zonder bit in de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:51

Twiggy2008 schreef:
Waratje schreef:
Een particulier kan er ook voor kiezen om zonder cap te rijden in de bak en/of buiten. Het is bekend dat bedrijfsverzekeringen van lesgeefmensen verplicht kunnen stellen dat de leerlingen met cap rijden en ook dat het lesgeefmens zelf een cap draagt als het bedrijfsmatig op een paard rijdt. Dus op zich is het best mogelijk dat zo'n verzekering ook eisen stelt aan een optoming.

Mogelijk, ja, maar dat vind ik wat anders dan dat het ook daadwerkelijk zo is. ;)
Ik vermoed dat het veel meer te maken heeft met dat maneges nog steeds denken dat bitloos rijden gevaarlijk zou zijn. En dat is natuurlijk allang zwaar achterhaald, maar ach, het verbaast me totaal niets dat ze daar zo in blijven hangen. :+

Waarom is jouw "mogelijk" in jouw ogen wel redelijk en mijn "mogelijk" niet? Jij hebt ook alleen maar aannames, geen feiten.
Als je het wil weten, ga het maneges of verzekeringsmaatschappijen vragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 02:19

Waratje schreef:
Waarom is jouw "mogelijk" in jouw ogen wel redelijk en mijn "mogelijk" niet? Jij hebt ook alleen maar aannames, geen feiten.

Eerlijk gezegd, en misschien bedoelde je het niet zo; jouw posts komen op mij een beetje over alsof het daadwerkelijk zo is dat het aan de bedrijfsverzekering ligt.
Ik durf bij deze te betwijfelen of DE reden de bedrijfsverzekering is ;) . Ik denk veel eerder dat het aan de kennis van de diverse maneges over bitloos rijden is. En die is over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) niet zo bijster denderend. :+

Enne..... ik ga het zeker even na bij een of twee manege-eigenaren hier uit de buurt, hoor. Ben oprecht benieuwd hoe het zit.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 03:06

Eerlijk gezegd verbaas ik me altijd over dit soort topics.
Vroegah, in mijn jeugd, was het nl. de gewoonste zaak van de wereld dat beginners op maneges een aardig tijdje moesten rijden met de teugels aan de (lage)neusriem bevestigd.
Dit om de mond van het paard te beschermen.
De teugels gingen pas aan het bit als de ruiter een onafhankelijke zit had, eerder niet.
Daar werd niet ingewikkeld over gedaan, niet door de instructie en niet door de paarden.
Het paardenmateriaal?
Vaak herschoolde volbloeds, die niet genoeg snelheid hadden getoond op de baan, dus beslist geen dooie dienders.

Verder reden we de paarden trouwens altijd met alleen een halster aan van en naar de wei.
(meerdere kilometers over de weg)
Touw links en rechts eraan geknoopt en karren maar.

Hoe zo, een nieuw fenomeen, dat bitloze? ;)
Als het vroeger normaal was in de beginnerslessen, waarom er dan nu moeilijk over doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:47

Twiggy2008 schreef:
Waratje schreef:

Eerlijk gezegd, en misschien bedoelde je het niet zo; jouw posts komen op mij een beetje over alsof het daadwerkelijk zo is dat het aan de bedrijfsverzekering ligt.
Ik durf bij deze te betwijfelen of DE reden de bedrijfsverzekering is ;) . Ik denk veel eerder dat het aan de kennis van de diverse maneges over bitloos rijden is. En die is over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) niet zo bijster denderend. :+

Enne..... ik ga het zeker even na bij een of twee manege-eigenaren hier uit de buurt, hoor. Ben oprecht benieuwd hoe het zit.

Mjah, ik wordt altijd wat dwars als mensen dingen maar aannemen en ga dan de andere kant bedenken :P
Op zich zijn er heel veel mensen met vooroordelen, ik vrees dat jij en ik daar ook niet vrij van lopen, net als instructeurs en verzekeraars. Het is maar net hoeveel last je hebt van eigen of andermans vooroordelen die bepalen hoe je omgaat met die vooroordelen. Mij boeit het niet bijzonder of een manege een vooroordeel heeft tegen bitloos, ik rij niet bij een manege, heb geen kind dat ik daar wil laten rijden, dus geen problemen mee. Mijn lesgeefmens geeft mij les met de optoming (of het gebrek daaraan) dat ik kies voor mijn paard, adviseert hoogstens als ze denkt dat dat zinvol is, dus ook daar geen probleem.

