lopen veel mensen omdat hun paard niet voor de zweep is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:45

Ik loop mee omdat ik een rondje van de lengte van mijn longeerlijn veel te klein vind voor mijn paard. Ik heb een jong paard van 1,76/1,77 vind zo'n klein rondje veel te belastend. Vooral in de galop heeft ze nog ruimte nodig omdat ze achter nog niet sterk genoeg is om te verzamelen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:29

Je hóórt stil te staan :)
Maar dat lukt mij ook lang niet hoor :+
Meestal loop ik kleine rondjes mee van ong, 1 meter :#
Dus niet zo veel ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:33

Ik wissel af naar gelang mijn paard zich gedraagd. Soms (zoals bij los werken, als hij dus zonder longe loopt, maar ook bij moeilijkere oefeningen zoals balkjes lopen) heeft hij gewoon dat extra steuntje nodig en dan loop ik op een klein rondje mee. Dan steunt hij echt op mijn aanmoediging en aanwijzingen.

Met in stap balkjes die kort op elkaar liggen, doen we het zelfs samen en loop ik naast zijn hoofd. Is gezellig en hij briest dan wat af en ik praat tegen hem. En als ik dat zelf goed overdreven doe, stapt hij er ook beter over heen (bijv op cavalettihoogte).

En soms als ik los longeer is ie lekker zelf bezig (wel op commando) en kan ik stil staan en draaft hij keurig om mij heen.

Dus het is maar net hoe de longeersessie gaat wat ik doe.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:52

x_Heidi schreef:
Je hóórt stil te staan :)

Niets moet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:37

kaniemand me ook vertellen waarom je stil zou moeten staan?