[AR] alleen buiten mennen, wie doet dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arijanne123

Re: alleen buiten mennen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:41

ik ga meestal alleen weg met enkel of dubbeelspan.Ik weet dat het niet wijs is,maar ik geniet er zo van.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:47

Sjolvir schreef:
hier in de randstad, no way..
Ze rijden hier je paard gewoon voor de kar eraf als je niet oplet.

Hier in het oosten kunnen ze er anders ook wat van :\

In de wei rij ik altijd alleen. Er is dan wel altijd iemand in de buurt bijv. bezig met de stallen of andere dingen rondom de boerderij. Maar inspannen doe ik dan meestal ook alleen.
Rondje over de weg ben ik enigszins alleen. 's Avonds (als het langer licht is) gaan we met 2 aanspanningen, mijn moeder zit dan als groom bij de voorste op. Mocht er bij mij wat gebeuren rijd ik erachter, meestal stuiven ze naar voren dus is ze er sneller bij dan als ze vanachter moet komen.
Maar soms gaan we ook alleen met mijn eigen aanspanning op pad, dan zit er dus wel iemand bij me achterop. Ik ga iig niet alleen de weg op.
Wel heb ik altijd een mes, telefoon en reserve 'onderdelen' zoals touw en dergelijke mee, waar en wanneer dan ook.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:09

Met Alwyn, welsh A, onze jonge held, peins ik er niet over alleen dingen te ondernemen als ik er 'iets' achterhang. Hij wordt net beleerd en is drie jaar.
Met Simba, mini paardje, men ik wel alleen. Maar ik zoek de ellende niet op. Rij in rustige woonwijk en als ik over de wat grotere wegen rij kan ik goed uitwijken. Maar goed, het is wel een risico. Zelfs voor Simba geldt dat als hij echt wil gaan hij ook zeker wel gaat, hoe klein hij ook is :o Maar als ik hem vergelijk met een paard van de stal waar ik rij voor het koetsiersbewijs is zo'n uk echt wel makkelijker te handelen / terug te brengen dan zo'n slagschip.
Overigens vraag ik me af wat je groom wel te vertellen heeft als de boel al aan de kletter is / opzijgesprongen etc. Het van de wagen afspringen is volgens mij enorm gevaarlijk. Denk dat je altijd ruim voordat er iets raars gebeurd de groom eraf moet vragen te gaan zodat die naast het paard kan gaan lopen.
Onder het zadel ging ik altijd alleen op pad, simpelweg ook omdat er nooit iemand was die meewilde als ik ook kon. Maar met jonge paarden beleren betekende dat wel uren maken met wandelen.
En dat doen we nu dus ook met de pony die beleerd wordt voor de wagen.

OVerigens vind ik het niet alleen 'spannend' langs de weg, in de polder is het net zo spannend, of in het bos. Ben in de woonwijk eigenlijk nog het meest ontspannen omdat mensen daar langzaam rijden, ik het overzicht heb over de weg en er geen loslopende honden rennen (ivm aanlijngebod). Plus dat ik daar vaker rij en men mij wel gewend is ;) :+

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:52

Ik denk idd dat de gemiddelde groom echt niets kan doen, als het geheel aan de kletter gaat, maar hij kan natuurlijk wel ingrijpen als je onverwachts iets tegen komt in het verkeer bijvoorbeeld of een ander obstakel.
Meer in gevallen dat je tijd hebt om de groom in te schakelen, het verkeer te regelen of iets dergelijks.
Met kinderen d'r bij de kinderen van de wagen af helpen.

Rickymennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:04

Ik men wel eens alleen in de bak, maar dan is eigenlijk altijd een van mijn ouders bij huis. Als ik een keer alleen thuis ben heb ik altijd mijn mobiel in mijn broekzak. Verder men ik ook altijd met helm op in de bak, maar ook in het bos, ik vind dat alleen maar makkelijk want als er dan laag hangende takken zijn is dat in ieder geval niet pijnlijk. Ik ga nooit alleen op buitenrit, ALS er wat gebeurd kun je weinig doen en met z'n tweeen ben je dan altijd sterker. Dus altijd een groom mee!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:47

ik zou liever met z'n 2e gaan .maar in de praktijk kan het vaak niet anders.Ik moet trainen door km te maken(start mendurance)
Dus ja ik gaan alleen op pad.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:03

ga (bijna) altijd alleen. Ook nu met de jonge hengst die een klein half jaar voor de wagen loopt. eerste paar weken wel iemand mee gehad voor het geval dat.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:35

Ik men zelf niet, maar mijn vader wel en meestal gaat hij ook alleen, simpelweg, omdat er niet altijd iemand is die mee kan en het paard zal toch ingespannen moeten worden, maar ben er wel mee eens dat het veiliger is met zijn tweeen.
Een paar maanden terug is er bij ons in de buurt nog een fries op hol geslagen en in de sloot terecht gekomen, de eigenaar was alleen en had een scheurtje in zijn nekwervel op gelopen en is toch zo naar huis gereden, omdat er niemand was om te helpen en hij ook geen mobiel bij had[is dus slim om die altijd bij te hebben als je toch alleen gaat].