Ik word altijd kriegel van mensen die iets voor "heilige waarheid" neerzetten, over het algemeen hebben die mensen gigantische oogkleppen op en willen de rest vande wereld "bekeren". Mijn ervaring is dat er in omgang met levende wezens heel veel mogelijkheden zijn en dat je moet kiezen wat past bij jouzelf en het individu waar je mee omgaat.
Als een ruiter fatsoenlijk omgaat met zijn/haar paard, maakt de optoming me weinig uit. Ik zit er niet mee als iemand anders met een grote stang rijdt, zolang duidelijk is dat het past en correct wordt gehanteerd, het zal niet mijn eerste keuze van optoming zijn, maar dat is bitloos ook niet. Het zijn gewoon allemaal mogelijkheden die je kunt kiezen in bepaalde omstandigheden en wat je ook kiest, zorg dat je kennis hebt hoe er mee te werken.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:29

@ waratje, kan me voorstellen dat je haren overeind kunnen gaan staan als mensen niet een probleem van alle kanten willen bekijken. Maar ik denk dat de TS alleen op zoek naar informatie is, zodat ze een goede lesgeefplek kan uitzoeken voor haar dochter?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:22

Pareltje2 schreef:
@ waratje, kan me voorstellen dat je haren overeind kunnen gaan staan als mensen niet een probleem van alle kanten willen bekijken. Maar ik denk dat de TS alleen op zoek naar informatie is, zodat ze een goede lesgeefplek kan uitzoeken voor haar dochter?

Zie mijn eerste twee posts in het topic, die waren direct aan TS gericht, rest was reactie op anderen :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:49

Twiggy2008 schreef:
Heeft iemand ergens een link of 'bewijs' dat de verzekering van een bedrijf zoals bv een manege verbiedt om bitloos te rijden? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, want ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat uberhaupt zo is.

Ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet in de verzekeringvoorwaarden van manege's is opgenomen :n .

Bij de gemiddelde verzekeraar weten ze niet eens wat een bit is _O- .

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:56

Ik rij gewoon zonder bit in les.
Oke, ik rij dan wel op een kleine stal maar toch.

Omdat mijn pony aan het wisselen was en ik daardoor niet met bit kon rijden (deed haar zeer) heb ik gewoon bij een FRNS manges bitloos wedstrijden gereden.
Ik had wel toestemming van de manege eigenaar en moest het van te voren tegen de jury zeggen (zodat ze er rekening mee hielden ofzo?).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:12

LDRD schreef:
Twiggy2008 schreef:
Heeft iemand ergens een link of 'bewijs' dat de verzekering van een bedrijf zoals bv een manege verbiedt om bitloos te rijden? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, want ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat uberhaupt zo is.

Ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet in de verzekeringvoorwaarden van manege's is opgenomen :n .

Bij de gemiddelde verzekeraar weten ze niet eens wat een bit is _O- .

Ben ik helemaal met je eens, hoor. ;)
Maar wilde het even bevestigd krijgen. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:14

idje schreef:
Vroegah, in mijn jeugd, was het nl. de gewoonste zaak van de wereld dat beginners op maneges een aardig tijdje moesten rijden met de teugels aan de (lage)neusriem bevestigd.
De teugels gingen pas aan het bit als de ruiter een onafhankelijke zit had, eerder niet.
Daar werd niet ingewikkeld over gedaan, niet door de instructie en niet door de paarden.
Het paardenmateriaal?
Vaak herschoolde volbloeds, die niet genoeg snelheid hadden getoond op de baan, dus beslist geen dooie dienders.

Verder reden we de paarden trouwens altijd met alleen een halster aan van en naar de wei.

Als het vroeger normaal was in de beginnerslessen, waarom er dan nu moeilijk over doen?

Precies, zo ging het ook in mijn jeugd. :D
En zelfs met een onafhankelijke zit heb ik heel vaak bitloos gereden op latere leeftijd. Daarom moet ik ook altijd lachen als mensen hier op bokt gaan roepen dat ik mee zou doen met een hype. Hoezo hype? Ik deed het in de jaren 70 al en niemand die erover viel. :D

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:00

Twiggy2008 schreef:
idje schreef:
Het paardenmateriaal?

