Bitloos rijden? sja dan wordt je nog weleens . . . .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:18

Leuk SecretLIN. ik ben benieuwd hoe het bevalt!

frangelica schreef:
ik wil ook over op bitloos vraag me wel af of dit ook gaat werken met een hand te rijden.....verder had ik laatst die show in belgie de eerste keer in de morgen dacht ik laat me sporen af....was geen strak plan hij snapte niet zo goed wat ik wilde...of vroeg..tja liet ze af om de vooroordelen.
stom eigelijk van mezelf. |o

Ik vind je manier van typen een beetje vaag. :o Maar bedoel je of je op één hand kan rijden met een bitloze optoming? Ligt een beetje aan de optoming, maar met mijn sidepull lukt dat prima.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:20

ik heb van de week voor de tweede keer bitloos gereden.. Ook met een sidepull, onder mn instructrice loopt mn paardje er super op, bij mij nog wat minder maar dat is met name mijn onzekerheid ;) Ben al niet zo'n held en voor mn gevoel heb ik met bitloos minder te zeggen terwijl ik heel goed weet dat dat echt onzin is! Maar we gaan goed oefenen :D
Bij mij op stal wel meteen reacties van wat een onzin en waar slaat het op om het zo te doen... Ze denken meteen dat ik idd tegen een bit ben nu... Niets is minder waar en ieder zn ding toch...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:22

ik heb echt zin om het te proberen :D morgen meteen even 2 gaatjes erbij in maken en dan een buitenritje maken :D

was beetje flauw van het bit, mijn merrie is ook bijna alweer 19 dus :)

ik ben totaal niet onzeker buiten met mijn merrie dus dat zal al wel schelen

Mariposa11

Re: Bitloos rijden? sja dan wordt je nog weleens . . . .

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:26

die van mij loopt ook niet te klieren of iets, maar doordat ik onzeker ben, denkt dat er allemaal enge dingen rond de bak liggen.. En voor mijn gevoel heb ik dan met bit meer te zeggen, terwijl ze met bit juist achter het bit kruipt en zonder bit totaal niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:26

Uitzonderingen daargelaten (er zijn altijd paarden die niet tegen een bit of juist bitloos kunnen) denk ik dat alles staat en valt met je eigen houding en vertrouwen. :j

Ik heb niet de indruk dat ik bitloos minder of meer te vertellen heb dan met bit. Ik heb mijn paard trouwens nooit met bit gereden, maar andere paarden wel. Voor mij maakt het geen verschil, als ik een paard vertrouw maakt het me niet uit welke optoming ik gebruik. Ik heb niet de illusie dat een bit of een neusriem iets kan tegenhouden als er echt iets foutgaat. ;)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:28

RedPassion schreef:
Leuk SecretLIN. ik ben benieuwd hoe het bevalt!

frangelica schreef:
ik wil ook over op bitloos vraag me wel af of dit ook gaat werken met een hand te rijden.....verder had ik laatst die show in belgie de eerste keer in de morgen dacht ik laat me sporen af....was geen strak plan hij snapte niet zo goed wat ik wilde...of vroeg..tja liet ze af om de vooroordelen.
stom eigelijk van mezelf. |o

Ik vind je manier van typen een beetje vaag. :o Maar bedoel je of je op één hand kan rijden met een bitloze optoming? Ligt een beetje aan de optoming, maar met mijn sidepull lukt dat prima.

ja dat bedoelde ik thanks ga het proberen...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:30

Ja en dat is bij mij gewoon nog een probleem, ik ben echt heel onzeker en angstig, ik schrik echt overal van.. (ook met bit) Ben nu met centered riding bezig en rij bitloos nu tijdens de lessen. Alleen durf ik het gewoon nog niet goed aan.. En idd ik denk ook niet dat een bit een paard tegen houdt als hij wil gaan.
Mn paardje loopt zonder bit veel fijner (volgens mn instructrice) en niet onder je uit terwijl ze dat met bit wel doet..
Gaat vanzelf goed komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:34

