Beginnen met longeren van jong paard met of zonder bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:24

claireM schreef:
Dankjewel Lies 21, Het gaat vast helemaal goed komen. Alle tips sla ik tussen m'n oren op en zal doen wat goed voelt.

@ Geerke

Het werken met elastiek is mij ook aanbevolen, maar is dit ook geschikt voor een jong onbeleerd paard?

ik gebruik het op het moment bij een jong groen paard....dus ik zeg ja hoor geschikt.
Dit paard waar ik het over heb had een vaste rug (verkeerd aangereden)dat hierdoor sterk verbetert is.
Het elastiek geeft geen druk alleen als het hoofd erg hoog komt.
Klinkt misschien wat tegenstrijdig,want logisch gezien zou dan bij druk van de ruiter ook het hoofd omhoog moeten gaan.
Dat is dus niet zo....we zitten er inmiddels op en ze loopt netjes nagefelijk zonder rukken trekken maar gewoon licht contact in de mond kabbelt ze al vanzelf naar beneden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:26

Lies21 schreef:
Ja knoopje dat is ook een goede manier! Natuurlijk ga je een bijzet niet meteen omknopen de 1e 2 a 3 keer, daarna wel, dat hoort bij een opleiding van een paard... maarja ik denk dat dat bij jullie ook op gevoel gaat knoopje?

ja klopt het is maar net hoe een paard reageert op het bit,laats hadden we er 1 die had geen rem.....
schoot niet weg uit angst,maar pakte gewoon het bit vast en liep er dwars door heen...
dus niks geen paniek...gewoon dom sterk,die hebben we wel gelongeert na 1 keer zitten,boven in kunnen ze zich net wat sterker maken,hielp bij dat paard heel goed....maar inderdaad alles op ervaring en gevoel,ben de meeste paarden weten we voor dat er op gezeten word al wel hoe ze gaan reageren.

knooopje

Re: Beginnen met longeren van jong paard met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:27

geerke dat paard had iemand dus al wel opgezeten(verkeert aangereden)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:33

knooopje schreef:
geerke dat paard had iemand dus al wel opgezeten(verkeert aangereden)

nou...even...paard moest weg omdat er niets mee te beginnen viel
zou levensgevaarlijk zijn en in de staak gaan....we zijn nu al vanaf begin december bezig,en hebben het echt probleem nog niet kunnen ontdekken....behalve dus verkeerd ontwikkelde rugspieren.
Ik heb zelfs nog niet 1x mijn stem hoeven te verheffen...

Geloof me als ik zeg dat dit soort paarden ,waar wat fout mee is gegaan...moeilijker goed te krijgen zijn dan een paard zonder slechte ervaringen..

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:39

Weltrusten voor allemaal. Ik moet hoog nodig gaan slapen, rol nog net niet om. Ik zal morgen bijlezen en reageren op jullie tips.

Groetjes,

Claire

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:43

Ik geef ieder paard de tijd.Ben absoluut niet voor het longeren zonder bijzet.Een weggedrukte rug wanneer je er op gaat zitten lijkt me ook niets.
Ik doe het al heel wat jaren op deze manier en heb al veel paarden naar hoger niveau opgeleid.
En later zijn die ook verkocht,sommigen voor heel veel geld,dus ook door de molen geweest.
Ik longeer wel,maar niet lang.Verkeerd rijden of longeren is meer belastend voor een paard dan goed nageeflijk aan de longe.
Altijd over de rug houden:op 'eigen' benen is iets anders dan met een kop in de lucht rond laten hollen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:44

geerke
maar dat zijn van die paarden waar je het verhaal niet van af weet....kan dus ook zijn dat het paard al last van zijn rug had voor het zadelmak maken,of last van zijn mond wat iemand niet heeft opgemerkt waardoor het paard van de rit is geraakt zeg maar.....kijk er zijn altijd speciale gevallen,dat hoeft niet te betekenen dat je nu iederpaard eerst aan een bijzet moet gaan doen voor dat je er op gaat zitten,de oorzaak dat het bij het paard wat jij hebt kan eigenlijk meerder oorzaken hebben waardoor het paard nu is zoals hij is....al vind ik dat je heel goed bezig bent hoor!!!maar er is wel een verschil tussen een paard wat al wat heeft meegemaakt,en een paard wat nog geen verkeerde dingen heeft meegemaakt...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:16

claireM schreef:
Hoi Kev,
Ik denk zelf dat als een paard al goed op eigen benen loopt een bijzet kan helpen als trainingsmiddel en dat de gemiddelde ruiterhand inderdaad meer kwaad kan aanrichten. Maar wat als je een jong paard hebt die bijvoorbeeld aan de ren gaat en toch wel flink gecorrigeerd wordt in de mond op zo'n moment.
Groetjes,
Claire

Ook dan wordt hij niet stug in de mond, mijn paard is daar het voorbeeld van, die is een aantal maanden elke keer dat ik ging rijden minimaal 1 keer gaan rennen en gaat nu ook nog wel eens. Kwestie van terugnemen en dan doorrijden met een zachte hand.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:05

Ik zou de allereerste keer zonder doen, maar (ook een beetje afhankelijk van hoe je paard reageert) toch wel zo snel mogelijk bijzetten.
Je hebt natuurlijk verschillende manieren om een paard bij te zetten, dus hoeft niet gelijk heel strak. ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:14

Ieder paard is natuurlijk anders.
Ik heb mijn jong paard samen met mijn lesgeefster zadelmak gemaakt.
Vanaf dat hij het hoofdstel kende ben ik begonnen met longeren, hoofdstel aan zonder teugels en in het begin nog een halster erover en daar de longeerlijn aan vastmaken.
Zo leerde hij aan de longe lopen en had hij toch ook wat in zijn mondje zitten zonder dat ik daar aan kon komen. Uiteindelijk longeerde ik met zadel en beugels naar beneden en blabla..
Vanaf dat ik hem uiteindelijk kon berijden ben ik ook begonnen met longeren met een rek. Deze rek ging dan vanaf onderaan de longeersingel door een rondje, door het bit naar boven de longeersingel.
Deze zat niet superstrak en omdat het een rek is kon hij nog doen wat hij wilde, maar voelde hij toch lichte druk in zijn mond.

Voor ik commentaar krijg, de mijne is geleerd een maand voor hij 4 werd en had daarvoor nooit iets gedaan en is dus zeker niet overbelast geweest met het longeren :)

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:41

voorlopig helemaal niet bijzetten en experimenteren met touwtjes en bijzetters. Je spreekt over een zeer jonge pony laat hem lekker los en vrij in beweging. Laat hem eerst leren volledig op zijn eigen benen te lopen in zijn eigen bewegingen! En waarom moet je pony in de spieren staan?
Beleer hem heel rustig aan en neem alle tijd, laat hem lekker vrijspringen anders of loop cavaletti. Ga met hem fietsen en laat hem lekker veel draven hierdoor krijgt het ook echt wel spieren en conditie.

Bijzetten moet je pas aan beginnen als je pony volledig stabiel is en op eigen benen kan staan en als hij uitgegroeit en gezwaard is.