Precies, zo ging het ook in mijn jeugd. :D
En zelfs met een onafhankelijke zit heb ik heel vaak bitloos gereden op latere leeftijd. Daarom moet ik ook altijd lachen als mensen hier op bokt gaan roepen dat ik mee zou doen met een hype. Hoezo hype? Ik deed het in de jaren 70 al en niemand die erover viel. :D

Jammer dat weinig mensen dit weten en jammer dat het zo niet meer gedaan word.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:13

Ooh wat ben ik weer blij , dat mijn lesgeefmensen , de optoming accepteerd die je uitkiest voor jou en je paard !!
Tenzij ze zien dat het echt een heel foute keuze is ...

Warboel

Re: zonder bit in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:36

Hmm, ik zou het inderdaad gewoon navragen bij de manege die je op het oog hebt.

Bij ons op de manege mogen we trouwens ook bitloos op een aantal manegepaarden rijden, dus voor klanten met een eigen paard is het al helemaal geen probleem.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:47

Ik reed mijn paard op de manege ook weleens zonder bit, gewoon met halstertje met bontje erom..
Kreeg in het begin wel rare gezichten van mensen om mij heen..
Mijn instructrice zei echter dat mijn paard veel ontspannender liep over zijn rug zonder bit.
En het leuke was dat ik een paar weken erna, andere mensen ook af en toe in de les zag rijden met een halstertje!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:54

Heb mijn nichtje van 7 trouwens ook leren rijden in het begin zonder zadel en met teugels leren rijden zonder bit, totdat ze een beetje goed zat met een zachte hand. Inderdaad ook gewoon aardiger voor mijn kleine shet ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:08

Mijn prive-instructrice is er niet blij mee maar mag wel. Op school mag het ook gewoon.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:17

Ik had een bijrijdpaardje op een dressuurstal. Ik reed hem op een halster in de bak. Ik kreeg toch op mijn dak van de eigenaresse van de stal! Was gigantisch onverantwoordelijk wat ik deed, zeker omdat tegelijkertijd ook iemand een jong dressuurpaard van haar trainde in dezelfde bak. Het was niet eens haar paard waar ik op reed! Lijkt mij eerder dat diegene po haar paard onverantwoordelijk bezig is, door op een paard te rijden wat niet te houden is als er iemand anders bitloos in de bak rijdt....
Prima reden voor mij om te stoppen met bijrijden daar :)

Ik ben er absoluut voor dat vooral beginnende ruiters en jonge paarden bitloos moeten leren rijden.

dumpollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:58

Waratje schreef:
Hoe dom schat je mensen in die dagelijks met paarden bezig zijn op een bedrijfsmatige manier? Ze zien het, daar kun je kort over zijn. ~~}>
Zorg dat je weet of het akkoord is voordat je je dochter die les in laat gaan, want het is voor haar heel erg als ze de les uit gestuurd wordt vanwege een niet toegestane optoming. Dat is wat er gebeurt en dan staat je dochter voor gek (voor haar gevoel, dus).
Geen probleem dat je zelf kiest voor bitloos, zorg dan ook dat je dochter instructie krijgt die daar mee om kan gaan. Dus gewoon even informeren bij de manege die je op het oog hebt. ;)

Zo dom als ze kuunen zijn. Ik heb vaak genoeg meegemaak dat ik bitloos aan het rijden was en dat ze het niet door hadden. Mijn paard schuimde ook als hij geen bit in had en daardoor dacht iedereen steeds dat ik met bit reed. en daar zaten echt ook instructeurs bij die les aan het geven waren.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:23

dumpollie schreef:
Waratje schreef:
Hoe dom schat je mensen in die dagelijks met paarden bezig zijn op een bedrijfsmatige manier? Ze zien het, daar kun je kort over zijn. ~~}>
Zorg dat je weet of het akkoord is voordat je je dochter die les in laat gaan, want het is voor haar heel erg als ze de les uit gestuurd wordt vanwege een niet toegestane optoming. Dat is wat er gebeurt en dan staat je dochter voor gek (voor haar gevoel, dus).
Geen probleem dat je zelf kiest voor bitloos, zorg dan ook dat je dochter instructie krijgt die daar mee om kan gaan. Dus gewoon even informeren bij de manege die je op het oog hebt. ;)

Zo dom als ze kuunen zijn. Ik heb vaak genoeg meegemaak dat ik bitloos aan het rijden was en dat ze het niet door hadden. Mijn paard schuimde ook als hij geen bit in had en daardoor dacht iedereen steeds dat ik met bit reed. en daar zaten echt ook instructeurs bij die les aan het geven waren.

