Verschillende NH methoden, wat goed en wat minder goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:43

Klopt, dat is ook heel jammer. Maar goed, hij is er niet meer en een deel van zijn werk is overgenomen door een aantal van zijn leerlingen. Ik weet dat in ieder geval één van hen heel veel beter is in het overbrengen van kennis ;)

Kukkie

Re: Verschillende NH methoden, wat goed en wat minder goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:54

Ik vond PB niet erg goed met paarden. Heb hem tijdens een reis in de pyreneeen meegemaakt en meerdere paarden waren werkelijk als de dood voor hem. Met reden. Zijn 'eigen' ruin moest ook vaak een heel gemeen onderspit delven. De paarden zeiden mij genoeg over zijn methode tegenover paarden.
En hoe hij met mensen omging dat zal ik niet eens opschrijven.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:40

@ Malenka; op de Parelli-channel bij youtube staan regelmatig nieuwe filmpjes.

lailapri schreef:
wat er bij mij gebeurd is
achterwaarts heeft best veel impact op je paard (oke dat begrijp ik)
en vervolgens leer je het paard hindernissen nemen in zijn achteruit en zie je het lichtje in je paard zijn ogen doven. Ik vraag natuurlijk in mijn training heb ik ook wel achterwaarts, maar dan kijken ze toch heel anders uit hun ogen.

Een paard neemt achterwaarts hindernissen en daarom dooft het lichtje?
Dat slaat kant noch wal. Ligt niet aan de oefening, noch aan Parelli lijkt mij.

Ik denk dat het grootste probleem bij Parelli is dat veel mensen te lang blijven hangen in de oefeningen. Te weinig progressief zijn en daardoor saai en oninteressant worden voor hun paard. Vervolgens heb je een paard wat niet wil mee werken, etc.
Misschien dat dat aan de oude methode lag, dat het daarom bij studenten verkeerd ging. Tegenwoordig ligt de nadruk veel meer op communicatie en vooruitgang, interessant zijn voor je paard. Ik denk dat het aantal robotpaarden dan ook een stuk kleiner geworden is.

Waratje schreef:
Cassidy schreef:
Cassidy schreef:
Op het moment dat je iets van je paard vraagt, moet je wel doorgaan tot hij het gevraagde doet. Het maakt niet uit welke methode je volgt. Als je te vrijblijvend bent, zal je paard uiteindelijk helemaal niets meer doen wat je vraagt, en alleen zijn eigen gang gaan. En dat is ook niet wat je wilt.

Op het moment dat jij doorgaat met "vragen" tot je datgene krijgt wat jij wil hebben, is het geen vragen meer, maar "eisen". Als je echt vraagt, wees dan ook voorbereid op een "nee, want....". Dit is dus ook precies wat me tegenstaat bij Parelli: je begint wel met "pretty please", maar krijg je je zin niet dan eindig je toch in geweld en niet in een dialoog

Geweld? :7
Je begint met een vraag, en als je 'nee' krijgt, eindig je met nog meer vragen, maar dan aan jezelf. Als je paard iets niet doet, is de vraag niet duidelijk, te moeilijk, etc. Het is helemaal niet de bedoeling dat je paard koste wat kost de oefening uitvoerd. Juist niet, want het maakt niet uit wat je doet, maar hoe je het doet. Om maar met quotes te strooien; put the relationship first. Als je er een aantal oefeningen uitramt, ben je daar totaal niet mee bezig.

Fases/druk opvoeren doe je alleen wanneer dit 'nodig' is (wat lekker speculatief). Wanneer een paard niet op je eerste vraag reageert, om wat voor reden dan ook, bats je heus niet meteen door je fases heen. Het hangt van de oefening en het moment af of je doorgaat tot fase 4. Een fase 4 is niet geweld, maar iets wat het meest effectief is. In de meeste gevallen is irritant zijn veel effectiever dan een knal geven, beetje creatief zijn.
Natuurlijk, er zullen best momenten zijn dat je een onterechte fase 4 geeft.. maar helaas is het menselijk om een paard verkeerd te lezen. Heeft wederom niks met de methode te maken.

Waratje schreef:
Cassidy schreef:
Cassidy schreef:
Die machines die jij gezien hebt, heb ik ook gezien, en ook bij de toenmalige Parelli instructeur Birger Gieseke. Het moet geen "dingetje doen" worden bij het paard. En de persoon op de grond/in het zadel moet ook zijn verbeelding blijven gebruiken en het paard blijven prikkelen om mee te denken...en hem de tijd gunnen om uit te vinden wat je van hem wilt.

