Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sanne83 schreef:waarom zou je een chambon gebruiken als het paard zelf gewoon keurig een vwnw-houding aanneemt? Dat begrijp ik niet helemaal.
modie schreef:Ik wil graag van u weten, Professor, wat een paard moet loslaten c.q. nageven op een bijzet-teugel?
Als een paard onder het natuurlijk tempo wordt gelongeerd, komt het paard vanzelf in de voorwaarts-neerwaartse houding.
Of ik begrijp iets niet helemaal goed.
Als ik van achter naar voor, longeer, houden mijn paarden niets "vast" in nek en kaak.
Professor schreef:sanne83 schreef:waarom zou je een chambon gebruiken als het paard zelf gewoon keurig een vwnw-houding aanneemt? Dat begrijp ik niet helemaal.
Omdat wanneer het paard alleen zijn hals naar beneden strekt het niet gedreven kan worden en ook niet werkelijk rijtechnisch werkt.
Een paard in de wei doet dat ook, maar zodra men met hem of haar werkt is het over.
En longeren is een voorbereiding voor het rijden, en een velengstuk daarvan.
modie schreef:Waarom zou een paard niet "gedreven" kunnen worden?
Ik heb al vaker geschreven, dat ik gewoon kijk, hoe mijn paarden op een bepaald moment gaan, en daar stem ik het gaan zelf op af.
Gaan ze te voorwaarts, laat ik ze onder het natuurlijk tempo lopen.
Gaan ze op hun manier te langzaam, denk drijf ik iets voorwaarts.
Het enige waar ik eigenlijk op let, en toch zeker met longeren, is wat de achterhand doet.
modie schreef:Ik laat ze verzamelen, door ze te "verkorten" en meer gewicht op de achterhand te nemen.
Als ze goed "verzamelen" aan de longeerlijn, zit er "schwung" in hun lijf.
Ik neem aan, dat ze dan losgelaten genoeg zijn?
Professor schreef:modie schreef:Waarom zou een paard niet "gedreven" kunnen worden?
Ik heb al vaker geschreven, dat ik gewoon kijk, hoe mijn paarden op een bepaald moment gaan, en daar stem ik het gaan zelf op af.
Gaan ze te voorwaarts, laat ik ze onder het natuurlijk tempo lopen.
Gaan ze op hun manier te langzaam, denk drijf ik iets voorwaarts.
Het enige waar ik eigenlijk op let, en toch zeker met longeren, is wat de achterhand doet.
Nu geef ik u een voorbeeld, u longeerd een paard dat overijlt gaat, en dat steeds herhaald, hoe lost u dat op??
Dus u slingerd ze rond, wanneer ze in hun natuurlijk tempo lopen.
Heb al eens eerder geschreven op dit topic lopen doet een paard in de wei.
Niet aan de longe en niet onder het zadel, daar moet het gaan.
Dat langzaam is makkelijk maar wanneer u nu eens uw paard verzameld, en tempi enz..
Overgangen, stap galop, galop stap, draf enz???
Professor schreef:modie schreef:Ik laat ze verzamelen, door ze te "verkorten" en meer gewicht op de achterhand te nemen.
Als ze goed "verzamelen" aan de longeerlijn, zit er "schwung" in hun lijf.
Ik neem aan, dat ze dan losgelaten genoeg zijn?
Maar hoe???
Verzamelen is het vermeerd ondertreden van de achterbenen, daarbij zakt de achterhand enz...
Schwung in hun lijf dat is voor mij vaag.
Een paard schwingt en heeft schwung.
FaberSmid schreef:sanne83 wat voor een "verbinding is er, als u als ruiter op uw paard rijdt? Wil u dat ook niet, met longeren? Of laat u uw paard los lopen, met rijden? (Professor u leest het goed los lopen.)
modie schreef:Nu geef ik u een voorbeeld, u longeerd een paard dat overijlt gaat, en dat steeds herhaald, hoe lost u dat op??
Dus u slingerd ze rond, wanneer ze in hun natuurlijk tempo lopen.
Heb al eens eerder geschreven op dit topic lopen doet een paard in de wei.
Niet aan de longe en niet onder het zadel, daar moet het gaan.
Dat langzaam is makkelijk maar wanneer u nu eens uw paard verzameld, en tempi enz..
Overgangen, stap galop, galop stap, draf enz???
16Eli schreef:Ik longeer zonder bijzet en eigenlijk vind ik zelf dat ze het wel goed doet. De overgangen doet ze linksom allemaal heel netjes. Stap-draf- stap en galop - draf - galop of galop- stap -galop gaat gewoon goed. Rechtsom vind ze van stap naar galop en terug enz wel moeilijker dan links.. Maar ik denk dat, dat na oefenen ook beter zal gaan. De meningen zijn erg verdeeld over wel of geen hulpteugels. Ik weet nou niet precies wat nou het beste voor haar zal zijn.. Aangezien ik op dit moment ook even geen vaste instructrice heb..
