[AR] Jasper voor het eerst voor de kar!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:43

Ow jee nu is mijn tuig ook weer niet inorde.....nou nou zeg wat mankeert daar nu weer aan....

Idd wat B zegt er waren zat mensen ter plekke op dat moment, alleen is dus een heel relatief begrip.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:43

BarbaLala schreef:
Dat was wat ik bedoelde doggenmeisje ;)

Ik zeg ook helemaal niet dat ik zoveel verstand van mennen heb, maar ken de combinatie wel, en iedereen hier doet alsof er een moord gepleegd word na het zien van de foto's, maar dat valt heel erg mee, dat weet ik wel ;)

En misschien was ik inderdaad ook niet alleen op de kar gaan zitten, maar er waren omstanders bij, dus ingrijpen had gekund als dat nodig was geweest ;)

Met een foto-camera in de hand op enkele meters afstand, tsja daar heb je weinig aan. Beleren doe je gewoon mínimaal met zijn 2en, dit is onveilig bezig zijn. Net als dat sommige mensen hun paard gerust ingespannen en al los laten staan ergens, en gewoon meters verderop staan.
'oh maar ik kan hem zo pakken hoor'. Nee; als 't paard schrikt en aan de kletter gaat, ben je te laat, helemaal vanaf de grond.

Vithou

Re: Jasper voor het eerst voor de kar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:45

Was de camera niet stephanie?
Want die kan er denk ik ook niet veelaan houden.. :) (voor de mensen, stephanie is haar dochter van mijn leeftijd..)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:46

Weet je ik ga hier verder geen lawaai om maken.
Ik vertrouw mijn paard zover als dat je een dier kan vertrouwen, net zoals ik mijn duitse doggen met mijn kinderen vertrouw.....

Enigste wat il wilde laten zien is dat ik SUPERTROTS ben om mijn mega kanjer! That's all.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:46

Nee, met 2 personen op een kar met een paard wat ervandoor gaat is handig :?

Wat als, wat als, er kan ALTIJD iets fout gaan, al sta je thuis in de woonkamer naar je paard in de wei te kijken..ik zou niet teveel muggeziften :7

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:57

Tsja....... weetje, het is jammer als je zo vasthoud aan je eigen ideeen, terwijl je naar mijn idee totaal niet weet waar je over praat.
Als je het ooit eens meegemaakt hebt wat er allemaal wel niet gebeurd en kan gebeuren als een ingespannen paard aan de kletter gaat, zou je wel anders praten en anders denken.

@ Barbalala: dat is inderdaad handig ja, want normaal gesproken heb je er altijd iemand bij die in geval van nood of gevaar van de wagen kan springen om het paard bij zijn hoofdstel te pakken of gerust te stellen.
Het is zeker geen muggenziften, maar een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:04

Ik ben me zeker bewust van de risico's met mennen, die anders zijn dan met rijden, maar er word hier door een aantal wel erg overdreven naar mijn mening.

En gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel is hier niet van toepassing.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:03

Hallo allemaal,

Wat leuk dat we met z'n allen zo positief reageren op mijn lieve Flappie op Soof en Chantal na dan ;)

Ik ben net zo trots als mama op Flappy en dan is het niet de bedoeling om ons zo af te kraken...
Om commentaar te geven alla maar om meteen zo te reageren??

Natuurlijk heeft niet iedereen geld om meteen een spiksplinternieuwe kar te kopen..

En trouwens om eventjes terug te komen op JoyCiej007, Als je met z'n 2en op de kar zit een paard vliegt weg hoe wil dan de groom eraf springen om het paard te pakken?
Niemand kan zo hard rennen als een paard dat op hol slaat hoor?
Of ligt dat nou weer aan mij :')

Groetjuss

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:22

Ik snap dat het niet leuk is, stefjuweel, maar ga me nou niet vertellen dat het er niet veiliger op wordt als je een groom mee hebt op de wagen.... lijkt me dat ik dát toch niet hoef uit te leggen.

vaak hoeft het niet eens tot op hol slaan te komen; als jij als menner ziet dat je paard zenuwachtig word of iets eng vind, of gewoon 'niet luisterd' dan stuur jij de groom alvast van de wagen af om het bij het hoofd te begeleiden. Zo voorkom je in 90% van de gevallen al dat het paard uberhaupt aan de kletter gaat.

Het is misschien niet leuk om deze reacties te lezen, maar sprake van een discussie kan hier helemaal niet zijn. Feit is gewoon dat het een must is om met min. 2 personen een paard voor 't eerst voor de wagen te zetten, feit is ook dat het áltijd veiliger is om met z'n 2en op pad te gaan, feit is ook dat deze wagen veels te klein is voor het paard wat er voor loopt.