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:57

Ik ben zelf meestal ook alleen op pad. Dit ook omdat ik weet dat Dinkey niet snel ergens van onder de indruk is.
Als je erover nadenkt is het inderdaad niet verstandig, maar ik heb het geluk met sulky dat ik op het fietspad pas.
Daarmee vind ik het gevaar al minder omdat je niet op een autoweg rijd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:04

ik rijdt ook 'gewoon' over het fietspad hoor, heb een vrij brede wagen en straks een nog bredere marathonwagen, wel enkelspan shet, maar vooral op drukke wegen of wegen waar de auto's erg hard rijden, pak ik vaak het fietspad mee, dan wel zoveel mogelijk in de berm en natuurlijk al het verkeer voorrang verlenen dat daar op het fietspad rijdt.

Heel officieel mag je dus niet met een aanspanning of paard ohz. op het fietspad rijden, omdat je een bestuurder bent en bestuurders horen op de weg en mogen niet op het fietspad rijden.

Maar heb wel eens politie-agenten aangesproken en gevraagd wat ze er van vonden dat ik 'daar en daar' op het fietspad rijd met aanspanning, zoveel mogelijk in de berm en overig verkeer altijd voorrang geef. Ze bevestigden inderdaad dat dat officieel niet mag, maar dat zij persoonlijk mij in zo'n geval niet zo snel zouden bekeuren, omdat het dus voornamelijk uit veiligheidsoverwegingen is (voor mezelf én andere weggebruikers) dat ik daar 'illegaal' rijdt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:59

Wij gaan sowieso niet alleen, maar wij rijden ook niet met eigen paard. Imo is een groom vooral handig als er tijdens het op/af stappen, in/uitspannen iets gebeurt.

Het hangt ook wel van je paard af. Een van de paarden hier staat wel eens op zijn achterbenen als hij halt moet houden bij een kruispunt waar hij in zijn hoofd had dat hij door mocht draven. Is altijd direct over als de groom ervoor staat. De ander heeft een geweldige handrem en de groom gaat er alleen voor staan omdat het zo'n schatje is die tijdens de pauze wel een knuffel verdient :D .
Als hij echt gaat dan gaat hij wel, dan kan de groom alleen maar aan de kant springen en de koetsier uitzwaaien :Y) . (hier heeft ook wel eens een op de groom gestaan toen hij niet snel genoeg weg was := dacht ik) . Gelukkig gaan ze beide niet snel echt ;) . Vind het sowieso wel een fijn gevoel dat je een back-up hebt, als er bijv een stuk tuig kapot zou gaan naast een drukke weg zonder groom kan je dan niet repareren/uitspannen volgens mij :\ .

Wij passen niet echt op het fietspad. Vind het ook nogal aso om te proberen hier, want dan kan een fietser echt niet meer met gepaste afstand passeren. Maar ja wij hebben ook paarden van 1.70 ervoor denk dat onze wagens ook wel breder zijn dan die van een shetje.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:14

Ook ik men alleen met mijn Shetlander.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:04

Ik ga echt niet alleen mennen. Stel dat ik net niet goed wordt op de kar dan kan me bijrijder ingrijpen. Of als je pony/paard ophol slaat en je hem niet alleen kan stoppen is een bijrijder erg handig. Dat leer je ook op koetsierscurcus hoe je dan met ze 2tjes een paard moet stoppen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:46

En wat gaat je bijrijder doen om het paard te stoppen. Het enigste wat die kan is de kar pogen op 4 wielen te houden maar meer ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 03:32

Napie schreef:
En wat gaat je bijrijder doen om het paard te stoppen. Het enigste wat die kan is de kar pogen op 4 wielen te houden maar meer ook niet.

Die belt ondertussen de politie, zodat die het paard staande kunnen houden :')

In geval van aan de kletter gaan kan een groom inderdaad weinig doen voor wat betreft het paard te stoppen, maar het risico om om te slaan is idd wel een stuk kleiner met een groom achterop die bij eventuele rare sprongen en bochten kan hangen.
Maarja, sla je wel om, beland je in de sloot of tegen een boom of weet-ik-veel-wat, kan de groom paard vasthouden en gerust stellen en jij als menner uitspannen e.d.
Of je zou maar als menner van de bok gekatapulteerd worden en er is niemand die hulp kan halen bij (ernstig) lichamelijk letsel, of achter het paard aan...