Ja, dat is de theorie, nu de praktijk.....

Dat is de praktijk. Tenminste, dat is Parelli's bedoeling..
Dat er studenten zijn (waren?) die de theorie niet in praktijk brengen, staat imo los van de methode.

Ik heb verder geen aandelen bij Parelli hoor, maar ik vind het gewoon een fijne methode. En als mensen (imo verkeerde) conclusies trekken, die op dingen van 10 jaar terug gebaseerd zijn, dan wil ik graag irritant zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:48

Citaat:

Zou je dit nader kunnen verklaren? Ik snap het niet helemaal en zou graag geen misverstanden in de wereld helpen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:58

lailapri schreef:
Citaat:

Zou je dit nader kunnen verklaren? Ik snap het niet helemaal en zou graag geen misverstanden in de wereld helpen.

Ik snapte jou ook niet zo goed :D
Het kwam op mij over alsof je bedoelde dat, omdat je je paard achterwaarts over een hindernis liet gaan, het lichtje in z'n ogen doofde. En dat in de context van Parelli. Ik zie daar geen verband tussen..

Als je je paard op z'n Parelli's achterwaarts over een balk vraagt, en hij doet dat, dan is dat dat. Als je het vervolgens 100 keer vraagt, dan lijkt het me logisch dat je paard het beu is. Dan kun je het wel op een 'Parelli-manier' aan je paard vragen, maar dan word je paard er alsnog hersendood van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:12

nee geen 100 keer :P maar wel langs een balk, tussen pionnen, tussen balken. Agewisseld met andere oefeningen. Een pasje achteruit wil mijn pony best doen, maar 10 passen niet, dat vernedert haar en heeft ze er geen zin meer in. Het is geen paard dat je moet domineren en dat is wel wat ze mij in de parelli lessen probeerde te leren. als jij achterwaarts wil moet het paard dat doen, enzovoorts

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:27

lailapri schreef:
nee geen 100 keer :P maar wel langs een balk, tussen pionnen, tussen balken. Agewisseld met andere oefeningen. Een pasje achteruit wil mijn pony best doen, maar 10 passen niet, dat vernedert haar en heeft ze er geen zin meer in. Het is geen paard dat je moet domineren en dat is wel wat ze mij in de parelli lessen probeerde te leren. als jij achterwaarts wil moet het paard dat doen, enzovoorts

Wie probeerde jou dat te leren dan?
Want uit het programma krijg je niet zo'n 'opdracht'.. misschien een inschattingsfout van de instructrice? Ik kan me er weinig bij voorstellen dat je bewust je paard gaat vernederen (antropodinges?) en gaat domineren.
Ach, geen idee, ik prik ook maar wat in de lucht. Ken de situatie niet, kan er niet over oordelen.

Ik weet niet, vind het lastig zulke dingen. Ergens ben ik wel van mening dat áls je een redelijke vraag hebt, dat je paard dat uiteindelijk wel moet doen. Niet koste wat kost hoor, maar ergens wil je toch zo'n connectie bereiken dat je paard het voor je WIL doen. Dat ze het wel voor je proberen, zoiets. Ik denk niet dat je dat bereikt door er allemaal oefeningen door te drukken. Maar aan de andere kant, als je nooit wat van je paard verwacht, dan kom je ook niet verder.
Ben dus altijd blij als m'n paard 'ja' zegt op een vraag, want áls je geen duidelijke reden vind voor een 'nee', zou ik niet weten of ik zou gaan eisen of het zou laten rusten.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:47

Voor mij is het grotendeels Emiel Voest. Wel les ik bij iemand die alle trainingsmethoden bij langsgeweest is en dus overal de voor haar positieve dingen eruit gehaald heeft en dat ook aan ons leert. Wel wil ik even terugkomen op de mensen die zeiden dat het allemaal uitkomt op rijden met bit. Dit is natuurlijk altijd hoe je het bekijkt en hoe jij je eigen lijn uitstippelt en welke weg jij bewandelt. Wij leren niet eens meer om met bit of met zadel te rijden. Voor ons is het altijd doodnormaal, les: freestylehalster met barebackpad en leadropes, niet meer. Ik kan later nog wel meer over al deze methodes vertellen maar dat doe ik een andere keer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:53

wimmus schreef:
Waratje schreef:
Cassidy schreef:
"Op het moment dat je iets van je paard vraagt, moet je wel doorgaan tot hij het gevraagde doet. Het maakt niet uit welke methode je volgt. Als je te vrijblijvend bent, zal je paard uiteindelijk helemaal niets meer doen wat je vraagt, en alleen zijn eigen gang gaan. En dat is ook niet wat je wilt."

