daisy @ longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:57

Brainless schreef:
Leuke Fjord!
Maar dit is niet een beetje rustig aan logeren, dit is je paard rondslingeren aan een touwtje.
De basis is juist overgangen maken stappen/halthouden/draven.
Galop is nog niet nodig. Leer eerst dat hij goed op je stem reageert. Ook zijn er genoeg filmpjes op het internet waarin wordt uitgelegd hoe te longeren.

Dat jij denkt dat je paardje meer wil, is je eigen menselijke gedachten/gevoel die jij projecteert op je paard (hij weet niet dat er meer is). Dat hij juist er zo relaxt bijstaat als je een dekje erop doet wil niet zeggen : hee baas gaan we nu eens wat anders doen. Het wil zeggen dat hij vertrouwen in je heeft en dat is positief. Het wil niet zeggen dat je maar meer van hem moet vragen.

Succes en nog veel plezier met je leuke Fjord!!

Helemaal mee eens.. En ook met bovenstaande reacties. Als je dan zonodig je paard uit wil dagen, ga dan VD doen of clickertraining inderdaad.
Maar dit? Nee. Paardje heeft nog geen eens een goede balans voor de galop.. En dan die zweep de hele tijd? pfff.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:10

Het dier is 2,5, hij is dús fysiek gewoon nog niet volgroeid en hier dús niet aan toe.

Waar maak je nu eigenlijk uit op dat je pony het in dit filmpje naar zijn zin heeft? Hij zwabbert de cirkel over, laat in draf nergens zakken, loopt overijlt, hij wil alleen van je weglopen en hij bokt in protest. Ik zie nergens een positieve bevestiging.
Ook qua opvoeding zie ik hier geen meerwaarde in, je moet je al enorm grote aanwijzingen geven door met de zweep op de grond te vooruit te meppen. Hoe ga je over een tijd dan beenhulpen aanleren?

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:23

Fysiek zijn ze er nog niet aan toe omdat het lichaam nog niet volgroeit is!
Maar sommige dieren kunnen er geestelijk wel aan toe zijn! en is dit een logische stap voor hun!
Maar wel op een verantwoorde manier! dus longeren 1 x p.w misschien 10 min of zelf maar 5 min
en nog geen zadel er op!!!!

Wij hebben ook 1 paard gehad dat met 2 jaar en 8 maanden zadelmak is gemaakt! ze was er aan toe!
Wij hebben ook paarden staan die om 3,5 jaar zadelmak gemaakt worden!

Verder moet je met longeren wel meelopen,maar rustig dus kleine stapjes,want stil staan lijkt me niet handig!
Het is zo lastig met een paard achter je rug.....

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:58

Jammer dat de TS nu niet meer antwoord

SecretLIN

Re: daisy @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:00

Hey Wendy

Denk toch echt dat je er ook hulp bij moet zoeken want je weet niet eens waar je mee bezig bent je hebt totaal geen ervaring met dit soort dingen of met paarden echt goed te rijden.
(je hebt destijds geprobeerd mijn 18jarige merrie te rijden maar dat ging helaas al niet vlekkeloos) denk echt dat je te snel wilt met haar en dat je hulp moet zoeken want het filmpje ziet er niet fijn uit!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:07

Waar ben jij in godsnaam mee bezig ?
Ga als de sodemieter les nemen, als je je paard tenminste wil redden.
Longeren doe je met je stem en niet met de zweep er achter aan rennen.
Wat vind je nou eigenlijk zelf van dit filmpje ???

Man man man, een tijdje geleden zocht je nog iemand voor verzorgen, maar longeren mocht absoluut niet daar was ze te jong voor, en nu dit ??? Waar ben je mee bezig

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:17

Ik moet er niet aan denken om mijn 2.5 jarige zo te longeren. :=
Die van mij staat lekker in het land op te groeien, af en toe pluk ik hem uit het land om te poetsen, oefenen met een deken op (dat hij er niet van schrikt) en voetjes geven. Af en toe neem ik hem soms eens mee om te wandelen of een schriktraining. Maar longeren of erop zitten? Nee hoor dat zie je mij niet doen.. :\ Ik laat hem liever nog een half jaar staan dan dat ik erop kruip, ook al is hij er aan toe.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:40

Anoniem schreef:
Het ziet er verschrikkelijk uit..

je paard loopt enorm over zijn tempo.... en je wil hem laten gallopeeren terwijl hij nog niet eens zijn balans heeft in draf? :( WAAR zit jou verstand? en je kennis van paarden... Want ik neem aan dat je denkt dat je dat wel heb.. anders zou je niet aan een jong paard beginnen... _-:(

het enige dat ik hier over kan zeggen is. Dat ik hoop voor je paard dat je hier onmiddelijk mee stopt en het dier tot zijn 3.5 ste op de wei zet om deze schade te herstellen... :(

echt waar gaat het heen met de "paarden wereld" :n

Amen!