M_VE schreef:16Eli schreef:Heey allemaal,
Op stal had ik een hele discussie laatst, want vele vinden dat ik zo een natuur persoontje ben. Die helemaal tegen hulpteugels is enz.
Nou werd mij laatst in een proefles aangeraden om zo af en toe eens met bijzetteugels te longeren.
Terwijl mijn vorige instructrice dit juist Piet goed vond.
Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over het longeren met bijzet.
Groetjes
Een must voordat je begint met longeren vind ik een rechtgericht paard. Als je paard is rechtgericht kan je zowel met 1 of twee lijnen verder.
Met twee lijnen kan je net iets meer bereieken dan met 1. Ikzelf heb Piet zoveel ervaring met 2, dus doe het met 1.
Mijn eerste voorwaarde was dat ze (bijna constant) vwnw liep aan de longe. Daarna beginnen met eenvoudige overgangen en daarna wat moeilijkere (verzamelde draf naar gewone, gewone naar verzamelde, daarna gestrekte,..). Met twee lijnen kan je dus iets meer zoals stelling vragen.
Mijn paard verzamelt dus ook aan de longe, zonder hulpteugels. (en zonder haar hoofd in de lucht te gooien)
Verder longeer ik met kaptoom of halster.
Ik gebruik dus geen hulpteugels omdat ik het voor niets nodig vind. Hoe je het ook keert of draait het gebeurt toch op een dwingende wijze die ik Piet zo prettig vind. Dat is mijn mening.
Johanna59 schreef:M_VE schreef:Een must voordat je begint met longeren vind ik een rechtgericht paard. Als je paard is rechtgericht kan je zowel met 1 of twee lijnen verder.
Met twee lijnen kan je net iets meer bereieken dan met 1. Ikzelf heb Piet zoveel ervaring met 2, dus doe het met 1.
Mijn eerste voorwaarde was dat ze (bijna constant) vwnw liep aan de longe. Daarna beginnen met eenvoudige overgangen en daarna wat moeilijkere (verzamelde draf naar gewone, gewone naar verzamelde, daarna gestrekte,..). Met twee lijnen kan je dus iets meer zoals stelling vragen.
Mijn paard verzamelt dus ook aan de longe, zonder hulpteugels. (en zonder haar hoofd in de lucht te gooien)
Verder longeer ik met kaptoom of halster.
Ik gebruik dus geen hulpteugels omdat ik het voor niets nodig vind. Hoe je het ook keert of draait het gebeurt toch op een dwingende wijze die ik Piet zo prettig vind. Dat is mijn mening.
Moet wel eventjes lachen om dat wat je schrijft: een must voordat je begint met longeren is een recht gericht paard.
En een paard longeren zonder hulpteugels, is een paard rondjes laten lopen. Dat is geen training.
16Eli schreef:Heey allemaal,
Op stal had ik een hele discussie laatst, want vele vinden dat ik zo een natuur persoontje ben. Die helemaal tegen hulpteugels is enz.
Nou werd mij laatst in een proefles aangeraden om zo af en toe eens met bijzetteugels te longeren.
Terwijl mijn vorige instructrice dit juist niet goed vond.
Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over het longeren met bijzet.
Groetjes
Joycebunny schreef:Ik gebruik niets hulpteugels, maar een simpel halster (onderlegd, zodat het niet gaan schuren)
Gaat prima hoor, ze hoeft van mij niet in de hand te lopen, ik werk met longeren meer naar m'n stemhulpen toe.
Moest ik ooit voor een hulpteugel gaan, dan niet voor de klassieke bijzet, rekt niet oid.
Ik zou gaan voor een pessoa, kan je zelf instellen, je paard wordt niet naar beneden 'gedwongen'
maar wordt wel aangezet zich wat meer te ontspannen.
Mijn paardje loopt gewoon ontspannen zonder hulpteugels, dus ik laat het zo
Johanna59 schreef:Joycebunny schreef:Ik gebruik niets hulpteugels, maar een simpel halster (onderlegd, zodat het niet gaan schuren)
Gaat prima hoor, ze hoeft van mij niet in de hand te lopen, ik werk met longeren meer naar m'n stemhulpen toe.
Moest ik ooit voor een hulpteugel gaan, dan niet voor de klassieke bijzet, rekt niet oid.
Ik zou gaan voor een pessoa, kan je zelf instellen, je paard wordt niet naar beneden 'gedwongen'
maar wordt wel aangezet zich wat meer te ontspannen.
Mijn paardje loopt gewoon ontspannen zonder hulpteugels, dus ik laat het zo
Met een passoa teugel wordt je paard niet naar beneden gedwongen????
Hoe werkt deze teugel dan volgens jou??????