Als het groepsles is, valt het toch helemaal niet op? Er zijn veel bitloze optomingen die heel erg lijken op optoming met bit. Ik heb jaren met een slecht zadel gereden en geen enkele lesgever heeft dit gezien! Ook niet bij het aansingelen ofzo. Ik heb het zelf ontdekt en toen zagen ze dat het echt goed mis zat Ö. Ik heb er nog altijd spijt van dat ik dit niet eerder heb gezien, de boom drukte heel duidelijk op zijn schoft, vandaar dat hij zich ook niet goed "gedraagde"

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:27

Ik rijd bitloos mee in de les, en toen mijn paardje nog niet onder het zadel was reed ik ook met mijn bitloze hoofdstel op manegepaarden..

Ik zou het raar vinden als ze het zouden verbieden..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:38

Fitz...., ik vind het wel raar als je met je eigen bitloze optoming op een manegepaard zou stappen zonder na te vragen of dit mag.
Is niet jouw paard immers en wie weet willen ze het niet hebben om welke reden dan ook; dat is niet aan jou om over te beslissen lijkt me. Elk paard heeft zijn eigen spullen, zou mooi zijn als ieder pennymeisje met een eigen zadeltje aan komt lopen en ermee gaat rijden, zonder te kijken of het zadel past ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:12

Tijd terug was ik mijn hoofdstel vergeten toen ik naar les ging, heb trailer afgekoppelt en mijn vriend is hem gaan halen. Toch wilde ik alvast de les in dus met halster en 2 touwen dr op geklommen. Instructeur keek heel bedenkelijk maar ik ben nogal impulsief dus zat er al op voor hij het door had. Paard was wonderbaarlijk goed te rijden, gaf zelfs wat na en stap draf galop en weer terug ging prima. Heb toen het bitloos hoofdstel van mijn zusje geleend om te proberen maar helaas door de kou er nog niet aan toe gekomen.

Menig bitloos ruiter heeft al bewezen hoe goed een paard erop kan lopen. Ik kan me wel voorstellen dat je niet bij ieder paard zomaar een bitloos hoofdstel kan gebruiken omdat je dan een serieus probleem hebt maar als jouw paard er goed op loopt dan zie ik het probleem niet. Zal toch liggen aan de instructeur wat die ervan vind. En als hij het afkeurt toch vragen of je mag laten zien dat het wel kan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:58

opisop_shop schreef:
Fitz...., ik vind het wel raar als je met je eigen bitloze optoming op een manegepaard zou stappen zonder na te vragen of dit mag.
Is niet jouw paard immers en wie weet willen ze het niet hebben om welke reden dan ook; dat is niet aan jou om over te beslissen lijkt me. Elk paard heeft zijn eigen spullen, zou mooi zijn als ieder pennymeisje met een eigen zadeltje aan komt lopen en ermee gaat rijden, zonder te kijken of het zadel past ;)

natuurlijk in goed overleg met mijn instructrice/manegehoudster..
Zij was ook erg nieuwschierig.. ze dacht dat het een uur lang crossen zou worden..
Ik zou dat nooit doen zonder te vragen..

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:59

Mij lijkt dat als je dochter het paard onder controle heeft zonder bit dat het geen probleem is. Voor de zekerheid zou ik even een hoofdstel met bitje meenemen, zodat je dochter evengoed kan rijden.

Op de manege waar ik rij vinden ze het allang leuk als ze met bitloos hoofdstel gaan rijden. Ze zijn er nu ook over aan het denken om speciale sidepull neusriemen te kopen voor de beginners.

Eerlijk gezegd zou ik het een beetje raar vinden als mensen het zouden verbieden, als een paard wil gaan, gaat hij toch. Met of zonder bit (: