Combinatie bit & bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:31

JulieDR schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik hem met bit ga inrijden, maar zodra ik voldoende controle kan houden wil ik met afwisselen beginnen :) Ik hou jullie op de hoogte ;)

Ik heb het juist omgekeerd gedaan.
Bitloos ingereden en buiten gereden en daarna voor dressurmatig werk langzaam begonnen met bit.
Tegen de tijd dat je met bit gaat rijden ben je al helemaal gewend om te sturen en stoppen op zit en is het bit echt voor de verfijning.
Buiten rij ik nog altijd bitloos.

edit: een bit is er namelijk voor de verfijning en niet voor de controle. Een paard dat op hol slaat hou je met geen enkele optoming.

Mallootje

Re: Combinatie bit & bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:54

Daar zit misschien wel iets in CrazyCat, moet ik eens over gaan nadenken!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:00

Lijkt mij prima kunnen, en ik denk dat als je je paard goed rijd, het bij recreatief/B/L niveau ook niet zoveel uitmaakt. Inrijden zou ik zeker zonder bit doen, wordt ook bij klassieke dressuur gedaan. Is zeker ook fijn met wisselen.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:14

Mijn paard komt uit spanje en is daar ook bitloos beleerd. Ik ben hem wel met bit gaan rijden omdat dat voor wedstrijden verplicht was. Maar buitenritten ed doe ik nog altijd bitloos en dat bevalt prima.
Het paard reageert perfect op zithulpen en daar heb ik ook als ik met bit rij alleen maar plezier van. Aan de andere kant vind ik wel dat ik bepaalde hulpen met een bit wel subtieler en duidelijker kon geven waardoor het paard het beter ging begrijpen (en het dus ook bitloos weer beter snapte.) Ook mijn ervaring is dus dat bit en bitloos prima te combineren is!
Om mijn paard om te scholen heb ik in eerste instantie gereden met een soort kaptoom-hoofdstel. Aan de neusriem zaten aan weerszijden ringen om de teugels te bevestigen maar ook bakstukken waar een bit aan hing en daar had ik dan ook teugels aan. JE hebt dan dus dubbele teugels in je handen. Langzaam maar zeker ben ik meer bit op gaan pakken en minder neusriem. Anderom zal dit ook prima werken neem ik aan. Het vergt wel enige handigheid dus weet wel waar je mee bezig bent of doe dit onder goede begeleiding!!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:20

Ik rijd zelf ook voor dressuur met een gewoon bit en als ik ga buiten rijden bitloos, omdat dit comfortabeler is voor het paard (vind ik)
En ze is er ook beter mee te houden.

haselina

Re: Combinatie bit & bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:48

wat ik wel erg belangrijk vind voor het beleren van een jong paard, dat is ga eerst lekker met hem Freestylen leer elkaar eerst kennen en wen aan elkaar. Dan zou het erg leuk zijn om met een goed kaptoom ( niet die lompe dingen die je hier in de winkel koopt) het werken aan de hand gaat doen. Je leert je paard dan al heel veel hulpen vanaf de grond en je bouwd alvast zijn spieren op. Ook met een kaptoom kun je rijden en later als je paarden klaar is met wisselen een bit erbij en dan zo leer je paard met een bit in zijn mond hoe dat in zijn werk gaat.
Ga vooral stapje, voor stapje te werk en dat kost erg veel tijd maar dan doe het wel goed en je hebt later een een erg leuk paard die lang leefd en niet al op een erg jonge leeftijd in moet laten slapen.
Ik wens je heel veel succes en plezier met je jonge paardje.