Dan kun je met een hele waslijst aan 'ja-maar'en' komen, maar daar valt niet over te twisten.... en dat is iets wat je moeder blijkbaar nog niet helemaal door heeft ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:30

Sephanie, ik snap dat je geen geld heb voor een nieuwe kar meteen, maar spaar dan op zijn minst voor een degelijke kar, die echt veilig is, zeker voor zon groot paard..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:04

Mijn papa is er al jaren niet meer, trouwens zou nu 90 zijn geweest, dus had ik het toch moeten doen..
Ohh nee mijn dochter doet het tegenwoordig met pa..en niet onverdienstelijk ook

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:10

Tsss wat is dat nou voor reactie doggenmeisje. Wou je zeggen dat de aanspanning wel okey is zoals hij nu is? Of dat het alleen mennen de gewoonste zaak van de wereld is?

En tja, mensen leren niet van de fouten van andere, maar zal het toch proberen... Mijn Ciara is hier geboren en getogen, vertrouwde ik 500% en was echt superbraaf voor de wagen. Vind niets eng, luisterd super en je zou er bij wijze van spreken een kind mee weg kunnen sturen.
Totdat in 2005 ze met een bosritje opeens uit het niets begon te bokken, over het lamoen sloeg, en aan de kletter ging. Ik zat niet op te letten en had de leidsels niet goed vast waardoor we zo het bos in doken, langs bomen en door een stapel takken (waar de huifkar gelukkig in vast liep) Waar ze van schrok? Geen idee.. Misschien was ze wat aan het suffen en dacht ze opeens iets te zien bij haar flank??

Ik heb echt heel veel geluk gehad dat zowel de kar, als Ciara, als ik en de mensen aan boord (waaronder een baby van 4 maanden oud) er heelhuids vanaf zijn gekomen.

Sindsdien gaat het bij mij altijd een beetje kriebelen als mensen zeggen "jaaa maar ik vertrouw hem 100%, hij doet echt niets verkeerd etc etc". En als het dan ook nog een onervaren menner is, die met een kar rijdt die te klein is voor het paard, tja wat moet ik dan zeggen? "Ziet er goed uit". En natuurlijk, kan ook niets schrijven, maar op de een of andere manier hoop je dat je tips helpen, en dat ze zelf nog eens kritisch kijkt naar de aanspanning en de manier van beleren... Waarschijnlijk zonde van mijn tijd, maarja dan heb ik het in ieder geval geprobeerd uit te leggen.

En zou graag weer in de leefdtijdsgroep vallen waar je het over hebt, maar dat zal je wel weer niet zo bedoelen..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:58

Vriendelijk topic dit!

Maarre leuk dat je jap voor de wagen hebt! Heeft hij ooit gekoerst Diana?
Ik wens jullie veel geniet momenten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:59

annebe schreef:
Vriendelijk topic dit!

Het is heel erg vriendelijk hoor :) netjes onderbouwde tips en trucs :)
Wordt alleen niet aangenomen door de TS die daarna met vreemde argumenten komt en haar familie en vrienden uit de kast haalt.
Niet erg netjes, aangezien de meeste hier er verstand van hebben en al jaren mennen!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:16

Ik lees al een tijdje mee.
Wilde eerst niets zeggen, maar toch wil ik dit kwijt.

Leuk dat je een begin gemaakt hebt met het mennen.
Zoals hierboven aangegeven is willen deze mensen je graag helpen, want ook ik heb een ongeluk gehad en als ik mensen van te voren kan waarschuwen dan zal ik dat ook zeker doen, want vele mensen die dit meegemaakt hebben weten hoe dit voelt en wat voor narigheid dit met zich mee brengt.

Probeer daarom graag naar deze mensen te luisteren en haal je voordeel ermee uit. Dat de toon misschien je niet aanstaat moet je achterwegen laten. Deze mensen weten waar ze het over hebben en willen enkel helpen en zorgen dat jij op lange termijn door kan gaan met deze hobby.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:00

Ik zeg nergens dat ik niks doe met de tips en adviezen.
Sterker nog ik ben er al mee bezig!
Maar goed dat konden jullie ook niet weten natuurlijk....

Ja ik weet dat de wagen klein is, ik heb echter overlegt met iemand die al erg lang ment, meer als 10 jaar inmiddels.
Deze vertelde mij dat deze wagen idd iets achterover hoort te hangen, dat een 2 wieler eigenlijk altijd wel wat hupst (stom woord) door de bewegingen van je paard.
Het lamoen vond ikzelf ook wat strak, daarvoor heb ik inmiddels een metaalbewerker gevonden die het uit kan buigen voor me.
Zoals gezegt is het lamoen verstelbaar, ik heb dat dus gedaan en nu hangt de wagen al een stuk rechter, nog niet genoeg naar mijn zin, maar wellicht dat de metaal bewerker er een oplossing voor weet b.v door er een bochtje ofzo in te buigen, geen idee of dat kan, ik ga ernaar informeren.
Ook heb ik een stoel gemonteerd hoog genoeg, heb het al getest, zodat de leidsels vrij komen van de beugel.
Moet toegeven zit stukken beter.