Daar ben ik op zich nog wel beetje huiverig voor hoor, stel er gaat iets mis en je bent alleen en loopt zodanig letsel op dat je je pony weg ziet gaan maar er niet achter aan kan, of nog erger, niet in staat bent om hulp voor jezelf in te schakelen of te bellen.... :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:41

Ligt er aan ...
Op eigen terrein rij ik altijd alleen.
In het bos met de tweewieler wel eens alleen, met de vierwieler altijd met zijn 2-en.
Niet omdat het gezelliger is, maar het gaat mij om de veiligheid.

Als ik naar het natuurgebied ga, moet ik wel met zijn 2-en, want heb iemand nodig die de poorten en slagbomen opent om het gebied in te komen. :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:54

Maar met een hele kleine pony waar je niet met 2 mensen achter kan bijv. Zou het dan een optie zijn om met iemand die op een eigen paard rijd samen te gaan?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:10

@Milanka: ik denk dat dit beter is dan alleen. Fijn is wel als paard van ruiter stabiel is, ruiter goed kan op- en afstappen.
Een groom is bijvoorbeeld erg fijn als hij even de je span kan vasthouden bij het oversteken van een drukke weg, bijvoorbeeld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:14

Millanka schreef:
Maar met een hele kleine pony waar je niet met 2 mensen achter kan bijv. Zou het dan een optie zijn om met iemand die op een eigen paard rijd samen te gaan?

Dan moet 't wel een héle kleine pony zijn, of een iets grotere met een vrij zware wagen.
Je zou dan inderdaad een ruiter op paard mee kunnen nemen, maarja die heeft vaak z'n handen vol aan z'n eigen paard...

Meesten nemen dan iemand op de fiets mee oid.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:23

Onder het zadel ga ik vrijwel altijd alleen op pad. Doe ik ook het liefst.
Maar met mennen neem ik altijd een groom mee. Eigenlijk zou ik dat ook graag alleen doen, dan kon ik vaker gaan. Maar ik vind dat niet verantwoord. Je loopt toch een groter risico met mennen.
Maar het is ook onhandig, omdat ik ook door hekken moet, naast wildroosters als ik het bos in wil.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:40

Meestal men ik met mijn vriendin die dan haar pony mee los heeft lopen.
Ik vind het ook wel prettig en heb het een keer nodig gehad. Toen reden we gewoon,
en in een keer rende er een kind de weg over, ik schrok me rot en uit reflex trok ik aan de teugels
(hard) en idefix schrok ook en stijgerde toen, ''groom'' sprong heeeel snel uit de kar en nog voor idefix de gron raakte
had ze hem vast zodat hij niet nog keer kon stijgeren. Dat was echt dood eng en ben blij dat zei er toen bij was.
Toen was hij wel nog niet zo lang beleerd. Nu staat hij bijna een jaar voor de kar, en durf ik ook wel alleen te mennen
(alleen doe ik dat toch maar niet :+ ). Met men les tuig ik wel alleen op omdat mijn ouders niet echt met paarden om kunnen gaan
en het beetje eng vinden. Ze staan dan er wel voor, maar raken hem liever niet aan :+

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:47

Ja, ik men bijna altijd alleen, gewoonweg omdat er voor mij geen andere mogelijkheid is.
Ik kan wel zeggen dat ik mijn pony door en door ken, dat hij bomproof is en dat er nog nooit iets ergs gebeurd is (behalve een keer ervandoor schieten), maar als je Shet (of wat dan ook) ervandoor schiet kun jij niks doen, maar degene die naast je zit ook niet, heeft in zo'n moment dus heel weinig zin, zo'n groom. O:)
Dat wil niet zeggen dat het ongevaarlijk is.
Tuurlijk loop je meer risico, als paard schrikt en je valt van de kar, kan er bij mij niemand ingrijpen, als je nog een groom hebt en die blijft zitten, kan die de leidsels pakken.

Het enige excuus wat ik kan geven is dat pony echt bomproof is, en echt nooit ergens van zal schrikken, wij wonen ook aan alleen maar rustige wegen, dus de kans is erg klein. :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:47

Millanka schreef:

Wat heet klein.
Shetlanders zijn erg sterk.
Meestal zijn het de wagentjes die je beperken tot een maximum gewicht.
Niet de pony die moet trekken <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:00

Bij de kleine smurf die ik van de winter had staan had ik vaak iemand mee op de fiets. Ik ging redelijk flot de weg op zodat hij kilometers kon maken, groom op de fiets was door 2 redenen. Dan was de wagen lichter (omdat het een klein dik propje zonder enkele conditie was) en hij al erg braaf naast de fiets liep(zodra hij de fiets zag bleef hij daar in spannende situaties naast lopen omdat hij dat al jaren deed).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:03

Kort maar krachtig. Ja!