Je bent echt heel fijn bezig met dat jonge paard, daar ga je later echt de vruchten van plukken :evaw:

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:14

Oeps..rustig aan iedereen!! TS denkt goed bezig te zijn en weet even niet beter.
Ze word nu wel heel erg aangevallen. Ik heb veel ergere dingen gezien dan dit! Natuurlijk is het niet juist wat ze doet, maar een mens kan leren..toch?? En ik denk dat ze het beste met haar Fjordje voor heeft en het niet doet om het dier later problemen te geven.
Hoop dat TS nog even reageerd en laat weten hoe ze het vind dat de meeste het toch anders zien dan dat zij dat ziet.
En TS..iedereen heeft fouten gemaakt hoor in het begin! Juist van je fouten leer je het meest, als je open staat voor advies van mensen die meer ervaring hebben kom je er echt wel!

Moest even een hart onder de riem steken , sommige reacties zijn een beetje TE!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:16

Ze moet gwoon iemand er bij zoeken die er wel verstand van heeft, want zo verpest ze haar eigen paardje en dat is zonde

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:52

sweetwendy schreef:
Citaat:
en een aantal keren per week gehanteerd(poetsen en wandelen, eventueel wennen aan een dekje op de rug, handelingen zoals voeten optillen ed.) te worden, verder niks.

Ze weet dat allang, dat is niks meer aan en dat vind zij ook niet. Ze heeft dan echt zoiets van hmm..en nu?? Vandaar dat ik rustig ben begonnen met longeren, en wat ik al zei, tips zijn welkom.

Waarschijnlijk vind JIJ dat niks meer aan.
Dat ze er bijstaat zo van hmm en nu is toch juist goed? Dan vind ze het namelijk niet erg. Moet ze dan eerst iets eng vinden en dan vind ze het dus nog wel leuk :?
Jij moet haar beschermen tegen haarzelf, ze is nog lang niet uitgegroeid en met longeren belast je haar veel te veel.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:15

aerdenhout1 schreef:
Oeps..rustig aan iedereen!! TS denkt goed bezig te zijn en weet even niet beter.
Ze word nu wel heel erg aangevallen. Ik heb veel ergere dingen gezien dan dit! Natuurlijk is het niet juist wat ze doet, maar een mens kan leren..toch?? En ik denk dat ze het beste met haar Fjordje voor heeft en het niet doet om het dier later problemen te geven.
Hoop dat TS nog even reageerd en laat weten hoe ze het vind dat de meeste het toch anders zien dan dat zij dat ziet.
En TS..iedereen heeft fouten gemaakt hoor in het begin! Juist van je fouten leer je het meest, als je open staat voor advies van mensen die meer ervaring hebben kom je er echt wel!

Moest even een hart onder de riem steken , sommige reacties zijn een beetje TE!!

Dankjewel :)
Enne ik heb ook nog andere dinge te doen dan alleen hierop kijke dus rustig...
Iedereen maakt fouten en daar leer je alleen maar van.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:19

Mijn vraag..
Vind je het er zelf wel geod uit zien dan op het filmpje ? vind jij het normaal dat je er met een zweep achter aan rent ?

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:21

WinSel schreef:
Mijn vraag..
Vind je het er zelf wel geod uit zien dan op het filmpje ? vind jij het normaal dat je er met een zweep achter aan rent ?

Zoals ik al zei, iedereen maakt fouten daar leer je van en in het vorige bericht van mij staat in dat ik minder met de zweep moet doen en meer stem en beloning.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:29

Maar dan ben je dus wel van plan door te blijven gaan met longeren?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:32

Dat vraag ik me ook af.
Laat der lekker nog ff jong zijn, als je een jaar later begint is het voor haar ook leuker

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:33

sweetwendy schreef:
WinSel schreef:
Mijn vraag..

Zoals ik al zei, iedereen maakt fouten daar leer je van en in het vorige bericht van mij staat in dat ik minder met de zweep moet doen en meer stem en beloning.

Je wekt wel een beetje een verkeerde indruk bij mij op,
want ik de begin post laat je toch echt wel goed merken je het goed vind waar je mee bezig bent.

Vind wel goed van je dat je je fouten inziet ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:36

Ik ben het met aerdenhout eens! Wat een onbeschofte reacties zeg! Kom op, doe even normaal, laat iedereen in zijn waarde, ookal doet diegene het anders dan hoe jij het zou doen!!