Op het moment dat jij doorgaat met "vragen" tot je datgene krijgt wat jij wil hebben, is het geen vragen meer, maar "eisen". Als je echt vraagt, wees dan ook voorbereid op een "nee, want....". Dit is dus ook precies wat me tegenstaat bij Parelli: je begint wel met "pretty please", maar krijg je je zin niet dan eindig je toch in geweld en niet in een dialoog

Geweld? :7
Je begint met een vraag, en als je 'nee' krijgt, eindig je met nog meer vragen, maar dan aan jezelf. Als je paard iets niet doet, is de vraag niet duidelijk, te moeilijk, etc. Het is helemaal niet de bedoeling dat je paard koste wat kost de oefening uitvoerd. Juist niet, want het maakt niet uit wat je doet, maar hoe je het doet. Om maar met quotes te strooien; put the relationship first. Als je er een aantal oefeningen uitramt, ben je daar totaal niet mee bezig.

Ja, geweld. Zoals fase 4 door bepaalde mensen wordt toegepast is er zeker sprake van geweld, bij sommige mensen is hun fase 3 ook al geweld en ga zo maar door. Er zijn mensen die niet doorhebben dat hun fase 1 voor het paard al fase 6 is (om maar even duidelijk te stellen in welke verhoudingen je moet kijken).
Daarnaast, ik reageer op de quote van Cassidy, zie dikgedrukte stukje. Dan kun je beginnen met een vraag, maar je wilt er feitelijk geen eerlijk antwoord op krijgen. Dan hoef je ook geen vraag meer te stellen in mijn ogen. Als jij bij een "negatief" antwoord toch je zin gaat doordrijven met je fases 2 t/m 4 (en hoger), dan ben je inderdaad bezig met geweld en niet met een fijne relatie. Waarschijnlijk zijn wij het hier wel redelijk eens, gezien jouw reactie, maar ik ben het dus niet eens met de manier waarop Cassidy het hierboven verwoordt.

wimmus schreef:
Fases/druk opvoeren doe je alleen wanneer dit 'nodig' is (wat lekker speculatief). Wanneer een paard niet op je eerste vraag reageert, om wat voor reden dan ook, bats je heus niet meteen door je fases heen. Het hangt van de oefening en het moment af of je doorgaat tot fase 4. Een fase 4 is niet geweld, maar iets wat het meest effectief is. In de meeste gevallen is irritant zijn veel effectiever dan een knal geven, beetje creatief zijn.
Natuurlijk, er zullen best momenten zijn dat je een onterechte fase 4 geeft.. maar helaas is het menselijk om een paard verkeerd te lezen. Heeft wederom niks met de methode te maken.

Je wil ze de kost niet geven die dus wel door die fases heen "batsen". Ja, irritant zijn kan heel effectief zijn, maar uiteindelijk wil ik niet mijn paard irriteren om mijn zin te krijgen. Ik wil veel liever dat ze het gewoon voor me wil doen omdat ze mij daarmee een plezier doet en eventueel omdat het haar uiteindelijk ook een plezier doet (beloning). Wat ik ook erg jammer vindt van Parelli is dat hij het stoppen van een activiteit een beloning vindt. Dat is bij een aantal paarden tot op zekere hoogte wel een beloning, maar bij veel paarden ook totaal niet.

wimmus schreef:
Waratje schreef:
Cassidy schreef:
"Die machines die jij gezien hebt, heb ik ook gezien, en ook bij de toenmalige Parelli instructeur Birger Gieseke. Het moet geen "dingetje doen" worden bij het paard. En de persoon op de grond/in het zadel moet ook zijn verbeelding blijven gebruiken en het paard blijven prikkelen om mee te denken...en hem de tijd gunnen om uit te vinden wat je van hem wilt."

Ja, dat is de theorie, nu de praktijk.....

Dat is de praktijk. Tenminste, dat is Parelli's bedoeling..Dat er studenten zijn (waren?) die de theorie niet in praktijk brengen, staat imo los van de methode.

