Wat me net toch overkwam..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:17

Ik heb de marylott variant, als je in de buurt woont mag je wel uitproberen op je pony, heb ook nog kaak gekruisd systeem erbij.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 18:40

Kyliam schreef:
mijn enige ervaring met bitloos was/is sitepull. ik heb er zelf 2. Eentje met zo`n gevlochten neusriem met een metalen kern. Behoorlijk scherp ding. Omdat de neus van het paard waarbij ik hem gebruik heel gevoelig is (of altans de huid) heb ik er een neusbontje rond.
Mijn andere sitepull heeft een platten leren neusriem.
Ik was er altijd heel tevreden over tot vorige week mijn paard echt zwaar op hol sloeg. En wat pmarena zegt herken ik wel. Paard deed neus de lucht in, en ik had niks meer te zeggen. Geen stuur of rem meer. Met zit en stem was het net niet genoeg om hem rustig te krijgen. Dus dat was zwaar poedersuiker.
mij lijkt het kruislingssysteem ook niet echt iets. Dus ik ben nog aan het bedenken wat ik hier mee ga doen.
Aan alle optomingen zitten voor en nadelen aan denk ik ...

Hmmm oké! :)
Naja, ik denk dat dat natuurlijk altijd wel kan gebeuren.. maar aan de sidepull en het kruislingse systeem zitten nadelen..
Misschien is er nog een goede variant die hiertussenin zit? :)

lailapri schreef:
Ik heb de marylott variant, als je in de buurt woont mag je wel uitproberen op je pony, heb ook nog kaak gekruisd systeem erbij.

Ik hoor idd ook wel veer positieve reacties over de marylott (crosslink toch?)
Ik woon in Velserbroek (ligt naast haarlem)

skins

Re: Wat me net toch overkwam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:07

@pmarena: Welk bitloos systeem is dan uw favoriet? Of welk hoofdstel vind u duidelijk?

Er bestaat ook nog een hariouviaanse neusriem en controller :s. Die bitloze systemen zijn ook uitgetest, met de testwedstrijd van bitloze hoofdstellen. Misschien is dat wat?
Ik weet niet hoe deze systemen werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:16

Ik vind zelf , en voor mijn paardje , een CRB het fijnste :j

Lekker simpel ding , weinig rotzooi om het koppie , daar houden we allebei wel van :j

En je hebt een prima rem vanwege de teugels onder het hoofd , remt hij als een touwhalster.

En toch heeft hij ook een goed stuur (als hij correct op maat bevestigd is) doordat hij duwt op de neus en kaak.

Daarin werkt hij weer als een kaakgekruist hoofdstel , alleen dan zonder het aansnoeren :)

En een S-hackamore vind ik ook fijn , bij een erg spannende rit (als je bvb. na lange tijd weer eens naar het strand gaat) zal ik die eerder pakken omdat je daarmee de allerduidelijkste rem hebt.

Daarmee dring je nog net de laatste etappe door voordat het beestje doof en blind aan de loop gaat :P

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:44

Aan de discussie kan ik weinig toevoegen, heb te weinig ervaring met de diverse bitloze optomingen. Voor wat ik ervan geprobeerd heb, werkte het kruislingse duidelijk niet voor mijn paard en mij. Sidepull idee werkte wel (ik had zelf een oud hoofdstel 'verknutseld' voor de gelegenheid). Ben echter 'gewoon' met een bit blijven rijden, ik reed toen vooral buiten en de mensen die ik daar onderweg tegenkwam, vinden een paard zonder bit per definitie eng (want stuurloos in hun ogen).

Ahem, wat ik eigenlijk wilde typen; nog even over die mevrouw in de winkel; kan het zijn dat zij het over een bosal heeft gehad?

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:40

Miekje1979 schreef:
Aan de discussie kan ik weinig toevoegen, heb te weinig ervaring met de diverse bitloze optomingen. Voor wat ik ervan geprobeerd heb, werkte het kruislingse duidelijk niet voor mijn paard en mij. Sidepull idee werkte wel (ik had zelf een oud hoofdstel 'verknutseld' voor de gelegenheid). Ben echter 'gewoon' met een bit blijven rijden, ik reed toen vooral buiten en de mensen die ik daar onderweg tegenkwam, vinden een paard zonder bit per definitie eng (want stuurloos in hun ogen).