Gewoon rustig opbouwen. :j Je kan wel weten dat het veilig is om bitloos te rijden, als je gevoel niet meewerkt duurt het gewoon wat langer. Goed dat je les hebt, dan komt het vast goed! Vertrouwen moet groeien, neem gewoon je tijd. :)

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:37

Ik rijd nu ook bitloos met mijn pony'tje. Gewoon enkel en alleen met een neckrope. Op de manege waar ik sta hebben ze mij verboden om met andere ruiters in de piste te rijden omdat ik een gevaar zou zijn want ja als er dan eens iets gebeurde... Tja, met bit kan er net zoveel mislopen. Ik heb mij er maar bij neergelegd en ga nu dus rijden (alleen met neckrope) op uren dat er niemand anders aanwezig is.

Sommige mensen zullen nooit snappen dat een bit niet noodzakelijk is.

Voor de duidelijkheid:
Zelf rijd ik in de manegelessen wel nog met bit, ik heb dus geen problemen met een bit maar mijn pony reageert gewoon beter zonder.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:40

RedPassion schreef:
Uitzonderingen daargelaten (er zijn altijd paarden die niet tegen een bit of juist bitloos kunnen) denk ik dat alles staat en valt met je eigen houding en vertrouwen. :j

Helemaal mee eens. :j

Vertrouwen is het allerbelangrijkste.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:44

RedPassion schreef:
Gewoon rustig opbouwen. :j Je kan wel weten dat het veilig is om bitloos te rijden, als je gevoel niet meewerkt duurt het gewoon wat langer. Goed dat je les hebt, dan komt het vast goed! Vertrouwen moet groeien, neem gewoon je tijd. :)

Thanks!! We doen het zeker lekker op het gemak.. Ooit wil ik gewoon lekker naar buiten kunnen zonder hoofdstel en zadel, maar das wel een hele verre toekomstdroom ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:48

mijn verzorgarabiertje rij ik met bit, ik begon met sporen en zweep. daarna, omdat de zweep een storing begon te geven en ik het eigenlijk prima met sporen afkon, zonder zweep. toen bleek dat mijn hakken toch regelmatig werden opgetrokken de sporen weer afgedaan. wel weer een zweepje omdat ik met het aanleren van zijgangen bezig ben en het soms toch een duidelijke ondersteining is.
we hebben ook een bitloos hoofdstel, de eigenaar rijdt daar iets meer mee dan ik. ik doe het ook wel, maar minder. ( andere hoofdstel is dichterbij :P ) ik vind het eigenlijk alleen handiger als ik naar buiten ga of in het weiland rij, dan kan ze grazen zonder dat ik me zorgen hoef te maken over een bit.
we hebben ook een touwhalster, maar daar rij ik niet mee, ik heb niet helemaal door hoe dat moet. het is nu het "werk"halster, het halster dat ze omkrijgt als we VD gaan doen. werkt super, ze weet zo meteen wat we gaan doen en wanneer het voorbij is.

we doen dus vanalles en nog wat, we hebben hoefschoenen voor haar en zo'n bareback pad enz. soms krijgen we wat vreemde blikken, maar gelukkig nog nooit verwijten oid. de meeste mensen zijn gewoon heel geinteresseerd.
en verder...zie ik alles gewoon als afwisseling. ipv springen een keertje met bareback pad, of in plaats van gewoon in de bak naar buiten op de hoefschoenen.
ik ben geen natural, of nh-er, ik zie mezelf niet als de gene die het allemaal het beste weet en de rest zoekt het zelf maar uit.
ik ben lekker met mijn (verzorg)paardje bezig en dat is genoeg :)

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:48

marise83 schreef:
RedPassion schreef:

