Aanvallen tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:03

KiWiKo schreef:
mensen kunnen hier praten wat ze willen, maar een paard die dat bij mij doet heeft het even ernstig zuur, en kan voorlopig niet naar de slager......... Is die besodemietert zeg!!!

Ik laat me door niemand bedreigen.......... en ZEKER door een paard niet.

Van mij zou een paard die me dat flikt echt een paar goede opsodemieters krijgen, is die gek geworden

Precies wat ik denk :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:06

ik heb veel Agressieve paarden weer in het gareel gekregen, was mijn werk....... en ja ik heb mij inderdaad regelmatig moeten versterken met minder paardse dingen, maar daarna was het ook altijd wel afgelopen met die onzin, en dan kan je weer normaal communiceren en gaan bouwen........ Ik heb er 3 gehad die ik echt helemaal tot op de grond moest afbreken, dat is niet gaaf........ maar het werkte wel.

daarna ga je weer bouwen....... de overige 997 die ik de afgelopen 30 jaar gehad heb, was gewoon een kwestie van nee is nee en ja is ja........ dan moet je de eigenaar een lesje leren.....

Met dubbele lijnen is niks met zo een paard..........

Pollewoppy

Re: Aanvallen tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:09

TS heeft trouwens aangegeven hulp te krijgen van haar instructrice als ik het goed onthouden heb (tja er lopen zoveel vergelijkbare topics over dit onderwerp :+ )

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:11

Sorry hoor, maar een paard wat je komt aanvallen met benen inde lucht noem ik toch eerder agressief dan enkel dominant.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:13

nee hoor....... kan ook gewoon dominant zijn :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:14

Maar als het agressie is door dominatie kun je hem wel degelijk op zn plek zetten door een flinke tik. Mijn ervaring is dat ze hier niet agressiever van worden, maar dondersgoed door hebben wat de bedoeling is en wie bepaalt wat er gebeurt.

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:16

Da' s wel een goeie... :D Mensen komen hier om tips vragen maar je mag ze geen tips geven hoor.
Hoe moet ik nu in godsnaam weten wat iemand kan of niet kan, hoe ver iemand gevorderd is of niet...

En neen niet boos bedoeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:17

agressie uit angst, uit zich anders en dat zie je al heel lang voordat het dier op twee benen voor je staat.......

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:18

Nou punke, dat is wel duidelijk aan de hand van de beginpost van de TS. Dan kun je toch wel inschatten dat ze nog niet zo heel ervaren is...

Edit: En wie zegt dat je geen tips mag geven?
Ik begrijp je reactie niet helemaal.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:20

punke schreef:
Da' s wel een goeie... :D Mensen komen hier om tips vragen maar je mag ze geen tips geven hoor.
Hoe moet ik nu in godsnaam weten wat iemand kan of niet kan, hoe ver iemand gevorderd is of niet...

En neen niet boos bedoeld.

uit een profiel kan je een heleboel halen, en anders de post die iemand geplaats heeft.
En daarnaast denk ik dat de meeste mensen die op een "normaal" niveau rijden niet zo snel deze problemen zouden hebben en ze anders zouden oplossen door hulp te zoeken en niet door hulp aam bokt te vragen want, je weet idd nooit wat er nou precies aan de hand is.

En natuurlijk mag je ze wel tips geven, maar dan wel naar het niveau van de poster.
Bij deze TS dus geen dubbele lijnen, maar misschien in een ander topic (van een andere poster) juist wel.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:33

Celestatjuh schreef:
Ja, m'n instructrice zegt dat ik te lief voor hem ben, en dat ik hem wat harder moet behandelen, en ik vind het altijd zo zielig om hem te slaan met de longeerzweep.
M'n instructrice, gaat hem een keer longeren, en hem dan goed op z'n donder geven.

Als ie mij dat zou flikken zou ik hem toch werkelijk zo ontzettend hard slaan, dat ie het wel uit zijn hoofd haalt om het ooit nog eens te proberen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:34

Je kan heel goed respect krijgen als je op het goede moment een tik geeft. Weten ze meteen waar ze staan en wat de verhoudingen zijn en als je het goed doet heb je vaak aan 1 goede tik voldoende. Dat is iets heel anders dan een paard maar flink afrossen. Heb nog nooit een paard meegemaakt dat bang werd van een goed getimede tik, bang maak je ze pas als je je geduld verliest en ongecontroleerd er op los gaat meppen. Dan ben je zeker heel fout bezig.

Reken maar dat een paard dat naar mij steigert een dreun te pakken heeft, waar ik hem kan raken! Steigeren is levensgevaarlijk, en vragen of ie alsjeblieft heel mischien zo vriendelijk wil zijn om op z'n vier voeten te blijven staan heeft meestal weinig effect. Bij steigeren maakt de oorzaak me eigenlijk geen bal uit, dat doen ze precies 1 keer en nooit weer.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:36

mick75 schreef:
Je kan heel goed respect krijgen als je op het goede moment een tik geeft. Weten ze meteen waar ze staan en wat de verhoudingen zijn en als je het goed doet heb je vaak aan 1 goede tik voldoende. Dat is iets heel anders dan een paard maar flink afrossen. Heb nog nooit een paard meegemaakt dat bang werd van een goed getimede tik, bang maak je ze pas als je je geduld verliest en ongecontroleerd er op los gaat meppen. Dan ben je zeker heel fout bezig.

Reken maar dat een paard dat naar mij steigert een dreun te pakken heeft, waar ik hem kan raken! Steigeren is levensgevaarlijk, en vragen of ie alsjeblieft heel mischien zo vriendelijk wil zijn om op z'n vier voeten te blijven staan heeft meestal weinig effect. Bij steigeren maakt de oorzaak me eigenlijk geen bal uit, dat doen ze precies 1 keer en nooit weer.

+:)+ precies!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:37

Helemaal mee eens Mick!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:39

Beste Punke,
wat wou je dan doen? een Goed Gesprek voeren? Dat kan met een kind maar niet met een paard.

Met een paard moet je op paardenmanier communiceren en soms betekent dat gewoon rake klappen. Doen ze onderling ook.

Ik sla zelden, maar als het nodig is aarzel ik niet en schop ik raak. Wel op een deel waar het geen kwaad kan uiteraard, bij voorkeur tegen de boeg. Mijn ervaring is dat een paard donders goed weet of een afstraffing terecht is en dat hij daar passend op reageert. Als het terecht is, zal hij het zonder meer accepteren. Inwendige littekens? nee, juist een paard die geen grenzen meekrijgt, wordt ongelukkiger.
Het is niet een leuke (lees: veilige) positie om de leider te zijn. Dat betekent nl. dat je je kudde moet verdedigen. voor een paard is het veiliger om een leider te hebben.

Mijn paard, een lieverd overigens, heeft grenzen. Reuze handig en veilig voor ons allebei. Angst? Nee hoor, ik ben ervan overtuigd dat mijn paard de opgelopen afstraffingen heel duidelijk heeft kunnen relateren aan bepaald gedrag. Ze vertrouwt me en we hebben een hele goede band. Ze loopt als een hondje achter me aan. Zou ze dat doen uit angst?

Tegen mij steigeren? dat mag ze één keer proberen, dan laat ik haar alle hoeken van de bak zien. :j Niet uit boosheid, maar omdat het voor ons allebei het beste is.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:46

De klapt die je uitdeelt moet ook zijn om te corrigeren en niet om je frustraties te uiten.

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:53

Als je een paard slaat/of een tik geeft om te corrigeren dan vind ik dat dit uit frustratie is.
Waarom? Wel omdat je niet weet hoe het anders op te lossen dus dan maar een tik/mep of wat dan ook.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:59

punke schreef:
Als je een paard slaat/of een tik geeft om te corrigeren dan vind ik dat dit uit frustratie is.
Waarom? Wel omdat je niet weet hoe het anders op te lossen dus dan maar een tik/mep of wat dan ook.

en HOE?! zou ik dit moeten oplossen dan?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:02

Je kan eens kijken naar mensen die zich bezig houden met 'probleempaarden' ,beter direct een juiste aanpak.
Dan met mensen die er niet veel van kennen. (in vergelijking met de mensen die ervaring hebben met probleempaarden) :)

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:03

punke schreef:

Mag jij vinden.
Ik ben blij dat ik toch heel wat paarden weer op het rechte pad heb weten te krijgen door een keer een corrigerende tik uit te delen.