TS: Ik ben niet tegen longeren op 2,5 jarige leeftijd...Nazar is ook van april en die longeer ik af en toe ook...maar bij nazar is het wel zo dat hij in de draf bijna constant lekker laag loopt..en hij reageert op mij stem..een zweep heb ik niet nodig. Ik doe het eens in de 2 weken..en ik merk dat hij het leuk vind op de manier waarop het gaat. Mijn motto is vragen, niet dwingen. Ik vraag hem te draven, doet hij het, beloon ik hem. Met een zweep erachteraan gaan is niet de juiste manier en zo heb je veel meer kans dat je paardje zichzelf gaat overvragen of angst krijgt. Wel vind ik het een beetje vroeg om met zadel te longeren, maargoed dat is jouw keus, het is jouw pony.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:47

CoopersB schreef:
Verder moet je met longeren wel meelopen,maar rustig dus kleine stapjes,want stil staan lijkt me niet handig!

haha, hopelijk snapte je wel wat ik bedoelde met stil blijven staan...
wel meedraaien, maar dan op 1 punt blijven ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:51

Inderdaad, iedereen maakt fouten, maar mensen die die fouten al hebben gemaakt of hebben gezien kunnen andere mensen er wel voor behoeden.. als je er dan mee door blijft gaan vind ik erg raar, dan is het geen fout maar een bewust iets.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:07

First_Unique schreef:
CoopersB schreef:

haha, hopelijk snapte je wel wat ik bedoelde met stil blijven staan...
wel meedraaien, maar dan op 1 punt blijven ;)

Hihihi ja ik begreep je hoor ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:45

:x :x Wat een reacties hier. :x :x

Ik heb eerst het filmpje gekeken, voordat ik uberhaupt de openingspost gelezen heb.
Wat ik zag: ietwat geklungel en een niet ontspannen paard. Maar ik dacht: jeej dat daar nou 3 pagina's reacties over moeten komen.

Daarna alles maar eens doorgelezen. Tja er zijn toch veel mensen die op 2.5 al wat doen. En ik ben van mening dat dat nog niet eens slecht hoeft te zijn, het ligt er maar aan hoe je het aanpakt. Dat dit duidelijk niet de juiste manier is, heeft TS volgens mij al begrepen.

Er staan waardevolle tips tussen. Maar het blijft een verschil van mening of het meelopen wel of niet gewenst is. Ik loop mee als ik tempo wil verhogen. Als ik wil galoperen, galopeer ik mee. :D Het paard pakt dat erg snel op moet ik zeggen.

Maar al dan nog wordt de bak er niet groter op. Al zou ik nou NIET opeens in een 20 bij 60 gaan longeren met als gevolg dat het paard opeens uit kan breken aan alle kanten en continu door het bit gehinderd wordt. Rustig, maar dan ook rustig opbouwen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:37

Een 20x60 bak wil ook prima, als je het op een goede manier opbouwt, met bijvoorbeeld iemand die ernaast loopt en steeds meer afstand neemt. Een longeercirkel heb ik zelf ook nooit gebruikt bij het leren longeren, gewoon in de bak of wei wil prima, MITS goed opgebouwd :)
Overigens neem ik een paard de eerste tijd alleen aan een halster aan de longe, zodat er inderdaad geen gehannes met het bit kan zijn :)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 07:35

Iris82 schreef:
:x :x Wat een reacties hier. :x :x

Ik heb eerst het filmpje gekeken, voordat ik uberhaupt de openingspost gelezen heb.
Wat ik zag: ietwat geklungel en een niet ontspannen paard. Maar ik dacht: jeej dat daar nou 3 pagina's reacties over moeten komen.

Daarna alles maar eens doorgelezen. Tja er zijn toch veel mensen die op 2.5 al wat doen. En ik ben van mening dat dat nog niet eens slecht hoeft te zijn, het ligt er maar aan hoe je het aanpakt. Dat dit duidelijk niet de juiste manier is, heeft TS volgens mij al begrepen.

Er staan waardevolle tips tussen. Maar het blijft een verschil van mening of het meelopen wel of niet gewenst is. Ik loop mee als ik tempo wil verhogen. Als ik wil galoperen, galopeer ik mee. :D Het paard pakt dat erg snel op moet ik zeggen.

Maar al dan nog wordt de bak er niet groter op. Al zou ik nou NIET opeens in een 20 bij 60 gaan longeren met als gevolg dat het paard opeens uit kan breken aan alle kanten en continu door het bit gehinderd wordt. Rustig, maar dan ook rustig opbouwen.

Je houdt altijd wel mensen die alleen maar negatief doen..ach ja
En ja ik snap het nu wel, het is nog maar het begin dus kan nog heel veel veranderen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:00

sweetwendy schreef:
het is nog maar het begin dus kan nog heel veel veranderen

Maar....

het begin had maar wel beter goed kunnen zijn. ;)

Afleren is moeilijker dan aanleren.
Niet alleen voor jezelf, ook voor het paard.