Thanks!! We doen het zeker lekker op het gemak.. Ooit wil ik gewoon lekker naar buiten kunnen zonder hoofdstel en zadel, maar das wel een hele verre toekomstdroom ;)

Toen ik met mijn zus (RedPassion) laatst foto's ging maken, is ze ook gewoon zonder zadel het bos in gegaan.
(zie mijn onderschrift voor de foto's)
Ze wilde eventueel ook nog zonder hoofdstel rijden, maar omdat ze er toch geen goed gevoel bij had, hebben we het gewoon zo gelaten.
Je moet zelf zeker weten dat het lukt, anders straal je uit dat je onzeker bent, en dan gaat het toch fout.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:51

ja absoluut!! Maar is wel een droom om dat ooit te kunnen doen :)

Edit: die foto's zijn wel heel mooi geworden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:54

zwenneke schreef:
Toen ik met mijn zus (RedPassion) laatst foto's ging maken, is ze ook gewoon zonder zadel het bos in gegaan.
(zie mijn onderschrift voor de foto's)
Ze wilde eventueel ook nog zonder hoofdstel rijden, maar omdat ze er toch geen goed gevoel bij had, hebben we het gewoon zo gelaten.
Je moet zelf zeker weten dat het lukt, anders straal je uit dat je onzeker bent, en dan gaat het toch fout.

Ja. :j Ik rijd in de bak regelmatig met alleen een neckrope en had hem omgedaan voor de foto's, maar ik zag het toch niet zitten. Komt ook ooit nog wel, en de ene dag is de andere niet.

marise83 schreef:
ja absoluut!! Maar is wel een droom om dat ooit te kunnen doen :)

Het klinkt alsof je in elk geval goed op weg bent met je lessen. En met zo'n droom weet je waar je het voor doet! :)

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:00

Ik rij ook bitloos, maar dan over de weg. Vaak zie je mensen ook echt rond de drie keer omkijken. Je krijgt in ieder geval meer rot opmerkingen dan positieve opmerkingen.

Toch krijg ik van paardenmensen 'kennissen' toch wel vaak positieve reacties. :) Wel vaak de vraag; maar wat dan als je paard er van door gaat? Dan heb je toch niets, beetje gevaarlijk. :) Nouja als het voor je zelf maar goed voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:04

suus_romy schreef:
Je krijgt in ieder geval meer rot opmerkingen dan positieve opmerkingen.

Wat apart, ik heb dat echt andersom... heel veel leuke reacties juist. Wat voor rotopmerkingen krijg je dan?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:05

Idd als het niet goed voelt dan moet je het zeker niet doen!!

Zag laatst een filmpje op youtube van iemand die buiten reed met ook alleen een neckrope.. Lijkt echt zo fijn om zo een met je paard te kunnen zijn!

Ik klim vaak na het grondwerk even zonder iets op dr rug (in een afgesloten longeerring) Als ik eerst met dr gewerkt/gespeeld heb, dan voelt het vertrouwd. Maar dan moet ze wel heel rustig zijn daarna ;)

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:14

RedPassion: Dat klinkt al beter bij jou. :)! Het zijn echter over het algemeen wel vaak de mensen die geen verstand van paarden hebben. Dus vaak voorbij gangers. Opmerkingen als dat het gevaarlijk is en ik mensen wel schade aan zou kunnen richten. Dat het bitloos rijden verboden zou moeten worden. Dat ik een anders moet zijn om op te vallen. Nouja met de optoming val ik idd ook wel op, maar dat is niet de bedoeling.

Maarja, ik denk altijd maar die mensen houden er vast van om andere mensen te beoordelen. Bij mij krijg je er niet echt iets bij los.

Gelukkig komt het niet vaak voor hoor. :)! Rij lekker in rustige wijken. Van mijn paarden kennisen krijg ik vaak wel leuke reacties.