Ik heb verder geen aandelen bij Parelli hoor, maar ik vind het gewoon een fijne methode. En als mensen (imo verkeerde) conclusies trekken, die op dingen van 10 jaar terug gebaseerd zijn, dan wil ik graag irritant zijn.

De bedoeling van meneer Parelli is dan dus niet hetzelfde als de praktijk die hier live en op internet gewoon zichtbaar is. Dat is iets dat toch aangeeft dat er nog altijd een groot hiaat is in de theorie en de praktijk. Je kunt willen dat het anders is, maar dat verandert nog niet direct heel veel aan de praktijk. Dus nee, ik ben het niet met je eens dat het feit dat mensen de theorie niet correct in de praktijk toepassen los staat van de methode. Daar zit gewoon (nog) een fout in de methode.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:58

In mijn ogen is dat geen fout in de methode, maar in de interpretatie ervan. Maar misschien gaat de nieuwe aanpak (succes series) beter werken dan het hele level systeem wat in het verleden is gehanteerd. Want dat vind ik wel het fijne aan Parelli: hij blijft schaven aan zijn programma. Dat kan ik niet van iedereen beweren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:05

Wie weet gaan die success series helpen, en misschien duurt het nog 5 updates en heel veel dollars meer voordat dit goed is afgedicht. Ja, het is positief dat Parelli bezig blijft met verbeteren, maar het heeft ook een zeer positief effect op zijn omzet :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:09

Elk voordeel heeft zijn nadeel....:D

Ik ga het nieuwe programma iig voorlopig nog niet aanschaffen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:23

Volgens mij zijn wij het redelijk met elkaar eens Waratje.
Om toch nog even op je bericht terug te komen (geen zin in quote-gedoe)
Als je Parelli aanpast aan je paard, pas je de fases ook aan lijkt me. Een fase 1 hoort gewoon een suggestie te zijn, als je paard het als een fase 4 verstaat, ben je niet goed bezig. Beloning hoor je ook aan te passen, voor de een is rust nou eenmaal een beloning. Zo niet, simpel.. dan niet, beloon je op een andere manier. Eigenlijk lijkt me dat niet meer dan logisch. Elk paard is anders, dus pas je je aan, of je nou Parelli doet of niet.

Ik heb gewoon hele andere ervaringen met Parelli en de studenten daar van. In de praktijk zie ik juist veel mensen die met hun paard communiceren, op een manier waarvan ik denk dat Parelli het zo bedoeld heeft met zijn methode. Zacht, begrijpend en motiverend bezig zijn en vooral heel veel aan jezelf werken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:11

wimmus schreef:
Volgens mij zijn wij het redelijk met elkaar eens Waratje.
Om toch nog even op je bericht terug te komen (geen zin in quote-gedoe)
Als je Parelli aanpast aan je paard, pas je de fases ook aan lijkt me. Een fase 1 hoort gewoon een suggestie te zijn, als je paard het als een fase 4 verstaat, ben je niet goed bezig. Beloning hoor je ook aan te passen, voor de een is rust nou eenmaal een beloning. Zo niet, simpel.. dan niet, beloon je op een andere manier. Eigenlijk lijkt me dat niet meer dan logisch. Elk paard is anders, dus pas je je aan, of je nou Parelli doet of niet.

Ik heb gewoon hele andere ervaringen met Parelli en de studenten daar van. In de praktijk zie ik juist veel mensen die met hun paard communiceren, op een manier waarvan ik denk dat Parelli het zo bedoeld heeft met zijn methode. Zacht, begrijpend en motiverend bezig zijn en vooral heel veel aan jezelf werken.

Mooi dat jij andere ervaringen hebt met Parelliers dan ik, dat geeft weer hoop ;)
Ik denk dat we het inderdaad heel aardig eens zijn, behalve dat ik zelf niets heb met de methode van Parelli en jij juist wel :D
Kijken naar het paard en daar op inspelen is precies wat ik graag hanteer, alleen doe ik niet aan wortelstokjes en een (min of meer)vastgestelde volgorde van spelletjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:00

Maar dat hoeft toch ook niet? Die vastgestelde volgorde van spelletjes, is om er structuur aan te geven voor degenen die nog niet zo onderlegd zijn.
En uiteindelijk moet je ook bij Parelli dat stokje weg kunnen leggen. Sterker nog, er zijn paarden die het zonder stokje uiteindelijk niet doen, dan moet je ook bij jezelf te rade gaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:09

Cassidy schreef:
Die machines die jij gezien hebt, heb ik ook gezien, en ook bij de toenmalige Parelli instructeur Birger Gieseke. Het moet geen "dingetje doen" worden bij het paard. En de persoon op de grond/in het zadel moet ook zijn verbeelding blijven gebruiken en het paard blijven prikkelen om mee te denken...en hem de tijd gunnen om uit te vinden wat je van hem wilt.