Ahem, wat ik eigenlijk wilde typen; nog even over die mevrouw in de winkel; kan het zijn dat zij het over een bosal heeft gehad?

Hmm okee! :)
Nee ze had het écht over een sidepull, bosal hebben we het niet over gehad

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:56

Dan begrijp ook ik de winkelmevrouw niet :D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 19:58

Haha oké :')
Ach ja.. ik snapte er ookal niks van! :oo
Maarja, in m'n verhaal overdrijf ik echt niks hoor, dit is echt wat ze zei :P

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:46

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:54

Ik gebruik sinds enige tijd de barefoot contour bridle, en deze heb ik juist uitgekozen om de sidepull variant. Een kruislings systeem reageerde mijn paard niet goed op, en veel andere sidepulls spraken mij niet zo aan. Maar dit is een anatomisch gevormd leren hoofdstel, waardoor hij de druk erg goed verdeeld en heel prettig rijd vind ik zelf! Daarnaast kun je eventueel ook een bit erbij gebruiken, de bakstukken zijn heel makkelij kte bevestigen.

Ik ga na enkele maanden toch terug naar een bitje, omdat mijn paard daar toch beter op reageert uiteindelijk. Hij is bitloos ook prima te rijden maar buiten niet zonder bit, en daarnaast ben ik intensief aan het rechtrichten met hem, waar ik uiteindelijk dus toch een bitje bij nodig blijk te hebben, anders reageert hij net te weinig op mijn hoofdstel/neusriem, omdat hij dus juist niet scherp inwerkt, ik heb te weinig feeling ermee, weinig nuances kan ik ermee anabrengen. Dus ik ga met een kaptoom en bit rijden, en dubbele teugels, om altijd optimaal mijn hulpen te kunnen geven. Hij is dus eventueel te koop... Ongeveer 5 maanden oud.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:08

Sjapaz schreef:
Ik gebruik sinds enige tijd de barefoot contour bridle, en deze heb ik juist uitgekozen om de sidepull variant. Een kruislings systeem reageerde mijn paard niet goed op, en veel andere sidepulls spraken mij niet zo aan. Maar dit is een anatomisch gevormd leren hoofdstel, waardoor hij de druk erg goed verdeeld en heel prettig rijd vind ik zelf! Daarnaast kun je eventueel ook een bit erbij gebruiken, de bakstukken zijn heel makkelij kte bevestigen.

Ik ga na enkele maanden toch terug naar een bitje, omdat mijn paard daar toch beter op reageert uiteindelijk. Hij is bitloos ook prima te rijden maar buiten niet zonder bit, en daarnaast ben ik intensief aan het rechtrichten met hem, waar ik uiteindelijk dus toch een bitje bij nodig blijk te hebben, anders reageert hij net te weinig op mijn hoofdstel/neusriem, omdat hij dus juist niet scherp inwerkt, ik heb te weinig feeling ermee, weinig nuances kan ik ermee anabrengen. Dus ik ga met een kaptoom en bit rijden, en dubbele teugels, om altijd optimaal mijn hulpen te kunnen geven. Hij is dus eventueel te koop... Ongeveer 5 maanden oud.

Oké, ik ga erover nadenken :)
Ik ga even wat recensies opzoeken en dergelijk, en dan kijken of ik deze neem of toch de Nurtural

Je hoort nog wel van me!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:15

Als jullie iets weten over het materiaal van het hoofstel, wat vinden jullie dan het prettigst/zachtst?

Nurtural biothane, Nurtural elegant, Nurtural impressive, Of Nurtural nylon:

pffft. zooooooveel keuze uit hoofdstellen, wordt er gek van! :P

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:39

Inderdaad, ik zie door de bomen het bos niet meer! Ik moet dringend eens beginnen met experimenteren. Voorlopig rij ik nog op touwhalster en dat gaat prima, maar i kwil toch een "echt" hoofdstel.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:57

als je hem hoog genoeg hant kan er weinig gebeuren :)

ik zeg: gewoon doen :D