Tuurlijk is een grotere kar beter, heb ook nergens gezegt dat dat niet zo is, maar nogmaals die komt er volgend jaar.
Ik heb mijn zinnen op een Leon marathon/recreatie wagen of een gelijk soortige wagen gezet, maar die zijn knap prijzig dus daar moet ik ff geduld voor hebben.
Want komt er een duure dan wel kwaliteit!
Met een beetje mazzel schaf ik dan ook een nieuw tuig aan!

Plannen genoeg dus maar ik ben niet iemand die gelijk nieuw gaat kopen
Mijn eerste auto b.v was 250 gulden! Prima ding trouwens (toen was er nog geen apk keuring ,hihi)

Maar om ff terug op mijn wagentje te komen, ik gebruik hem echt alleen voor hooguit een kwartiertje ofzo in de bak, als de boel straks goed hangt miss voor wat langer zodat ik een rondje om stal kan doen ofzo om te kijken hoe Jap het doet, maar bosritten van uren ofzo zijn niet de bedoeling, nooit geweest ook niet!
Van een goeie vriendin kreeg ik ook op mijn donder dat ik alleen bezig was geweest....tja...daarin heb ik dan echt mijn eigen mening en ga ik af op mijn gevoel en de band die ik heb met Jasper.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:03

annebe schreef:
Vriendelijk topic dit!

Nee Jap heeeft nooit gekoersd, hihi het is een KWPN er(tje..)
Genieten doen we zeker hoor, iedere dag weer!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:04

Ik lees nu inderdaad dat ja al goed op weg bent :D

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:06

Ja hey de wereld is ook niet op 1 dag gemaakt toch??

Poeh dit was echt de eerste keer, niet zo heel vreemd toch dat het dan nog niet helemaal klopt.....
Sommige dingen moet je toch ervaren en afstellen e.d?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:10

nee natuurlijk niet, maar als je het onder goede begeleiding zou doen, zou het allemaal net wat makkelijker en veiliger gaan :)
hopen dat je er wat van opsteekt wat er in het topic wordt gezegt, het is namelijk echt niet om iemand af te vallen maar juist om te helpen!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:19

marrianne schreef:
nee natuurlijk niet, maar als je het onder goede begeleiding zou doen, zou het allemaal net wat makkelijker en veiliger gaan :)
hopen dat je er wat van opsteekt wat er in het topic wordt gezegt, het is namelijk echt niet om iemand af te vallen maar juist om te helpen!

Ja ik ben ook van mening dat er onder goede begeleiding het beste gewerkt kan worden. Ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald en zou dan moeten weten hoe bijvoorbeeld mijn tuig zit. Prima, maar toch nog even door ervaren menners het laten checken en zo weer tips gekregen. Zelfde geldt voor een wagen, even iemand erbij ook bij de eerste keer mennen. Hoeft diegene niet eens iets te doen maar die is er wel om mocht er wat zijn te helpen. Losschietende strengen, leidsel dat net ergens achter een stoot blijft hangen vind ik vooral bij de eerste keren erg belangrijk dat meteen iemand bij je paard staat om te helpen. Heb ook een keer meegemaakt dat een 2span shetten op het erf ervan doorgingen. Ja ik moest even wat pakken en had niet verwacht dat ze zouden weglopen. Nou wel dus. Scheelde dat iemand ze nog net voor de weg tegen kon houden. Zijn l*llige dingen maar het zal maar een keer echt verkeerd gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:28

@Lady1969....moet wel zeggen dat ik denk dat je zelden meer zoveel reacties zult krijgen op een topic :+ ;)
Over blunders, die van mijn kar die te klein was ken je al, maar 'vroeguh' voor de bokt periode zeg maar toen ik nog jong & blond was en thuiswoonde, heb ik ook gemend met onze shetlanders. Tenminste, mennen, ....tja, ze liepen voor de kar.
Ik ben toen verschillende malen van een koude kermis thuisgekomen, pony's plus kar keurig op tijd thuis, ik er een half uur achter aan bijv. WE woonden gelukkig ergens in de rimboe in het oost groninger land, anders was het wel anders afgelopen.
Het ergste was een keer bij de kerk van ons dorp. Daar wilden die monstertjes opeens niet meer voorwaarts, alleen maar achterwaarts. Voordat ik het wist zat ik half met de kar in de gracht om het kerkje heen. Toen heb ik ze een enorme oplawaai met de zweep verkocht maar die was weer zo hard dat ik werd gelanceerd van de kar af en de shetlanders in de tegenover de kerk gelegen tuinen verdwenen....pa & ma hebben vervolgens de omver gelopen planten e.d. moeten herplanten en vergoeden....
Onze ouders waren blij dat we op een gegeven moment 'uit de shetlanders' en het mennen waren gegroeid en we overgingen op andere groter pony's plus er gewoon 'op' gingen zitten.
Veel plezier met de men-ontdekkingsreis, ik leer veel van de feedback, groetjes, Maaike

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:55

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele off-topic reacties en herhalingen verwijderd. Discussie is prima maar het is wel de bedoeling dat dit respectvol gebeurt.