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:11

Ik zou zeggen, ga ergens les volgen, daar leggen ze je dat allemaal haarfijn uit. Hoe je met paarden moet omgaan.
En anders blijf je maar met oogkleppen oplopen en hopen dat je nooit een paard tegen komt wat echt vecht omdat het geen andere keus meer heeft.

Waarom vechten onze paarden wel: omdat ze vaak met teveel op een te kleine oppervlakte worden gehouden en dus niet zoals bij echte wilde paarden die oneidig veel hectaren hebben.
Als je niet weg kunt van elkaar, tja dan kan je ook niet anders hé.
Je moet normaal 1 hec per paard hebben.
Onze paarden kan je ook niet meer wild noemen, zij hebben niet meer zo nodig die nood om te overleven. (zo zal bv een wild paard ook zelden ergens overheen springen als ze een andere uitweg kunnen kiezen, want ergens overheen springen is tegen hun natuur in en houd meer risico's in.)

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:18

ja NessaX, dat zeg ik al de hele tijd dat ze profesionele hulp moet gaan zoeken.

En dan vragen ze naar wat ik zou doen (en ik ben helemaal niet profesioneel maar ben wel bezig met de nodige opleidingen en cursusen) en dan is't weer nie goed of nie goed voor de persoon in kwestie, jaaa vraag dan niks hé.
Kan ik er ook niks aan doen dat ik tegen slaan/tikken en zwepen ben.
Je mag er precies wel voor zijn maar niet tegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:18

Pluttersput schreef:
Je moet zeker niet achteruit stappen in zo'n situatie. Ik snap dat het heel eng is, maar als het echt zo is zoals jij het beschrijft, is het dominantie op zijn hoogst, en als je dat laat gaan verlies je je leiderspositie (ervan uitgaande dat je die hebt).
Heb je wel een longeerzweep bij je? Daar kan je hem goed mee op afstand houden.

Helemaal mee eens.
Daar heb je dus een longeerzweep voor, je paard hoort al helemaal niet van de cirkel te komen zonder dat jij daar opdracht voor geeft. Als je hem zover laat komen dat hij voor je staat te steigeren ben je al veel te laat.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:28

punke schreef:
ja NessaX, dat zeg ik al de hele tijd dat ze profesionele hulp moet gaan zoeken.

En dan vragen ze naar wat ik zou doen (en ik ben helemaal niet profesioneel maar ben wel bezig met de nodige opleidingen en cursusen) en dan is't weer nie goed of nie goed voor de persoon in kwestie, jaaa vraag dan niks hé.
Kan ik er ook niks aan doen dat ik tegen slaan/tikken en zwepen ben.
Je mag er precies wel voor zijn maar niet tegen.

_/-\o_

Ja als sommige alleen maar denken dat de zweep als straf dient, zijn ze toch goed mis. :n
Als ze iets uit dit topic meeleest kan ze toch gewoon moeite doen om iemand te vinden die dit professioneel wilt aanpakken.

Anders kan het de volgende keer slecht aflopen.. of gaat die de zweep associëren met iets 'engs'
en zo dingen krijg je al veel moeilijker weg.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 03:49

NessaX schreef:
[

_/-\o_

Ja als sommige alleen maar denken dat de zweep als straf dient, zijn ze toch goed mis. :n
Als ze iets uit dit topic meeleest kan ze toch gewoon moeite doen om iemand te vinden die dit professioneel wilt aanpakken.

Anders kan het de volgende keer slecht aflopen.. of gaat die de zweep associëren met iets 'engs'
en zo dingen krijg je al veel moeilijker weg.

Onzin, je spreekt hier met een prof die al heel veel paarden in de africhting en correctie heeft gehad. Laat dat paard maar eens bang worden, dat geeft niets, krijgt ie tenminste eens respect voor de mens, want dat heeft hij totaal niet.

NH is hardstikke leuk, maar voor commercieel geneuzel voor kneuzen die niets met een paard kunnen. Annemarie van Toorn, die verdient gewoon der centen aan dit soort mensen, geeft niets, maar denk niet dat je ineens dat je het hebt uitgevonden als je bij haar lest, want dat is gewoon niet waar.