Wat voor optoming rij jij als ik vragen mag? Ik heb het topic niet doorgelezen. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:18

Jaaah ik ben ook zo'n levensgevaarlijke idioot. Rijd zelfs met een gewoon stalhalster, boomloos of zelfs helemaal zonder zadel, langs een drukke weg, oh oh het moet niet gekker worden he. :roll: Kijk en dan doet ze wel grondwerk, maar wat is dat nu voor flutzooi? Kan toch nooit ergenst goed voor zijn.
En dan zeg ik er niet eens bij dat ik binnenkort amerikaanse dressuurles ga nemen. Dat gewestern is toch allemaal onzin, hartstikke slecht, je kunt veel beter engelse dressuur rijden. Wat het verschil is weten ze verder niet uit te leggen, maar dat gedoe aan die lange teugel is vast niet goed. :+
Paard staat lekker dag en nacht buiten, ook zo stom, krijgt ie een dikke vacht van, zo lelijk, en een dikke buik zomers. En straks zou 'ie het koud hebben!!!

Aan de andere kant....

Rijd ik ook gewoon hogere dressuur, met boomzadel, bit, zweep EN sporen! :oo Dierenbeul ben ik he... Paard heeft dan ook nog een deken om en staat op stal.
Soms rijd ik zelfs met een pelham of een pessoa bit. Jaja en buiten nog ook, gevaarlijk hé, zon bit betekend vast dat ik 'm anders niet kan houden, is vast een heel slecht opgevoed paard. Grondwerk doe ik dan niet aan, eens in de zoveel tijd een knal voor harsens of een brul is ook duidelijk. :)

Maarrrr nu komt het!!!!
Je kunt deze twee uitersten combineren en voor een middenweg gaan. Daar val ik dus onder. :D

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:24

Heerlijk verhaaltje. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:24

Wat vervelend suus-romy. Ik rijd meestal met sidepull, af en toe met bosal of touwhalster en voorheen wel eens met glucksrad. Met welke optoming rijd jij?

Het valt wel meer op dan 'standaard' optomingen natuurlijk. Ik val sowieso op geloof ik, ik krijg eigenlijk altijd wel reacties op paard (Appaloosa), hoofdstel of zadel (boomloos), of op alles. :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:32

Ik krijg gelukkig vooral positieve opmerkingen, van mensen die het netjes vinden dat ik haar zo ook onder controle heb.

Maar idd mensen die het gevaarlijk vinden, want je hebt zo toch veel minder controle hé!
Nou heb een keer meegemaakt dat het paard dat ik bitloos rijd aan de ren ging, zeker met sidepull trek je ze gewoon krom en staan ze zo stil.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:36

RedPassion: Ja, gelukkig weet ik wie het zeggen. :) Zo zijn sommige mensen helaas. Oké, dat zijn mooie optomingen! Veel diversiteit ook. Ik rij zelf ook met een sidepull en af en toe een touwhalster. Heb met kingekruisd gereden, maar vondt de release er slecht van.

Ja, dat is zeker zo ja. :j! Mensen hebben natuurlijk altijd een totaal ideaal plaatje van het paard in hun hoofd, vaak niet met een bitloze optoming haha. Mijn optomingen zijn dan ook wel in twee vreselijke kleuren.

Wat leuk dat je een Appaloosa hebt! Hele mooie paarden vind ik dat. En inderdaad dat val je al helemaal op. Je ziet het inderdaad niet vaak voorbij komen. Appaloosa, en de bit/boomloze optoming. En dan helemaal in combinatie. :) Ik ga even in je profiel spieken naar foto's.

Miss_Malfoy: Gelukkig heb jij leuke reacties! Er zullen altijd wel een paar rotte appels er tussen zitten. ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:50

Ik heb vaak dat mensen het niet zien dat ik bitloos rij of gewoon negeren xD. De reacties die ik al heb gehad zijn vooral positief, maar mijn ouders zijn nog altijd een beetje negatief over het bitloos buiten rijden.