Grappig dat je Gieseke hier noemt, want dat was op het KNHS-centrum jaaaren geleden onze eerste kennismaking met Parelli!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:10

Waratje schreef:
simodi schreef:
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar ik vind dat je een hele goede band met je paard kunt krijgen en samen leuke dingen doen, ook door erop te zitten, terwijl je rijtechnisch en qua zit misschien helemaal niet zo goed bent. Zolang je je paard niet hindert of verkeerd belast lijkt mij een minder goede/mooie houding niet zo belangrijk en vind ik de band, het kontakt met je paard en je invoelingsvermogen veel belangrijker.

Als jij op je paard zit terwijl je "qua zit helemaal niet zo goed bent" dan hinder je je paard. Daar is geen ontkomen aan, band of geen band. Dat je paard het accepteert vanwege die band is natuurlijk fijn voor jou, maar het zou fijner zijn voor het paard als je je zit echt zou verbeteren. Goede houding heeft gigantisch veel invloed op het paard, naarmate je beiden verder getraind raakt merk je pas hoeveel het doet. Ik heb een combi gezien die tegen een "probleem" aanliep en de oplossing voor dat "probleem" was dat de ruiter haar kleine teen (!!) moest ontspannen. Zij blokkeerde met dat minimale beetje spanning een beweging van haar paard. En ja, deze ruiter heeft (en had toen ook) een uitstekende band met haar paard.

Ben het wat houding betreft wel met je eens, maar ik zeg het wat genuanceerder! Alleen een goede houding is het ook weer niet ...!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:14

Malenka schreef:
Helaas kan ik niets van hem vinden waarin hij echt aan het werk is met een paard. (jawel, hele kleine stukjes van een halve minuut oid).

Op de dvd's die je krijgt als je lid bent van de Parelli Savvy Club zie je dat wel. ;) Ook op de website kun je dan heel veel demo's van hem zien.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:19

lailapri schreef:

Achterwaarts gaan, ook al is het een heel eind, is geen kwestie van vernederen! Als een paard dat zo ervaart, dan doe je het of niet op de goede manier of je paard heeft inderdaad een dominantieprobleem.

Ook bij Parelli gaat het om de samenwerking, maar je moet het zien als het samen met je paard hebben van aandelen in de onderneming die 'samenwerking heeft'. Jij hebt als leider echter wel net de meerderheid van de aandelen als het gaat om het nemen van beslissingen.

Het achterwaarts gaan bouw je trouwens ook op, je begint niet met je paard gelijk de halve bak door achteruit. ;) Zal wel per paard verschillen hoe ze er op reageren, daarom zijn de Horsenalities van Parelli zo leuk en hebben ze voor elke soort paard een andere aanpak!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:26

ik vind ze allemaal voor en nadelen hebben.........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:30

simodi schreef:
Cassidy schreef:

Grappig dat je Gieseke hier noemt, want dat was op het KNHS-centrum jaaaren geleden onze eerste kennismaking met Parelli!

Ik heb Birger voor het eerste in 1997 gezien, Parelli was toen met zijn vrouw Linda over uit de USA en heeft een demo gegeven in Wanrooy. Daarna ben ik hem door de jaren heen nog qaantal keren op een demo tegengekomen, en zijn paard werd idd een robot. Tot ook Birger met paard een keer naar Parelli terugging, de keren daarop was het meteen weer een heel ander paard.

Instructeurs van Parelli zijn niet Parelli zelf.
En hoe lang is Birger Gieseke nu al Parelli-instructeur af?

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:42

KiWiKo schreef:
ik vind ze allemaal voor en nadelen hebben.........

Exact! Ik ben er van overtuigd dat er niet maar één oplossing is. Bij ieder paard past weer iets anders!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:47

Bij ieder mens past weer iets anders ;) ... eigenlijk zijn alle methodes gebaseerd op 1 ding. Het nabootsen van het paardengedrag en het is aan de mens om te kijken welke methode dat het fijnste uitlegd en welk stappenplan ze het fijnst vinden, paarden snappen het allemaal wel.